On se mennyt mallilleen nyky raakentaminen
Ennen oli yksi mestari rakennustyömaalla ja kaikki työntekijät suomalaisia, eikä virheitä tullut.Nykypäivänä on samankokoisella työmaalla kymmenkunta insinööriä,vastaavasta,työpäälliköit, työn tarkastajia ym. niin edelleen. Itäukot ovat tehneet sutta,jälkipyykkiä on, jotka suomimies korjaa.Olen työtön,vaikka koskaan ei ole valitettu mun työnlaadusta ja ahkeruudesta. ITÄMAANTIETÄJÄT VALTAAVAT MEIDÄN TYÖT! Ei ihme,etä meitä suomalaisia on paljon työttömiä. Ja lisää tulee pakolsisia, joille tuetaan työllisyys.
Kommentit (8)
Turpa kiinni tauno!
Kauan sitten tehtiin niin hataria taloja, että ne tuulettui itsestään eikä tullut kosteusongelmia, eikä paljon muitakaan. Mitä nyt lämmityskulut oli aika kovat.
Sitten laitettiin eristystä seinään ja suihkut sisätiloihin, näissä riittää korjaamista koko suomen laajuudelta.
Nykyään laitetaan vielä enemmän eristystä seinään ja märkätiloja jo minkälaisia, talotekniikka on laajuudeltaan ja vaativuudeltaan n. 200 kertaista verrattuna sun tekemiin taloihin. Viranomaismääräykset on kiristynyt huimasti, niitä valvotaan tiukasti, ja sakot on ihan järjettömät, jos sittenkin unohtuu jotain. Sitten vielä se ongelma, että kukaan ei maksaisi mistään mitään. Jos tykkäät, että sun rakennuspulju pysyy pystyssä, niin työ on teetettävä juuri sillä, joka tekee sen halvimmalla ja tinkaa vielä vähän. Eli sori, sä et ole mukana. Moni "itämaan tietäjä" tai mä kutsun esim. virolaisiksi tai venäläisiksi, kirjoittaa parempaa suomea kuin sinä.
Kaikki rakennusalalla työskentelevät tietävät, että laaturakentamisesta ei todellakaan voi puhua nykyään.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2011/02/14/varo-uusi-asunto-voi-olla-taysi-pommi/20112140/310
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560569247.html
Rippuu niin paljon tekijästä. Olen ollut korjaamassa suomalaisen "ammattiporukan" jälkiä. Aikataulut kusi ja jälki oli mitä sattuu.
Siinä olet oikeassa, että Etelä-Helsingin pojat tekevät urakat paljon halvemmalla. Tästä voidaan syyttää hallituksen veropolitiikkaa ja niitä ihmisiä, jotka valitsevat Viron pojat hommiin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:56"]
Rippuu niin paljon tekijästä. Olen ollut korjaamassa suomalaisen "ammattiporukan" jälkiä. Aikataulut kusi ja jälki oli mitä sattuu.
Siinä olet oikeassa, että Etelä-Helsingin pojat tekevät urakat paljon halvemmalla. Tästä voidaan syyttää hallituksen veropolitiikkaa ja niitä ihmisiä, jotka valitsevat Viron pojat hommiin.
[/quote]
Minä olen se, joka valitsee Viron pojat hommiin. Mun on pakko. Meidän firma on saanut työn kilpailemalla hinnalla. Pienin hinta saadaan, kun aliurakat kilpailutetaan ja saadaan niistä pienin hinta. Kun keikka on saatu, voidaan meidän firmassa huokaista helpotuksesta: Jes, meillä on työtä, ei tarvitse irtisanoa tai lomauttaa ketään. Luuletko, että kauppoja tehdessä me sitten otetaankin ne kalliimmat? Että ehdoin tahdoin laitettais meidän oma firma konkurssiin?
Noin yleisesti tiedoksi, että viron poikia on max. kolmannes, ainakin me vahditaan että heille maksetaan suomalaisten työehtosopimusten mukaisesti, niinpä he ovat lähes samalla viivalla suomalaisen työvoiman kanssa. Viron pojalle kelpaa minimi, Suomen poika tahtoo henkilökohtaisen lisän, vähän urakkarahaa, ja muutenkin lisäkorvauksia siitä, että joutuu töihin...
Vaikka Viron poika ei henkilökohtaista lisää haluaisikaan , niin se lisä on pakollinen. Vasta sitten kun se lisä maksetaan , niin voidaan puhua työehtosopimusken mukaisesta palkasta.
Noin muuten niin pitäisi vähentää rakennusalan ammatillista koulutusta kun ei ole järkeä kouluttaa, ja sitten palkata Virolaisia.
Numero 6, olet siis yksi ongelman lähteitä.
Onko suomalainen rakentaminen heikkoa?
Hämeenlinnan moottoiritietunnelin palonsuojalaatat irtosivat yllättäen ja vain onnella vältyttiin onnettomuudelta. Onko suomalainen rakentaminen kriisissä koska jälkikäteen joudutaan työn jälkiä paikkailemaan?
