|||||||||||||||| MUKAVUUSSAIRASLOMAILIJAT ||||||||||||||||||||
Varmaan jokaisen työpaikalla on näitä ns. mukavuussaikuttelijoita, jotka anelemalla tai rahalla saavat todistuksen työkyvyttömyydestään, vaikka todellisuudessa ovat työkykyisiä. Nämä mukavuussaikuttelijat haluavat olla pois vain oman mukavuudenhalun takia.
Esimerkiksi kuume, flunssa ja päänsärky eivät tee ihmistä työkyvyttömäksi - toisin kuin moni vieläkin. Työteho voi laskea, mutta työkyky säilyy. Työntekijällä on velvollisuus huolehtia työkyvystään esim. ottamalla riittävästi särky- tai kuumelääkettä. Työnantajalla on oikeus järjestää sairastuneelle fyysisesti kevyempää työtä sairauden ajaksi, jos lääkäri näin aiheelliseksi katsoo.
Mukavuussaikuttelijat ovatkin työyhteisön syöpä; herättävät työnantajassa aiheettomia epäilyksiä oikeasti työkyvyttömiä kohtaan, kaatavat työkuormaa muiden niskaan jne. Ja tiedoksi, että oireiden ilmaantuessa tauti ei enää tartu eli tarttumisriskilläkin on ihan turha perustella työnvieroksumista.
Ihan vain tämän haluan ottaa puheenaiheeksi, kun taas puhutaan suomalaisen työvoiman huonosta tuottavuudesta...
Kommentit (17)
Migreeni tekee työkyvyttömäksi ja kuka haluaa tulla oksennustaudissa töihin. Kuule, itse saan aina saikkua, syytä en kerro, arvaa.
Mulla pienikin lämpö vetää sängynpohjalle ja lamauttaa täysin. Korkeammasta kuumeesta edes puhumattakaan.
Olo on kuin jyrän alle jääneellä, pää tuntuu räjähtävän ja en kykene pystyssä olemaan edes lääkkein.
Sinä saat mennä mun puolesta sairaana töihin ja tartuttaa kaikki muutkin siinä sivussa, mutta älä helkkarissa oleta muiden olevan samanlaisia dorkia kanssasi.
Työterveyslääkäri arvioi työkyvyn, ei työnantaja.
Pieni nuha vielä menettelee, mutta kuumeessa pitää kyllä levätä ja olla sängyssä
Tutustupa noin aluksi sairaustilastoihin. Huomattavasti suurempi joukko on niitä työntekijöitä, jotka menevät sairaana töihin kuin niiden joukko, jotka jää terveenä kotiin saikulle.
Ihmisiä pitäisikin päin vastoin kannustaa jäämään reilusti sairauslomalle kun on kuumetta, flunssaa tai päänsärkyä.
"Bongaa ap:n viestistä kaikki asiavirheet" -ketju.
Kyllähän selvä kuume todellakin voi tehdä ihmisen työkyvyttömäksi, ja nyt en puhu mistään "mulla on ruumiinlämpö normaalisti 35 astetta joten 36,2 on mulla TODELLAKIN kuumetta" -tapauksista vaan kun oikeasti aletaan mennä lähemmäksi 38 astetta. Itse olen tehnyt töitä 40 asteen kuumeessa, kun pakko oli, mutta en suosittele sitä kenellekään, koska silloin puhutaan jo terveysriskistä ja virheiden riski ja todennäköisyys työssä kasvaa merkittävästi. Samoin reipas päänsärky estää ainakin ajattelua vaativan työn - toinen juttu on sitten, mistä se johtuu ja voisiko sitä esim. niskajumpalla lievittää.
Yleensä olen huomannut, että ne jotka innokkaimmin ovat normittamassa muiden sairasteluja, valittavat äänekkäimmin omista pienistäkin vaivoistaan.
