Pettäminen?
Onko pettäminen nykyään sallitumpaa kuin ennen? Pettäisitkö itse tai oletko pettänyt?
Tässä elämää nähneensä viiskymppisenä sitä jotenkin tuntuu, että pettäminen on todella paljon yleisempää kuin ennen.. Ja ettei sitä enää pidetä kovinkaan ihmeellisenä tai tuomittavana, jos joku on pettänyt ja parisuhde kaatui siihen.
Oma avioliittoni loppui, kun minua petettiin salasuhteessa kuukausien ajan. Ihmeellisenä pidin sitä, että exän suku toivotti tämän uuden tervetulleeksi sukuun, vaikka salasuhde oli ollut. Ei tuntunut hävettävän mikään, vaikka avioliittomme loppui ja lapset itki jne. Sinne vaan entinen anoppi otti tervetulleeksi uuden sukuun.
Vuosien varrella on monista suhteista ja eroista kuullut, pettämistä jne.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (40)
Pettämisestä viisastuntut kirjoitti:
Entinen avoliittoni loppui, kun avovaimoni petti. Meni pitkään, ennen kuin ymmärsin, ettei se oikeastaan päättynyt pettämiseen vaan maton alle lakaistuihin ongelmiin ja pettäminen oli vain viimeinen naula avoliittomme arkkuun.
Moni petetty ei kykene tai halua nähdä parisuhteen ongelmia. Harva onnellisessa suhteessa oleva pettää vain pettämisen ilosta.
Yrität siis syyllistää petettyä pettäjän tekosista? Taisit kuitenkin itse olla suhteen pettäjä. Miksi et päättänyt suhdetta, jos se ei ollut onnellinen?
Entinen avoliittoni loppui, kun avovaimoni petti. Meni pitkään, ennen kuin ymmärsin, ettei se oikeastaan päättynyt pettämiseen vaan maton alle lakaistuihin ongelmiin ja pettäminen oli vain viimeinen naula avoliittomme arkkuun.
Moni petetty ei kykene tai halua nähdä parisuhteen ongelmia. Harva onnellisessa suhteessa oleva pettää vain pettämisen ilosta.
Nyt on viisaita sanoja. Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin parisuhdetta pitää hoitaa. Olla kiinnostunut miten toisen päivä on mennyt, tehdä yhdessä asioita, viettää kahdenkeskistä aikaa. Lapset eivät saa mennä parisuhteen edelle. Ja kyllä se seksin harrastaminen on myös erittäin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn vieraissa pari kertaa viikossa.
Mulle se on vähän kuin hierojalla kävisi, antaa rentoutuneen olon ja mukavan fiiliksen.Kummassakaan ei ole mulla minkäänlaisia romanttisia tunteita, vieraissa käymisessä eikä hierojalla käymisessä. Neutraali asia, fyysisen olotilan helpottamiseksi.
Parisuhdetta takana enemmän kuin monella täällä kirjoittajalla ikää.
Viimeinen lause pätee minuunkin ja ero tulisi pettämisestä. Toivottavasti jäät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Yrität siis syyllistää petettyä pettäjän tekosista? Taisit kuitenkin itse olla suhteen pettäjä. Miksi et päättänyt suhdetta, jos se ei ollut onnellinen?
Olin varmaan jotenkin muutosvastarintainen. Eli että eletään kuin ennenkin, vaikkei se kovin hohdokasta ollutkaan. Taloudelliset seikat myös painoivat vaakakupissa. Tuijotin varmaan myös liikaa omaan napaani ja elin elämääni enemmän omien tarpeideni kuin yhteisen hyvä edellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin parisuhdetta pitää hoitaa. Olla kiinnostunut miten toisen päivä on mennyt, tehdä yhdessä asioita, viettää kahdenkeskistä aikaa.