Moottoritien kunnossapidosta Hämeenlinnan kohdalla vastaava ja tunnelin urakoinut YIT kävi sunnuntain aikana pohjoiseen vievän tunnelin palonsuojalaattoja läpi ja pudotteli alas heikosti kiinnittyneitä 200 neliömetrin alueelta. Kuva: Miki Wallenius / Yle
Palonsuojalaattojen irtoaminen Helsinki–Tampere-moottoritietunnelin katossa Hämeenlinnassa tuli täytenä yllätyksenä tietä urakoivalle ja tunnelin rakentajalle YIT Rakennus Oy:lle.
YIT:n työntekijät kävivät sunnuntaina pohjoiseen vievän tunnelin kattorakenteita läpi ja koputtelivat laattoja etsien viallisia. Niitä jouduttiin pudottamaan alas 4–5 kohdasta yhteensä 200 neliömetrin alueelta.
Paikkaustyöt kestävät pitkään ja niitäkin päästään tekemään vasta myöhemmin syksyllä.
Rakentamiseen liittyvät ongelmat ovat Suomessa moninaiset ja uuttakin rakentamista joudutaan paikkaamaan usein.
Ovatko rakentamiseen liittyvät urakkaketjut jo liian pitkiä vai onko vika valvonnan puutteessa?
Säilytetäänkö rakennusmateriaaleja oikein?
Onko rakentamisen hintalappukisa syönyt laatua liiaksi?
Vastaa alle tai soita Radio Hämeen studioon numeroon 03- 612 1012 klo 13 jälkeen.
Heidi KononenYle Häme
Tulosta
Kommentoi aihetta (20 kommenttia)
Näytä kommentit sivutettuna
12Edellinen
Veronmakssssaja 29.9.2014
Ilmoita asiattomasta kommentista
Vika taitaa olla ammattitaidossa.
Koulunpenkiltä tullut ei osaa mitään käytäntöä.
Ja KÄYTÄNTÖÄ ei arvosteta.
Työtä tehneitä henkilöitä ei oteta töihin.
Vain juuri koulunpenkiltä tulleet kelpaa vaikka heillä ei oo vuosien työkokemusta.
Itse en koskaan palkkaisi koulupenkiltä tullutta.
Maalarin muija 29.9.2014
Eikä suomalaiset ammattitaitoiset pääse töihin, vaan veli virolainen otetaan töihin halvalla. Näin myös monella muullakin alalla! Sitten ihmetellään sutta ja sekundaa, kun työmiesten takavalot ovat lakanneet näkymästä.
Pietro. 29.9.2014
Kysymyksen asettelu on väärä sillä moottoritien katetyömaalla ei suomalaisia näkynyt vaan siellä puhuttiin eestiä ja puolaa. Eli vaikka pääurakoitsija olisi suomalainen ei voida puhua 'suomalaisesta rakentamisesta'.!
Ja aivan oikein suomalaiset ammattitaitoiset joutuvat olemaan työttömänä kun työt teetetään itäeuroopasta tulevilla joiden heidänkin ammattitaito on kyseenalainen. Mutta takanahan viimekädessä on niinsanottu harmaa talous jota esimerkiksi 'kokoomus' ei halua suitsia todellisuudessa ollenkaan.
Koska sillä ne joilla jo on rahaa haluavat tehdä vielä enemmän rahaa mutta tämän eikä monen muunkaan asian kohdalla "EI VOIDA PUHUA SUOMALAISESTA RAKENTAMISESTA" jos työmaalla puhutaan 4,jää tai useampaa kieltä jo sitäkauttahan ei ole tiedossa muuta kuin ongelmia.
Jussi 29.9.2014
Palosuojalaatat asensivat muistaakseni Puolalaiset. Kylläkin YIT:n työnjohdon valvonnan alla.
Aliurakoitsija 29.9.2014
Joo-o, eipä ole eka kerta kun YIT:n tekeleestä tippuu katto.
Pasilan Poliisitalossakin ropisi sisäkattolevyt niin, että poliisiautot oli lommoilla.
YIT ostaa AINA halvimman tarjouksen mukaan ja siirtää vastuun pois itseltään.
Ongelmaksi onkin muodostunut se, että suuretkaan rakennusyhtiöt eivät varsinaisesti rakenna itse, vaan urakat kilpailutetaan aliurakoitsijoilla, jotka vielä edelleenkilpailuttavat ne.
Lopputulemana onkin sitten kiireellä, halvalla ja ammattitaidottomasti rakennetut talot, joihin ostajat laittavat kiinni koko omaisuutensa.
Halvalla ei saa hyvää, mikä tässä kohtaa tarkoittaa ammattitaitoa, noin yleistäen.
Mitäs luulertte, miten käy Olkiluoto kolmosen, kun se (joskus) kytketään valtakunnan verkkoon? Tilkkeet siitä pettävät, ja Rauman seudulla alkavat hälyttimet soida. On se niin hyvin tehty!
On se mennyt mallilleen nykykirjoittaminen. Terveisin rakennusmestari.