Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelin ihan selkeä vakoiluväline: akkua ei saa pois, ja sisäänrakennettu mikrofoni

Vierailija
25.03.2022 |

Miksi näin muuten?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokian puhelimesta saan akun pois, muttei tule otettua. Se oli joku tarjousmalli, mutta ehkä muistakin saa. Kameraa ei saa peitettyä ja sovelluksista pitää katsoa asetuksia.

Sen kun lyö teipin vaan kameran päälle vai miksei voisi?

Vierailija
42/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat ulkomailla valokuvia älykännykällä tulee samalla kuvaan tieto missä on kuva otettu ja milloin.

Miksi vain ulkomailla, miksi ei täällä Suomessa? Entä jos ulkomaalainen turisti tulee tänne, onko tämä joku safe zone?

aina on sijainti tiedossa puhelimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suvussamme tunnettu puhelinten hajottajana. Sain kaksi puhelinta 'lahjana'. Lahjanantaja on turvallisuusasiantuntija ja oli saanut puhelimet kaupantekijäisinä/kylkiäisinä puhelinoperaattoriltaan. Lahjan syyksi sanottiin, että hän ei voi ottaa niitä kotiinsa vakoiluriskin takia. Kuuskymppisellä mummolla ei ole niin tärkeää vakoiltavaa, että haittaa.

F-securen Hyppönen sanoi myös että palavereissa puhelimet jätetään huoneen ulkopuolelle vakoiluriskin vuoksi.

Vierailija
44/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa älypuhelinta edes sammutettua. Ei sitten millään konstilla.

Katoppa ohjeista. Mulla sammuu kun painan tarpeeksi kauan sivussa olevaa nappulaa, sitte kysyy,sammutetaanko.

Ilmestyy vain joku Bixby ja hyväksy lätkä, jota en klikkaa. Ei kiinnosta liittyä mihinkään bixbyyn. Virta ei sammu virtanapista, vaan se bixby vaan ilmestyy näytölle.

Vierailija
45/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tuohon kameran kautta vakoiluun. Mun galaxy ultra näyttää aina pientä vihreää valoa, kun kamera on käytössä eikä se näytä sitä juuri koskaan. Ja ihan hyvin voin peittää kameran sormella. Mitään ei ilmoittele. Mulla on itseasiassa tällainen läpällinen kotelo, niin kamerahan onkin muuten aina peitettynä, kun en käytä puhelinta.

Vierailija
46/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat ulkomailla valokuvia älykännykällä tulee samalla kuvaan tieto missä on kuva otettu ja milloin.

Miksi vain ulkomailla, miksi ei täällä Suomessa? Entä jos ulkomaalainen turisti tulee tänne, onko tämä joku safe zone?

aina on sijainti tiedossa puhelimella.

Saa sen asetuksista pois. Kannattaa käydä läpi puhelimen yksityisyysasetukset, samoin kuin vaikka googletilin.

Vierailija
47/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2013 vuoden nokia, mallia en muista. Ihan vaan puheluja ja viestejä varten. Näitä ei varmaan kuunnella. En muuten huolisi älypuhelinta vaikka maksettaisiin!

Vierailija
48/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000007728420.html

Suurta yksityisyyttä arvostavien kannattaa kuitenkin panna merkille, ettei tämä alustava kuuntelu välttämättä rajoitu käyttäjän antamiin avainsanoihin. Qualcomm mainostaa sirunsa kykyä kuunnella myös käyttäjän ympäristöä ja sen perusteella päätellä oikeita toimenpiteitä, kuten sopivan sovelluksen käynnistämistä.

– Qualcomm Voice Assistin aina päällä olevan äänitunnistuksen avulla laitteesi voi nyt automaattisesti käynnistää sopivan sovelluksen perustuen ympärilläsi oleviin äänivihjeisiin. Korkean luokan puheavustustoimintomme auttavat laitettasi ehdottamaan sovelluksia ja palveluja, jotka toimivat äänelläsi – tarvitsitpa takkia tai halusit löytää kaupungin parhaan pizzan, Qualcomm mainostaa.

Vierailija
49/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tuohon kameran kautta vakoiluun. Mun galaxy ultra näyttää aina pientä vihreää valoa, kun kamera on käytössä eikä se näytä sitä juuri koskaan. Ja ihan hyvin voin peittää kameran sormella. Mitään ei ilmoittele. Mulla on itseasiassa tällainen läpällinen kotelo, niin kamerahan onkin muuten aina peitettynä, kun en käytä puhelinta.

Sadoista miljoonista Android-puhelimista löytyi haavoittuvuus, jolla puhelimen kameraa voidaan käyttää salaa kuvaamiseen ja samalla myös äänen nauhoittamiseen. Tietoturvayhtiö Checkmarx huomasi, että Googlen omaa kamerasovellusta voi käyttää toisen puhelimeen asennettavan sovelluksen avulla.

Yhtiön raportista uutisoivat muun muassa Mashable ja The Next Web. Checkmarx julkaisi myös videon, jossa potentiaalista hyökkäystä esitellään yksityiskohtaisesti käyttämällä hyväksi väärää sääsovellusta. Hyökkäyssovelluksen ei tarvinnut pyytää lupaa kameran käyttämiseen voidakseen ottaa valokuvia tai tallentaa videota.

Lisäksi jos sovellukselle myöntää monen sovelluksen käyttämän luvan käyttää tallennustilaa, se pystyy lähettämään puhelimen muistikortille tallennettuja kuvia ja videoita hyökkääjälle. Jos kamerasovelluksessa on asetuksena paikkatietojen tallennus kuviin päällä, hyökkääjä näkee myös, missä uhri sijaitsee.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006314952.html

Vierailija
50/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei älypuhelinta ole pakko ostaa.

No jos olet työtön, tai vaikka kelan asiakas, kyllä se vaan on pakko olla, samoin, jos lapset ovat koulussa, tarhassa, missä vaan kerhossa jne.

Vierailija
51/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei älypuhelinta ole pakko ostaa.

No jos olet työtön, tai vaikka kelan asiakas, kyllä se vaan on pakko olla, samoin, jos lapset ovat koulussa, tarhassa, missä vaan kerhossa jne.

No ei todellakaan ole! Kaiken voi hoitaa pöytäkoneella tai läppärillä. Ei tarvitse kymmeniä turhanpäiväisiä appseja ja kaikki jopa toimii. Samaa ei voi sanoa "äly"luureista. XD

Vierailija
52/52 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2013 vuoden nokia, mallia en muista. Ihan vaan puheluja ja viestejä varten. Näitä ei varmaan kuunnella. En muuten huolisi älypuhelinta vaikka maksettaisiin!

Sellaisia ollaan etsitty tai vanhempia, muttei löydetty. Niitäkin voi kai kuunnella, mutta siinä on parempia turvaominaisuuksia edes vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän