Teini ahdistaa minua...
Mitä voin tehdä, kun tuntuu että pääni halkeaa 14 vuotiaan teinin kanssa. Emme ole päivääkään väleissä. Enkä muutenkaan haluaisin olla tekemisissä sen kanssa kuin sen mitä on pakko.
se on ihan mahdoton enkä voi sietää sen olemista samassa huoneessa.
Yksi ilta ilman lupaa se poltti huoneessa kynttilöitä kunnes palovaroitin alkoi hälyttämään. Luojan kiitos ei tapahtunut mitään pahempaa, ylläoleva hylly kuumeni niin että mustui. Tämän teinin mielestä se oli tosi hauskaa kun äiti ja isä juoksivat hätääntyneina paikalle. Jaksaa joka päivä asiasta kehuskella. Jopa koulussa kavereille sekä netissä.
Teini ei tajua että mitä siinä olisi voinut käydä. Paha sanoa, että sillä ei ole kaikki kunnossa.
Sossu ei auta asiaa, kun teini keksii kaikkea paskaa perheoloista vaikka mitään ongelmaa ei edes ole, muuta kuin itse tämä teini.
Olen koittanut jutella ja keskustella ja auttaa. Sopeutua ja muuttaa asennetta...mutta varastamiset, valehtelut ja katteettomat lupaukset alkavat käydä hermoille. Nyt vielä tämä kynttilöiden polttokiellosta huolimatta melkein alkoi tulipalo... Nyt en enää jaksa!
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:31"]Lastensuojeluun yhteys. Väliaikainen huostaanotto ja viikoksi tai pariksi kasvatuslaitokseen. Joku raja se on vanhemmillakin.
[/quote]
Mitähän tuokin auttaisi, jos vanhemmat eivät muutu tai näe mitään vikaa itsessään, ota vastuuta lapsen käytöksestä? Parempi se olisi vanhempien mennä jonnekin intensiivikurssille opettelemaan vanhemmuutta. Joku raja se on lapsillakin. Ei ole reilua joutua kärsimään kykenemättömistä vanhemmista.
[/quote]
Huomaa ettei ole kokemusta teineistä.
[/quote]
Minulla on kokemusta kykenemättömistä, itsekkäistä ja väkivaltaisista vanhemmista.
Olen itsekin polttanut kynttilää teininä, näytti niin nätiltä hyllyjen välissä, meinas myös ylempi hylly syttyä palamaan. Ajattelemattomuuttani tein, samoin varmaan sun lapsesi. Kehuskelee nyt asialla koska nolostui ja pelästyi asiasta. Se on kuitenkin vasta teini= lapsi.
Jotkut teinit vain ovat todella vaikeita, hallitsemattomia ja raskaita. Vaikka vanhemmat olisivat täydellisiä, joistain tulee aivan hirveitä murrosiässä. Et todennäköisesti tee mitään väärin.
Minua on auttanut paljon ymmärrys mitä teinin aivoissa tapahtuu murrosiässä. Suosittelen lämpimästi lukemaan aiheesta www.urpot.fi ja sieltä etenkin aggession portaat ja mll.fi ja sieltä nuoren tunteet kuohuvat. Voimia sinulle. Etene päivä kerrallaan tätä vaikeaa vaihetta. T. Myös hankalan teinin äiti joka ymmärtää mitä käyt läpi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:31"]Lastensuojeluun yhteys. Väliaikainen huostaanotto ja viikoksi tai pariksi kasvatuslaitokseen. Joku raja se on vanhemmillakin.
[/quote]
Mitähän tuokin auttaisi, jos vanhemmat eivät muutu tai näe mitään vikaa itsessään, ota vastuuta lapsen käytöksestä? Parempi se olisi vanhempien mennä jonnekin intensiivikurssille opettelemaan vanhemmuutta. Joku raja se on lapsillakin. Ei ole reilua joutua kärsimään kykenemättömistä vanhemmista.
[/quote]
Huomaa ettei ole kokemusta teineistä.