Apua! Kumpi on pienempi paha, repämä vai eppari??
Onko kätilöitä paikalla vastaamassa?
Mulla ensimmäisessä tehtiin eppari ' varmuudn vuoksi' . Haava tulehtui, mutta ompelu oli ilmeisesti melko helppoa ja jälki oli hyvä. Nyt synnytyspaikka muuttunut ja uudessa paikassa sanottiin ettei heillä leikata eppareita (ellei äiti toivo), vaan annetaan revetä. Mistäs minä nyt tiedän mitä toivoisin, epparia tarvittaessa vai repeämää? Eikös repeämä voi käydä paljon hallitsemattomammin, jolloin voi tulla suurtakin vahinkoa esm. peräsuolen sulkijalihakseen? Onko repeämä vaikeampi kursia kokoon?
Kommentit (6)
Ekalla kerralla eppari tulehtui, tokassa parani todella nopeasti. Kolmannessa synnytyksessä en sitten halunnut epparia, koska ajattelin että 2 synnytystä jo takana niin paikat venyy. No repesin todella pahasti ja istuminen ei onnistunut kunnolla kun vasta 2kk synnytyksen jälkeen. Neljännessä halusinkin sitten ihan väkisin epparin ja parani tosi pikaseen.
tyhmälle mikä on eppari? jonkinlainen apuleikkaus?
Siis jos lapsi ei kunnolla mahdu ulos on vaihtoehtoina joka leikata välilihaa saksin tai sitten antaa revetä itsekseen.
Repeämä tosi pieni, vain kolme tikkiä enkä särkylääkettäkään tarvinnut saati että olisi renkaan päällä tarvinnut istua. Parani nopeasti ja jos jälkivuotoa ei olisi ollut, niin muutaman päivän päästä en olisi koko juttua ajatellut....
Nyt toisen synnytyksen jälkeen pystyi kävelemään, istumaan ym. eikä tehnyt yhtään kipeetä.
Mulle tehtiin eppari ekassa synnytyksessä, repesin silti niin paljon, että tarttin 6 pussia verta ja ompelun salissa. Tokassa en tarttenu epparia, enkä revenny.