Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä koit tulleesi kunnolla aikuiseksi eli milloin koit, että varhaisaikuisuus/myöhäisteini-ikä on päättynyt?

Vierailija
25.03.2022 |

Itse koin vielä ikävuosina 18-21 olevani vielä nuoriso-osastoa, mutta siinä 22-23-vuotiaana koin jo olevani kunnolla aikuinen. Nyt olen 29v.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun olin mennyt naimisiin ja ottanut ison asuntolainan, 25-vuotiaana. 

Vierailija
2/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jonkinlainen murrosikä kesti noin ikävuodet 15-25v, sit 25v jälkeen aloin huomata selvää aikuistumista ajatuksissani ja olemisessani, ja nyt kuluneen vuoden aikana olen aikuistunut lisää.

Isänikin sanoi hiljattain, että olivat äitini kanssa jouluna huomanneet, että olen aikuistunut.

Olen myös 29v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v kun minusta tuli äiti.

Vierailija
4/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun muutin armeijan jälkeen omilleni juuri ennen 20-vuotispäivääni. Tunne vielä vahvistui viimeistään siinä vaiheessa, kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikkani ja ostin omistusasunnon 25-vuotiaana. Sen jälkeen elämä ei juuri neljännesvuosisadassa olekaan muuttunut.

Vierailija
5/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana, kun opiskelujen jälkeen sain ensimmäisen vakituisen työpaikan ja löytyi pysyvä parisuhde.

Vierailija
6/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni edelleen 14-vuotiaaksi.

Nyt olen 63.

Vierailija
7/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ajastani en tunne itseäni aikuiseksi vieläkään. Olen yli 60 v. mies.

Vierailija
8/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ensimmäisen lapsen syntymän tienoille asettuu. Sitä edelsi ihan kiva "rahakas" vaihe kun oli kahdet tulot mutta asuttiin yhä edullisesti. Matkusteltiin, ja laitettiin rivakkaan tahtiin joka palkasta isot rahat säästöön ja maksettiin häät ja häämatka käteisellä. Ensimmäinen lapsi syntyi kaksi vuotta naimisiinmenon jälkeen, oltiin silloin 28 v.

Vierailija
9/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. Silloin tajusi, että nyt on aikuistuttava.

Vierailija
10/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

36-vuotiaana. Tuota ennen elämä meni taistellessa mielenterveyttä kuntoon, ja vuosien terapioiden jälkeenkin kului vielä kolme vuotta ihan omaa aikaa, että aloin viimein pärjätä töissä, aloin pärjätä ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa. Tajusin jo aika kauan aikaa sitten, että olen n. 9 vuotta kehityksessä jäljessä. Ihmettelin pari- ja vielä kolmekymppisenäkin, kuinka monet lapsetkin olivat minua edellä asioissa. Tiesivät esimerkiksi mistä pitävät ja osasivat ilmaista itseään. No minä osaan nyt 37-vuotiaana viimeinkin.

Vierailija
11/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen syntymä aikuisti meidät. Sitä enne oltiin oltu lapseton villi pariskunta.

Vierailija
12/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että 25-vuotiaana en oikein osannut sanoa itseäni vielä naiseksi. Ehkä 30-vuotiaaksi melkein meni, mutta itsestäni olen kyllä huolehtinut siitä asti kun lähdin kotoa 19-vuotiaana. Olin pitkään ulkomailla ja perheetön, se varmasti vaikutti.

Vierailija
13/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36-vuotiaana. Tuota ennen elämä meni taistellessa mielenterveyttä kuntoon, ja vuosien terapioiden jälkeenkin kului vielä kolme vuotta ihan omaa aikaa, että aloin viimein pärjätä töissä, aloin pärjätä ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa. Tajusin jo aika kauan aikaa sitten, että olen n. 9 vuotta kehityksessä jäljessä. Ihmettelin pari- ja vielä kolmekymppisenäkin, kuinka monet lapsetkin olivat minua edellä asioissa. Tiesivät esimerkiksi mistä pitävät ja osasivat ilmaista itseään. No minä osaan nyt 37-vuotiaana viimeinkin.

Minustakin on aina tuntunut että olen suurin piirtein tuon verran kehityksestä jäljessä! Ehkä johtuu isäni kuolemasta kun olin noin 10 v ja ikään kuin joku osa "aikuistui" silloin, lakkasin esim leikkimästä ja muutuin todella kyyniseksi. Mutta ilmeisesti jäinkin sitten normaalista kehityksestä jälkeen.

Vierailija
14/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bailasin 42-vuotiaaksi. Edelleenkin tykkään tanssia diskoa kotona.

Vierailija
15/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuus mielletään liian usein tylsän keski-iän hyväksymiseksi. Olen nyt 41v enkä ole siihen valmis.

Vierailija
16/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v.

Vierailija
17/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana. Opiskelijana koin vielä olevani nuori. Työelämään siirtyminen oli harppaus aikuisuuteen. Samoihin aikoihin menin naimisiin, mutta tämä ei ollut se tekijä nuoruuden ja aikuisuuden välillä. Ensimmäinen lapsi tuli 29-vuotiaana ja se tietenkin muutti elämää pysyvästi toisenlaiseksi, mutta silti sanoisin, että tuo siirtymä työelämään oli virstapylväs.

Vierailija
18/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 33 ja en vielä, vaikka kaikki asiallisesti meneekin.

Vierailija
19/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun äitipuoleni vietteli minut ensimmäisen kerran. Olin 12-vuotias nuori tyttönen.

Muistelen edelleenkin kaiholla niitä meidän yhteisiä pyykkireissuja.

Vierailija
20/60 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun molemmat vanhempani kuolivat saman vuoden sisällä eli nyt. :( Olen 37 mutta hain ehkä liikaa lohtua vanhemmistani aina ja napanuora ei ollut kunnolla katkennut. Oli vain me vastaan muu maailma. Nyt kun olen menettänyt kaiken ymmärrän että tämä on sitä aikuisuutta. Omia lapsia ei ole.