Viiden lapsen äidin yhteiskunnan tuet.
Luin lehdestä naisesta, joka oli sitä mieltä ettei kannata mennä töihin. Viides lapsi tulossa.
Naisen laskennallinen toimeentulotuki on viidennen lapsen synnyttyä 1950e (tai ehkä enemmän, kun en tiedä minkä ikäisiä kaikki lapset ovat).
Pelkästään lapsilisistä, yksinhuoltajakorotuksesta ja minimielatusmaksuista tulee puhtaana käteen 1680e.
Kotihoidontukea saattais saada kahdesta alle 3-vuotiaasta n. 500e käteen per kk.
Jos vuokra on 1369e, saa siitä asumistukea 1095e. Jää maksettavaa 274e.
Että jos tulot on 1680+500 = 2180, josta maksaa asumisesta 247e, jää 1933e, joten eipä tää perhe ihan kauheita tukia sossusta sais. Jos äiti hoitais itsensä töihin, kaikki olisi kotiinpäin.
Jos muidun bruttopalkka olis 1800 e, asumistuki pysyisi ennallaan. Tuolla perhekoolla ja lapsimäärällä päivähoidosta ei ihan hirveita tarvis maksaa, tuskin lainkaan, joten töihin menemällä nainen sais tonnin enemmän rahaa käteen kuussa, kuin nyt. Jos palkasta jäis n. 1500e/kk käteen.
Itseasiassa ainut tulosidonnainen nykyinen tulo, asumistuki, pysyis maksimissaan vaikka tienaisi bruttona 2100e/kk.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:21"] Mitä työtä tekemällä saa 1800€?! Naisella ei ollut mitään koulutusta, paitsi peruskoulu. Mä oon valmistunut AMK:sta enkä oo löytänyt työtä, jossa olisi noin hyvä palkka. Oon tehnyt tätä ennen myymälä vastaavan töitä kaupanalalla, jossa palkka max. hyvänä kuukautena 1400€ brutto. Kerro mistä saa kouluttamaton noin hyvää palkkaa? [/quote] En tiedä. Tostahan tulee jo melko iso tuntipalkka, yli 10 euroa. Oli ehkä vähän huono esimerkki. Mutta tuolla 1800 euron duunilla naisen kuukausitulot parani 1000e. Että jos vähän pienemmällä palkalla tekisi jotain, sekin kannattaisin aina. -ap- [/quote] Kaupan alalla 37,5h/viikossa tuntipalkaksi tulee jopa 12€. Se on todella paljon kouluttamattomalle, jopa merkonomille! Sitä tosiaan yritin kertoa, että esim. kaupan alalla palkka on aivan surkea, ja luultavasti tukia saa samanverran olemalla vaan kotona. Toinen vaihtoehto olisi tuo siivous ja siitä näemmä voisikin saada parempaa palkkaa. Mutta työaika on lähes mahdotonta pienten lasten YH:lle. En millään tavalla puolusta tätä näistä, mielestäni hänellä ei ole ihan kaikki kunnossa, kun on tuossa tilanteessa. Yritin vain kertoa realiteetteja nykypäivän työtilanteesta.
[/quote]
10,49 näyttää olevan kaupanalan minimi tessin mukaan pks:lla. Jos duunia on viikossa 37,5h, keskimääräinen kuukausibrutto on silloin 1652e. Tilanne paranisi n. 900 eurolla per kk. On kyllä tosi realistista, ettei tule saamaan duunia, mutta jos lähtökohta on se, että duunia ei edes kannattaisi tehdä, halusin vaan kertoa että eukko on väärässä. -ap-
[/quote]
Ymmärrä että ne tuet tippuu siinä samalla jatä tulee muita kuluja kuten työmatkakulut yms., niin se on +-0 käykö töissä pikkupalkalla vai ei. Just laskin, että mun pitäis tienata yli 2000e /kk niin olisi kannattavaa tehdä töitä. Siksi en tee ennenkuin mulla on ammatti kasassa.