Mulle nuo on se syy, miksi suhteessa ollaan, ei mitään erillistä "hoitamista". Jos kumppanini ei olisi kiinnostunut musta ja seurastani, lähtisin menemään, en pettämään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on viisaita sanoja. Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin parisuhdetta pitää hoitaa. Olla kiinnostunut miten toisen päivä on mennyt, tehdä yhdessä asioita, viettää kahdenkeskistä aikaa. Lapset eivät saa mennä parisuhteen edelle. Ja kyllä se seksin harrastaminen on myös erittäin tärkeää.
Olen tismalleen samaa mieltä ja varmaan opinkin virheistäni, koska tämä nykyinen suhte voi hyvin vielä 20-vuotis hääpäivän jälkeenkin. Siinä edellisessä avoliitossa ei ollut tällaista tunnetta edes parin vuoden jälkeen, vaikka se kesti kahdeksan vuotta.
Itse asiassa tutukimusten mukaan nykyään ihmiset tuomitsevat pettämisen useammin kuin mitä tekivät 70- tai 80-luvuilla.
Pettäminen ei ole hyväksyttävää ikinä. Eihän se olisi muuten pettämistä.
Joskus seurustelin tietämättäni varatun miehen kanssa ja kamalinta oli se kuinka asia ilmeni. Hänen puolisonsa otti minuun yhteyttä syyttäen ja solvaten ja väitti että minä tiesin hänen olevan varattu ym.
Mies ei ottanut enää yhteyttä ja hyvä niin.
Minäkin siis tulin petetyksi samoin kuin tuo minulle kiukutteleva nainenkin.
Ainoa syyllinen pettämiseen oli tuo mies, vaikka tämän puoliso ei sitä ymmärtänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Pettäminen on elämän suola eikä siinä ole mitään väärää.
Eli jos ystäväsi lainaa sinulta pari tonnia rahaa ja lupaa maksaa sen takaisin, mutta ei maksakaan, siinä ei ole mitään väärää? Jos työnantajasi lupaa maksaa sinulle palkan mutta ei maksakaan, siinä ei ole mitään väärää? Jne.
Pettäminen = lupauksen rikkominen. Ei seksin harrastaminen useiden eri ihmisten kanssa samalla, kun on jonkun kanssa parisuhteessa, ole pettämistä ellei ole luvattu uskollisuutta. Suosittelen sinulle avointa suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin parisuhdetta pitää hoitaa. Olla kiinnostunut miten toisen päivä on mennyt, tehdä yhdessä asioita, viettää kahdenkeskistä aikaa.
Mulle nuo on se syy, miksi suhteessa ollaan, ei mitään erillistä "hoitamista". Jos kumppanini ei olisi kiinnostunut musta ja seurastani, lähtisin menemään, en pettämään.
Monesti vaan se varsinkin lasten saamisen jälkeen jotenkin luisuu siihen, että väsyneinä tiuskitaan toiselle yms. Pidetään sitä puolisoa itsestäänselvyytenä. Jos tähän halutaan muutosta, niin ensisijaisesti aletaan tietoisesti tietysti parantaa suhdetta, mutta jos se ei onnistu, niin sitten pitää miettiä miten toimitaan. Tietysti eroaminen olisi se juttu, mutta välillä ihminen voi tehdä vääriä ratkaisuja. Ja ennen kuin alat syyttää minua pettämisestä, niin itse en ole koskaan pettänyt, enkä tule pettämäänkään, mutta ymmärrän, miksi jotkut ajautuvat tekemään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo itse sanana se kertoo siitä että on tehty väärin eli petetty. Mikäli ei olisi koskaan luvattu mitään, ei voisi myöskään pettää. Eläkää edes niinkuin puhutte.
Löysää vähän pipoa. Elämästä kuuluu nauttia eikä seksi muiden kanssa ole parisuhteelta mitään pois.
Kyllähän sitä voi toki avoimessa suhteessa olla, mutta pettäminen tarkoittaa yleensä sitä, että sovittuja rajoja rikotaan luottamusta myöten. Silloin se koko parisuhde menettää merkityksensä, joten aika hemmetisti se on parisuhteelta pois.
