Reborn-nukke
TV 1 esitetään Yle Perjantain dokumentti Mikä vanhemmuudessa pelottaa ? Reborn-nukke harrastusta. Mitä mieltä ? Minusta aivan ihana harrastuss ja opettavainen. Itsekkin haluan tuollaisen nuken vanhuuden kaverikseni. Aivan ihana. Olen myyty.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Creepy 🤡
Minä olen aina ihmetellyt että mikä nukeissa on creepyä? Nukke on vain nukke, ilmeetön, eleetön, liikkumaton lelu. Miksi esimerkiksi sitten posliinieläimet ei ole creepyjä? Miksi vain nuket saa jotkut ihmiset pelkäämään?
Kuinka moni posliinieläin on tehty kuolleen eläimen näköiseksi?
Olisiko OK mennä agilityyn täytetyn koiran kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi, mutta kyllä haluaisin hoitaa ja pukea tuollaisia nukkeja!
Hyvä vaihtoehto oikealle vauvalle. Ainoastaan huolettaisi muiden mielipiteet. Maailma kun on täynnä ahdasmielisiä ja ilkeitä ihmisiä.
Minä en haluaisi hoitaa enkä pukea, en nukkea enkä oikeaa vauvaa. Kuulostaa puistattavan tylsältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Creepy 🤡
Minä olen aina ihmetellyt että mikä nukeissa on creepyä? Nukke on vain nukke, ilmeetön, eleetön, liikkumaton lelu. Miksi esimerkiksi sitten posliinieläimet ei ole creepyjä? Miksi vain nuket saa jotkut ihmiset pelkäämään?
Vanhat nuket on kyllä aika creepyjä. Oletko koskaan käynyt Aira Samulinin Hyrsylänmutkassa? Siellä on se yksi huone täynnä vanhoja nukkeja, murha-mari ja kumppanit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ihmiset olisivat varmasti hyviä äitejä. <3 Jos riittää hellyyttä nukeille, sitä riittäisi varmasti oikeillekin vauvoille.
Ei takaa mitään.
Oikea vauva on yksilö, saattaa huutaa 3 kk lähes putkeen koliikissa. Tervekin vauva herättää yöllä. Ei usein tykkää pukemisesta. Oikeaa vauvaa et voi laittaa syrjään haluamaksesi ajaksi kun on muuta tekemistä.
Ja niin edelleen.Pikemminkin sanoisin, että tuo harrastus tuudittaa syvälle harhaluuloihin, jos myöhemmin on tarkoitus lapsia hankkia.
Näin minäkin sanoisin. Kas kun ei ole täysin oikeannäköisiä teininukkeja akneineen kaikkineen; no ei ole, koska kyse on vain VAUVAkuumeesta, jostain hormonihuuruisesta, ei siitä, että haluttaisiin kantaa vastuuta ja luovia läpi vaikeidenkin päivien. Se vauva kun on niin söpö ja sille on kiva hankkia kaikkea ihanaa tavaraa, eikä se vauva voi ilmaista mielipidettään mistään.
Onhan niitä nyt nukkeja ja pehmoeläimiä ym., mutta en käsitä miten aikuinen ihminen voi "hoivata" niitä. Siis joku mikä on oikeassa elämässä inhimillinen, elävä olento, ei herätä feikkinä minussa mitään hoivaviettiä. Siis minusta se kuuluu ihmiselämässä lapsuuden kehitysvaiheeseen ja onkin siinä tärkeä. Myös pojillahan on usein hoivaleikkejä ja sellaista huolehtimista, esim. pikkuautot voivat mennä yöksi nukkumaan rauhalliseen paikkaan, saada vaikka peitonkin päälleen tms. Mutta kun se vaihe on ohi, se on ohi. Muutenhan leikkimielisyys ja erilaiset pelit ovat ihmiselle ihan tyypillisiä. No, en nyt tuota harrastusta demonisoisi, mutta itseäni se jotenkin hämmästyttää. Minulla on itselläni lapsia ja lemmikkieläimiäkin on ollut ja olen mielestäni ihan hoivaava ja äidillinen luonne, mutta nuo nuket herättävät enemmän kammotusta. Sinänsä tosi kiintoisaa, miten tämä voi jakaa ihmiset niin täysin. Mutta joo, eihän tuo keneltäkään kai pois ole tietysti.
