Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa valosaaste

Vierailija
06.09.2015 |

Vaikka asutaan maalla, niin läheisestä taajamasta ja moottoritieltä tulee ihan hirveästi valosaastetta. Harmittaa kun lamput ihan oikeasti voitaisiin suunnata toisin ja antaa ihmisille mahdollisuus katsella tähtiä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ihmiset osaa enää arvostaa pimeyttä. Osa tarkoituksellisesti suuntaa valot ylös puihin jotta talon ympäristö olisi kuin joku teollisuusalue yöaikaan. 

Jos pelottaa niin ulos liiketunnistimella varustettuja valaisimia. Pitävät ryökäleet paremmin loitolla kuin koko ajan palava valo.

2/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

APlla on pahemman luokan saastetta housuissaan ja päässä kun väittää että maalla on liikaa valoa, ai tarkoitatko vain että olet kehäkolmosen ulkopuolella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä siellä teidän maalla kulkee moottoritie?

Vierailija
4/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla aika kaukana moottoriteistäkin, pienessä 5000 asukkaan kunnassa. Täälläkin kuitenkin katuvaloja on pidettävä päällä lain takia. Olen selvittänytkin asiaa kunnalta ja nyt säästöjen vuoksi niiden päälläoloa vähennettiin. Päällä ollessaan revontulia ei näe kuin vahvimmillaan, eikä silloinkaan hienoimpana, ellei aja kauemmas.

Suomessa yötaivas on aika lailla hukattu luonnonvara, jossain selvityksessä oli, että Suomi on valaistuin länsimaa väkitiheyteen verrattuna.

Vierailija
5/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanteiden valaistus varsinkin moottoriteiden liittymien kohdalla pilaa tähtien ja revontulien katselua. Varsin uskomattomia kuvia on silti otettu ihan asutuksen lähelläkin Suomessa. Se valitettavasti vaatii suodattimien käyttöä ja tavatonta kärsivällisyyttä.

http://www.tiede.fi/keskustelu/43923/ketju/astrokuvausta_suomesta

Itse olen yrittänyt mökillä katsella Andromedan galaksia paljain silmin. Kiikarilla ja kameralla näkyy mutta silmällä jää niukasti näkymättömiin syksylläkin läheisen tien valaistuksen aiheuttaman valosaasteen vuoksi.

Vierailija
6/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te nyt ihan tosissanne, että autoilijoiden ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden turvallisuus pitää vaarantaa sen takia että näkee joka paikasta kunnolla revontulet ja tähdet??

Vierailija
7/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 07:42"]

Ootteko te nyt ihan tosissanne, että autoilijoiden ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden turvallisuus pitää vaarantaa sen takia että näkee joka paikasta kunnolla revontulet ja tähdet??

[/quote]

Pitää ajatella niitäkin, jotka siellä pimeässä liikkuvat. Voi olla työtkin niin, että vasta pimeällä loppuu. Postinkantajatkin liikkuvat aamuyöstä ja pitäisi nähdä osoitteet.

Vierailija
8/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 02:41"]Maanteiden valaistus varsinkin moottoriteiden liittymien kohdalla pilaa tähtien ja revontulien katselua. Varsin uskomattomia kuvia on silti otettu ihan asutuksen lähelläkin Suomessa. Se valitettavasti vaatii suodattimien käyttöä ja tavatonta kärsivällisyyttä.

http://www.tiede.fi/keskustelu/43923/ketju/astrokuvausta_suomesta

Itse olen yrittänyt mökillä katsella Andromedan galaksia paljain silmin. Kiikarilla ja kameralla näkyy mutta silmällä jää niukasti näkymättömiin syksylläkin läheisen tien valaistuksen aiheuttaman valosaasteen vuoksi.
[/quote]

Mikset aja korpeen katsomaan?

Vierailija
9/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen perusoikeuksiin kuuluu nähdä revontulet häiriöttä ja tähdet paljain silmin! Nii!

Vierailija
10/10 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:58"]Vaikka asutaan maalla, niin läheisestä taajamasta ja moottoritieltä tulee ihan hirveästi valosaastetta. Harmittaa kun lamput ihan oikeasti voitaisiin suunnata toisin ja antaa ihmisille mahdollisuus katsella tähtiä.
[/quote]
Ihanko oikeasti sinua häiritsee valosaaste enemmän kuin melusaaste?
Minä en asu edes niin lähellä moottoritietä, että näkisin sen valot, mutta vaikka moottoritielle on linnuntietä matkaa yli 2 kilometriä ja metsää välissä, niin jatkuva pauhu kantautuu pihalleni etenkin tyynellä säällä. En minä valosaasteestakaan pidä ja olisin tuon puolenkilometrin päässä menevän paikallistienkin mieluummin valottomana pitänyt, mutta päättivät siihen muutama vuosi sitten valot vetää.