Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö sellaisen opettajatyypin joka luo aina sellainen tilanteen tai ilmapiirin, ettet oikeastaan voi koskaan ihan onnistua?

Vierailija
25.03.2022 |

Argh! Joka kerta sama opettaja. Muiden kanssa menee jopa täsmälleen samakin homma aina hyvin ja palaute on pelkästään positiivista, mutta sitten tuo yksi tyyppi on sellainen, joka jollain ihmeen ilveellä saa tilanteen aina jotenkin sellaiseksi, että pieleen menee vaikkei menisikään.

En oikeastaan tajua edes mitä siinä tilanteessa tapahtuu, mutta joka kerta jää vähän kelju fiilis. Joko se tarttuu liian nopeasti johonkin sellaiseen mikrovirheeseen joka ei ole edes virhe vielä, ettei anna tilaa minun itse viedä hommaa maaliin, tai sitten jollain muulla omalla eleellään tai tekemisellään luo sellaisen tilanteen, että "kompastun".

Tunnistan tuon ihmistyypin, mutten tajua mikä se pohjimmainen syy siihen on. Vallankäyttö?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ajattelevat, että virheistä opitaan ja jokaisella on varaa parantaa.

Eikä ne siinä väärässä ole. Niin tosiaan on, vaikka niin toki onnistumisistakin voi oppia ja niitäkin voi käyttää pedagogisesti - ja se on yleensä mukavampaa.

Mutta ehkä nämä opettajat ajatelevat, että sinä olet jo oppinut onnistumisista sen, mitä niistä on opittavaa, ja että seuraavaksi olisi aika myöntää oma virheellisyys ja opetella käsittelemään sitä hyödyllisellä tavalla?

Vierailija
2/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän yhden tuollainen opettajan mut ei mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne siinä väärässä ole. Niin tosiaan on, vaikka niin toki onnistumisistakin voi oppia ja niitäkin voi käyttää pedagogisesti - ja se on yleensä mukavampaa.

Mutta ehkä nämä opettajat ajatelevat, että sinä olet jo oppinut onnistumisista sen, mitä niistä on opittavaa, ja että seuraavaksi olisi aika myöntää oma virheellisyys ja opetella käsittelemään sitä hyödyllisellä tavalla?

Kiitos näkökulmasta. Mietin seuraavan kerran tilannetta tuolta kannalta. Kyseessä on siis tuo yksi ainoa opettaja, mutta siis tunnistan ihmistyypin aiemmasta elämästäni. Joskus aina törmää tuohon ihmistyyppiin, että teet niin tai näin, aina on pikkasen pielessä jotain. 

Vierailija
4/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkökulmasta. Mietin seuraavan kerran tilannetta tuolta kannalta. Kyseessä on siis tuo yksi ainoa opettaja, mutta siis tunnistan ihmistyypin aiemmasta elämästäni. Joskus aina törmää tuohon ihmistyyppiin, että teet niin tai näin, aina on pikkasen pielessä jotain. 

AP siis tämä

Vierailija
5/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vituttaa, jos toinen puhuu puuta heinää.

t. erik-ope

Vierailija
6/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulkkuuttahan tuo on, eikä mikään pedagoginen valinta. Tunnistan ihmistyypin.

Vierailija
7/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. erik-ope

En ole puhunut puuta heinää, vaan ihan olen kartalla siinä tilanteessa. Silti tuo tietty opettaja luo siitä tilanteesta jotenkin aina "ansan" tai puuttuu liian nopeasti asioihin joilla ei ole edes vaikutusta kokonaisuuteen. Vaikea selittää, mutta tätä ei siis tapahdu muiden opettajien kanssa. AP

Vierailija
8/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti

Vierailija
9/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla homo, joka vihaa auktoriteettejä.

Mene J. Uotisen, M. Börsin ja Jari Sillanpään junaan. Ehkä joskus saat olla veturinkuljettaja.

Ehkä kyytiin tulee myös T. Boelius.

Vierailija
10/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. erik-ope

En ole puhunut puuta heinää, vaan ihan olen kartalla siinä tilanteessa. Silti tuo tietty opettaja luo siitä tilanteesta jotenkin aina "ansan" tai puuttuu liian nopeasti asioihin joilla ei ole edes vaikutusta kokonaisuuteen. Vaikea selittää, mutta tätä ei siis tapahdu muiden opettajien kanssa. AP

Ootk koskaan tullut ajatelleeksi, että ne, jotka oikeasti puhuu puuta heinää ajattelevat yleensä juuri noin kuin sinäkin. Omasta mielestään he itse ovat ihan kartalla ja niiden muiden pointit on jotenkin vääriä ja asiasta sivussa.

Vierailija
11/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. erik-ope

Ootk koskaan tullut ajatelleeksi, että ne, jotka oikeasti puhuu puuta heinää ajattelevat yleensä juuri noin kuin sinäkin. Omasta mielestään he itse ovat ihan kartalla ja niiden muiden pointit on jotenkin vääriä ja asiasta sivussa.