Kävin kerran kylässä erään exäni sukulaisnaisen luona. Hän asui yksin ja hänellä oli ehkä 7 kpl aidon näköistä nukkea asunnossaan. Vauvasta noin 9-vuotiaan näköiseen ja kokoiseen. Oli aivan he le ve tin creepyä. Se tyttö istui yhdessä huoneessa yksin pöydän ääressä. Silmät vaan tuijotti. Pari vauvaa kellotti pedeissään olohuoneessa. Pikkupoika taaperonukke seisoi takan vieressä ja tuijotti lasittuneesti. Aivan järkyttävää.
Mutta kai ne oli hänen perheensä. Aikuiset lapset olivat jo lentäneet pesästä.
Joskus vuosia sitten ihmettelin kun jenkeissä aikuiset naiset osti noita tai vastaavia.. näin jonkun ohjelman/mainoksen.
No ei ole minulta pois, itse vaan assosioin nuket lasten leikkeihin.
Enkä ole oikein ikinä nukeista pitänyt,tosin katselinkin pienenä chuckyä ja muita murhaajanukkeja. Samoin inhoan pellejä. Ja posliininukkeja.
Hoitakoon vaan kuka haluaa tällaisia nukkeja. Itsestäni ne ovat rumia ja kammottavia.
Ja onpa aika kallista touhua jos ostetaan oikeat vaunut, - rattaat, - koliikkisitteri jne.
Tosiaan hoitaminen sinällään Ok, ovat vaan pelottavia minun makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkkä nimi, Reborn, saa mulle kylmiä väristyksiä. Ihan kuin niillä olisi tarkoitus korvata kuolleet vauvat 🤯
Jos oikein muistan, niin se oli ton nuken alkuperäinen idea.
Eli joku jenkkilän nukenvalmistaja alkoi valmistaa aidontuntuisia vauvanukkeja äideille jotka olivat menettäneet vauvansa. Äiti lähetti kuvia vauvansa kasvoista, ja nukenvalmistaja teki näköisnuken, joka myös painoi saman verran kuin oikea vauva.
Toki sitten muutkin naiset hurahtivat näihin nukkeihin.
Yhtä makaaberia on tää jenkkilän käytäntö näistä "cuddle cot"- kehdoista, eli kuollutta vauvaa säilytetään kotona hautajaisiin asti söpössä kehdossa tms. joka on kylmennetty jääkaappikylmäksi ja sitten sitä vauvaa voi myös kyvettää ja pukea eri asusteisiin ja hoitaa kuin "oikeaa" vauvaa. Sitä voi siinä myös ulkoiluttaa ja viedä jopa vierailulle sukulaisille.
Tosin monet sanovat että se helpottaa huomattavasti vanhempien luopumisen tuskaa kun he saavat näin luoda muistoja vauvastaan ja se otetaan samalla tavoin osaksi sukua ja perhettä kuin eläväkin vauva.
Ei pidä paikkaansa, älä valehtele. Alunperin nämä nuket tehtiin kaupoissa myytävistä valmiista vauvanukeista, tarkoituksena tehdä niistä aidomman näköisiä. Nämä taiteilijoiden muovaamat kasvot tulivat paljon myöhemmin, eikä niissäkään haeta mitään kuolleen lapsen näköä.
Hoitakaa tytöt niitä suloisia nukkejanne vaan rohkeasti. Olette itsekin niin suloisia. Kiva harrastus ja älkää välittäkö muista. Ette tee kenellekään pahaa. Iloista kesän odotusta ja ulkoilua.
Itse en voinut saada lapsia, vaikka niitä kovasti halusin. Hankin tällaisen nuken terapiatarkoituksessa, ja se on ollut todella suureksi avuksi. Olen vihdoinkin voinut ostaa pieniä vaatteita ja tarvikkeita, vaunutkin. Olen saanut kokea edes pienen pisaran sitä iloa, jota en koskaan tule saamaan kokea oikeasti. Se ei varmaan ole keneltäkään teistä paheksujista pois? Ja ihan normaali ihminen olen, työssäkäyvä, on harrastuksia ja ystäviä. En pidä nukkea elävänä eikä se hallitse elämääni, onpa vain pieni ilonlähde siinä.
Tsemppiä kaikille reborn-harrastajille!
Huolestuttaa se kuinka sekaisin ja hukassa ihmiset ovat. Aikuiset ihmiset elävät jossain mielikuvitusmaailmassa. Se porukka, joka havaitsee ja tajuaa, mitä maailmassa oikeasti tapahtuu, pienenee koko ajan. Kuinka helppoa on manipuloida ihmisiä, jotka ovat taantuneet pikkulapsen tasolle?
Todella ihmeellinen ketju. Suurimmalla osalla keskustelijoista ei ole mitään tajua mielenterveysongelmien hoidon reaaliteeteista tai aste-eroista, vaikka muutama fiksu yrittää sitä rautalangasta vääntää.