Miksi pettää, jos voi sopia asiat eri tavalla?
Ensinnäkin todella harva suostuu avoimeen suhteeseen ja toiseksi pettäminen on se suola. Jos on lupa panna toista, ei se tunnu samalta. Se on vaan seksiä, ei tarvitse ottaa niin vakavasti. Olen myös ollut monessa parisuhteessa, mutta yhdessäkään ei ole erikseen sovittu, ettei saisi pettää.
Ymmärrän parisuhteen ongelmat, mutta en sitä, että niihin vastataan pettämällä. Pettämiseen ei ajauduta, vaan edetään monella tietoisella askeleella, ja siinä on sitten yksi helvetin iso ongelma lisää ratkaistavaksi ja lapsille kärsittäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ystäväsi lainaa sinulta pari tonnia rahaa ja lupaa maksaa sen takaisin, mutta ei maksakaan, siinä ei ole mitään väärää? Jos työnantajasi lupaa maksaa sinulle palkan mutta ei maksakaan, siinä ei ole mitään väärää? Jne.
Pettäminen = lupauksen rikkominen. Ei seksin harrastaminen useiden eri ihmisten kanssa samalla, kun on jonkun kanssa parisuhteessa, ole pettämistä ellei ole luvattu uskollisuutta. Suosittelen sinulle avointa suhdetta.
En tiennyt, että pitää erikseen avausviestin jälkeen enää mainita, että tarkoitin pettämisellä seksin harrastamista muiden kuin puolison kanssa. Mainitsemissasi esimerkeissä on todellakin väärää, sillä ne ovat vastoin lakeja. Avoimesta suhteesta en saa samoja kiksejä kuin perinteisestä.
Moni pitkässä liitossa,( ainakin 10-15v) oleva on valmis pettämään, etenkin miehet. Mikäli joku halukas nainen tulee eteen ja tilanne on sopiva niin se on menoa.
Nimim. Sivusta seurannut 4-kymppisten ja yli miesten touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Moni pitkässä liitossa,( ainakin 10-15v) oleva on valmis pettämään, etenkin miehet. Mikäli joku halukas nainen tulee eteen ja tilanne on sopiva niin se on menoa.
Nimim. Sivusta seurannut 4-kymppisten ja yli miesten touhuja.
Nykyisten tutkimusten mukaan naiset pettävät enemmän kuin miehet. Niin on maailma muuttunut. Ja mistäkö se johtuu? Varmaan mahdollisuuksien runsaudesta. Sinkkumiehet eivät ole niin nirsoja, keneltä saavat tosin kuin sinkkunaiset.
Avoimessa suhteessa pettäminen? Jos on sovittu, että saa olla satunnaisesti muidenkin kanssa, muttei mitään vakavaa ja sitten oma puoliso aloittikin salasuhteen, homma karkasi puolison käsistä ja meille tuli ero. Ei se avoin suhdekaan aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synkkää faktaa. No pettäväthän eläinparitkin...
Itse en petä. Joskus aikoinaan ollut lähellä. Mulla hyvä nainen.
Harvemmin eläinparit pettävät, ainakin jos puhutaan niistä pareista, joissa koiras osallistuu myös jälkipolven ruokintaan ja kasvatukseen ja ovat elinikäisesti yhdessä. Ei niillä ole aikaa käydä vieraissa eikä se kuulu niiden luontoon.
Eri asia sitten sellaisilla lajeilla, joilla emo kasvattaa yksin poikaset.
Ainakin monilla lintulajeilla, joiden on uskotaan olevan monogamisia, pesästä löytyvät munat ei olekaan aina sen uroksen, vaan naaras on saattanut käydä "pettämässä".
Voisin hyvin harkita. Läheisyyden (ja seksin) puute tekee hulluksi ja surulliseksi.
Muuten olisikin täydellinen parisuhde
Ei toisen kanssa paneskelu ole niin vakavaa,mutta ei siitä kannata puolisolle kertoa.
Perustele väite ja prosenttiluku?