En ymmärrä miten paniikkikohtaus voi iskeä
Yksin ollessa. Itselläni ei iske ikinä kun sa olla rauhassa mutta silloin kun koen että minua tarkkaillaan niin iskee. Siksi kammoan olla ihmisten ympäröimänä tyhjän panttina (odotustilat, julkiset jne.)
Jos saa liikkua niin ei tule kohtausta.
Ps. Kuinka hyvin liikunta oikeasti edesauttaa paniikkia? Onko totta että kiikunnasta väsynyt kroppa ei jaksa kehittää oireita?
Kommentit (10)
Siis edesauttaa paniikkia pysymään poissa XD
Yleensä juuri yksinollessa mulle tulee paniikkikohtaus. Tiedä sitten miksi.
-teini
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:12"]Yleensä juuri yksinollessa mulle tulee paniikkikohtaus. Tiedä sitten miksi.
-teini
[/quote]
Tämä olisi minulle niin paljon helpompaa. Olen täysin oireeton pikkukaupoissa, yksin ollessa ja ulkona kävellessä (silloinkin ihmisten mahd. katseet saattavat ahdistaa mutta en saa paniikkia koska se katsekontakti kestää vain hetken.) mutta kun joutuu välttelemään ihmispaljoutta niin kyllä se rajoittaa.
Niin ja lisäksi olen oikeasti sosiaalinen tapaus. Ajatus jostain 30 vuotta kestävästä yksin työskentelystä jossain piilossa tuntuu siltä kuin kaikki menisi ihan hukkaan. Tarvitsen ihmiskontaktia mutta se kontakti saa usein paniikin aikaiseksi. Ap
Liikunta auttaa, saa serotoniinin erittymään. Hyvä yleiskunto parantaa unenlaatua ja tekee olon itsevarmemmaksi. Liiallinen kahvi ja alkoholi pahentaa tiloja. Kannattaa ainakin kokeilla, kokemusta on ;)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:10"]
Yksin ollessa. Itselläni ei iske ikinä kun sa olla rauhassa mutta silloin kun koen että minua tarkkaillaan niin iskee. Siksi kammoan olla ihmisten ympäröimänä tyhjän panttina (odotustilat, julkiset jne.) Jos saa liikkua niin ei tule kohtausta. Ps. Kuinka hyvin liikunta oikeasti edesauttaa paniikkia? Onko totta että kiikunnasta väsynyt kroppa ei jaksa kehittää oireita?
[/quote]
Ehkä se riippuu siitä,millaisissa tilanteissa ahdistuu.Itselläni on diagnosoitu paniikkihäiriö,mutta itse epäilen että kyse on vain sosiaalisista peloista,koska saan kohtauksia yleensä julkisilla paikoilla ihmispaljoudessa,en kotona.Luin jostain,että "oikeassa" paniikkihäiriössä kohtaukset tulevat yhtäkkiä ilman mitään syytä,kun taas itse tiedän hyvin millaisissa tilanteissa kohtaus todennäköisesti tulee ja vältän tilanteita,joissa olen "jumissa" ihmisten keskellä(esimerkiksi bussi tai kauppa ruuhka-aikaan).Liikuntaa en pahemmin harrasta,mutta kyllä ainakin luulisi että se auttaa myös mielenterveyden hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:10"]
Yksin ollessa. Itselläni ei iske ikinä kun sa olla rauhassa mutta silloin kun koen että minua tarkkaillaan niin iskee. Siksi kammoan olla ihmisten ympäröimänä tyhjän panttina (odotustilat, julkiset jne.) Jos saa liikkua niin ei tule kohtausta. Ps. Kuinka hyvin liikunta oikeasti edesauttaa paniikkia? Onko totta että kiikunnasta väsynyt kroppa ei jaksa kehittää oireita?
[/quote]
Ehkä se riippuu siitä,millaisissa tilanteissa ahdistuu.Itselläni on diagnosoitu paniikkihäiriö,mutta itse epäilen että kyse on vain sosiaalisista peloista,koska saan kohtauksia yleensä julkisilla paikoilla ihmispaljoudessa,en kotona.Luin jostain,että "oikeassa" paniikkihäiriössä kohtaukset tulevat yhtäkkiä ilman mitään syytä,kun taas itse tiedän hyvin millaisissa tilanteissa kohtaus todennäköisesti tulee ja vältän tilanteita,joissa olen "jumissa" ihmisten keskellä(esimerkiksi bussi tai kauppa ruuhka-aikaan).Liikuntaa en pahemmin harrasta,mutta kyllä ainakin luulisi että se auttaa myös mielenterveyden hoidossa.
[/quote]
No kun itsellänikin kohtauksia tulee ainoastaan ihmispaljoudessa jumissa ollessa. Mutta esimerkiksi ruuhkainen kauppakeskus ainoastaan vituttaa eikä saa paniikkia aikaan, koska ihmispaljoudessa en ole tutkan alla ja pääsen liikkumaan koko ajan. Kotona olen täysin oireeton ja kroppani rauhallinen.
Yllättävää kyllä paniikkikohtaus iskee usein aivan odottamattomana hetkenä. Paniikkihäiriö ei ole sama asia kuin jännitys tai kahvikuppineuroosi. Monet paniikkihäiriötä sairastavat saavat kohtauksia esimerkiksi yöllä nukkuessaan. terv. kantapään kautta oppinut paniikkihäiriöinen
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:30"]Yllättävää kyllä paniikkikohtaus iskee usein aivan odottamattomana hetkenä. Paniikkihäiriö ei ole sama asia kuin jännitys tai kahvikuppineuroosi. Monet paniikkihäiriötä sairastavat saavat kohtauksia esimerkiksi yöllä nukkuessaan. terv. kantapään kautta oppinut paniikkihäiriöinen
[/quote]
Ehkä olen sittenkin vain sosfob. Ap
Saan* ja liikunnasta XD