Aikuisen flunssa lähes aina ilman kuumetta...
Tiedän että flunssat/virustaudit on osa elämää eikä niitä pysty juuri millään kokonaan välttämään. Mutta kiukuttaa miksi omat flunssat on aina kuumeettomia tai vielä yleisemmin illalla nousee ehkä 37,1- 37,3 ja aamuksi sekin pieni lämpö sitten katoaa. Eli ei mitään asiaa sairauslomalle vaikka olo on kurja ja nenä vuotaa.
Onko muilla samanlaista?
Kommentit (12)
Olet jo sairastanut elämäsi varrella niin monet virustaudit, että elimistössä on kattava vastustuskyky. Siksi kuume ei nouse. Ei ole noussut minullakaan enää 15 vuoteen kuin oikeassa influenssassa tai ihan satunnaisesti 1-2 päiväksi jonnekin 38.8:aan.
45v
Itse saan flunssassa sairaslomaa vaikkei kuumetta yleensä ikinä ole. Kyllä lääkäri uskoo ja näkee kun joku on kipeä, ei kuumemittari ole mikään sairasloman kriteeri.
Kun lapset oli pieniä, lapsilla oli koko ajan joku flunssa päällä ja itse oli helposti puolet ajasta jossain lievässä flunssassa. Ei sen takia saikkua voinut pitää, joskus tuli kotipäiviä, kun lapset olivat kuumeessa, mutta helpompi se on töissä kuin kipeiden lapsien kanssa kotona sairastaa.
No lääkärissä voit sanoa ottaneesi joku aika sitten särkyläälleen, että pääsit raahautumaan paikalle. Ja kuumeesi on siitä syystä laskenut, joten olet silti sairasloman tarpeessa vaikkei juuri mittaushetkellä kuumetta olisikaan
Omana kokemuksena mulla aika usein alilämpöä. Eli tulee kuumeinen olo ja sitten kun mittaa niin kuumemittarin mukaan kehon lämpö esimerkiksi asteen verran alempi kuin tavallisesti samaan kellonaikaan. Kun syön särkytabletin joka pudottaisi kuumetta niin lämpötila nousee takaisin normaalin tuntumaan. Eli eräänlainen miinuskuume.
Mulla saattaa nousta myös ihan pientä lämpöä mutta olotila on kamala: Iho kuumeisen tuntuinen, kosketus sattuu, olo kuin jyrän alle jäänyt, päähän sattuu, pienetkin ponnistukset vie hirveästi voimia ja teen suunnilleen kuolemaa. Aivan kamalaa. Mieheni taas on sellainen että vaikka sairastaa välillä pieniä flunssia niin yleensä ei niitä suunnilleen huomaa, vähän nenä vuotaa mutta painelee menemään kuten ennenkin. Poikkeuksena ehkä joku tosi paha influenssa ollut joskus.
Meillä on kaksi lasta (vuoden ikäerolla) ja toinen näistä on kuten mieheni, vaikka olis mikä tauti ja kuumetta enempikin niin jaksaa silti leikkiä ja touhuta eikä nuku kovin paljoa enempää kuin normaalistikaan. Toinen lapsista taas nukkuu paljon, on kiukkuinen ja väsynyt sekä tarvitsee huomiota ja hellyyttä normaalia enemmän, äitiinsä tullut. Jännä juttu miten täsmälleen sama tauti vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin :)
Multa ei kyllä ole kuumetta mitattu työterveyslääkärissä jos olen flunssan takia joutunut menemään, kyllä ne antaa saikkua kun olo on sellainen ettei töhin pysty. Meillä myöskin ollaan töissä aika tarkkoja ettei kipeänä saa tulla.
Terveisiä vaan flunssan kourista sohvanpohjalta, tosin kesälomalla tällä hetkellä. Kunnon työläinen sairastaa lomalla ;)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:34"]
Flunssan pystyy kyllä välttämään.
[/quote]
no, kerropa miten?
Minulta ei ole koskaan lääkärissä mitattu lämpöä, oma ilmoitus on riittänyt. Mutta toisaalta kuume ei ole kyllä oleellinen kriteeri sille, voinko olla työssä vai en. Jo voimakas väsymys on este työnteolle.
Mielestäni olo on usein paljon pahempi kovassa flunssassa ilman kuumetta kuin kuumeisena. Toisaalta särkylääkkeillä saa olon parannettua työkykyiseksi melko helposti, oli sitten kuumetta tai ei.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 09:58"]Mielestäni olo on usein paljon pahempi kovassa flunssassa ilman kuumetta kuin kuumeisena. Toisaalta särkylääkkeillä saa olon parannettua työkykyiseksi melko helposti, oli sitten kuumetta tai ei.
[/quote] Se että saa olon paremmaksi lääkkeillä ei tee työkykyiseksi. Sairaana pitää malttaa levätä. Muuten voi tulla jälkitauteja, esim. sydänlihaksen tulehdus. Tiedän yhden nuoren naisen joka sai sen flunssan takia koska teki töitä. Riippuu toki varmaan työstä. Jos nyt vähän sängyssä läppäriä hiplaa niin ei siihen ehkä kuole mutta siinä se sitten onkin mitä on fiksua tehdä.
Mulla on samanlaista flunssaa. Olen kuitenkin jäänyt saikulle, koska lämpöä kuitenkin on ja olo on kamala ja palelee.