Jos häkkieläin keskittyy hoivaamaan elotonta esinettä, sitä pidetään stressireaktiona. Kun mt-ongelmista tai kehitysviivästymästä kärsivä nuori hoivaa vauvanukkea, kyseessä on ihan samantapainen häiriötila. Sitä ei pitäisi normalisoida, vaan auttaa nuorta kasvamaan terveeseen aikuisuuteen niissä rajoissa missä se vielä on mahdollista.
Meidän kylällä liikkui viime vuosituhannella kehitysvammainen nainen, jolla oli aina vauvanukke mukana. Hän piti sitä lapsenaan ja häneltä sen ymmärrän. En olisi uskonut, että vuonna 2022 tällaista pidetään täysin normaalina käytöksenä joissain piireissä.
Sukupuolikysymystä tästä vääntävät voisivat ottaa järjen käteen myös. Mieheni ajelee polttomoottorikäyttöisillä radio-ohjattavilla mutta ei hän ole rakentanut niille pikkuista autotallia tai leiki niiden kanssa vuosihuoltoa ja katsastusta. Hänelle harrastuksessa on kyse moottori-innostuksesta ja siitä, kuinka saadaan koneesta viriteltyä irti mahdollisimman suuri teho. Ei hän paikkaa sillä tunne-elämänsä aukkoja tai osta pienoismallia siitä unelmiensa autosta, jota ei ole vielä saanut. Kyse ei ole korviketoiminnasta, kuten keskustelussa esitetyissä muissakaan esimerkeissä miesten leikeistä. Tämä rebornjuttu on korviketoimintaa, joka kannattaisi sublimoida muuhun muotoon.
Kenelle muulle tuli mieleen keppihevoset?
Kuvitelkaa vauvanuken tilalle aikuinen nukke. Onko enää normaalia, jos sen kanssa katsotaan televisiota, jutellaan sille ja pidetään kaverina?
Joillain tahtoo mennä aina vähän yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkkä nimi, Reborn, saa mulle kylmiä väristyksiä. Ihan kuin niillä olisi tarkoitus korvata kuolleet vauvat 🤯
Jos oikein muistan, niin se oli ton nuken alkuperäinen idea.
Eli joku jenkkilän nukenvalmistaja alkoi valmistaa aidontuntuisia vauvanukkeja äideille jotka olivat menettäneet vauvansa. Äiti lähetti kuvia vauvansa kasvoista, ja nukenvalmistaja teki näköisnuken, joka myös painoi saman verran kuin oikea vauva.
Toki sitten muutkin naiset hurahtivat näihin nukkeihin.
Yhtä makaaberia on tää jenkkilän käytäntö näistä "cuddle cot"- kehdoista, eli kuollutta vauvaa säilytetään kotona hautajaisiin asti söpössä kehdossa tms. joka on kylmennetty jääkaappikylmäksi ja sitten sitä vauvaa voi myös kyvettää ja pukea eri asusteisiin ja hoitaa kuin "oikeaa" vauvaa. Sitä voi siinä myös ulkoiluttaa ja viedä jopa vierailulle sukulaisille.Cuddle cot
Lapsena ja yhä olen aivan sairaan kissahullu, mutta ei vaan voi hankkia joten tässähän sitten mulla on tämmönen "bengalinkissanaaras" jota kohtelen kuin oikeaa kissaa. On kyllä kiusattu mutta minä osaan kiusata niitä. Jos tykkäät reboneista hanki sellanen äläkä välitä muiden mielipiteistä!
Näin kerran dokumentin missä nämä harrastajat kokoontuivat nukkeineen ja vaunuineen kahvilaan niin ku äitiyslomalaiset tekevät vauvojensa kanssa. Kieltämättä erikoista aikuisilta julkisella paikalla.
Itse "harrastan" reborneja. Minulla on reborn nimeltä Elle Silja Alkula ja minun kaverini reborn on Madeleine (Madde) Matilda #... Mutta olemme 12v
Ei takaa mitään.
Oikea vauva on yksilö, saattaa huutaa 3 kk lähes putkeen koliikissa. Tervekin vauva herättää yöllä. Ei usein tykkää pukemisesta. Oikeaa vauvaa et voi laittaa syrjään haluamaksesi ajaksi kun on muuta tekemistä.
Ja niin edelleen.
Pikemminkin sanoisin, että tuo harrastus tuudittaa syvälle harhaluuloihin, jos myöhemmin on tarkoitus lapsia hankkia.