[/quote] Tämä on ihan totta. Tuosta 1652€ menee ensin verot, sanotaan 252€. Eli jää 1400€ netto. Siitä maksetaan mahdollinen bussikortti esim. mun kaupungissa n. 80€/kk, en tiedä paljonko on pääkaupunkiseudulla. Jäljelle jää 1320€. Tästä vielä työpaikka ruokailu, jonka toki voi hoitaa epäillä, mutta lasketaan n. 100€/kk. Eli jää 1220€, jolla ei pysty maksamaan edes vuokraa. En ymmärrä miten hän saisi asumistukea, koska ne maksimi asumistuet on tosi pieniä, eikä niitä tuosta 1325€ vuokrasta koko summasta makseta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:38"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:21"] Mitä työtä tekemällä saa 1800€?! Naisella ei ollut mitään koulutusta, paitsi peruskoulu. Mä oon valmistunut AMK:sta enkä oo löytänyt työtä, jossa olisi noin hyvä palkka. Oon tehnyt tätä ennen myymälä vastaavan töitä kaupanalalla, jossa palkka max. hyvänä kuukautena 1400€ brutto. Kerro mistä saa kouluttamaton noin hyvää palkkaa? [/quote] En tiedä. Tostahan tulee jo melko iso tuntipalkka, yli 10 euroa. Oli ehkä vähän huono esimerkki. Mutta tuolla 1800 euron duunilla naisen kuukausitulot parani 1000e. Että jos vähän pienemmällä palkalla tekisi jotain, sekin kannattaisin aina. -ap- [/quote] Kaupan alalla 37,5h/viikossa tuntipalkaksi tulee jopa 12€. Se on todella paljon kouluttamattomalle, jopa merkonomille! Sitä tosiaan yritin kertoa, että esim. kaupan alalla palkka on aivan surkea, ja luultavasti tukia saa samanverran olemalla vaan kotona. Toinen vaihtoehto olisi tuo siivous ja siitä näemmä voisikin saada parempaa palkkaa. Mutta työaika on lähes mahdotonta pienten lasten YH:lle. En millään tavalla puolusta tätä näistä, mielestäni hänellä ei ole ihan kaikki kunnossa, kun on tuossa tilanteessa. Yritin vain kertoa realiteetteja nykypäivän työtilanteesta. [/quote] 10,49 näyttää olevan kaupanalan minimi tessin mukaan pks:lla. Jos duunia on viikossa 37,5h, keskimääräinen kuukausibrutto on silloin 1652e. Tilanne paranisi n. 900 eurolla per kk. On kyllä tosi realistista, ettei tule saamaan duunia, mutta jos lähtökohta on se, että duunia ei edes kannattaisi tehdä, halusin vaan kertoa että eukko on väärässä. -ap- [/quote] Ymmärrä että ne tuet tippuu siinä samalla jatä tulee muita kuluja kuten työmatkakulut yms., niin se on +-0 käykö töissä pikkupalkalla vai ei. Just laskin, että mun pitäis tienata yli 2000e /kk niin olisi kannattavaa tehdä töitä. Siksi en tee ennenkuin mulla on ammatti kasassa. [/quote] Tämä on ihan totta. Tuosta 1652€ menee ensin verot, sanotaan 252€. Eli jää 1400€ netto. Siitä maksetaan mahdollinen bussikortti esim. mun kaupungissa n. 80€/kk, en tiedä paljonko on pääkaupunkiseudulla. Jäljelle jää 1320€. Tästä vielä työpaikka ruokailu, jonka toki voi hoitaa epäillä, mutta lasketaan n. 100€/kk. Eli jää 1220€, jolla ei pysty maksamaan edes vuokraa. En ymmärrä miten hän saisi asumistukea, koska ne maksimi asumistuet on tosi pieniä, eikä niitä tuosta 1325€ vuokrasta koko summasta makseta.
[/quote]
Kyllä. 1652 eurosta menee veroa ja käteen jää n. 1400e. Se on 900 euroa enemmän, kuin kotihoidontuki kahdesta pienestä lapsesta. Helsingin sisäinen matkakortti 50e. Eikä todellakaan mitään työpaikkaruokailuja, sehän maksaa ihan helvetisti, ei niihin paremmin tienaavillakaan ole varaa!! Eli eväät mukaan, ja saman söisit kotona ollessas, eli ei lisäkuluja. Eli käteen jää 1350e. Eihän sillä pystykään maksamaan vuokraa, mutta laita kelan asumistukilaskuriin 6-henkinen perhe ja yhdelle bruttotuloksi vaikka 2000 e/kk. Maksimi vuokramäärällä saa edelleen maksimituen, tulot ei vaikuta. Vasta jos brutto on yli 2150e, alkaa asumistuki pienenemään.
Eli vaikka huomioisi työntekokustannukset, tämän naisen kohdalla se olisi vain ja ainoastaan kannattavaa, kun nykyisen, tai siis tulevan kotihoidontuen sijaan (500e/kk) nainen kävisi työssä ja saisi työntekokulut vähennettynä 1350e/kk.
Koska perheen ollessa näin suuri, asumistuki ei laske. (Ja päiväkotimaksu on 0e)
Tulos olisi aivan toinen, jos kyse olisi esim. kahden vanhemman kaksilapsisesta perheestä.
Tämä nainen oli oikein malliesimerkki naisesta, joka rupeaa lastentekoon suoraan peruskoulusta. Ei koulutusta, ei töitä varmaan koskaan. Kertoi myös, ettei häpeä ollenkaan avuntarvettaan. Eläimiä hankittu ilman mitään suhteellisuutta, koiriakin pitää olla kolme.
Sanoisin, että elämänhallinta täysin hukassa. Ei hyvää päivää.