Isovanhempi hoitokodissa - sisustuksen uskonnolliset elementit (?)
Kävin tänään vierailemassa hoitokodissa, jossa muisisairas isovanhempani on asunut vähän aikaa. Silmiin pisti ensimmäisenä hänen huoneessaan olevat enkelit, Raamattu-aiheiset kirjaset yms. tavara. Tiedän ja tunnen isovanhempani niin hyvin, että hänellä ei noita tavaroita ole ollut kotonaan eikä hän koskaan ole ollut mitenkään uskonnollinen ihminen.
Kävikin vähän häiritsemään, että miksi tuossa huoneessa noita tavaroita oli ja mistä ne sinne ovat tulleet. Vai kuuluuko Attendon hoitokodeissa päiväohjelmaan joku uskontohömppä?
Koska en ole vastuussa hänen hoitonsa järjestämisestä, niin en varmaan voi ottaa asiaa puheeksikaan hoitohenkilöstön kanssa (?)
Kommentit (42)
Kyllå sinä voit kysyä. Herää epäilys että sinne on päästetty joku käännyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Kyllå sinä voit kysyä. Herää epäilys että sinne on päästetty joku käännyttäjä
En oikein usko, sillä hän asuu yksikössä, jossa ovet ovat lukittuna ja ainoastaan hoitajat päästävät vierailijat sinne. Toivon vaan, että jos joskus päädyn itse hoitokotiin, niin minulle ei tuputeta mitään Raamattupiirimeininkiä...
Sinähän voit ottaa isovanhempasi pois Attendon hoitokodista. Ala omaishoitajaksi ja hoida itse 24/7 isovanhempasi. Saat ihan itse päättää muistisairaan vanhuksen päiväohjelmasta ja valita huoneeseen sopivan sisustuksen.
Voisinkin ruveta käymään siellä usein. Vien seuraavalla kerralla Koraanin.
Joku niistä hoitajista on käännyttäjä. Tee kirjallinen valitus.
Kyllä ne joku omainen on sinne tuonut. Ei hoitokoti hanki tavaraa asukkaan huoneeseen.
Kysy.
Kyllä muuten vanhuksillakin on vapaa tahto muuttaa mieltään.
Kysy häneltä itseltään? Ehkä hän on poiminut ne selailtavaksi yleisten tilojen kirjahyllystä? Ei se ihme olisi, jos vanhusta on alkanut kiinnostaa hartauskirjallisuus. Vanhainkodeissa osa asukkaista kokoontuu katsomaan sunnuntain jumalanpalveluksen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eikö näihin h e l v etin esikartanoihin, kuten Attendoon, pidä tuoda omat tavarat liinavaatteista lähtien? Eli veikkaan, että joku sukulainen ne on tuonut tai sitten et vaan tuntenut omaa isovanhempaasi. Miksi et kysy henkilökunnalta?
Joku sukulainen vienyt, tai sukulaisellasi on ystävä, josta et tiedä.
Hoitohenkilökunnalla ei tuollaiseen ole aikaa, ei missään tapauksessa eikä missään olosuhteissa.
Ja kuka omistaa sen hoitokodin, jossa hän on?
Minunkin vanha siskoni on hoitokodissa. Hän sai viedä omaan huoneenseensa, keinutuolin, omat verhot, kaikki läheisten valokuvat esille, lipaston jonka päällä hän kuvia pitää,
Ja muitakin kaikkein rakkaimpia tavaroitaan.
Myös pitää olla omat vaatteet, ja ne on nimikoitava. Ateriat, sekä aamu-ja iltapalat, sekä hoito 7/24.
Mutta lääkkeet eivät tule hoitokodista, ne maksavat potilaat itse. Samoin taksikyydit jos joutuu viemään terveyskeskukseen pikaisesti.
Hoivakoti jossa hän asuu on kaupungin omistama, ja samat säännöt ovat kaikilla.
Hoitosopimuksessa on selkeästi kerrottu mistä maksetaan, ja mikä kuuluu itse maksaa.
Ja ap:n kannattaa huomata sekin, että on myös vapaaehtoisia ystäviä, jotka saattavat käydä vanhusten luona pari kertaa viikossa juttelemassa ja pitämässä seuraa ja ulkoiluttamassa, jos muistisairas jaksaa.