Sairaana ollaan kotona sairastamassa, terveenä töissä. Otan heti saikkua, jos on vähänkin flunssaa, koska minulla on siihen oikeus.
ajattelet että voin järkevästi tulla hoitamaan lastasi,vauvaasi tai vaikka syöpäsairasta lastasi jos olen migreenissä,flunssassa tai kuumeessa? herää jo!
Olishan se kiva, jos sais kipeenä levätä kotona, mutta kun lääkärintodistus pitäisi ostaa yksityiseltä, on kynnys sairaslomailulle hieman liian korkea. Terveyskeskuksesta ei ole saanut lääkärintodistusta enää vuosiin, yrittävät tarjota HOITAJANtodistusta (?) joka ei kelpaa työnantajille. :(
Tosiaan särkylääkettä pää täyteen. Yrjötauti ei ole kovin kiva, mutta voihan sitä istua firman vessassa koko päivän yökkimässä. Mulla ennätys töissä +39,2 C !!!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:47"]
Olishan se kiva, jos sais kipeenä levätä kotona, mutta kun lääkärintodistus pitäisi ostaa yksityiseltä, on kynnys sairaslomailulle hieman liian korkea. Terveyskeskuksesta ei ole saanut lääkärintodistusta enää vuosiin, yrittävät tarjota HOITAJANtodistusta (?) joka ei kelpaa työnantajille. :(
Tosiaan särkylääkettä pää täyteen. Yrjötauti ei ole kovin kiva, mutta voihan sitä istua firman vessassa koko päivän yökkimässä. Mulla ennätys töissä +39,2 C !!!
[/quote]
Kuulostaa melkoisen laittomalta toiminnalta työnanatajan puolesta.
Olisin sairaslomalla.. Mutta en ole, koska olen ainoa työntekijä niin en vain salli itseni jäädä sairaslomalle.
Varsinkaan kun ajat ovat näin huonot. Työtä ei ole varaa menettää.
Toki eihän puolikuntoisena töiden teosta oikein mitään tule. Tänäänkin omen lähinnä puhallellut toimistolla. Onneksi ei ole tullut mitään akuuttia tekemistä, täytyy ottaa seuraavina päivinä aikataulua kiinni.
Järjetöntä, eikö? Isossa työpaikassa olisin ehdottomasti saikulla.
Flunssa tarttuu niin kauan kuin on oireita.
Selvä! Seuraavan kerran, kun oon ihan kunnon räkätaudissa niin lähdenkin töihin. (Kaupan lihatiskillä oon töissä).
Toivottavasti Aloittaja tulee juuri sinä päivänä ostamaan itselleen porsaan kylkeä, jonka kumarrun ottamaan lihatiskistä. Meinaan että saattaa ylimääräiset marinaadit saada eväisiinsä!
Mitä jos et tiedäkään sairasloman syytä, ap?
Mä olen kyllä vähän nyt aloittajan puolta, tosin en siinä mielessä että kuumeessa pitäisi tulla töihin. Vaan siinä että olen ainakin omassa työyhteissössäni huomannut sellaisen seikan, että nämä "saikuttelijat" ovat monesti samoja henkilöitä. Ja ne sairaslomien ajankohdat sattuu osumaan aina jännästi siihen kohtaan kun on joku kiva konsertti, alkaa helle tai lapsilla on koulusta ylimääräistä lomaa tms.
Ja siis pakohan se on sitten jollain tavalla kipeä olla kun kerran lääkäri lomaa kirjoittaa, mutta ei silti kannata laittaa seuraavana päivänä facebookia täyteen kuvia vaikkapa nyt marja metsästä jos on jäänyt pois töistä sen takia että on esim jalka kipeä ja ei voi tehdä seisomatyötä...
Riippuu mistä roikkuu, eli missä on töissä. Meillä on ehdoton työkielto jos on vähääkään flunssassa. Kuumeesta puhumattakaan. Älä valita. t. Sh :)