Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaisille kysymys

Vierailija
08.09.2015 |

Nyt mitataan uskovaisten uskon ja hurskauden syvyys: aiotteko ottaa tästedes loppiaisen ja helatorstain palkattomina vapaapäivinä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä en tiennyt että sen voi itse valita millaisena ottaa. No toisaalta en ole uskovainen, joten ehkä siksi olen ollut tietopimennossa.

Vierailija
2/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:50"]

Jaa, minä en tiennyt että sen voi itse valita millaisena ottaa. No toisaalta en ole uskovainen, joten ehkä siksi olen ollut tietopimennossa.

[/quote]

Pian ne ovat tavallisia viikonpäiviä, eivät palkallisia vapaita. Uskovaiset ovat räkättäneet vuosikaudet keskustelupalstoilla siitä, että uskonnottomien pitäisi olla muun muassa loppiaisena ja helatorstaina töissä, kun ei kerran Jeesus liikuta, ja palkallinen pyhä on vain krisseleitä varten. Kiinnostaa nyt tietää, kuinka moni pitää uskonharjoittamiseen tarkoitettuja päiviä niin tärkeinä, että ottaa palkatonta vapaata niitä varten.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole uskovainen, mutta aion taatusti pitää nuo pyhät vapaina. Enkä suostu tekemään niitä sisään lauantaina.

Vierailija
4/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:59"]

Mä en ole uskovainen, mutta aion taatusti pitää nuo pyhät vapaina. Enkä suostu tekemään niitä sisään lauantaina.

[/quote]

Millä tavalla ajattelit tuon toteuttaa käytännössä?

Ap

Vierailija
5/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö uskovaisia kiinnosta vastata?

Vierailija
6/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tohon ole mitään sanottavaa. hallitus päättää mitä päättää. noi päiväthän on ollut lähinnä ryyppäämistä varten. ei kukaan muistele niiden alkuperää. Uskovaiset tekevät kuten laissa sanotaan, minkä sille voi että on paska hallitus.

Vierailija
7/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoon voidaan lisätä myös joulu ja pääsiäinen. Harva kristitty siel lapin rintees tai thaimaan rannal jeesusta ja jumalaa muistelee.
Olen vuosia jo toivonut et kaikki pyhät poistetaan ja tilalle tulee muutama vapaapäivä vuosilomaan. Jokainen saa sit itse päättää milloin ne pitää. Ja se et viikos pysyy kaks vapaa päivää mut nekin voi pitää miten itselle ja työhön sopii. Tuottavuus nousee kun esim tehtaat eivät pysähdy.

Vierailija
8/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nuo päivät lomasta. Joskus aiemminikin ennen kuin helatorstaista tuli palkallinen vapaapäivä, pidettiin se lomana. Ei mitään uutta paitsi tuo loppiainen.

Vierailija
9/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen uskossa. Olen töissä 365 päivää vuodessa. Pitäisin mielelläni palkattomia vapaapäiviä ihan milloin vain, mutta kunta ei vapaita suo.

T. omaishoitaja

Vierailija
10/10 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen uskossa, enkä näe mitään kummallista noiden pyhäpäivien suhteen. Jos on semmoinen työ, että pitää olla töissä vuorollaan oli yö tai päivä, pyhä tai arki, niin sehän vaan käy. Jos saa valita ja palkka riittää muutenkin, niin palkatontakin voin pitää. No problem. Katsos, mulle kaikki päivät ovat yhtä arvokkaita ja tietyt tapahtumat tuovat vain muistoarvoa kyseisille päiville, eikä mikään estä muistamasta niitä tapahtumia vaikka töissä! Jeesus itse sanoi, että yksi pitää yhden päivän muita parempana ja toiselle kaikki päivät ovat yhtä hyviä. Eli voi levätä esim säännöllisesti sunnuntain (jos on sellainen työ) ja olla silloin hengellisten asioiden äärellä, tai voi elää joka päivän työtään tehden lähellä Jeesusta, rukoillen, ja aamuin illoin Raamattua lukien. Vuorotyöläiselle tuo jälkimmäinen on sopiva, ja voi levätä ja pyhittää sen vapaapäivän, mikä työvuorojen väliin sattuu, olipa se vaikka kekiviikko.

En näe näissä juhlapyhissä mitään ongelmaa uskoville. Voi olla töissä, jos niin tahtoo ja työnantaja haluaa, tai ottaa palkattoman vapaan, tai tehdä sisään, jos mahdollista.

Se, että ei-uskovat eivät muutenkaan kunnioita mitään hengellisiä asioita, olisi ollut heille (uskovien mielestä?) ihan sama, vaikka olisivat silloin olleet töissä, kun niillä pyhäpäivillä ei ole HEILLE mitään merkitystä. No, pian se on mahdollista! Saa jäädä vapaalle tai tehdä töitä! Miten kukin haluaa ja ennen kaikkea miten työnantajalle ja työrytmiin sopii.