Voi olla, että tämä vapaaehtoinen ystävä on katellut, että onpa vanhuksella ankea huone, ei mitään omia esineitä ei kuvia seinillä ei mitään omia esineitä sun muuta, joiden kautta vois muistella asioita. Ehkä hyväntahtoinen vapaaehtoinen on antanut ne mummollesi lahjaksi.
Missään tapauksessa henkilökunta ei moiseen ehdi, eivät myöskään saa tyrkyttää uskontoa, politiikkaa tai mitään muutakaan. Ja niin kiirettä noissa hoitoapaikoissa, että hoitajajilla ei totisesti ole aikaa jutella potilaiden kanssa. Eikä heitä kiinnosta jonkun vanhan mummon kanssa jutellakaan hyvin pitkään, Kaikilla muistisairailla on toistuvat puheet menneestä ajasta-
Ja lopuksi, onko mummillasi edunvalvontaa jotenkin?
Vaikutat ap puhtaasti ilkeältä trollililta, et miltään muulta.
Kannattaa tuosta kai henkilökunnalta kysyä, jos kerran tiedät etteivät ne isoäitisi tavaroita ole. Muistisairas vanhus ei välttämättä itse muista jos on niitä esimerkiksi lainannut jostain.
Ota muovipussi seuraavalla kerralla mukaan, sullo raamatut sun muut sinne ja työnnä pussi sängyn alle.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit ottaa isovanhempasi pois Attendon hoitokodista. Ala omaishoitajaksi ja hoida itse 24/7 isovanhempasi. Saat ihan itse päättää muistisairaan vanhuksen päiväohjelmasta ja valita huoneeseen sopivan sisustuksen.
Nämä ovat aina yhtä kammottavia kommentteja. Sinunko mielestäsi laitoshoidossa ei ole ikinä kehittämiskohteita? Kaikki menee mahtavasti vuosikymmenestä toiseen ilman turhia paranteluita.
Olisko joku helluntailainen tekeytynyt omaiseksi ja tullut kyläilemään?
Hoitokodeissa on joskun hartauksia, kuten jouluna ja pääsiäisenä, ja pitääkin olla, koska he itse eivät kirkkoon pääse.
Hartauksen toimittaa joku kaupungin tai kunna virassa oleva pappi.
Hän pitää vain normaalin hartauksen, ei mitään muuta.
Jokaiselta asukkaalta kysytään, että haluaako osallistua hartaukseen.
Useimmat haluavat, mutta kaikki eivät jaksa tulla, vaan lepäilee mielummin omassa huoneessan, hartauksen kuulee myös kauittimista huoneeseen.
Minä en usko sanakaan ap;n teksistä, noissa hoitokodeissa valvotaan kaikki potilaat, ja tiedetään myös kaikki mahdolliset vapaaehtoiset, jotka siellä käyvät, he joutuvat aina ilmoittautumaan kun tulevat osastolle.
Isoäiti on saattanut ottaa tavaroita toisten huoneista.
Vanhuksella on oikeus uskontoon vaikka omaista ei kiinnostaisi. Tutkimuksen mukaan erityisesti muistisairaalle vanhukselle uskontoon liittyvät esineet, laulut, pappi jne voi olla viimeinen tuttu asia johon reagoi vaikka olisi muuten lakannut puhumasta.
Juttele sen kanssa, joka on vastuussa hoidon järjestämisestä. Joillakin ihmisillä on outo käsitys, että kaikki vanhukset on uskonnollisia. Ja että se on hienoa, kun ne muistaa jotku virren sanat, vaikka muut sanat olis kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodeissa on joskun hartauksia, kuten jouluna ja pääsiäisenä, ja pitääkin olla, koska he itse eivät kirkkoon pääse.
Hartauksen toimittaa joku kaupungin tai kunna virassa oleva pappi.
Hän pitää vain normaalin hartauksen, ei mitään muuta.
Jokaiselta asukkaalta kysytään, että haluaako osallistua hartaukseen.
Useimmat haluavat, mutta kaikki eivät jaksa tulla, vaan lepäilee mielummin omassa huoneessan, hartauksen kuulee myös kauittimista huoneeseen.
Minä en usko sanakaan ap;n teksistä, noissa hoitokodeissa valvotaan kaikki potilaat, ja tiedetään myös kaikki mahdolliset vapaaehtoiset, jotka siellä käyvät, he joutuvat aina ilmoittautumaan kun tulevat osastolle.
Hartauksen :'D
Voit kysyä.