Sovitaan sitten niin. :) Tosin nyt on kyse asioista, jotka muiden opettajien kanssa menee ihan normaalisti ja jotka sanovat minun osaavan homman ja joiden kanssa myös tunnen osaavani. AP

Vierailija
12/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tietää mistä on kysymys kun pitäisi itse olla näkemässä näitä tilanteita. Ope voi olla mulkku tai sitten vaatii oppilailta ihan tarkoituksella paljon, koska haluaa teidän oppivan mahdollisimman paljon ja hyvin. Parhaat opettajat eivät ole aina niitä mukavimpia, toki mukavia hyviä opettajia on myös paljon.

Vierailija
13/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap, minä ainakin tunnistan tuon ihmistyypin (opettajatyypin) josta puhut. Ei sellaisen kanssa vaan voi onnistua. Jos voit vältellä sitä opettajaa, välttele, jos et niin tsemppaa itseäsi muistamaan että muiden opettajien kanssa homma sujuu ja luota siihen. Kyllähän tuo jonkinlaista vallankäyttöä on, nimeä sille en osaa minäkään antaa. 

Vierailija
14/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on työpaikalta tuollaisesta perehdyttäjästä, jonka kanssa ei vaan voi onnistua. Hän on tyyppiä joka tekee aina pientä hienovaraista kiusaa. Juuri sellaista mihin on vaikea tarttua, mutta joka aiheuttaa sen tunteen että pieleen menee aina, teet niin tai näin. Kun sain toisen henkilön perehdyttämään, kaikki aukeni ihan helposti ja asiat alkoivat sujumaan. Jälkikäteen olen sitten kuullut ja omin silminkin nähnyt, että tuo ensimmäinen on just sitä tyyppiä joka tekee asiat aina jotenkin vaikeiksi ja suuremmiksi kuin ne ovatkaan ja on kaikin puolin sellainen piilopiikikäs ihminen. 

Vierailija
15/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus useamman päivän sairaalassa pienen lapseni mukana/hänestä huolehtimassa. Kaikki muut hoitajat olivat mukavia ja normaaleja, mutta yksi hoitaja oli sellainen, että aina tuli sellainen olo, että olen jotenkin epäonnistunut. Puuttui outoihin asioihin, tuntui että joko yritin liikaa tai sitten en ymmärtänyt tehdä tarpeeksi. Olin aina vähän helpottunut, kun hänen vuoronsa loppui.

Ajattelen että vaativa persoonallisuus. Uskoisin että hän näkee kaikki omat ”epäonnistumisensa” yhtä lailla, ja tällainen ihminen joutuu elämään itsensä kanssa koko ajan..

Vierailija
16/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus useamman päivän sairaalassa pienen lapseni mukana/hänestä huolehtimassa. Kaikki muut hoitajat olivat mukavia ja normaaleja, mutta yksi hoitaja oli sellainen, että aina tuli sellainen olo, että olen jotenkin epäonnistunut. Puuttui outoihin asioihin, tuntui että joko yritin liikaa tai sitten en ymmärtänyt tehdä tarpeeksi. Olin aina vähän helpottunut, kun hänen vuoronsa loppui.

Ajattelen että vaativa persoonallisuus. Uskoisin että hän näkee kaikki omat ”epäonnistumisensa” yhtä lailla, ja tällainen ihminen joutuu elämään itsensä kanssa koko ajan..

Sain kiinni tästä hyvin, juuri tuollainen tunne tulee tuosta opettajasta. Kurja kokemus teillä kun lapsen terveydestä vielä kyse. :(  AP

Vierailija
17/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativat persoonallisuudet ovat vaativia kaikkia kohtaan ja eniten he vaativat itseltään. Se luo hirveää ahdistusta ihmiselle itselleen. Muilta vaatimisen taustalla ei yleensä ole halu lytätä muita, vaan se on tälläiselle ihmiselle se normaali miten asioiden pitää olla. Sitä ei itse edes tajua millainen on.

Vierailija
18/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä jokin ammatillinen opettaja? En oikein saa kiinni tilanteesta, jossa useampi opettaja opettaa opiskelijalle jotakin samaa asiaa vuorotellen…

Minkä homman koet siis osaavasi, jota kaikki nämä hyvät ja yksi hankala opettavat?

Vierailija
19/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ihmistyypin. Jos hahmottelet vaikka erilaisia ratkaisuehdotuksia, niin tuollaiset opettajat takertuvat heti virheelliseen ehdotukseen. Eivät anna sinun itse elminoida vääriä ratkaisuja. Huonoja opettajia yksiselitteisesti, turha niitä on puolustella.

Vierailija
20/20 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se  on yksinkertaisesti kusipää-ihmistyyppi eikä sovi opettajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän