Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin 3lk tyttöni koulurepun, mitä löysinkään :(

Vierailija
06.09.2015 |

Siis meidän tyttö huolehtii läksynsä jne nykyään jo tosi hyvin itse, tarkistan repun kuitenkin aina siltä varalta, että on varmasti muistanut pakata oikeat kirjat, liikkapäivänä jumppavaatteet etc. Repusta löytyi rutattu lappu, meinasin heittää roskiin saman tien mutta avasin kuitenkin ja luin. Se oli "kirje" joiltakin parilta muulta tytöltä, jossa lastani haukutaan ja uhkaillaan todella törkeästi. Mistään koulukiusaamisesta en ole ollut tietoinen, ainoastaan, että jotain "draamaa" on ollut kolmen tytön välillä, ja open mukaan tytöt selvittäneet itse. Kysyin tytöltä mitä tämä meinaa, alkoi itkeä "miks äiti tongit mun reppua!" vaikka tietää kyllä, että tarkistan sen. Sanoin, että kerro mulle mistä on kyse, haluan auttaa. Ei ole valmis kertomaan ainakaan vielä :(

Kauhean paha mieli lapsen puolesta nyt :( Ottaisinko opeen yhteyttä wilman kautta ko asiasta, vai odotan, milloin lapsi on valmis puhumaan siitä mulle itse?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Olet saanut todella hyviä vastauksia ja annan tiivistetysti omat neuvoni (kokemus vastaavasta)

Kun lapsesi on rauhoittunut tiedustele aluksi varovaisesti koulussa tapahtuneita asioita. Älä johdattele, mutta ota selville mitä on tapahtunut, kuka kiusaa ja kuinka. Kirjoita Wilman kautta viesti opettajalle, jossa kuvailet mahdollisimman tarkasti tämän ja aiempia tapahtumia. Analyyttisesti, ilman raivoa (vaikka kyllä tuollainen raivostuttaa). Liitä uhkailukirje tiedostomuodossa ja pidä kirje itselläsi varmuuden vuoksi myöhempiä tilanteita varten. Pyydä myös miestäsi lukemaan ja kirjoittamaan mahdollisesti kirjettä.

kysy (ilman että kuulostaa urkkimiselta tai kuulustelulta) päivittäin päivän tapahtumista, kenen kanssa leikitty, onko jotain erityistä sattunut, mitä hauskaa/ikävää on tapahtunut. Voi olla että tytöt jatkavat jos kuri lepsua ja valvontaa välitunneilla ei ole. Pysyt ajan tasalla ha huomaat kyllä hälytyskellot yleensä käytöksessä ym. Tämän jälkeen jos kiusaaminen on jatkuvaa ota yhteyttä tiukemmin koulun rehtoriin. Pidä huolta, että laitat kirjallisena kaikki stepit niin ettei huoltanne aliarvioida ja että jää jokin kirjallinen todiste aina.

Pitäkää perheenä huolta teistä äläkä anna kiusaajille valtaa! Tsemppiä toivotellen, MK

Vierailija
22/24 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:12"]

Vähän hirvittää omasta kouluajan kokemuksesta nuo suositukset mennä opettajalle. Minulle äiti kerran meni, ja seurauksena oli kiusaamisen moninkertainen pahentuminen, koska olin vielä vastenmielinen "kantelupukkikin". En ollut oikeasti kannellut, en äidilleni enkä opettajalle, mutta kun äiti sai tietää kiusaamisesta, meni vastoin tahtoani opettajalle puhumaan ja kävi juuri niin kuin arvasin, kaikki paheni. Esim. ensimmäistä kertaa minut fyysisesti pahoinpideltiin koulumatkalla sen jälkeen. Koulussa eivät uskaltaneet kun valvottiin, mutta koulumatkalla piinattiin.

[/quote] Tuo on se vaihe kun otetaan yhteyttä sosiaaliviranoimaiseen ja poliisiin. Siihen muuten loppu ne kiusaamiset.

[/quote]

mitä tarkoittaa kun otetaan yhteyttä sosiaaliviranomaiseen? Eli miten auttaa käytännössä fyysisissä kiusaamistapauksissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisissä kiusaamistapauksissa ilmoitukset poliisille, jonka tehtävä on viedä tapaukset eteenpäin sosiaaliviranomaisille. Näin kiusaamista käsitellään rikosoikeudellisesta näkökulmasta, mutta myös lastensuojelullisesta näkökulmasta (sossujen kanssa). Toki myös henkisistä voi mennä suoraan poliisille, mutta niitä on vaikeampi todentaa. 

Vierailija
24/24 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:54"]

Fyysisissä kiusaamistapauksissa ilmoitukset poliisille, jonka tehtävä on viedä tapaukset eteenpäin sosiaaliviranomaisille. Näin kiusaamista käsitellään rikosoikeudellisesta näkökulmasta, mutta myös lastensuojelullisesta näkökulmasta (sossujen kanssa). Toki myös henkisistä voi mennä suoraan poliisille, mutta niitä on vaikeampi todentaa. 

[/quote]

kiitos vastauksesta! Meillä on kiusaamistapaus, jossa akakouluikäinen lapsi on toistuvasti käynyt fyysisesti käsiksi  lapseemme. Opettaja lupasi selvittää kiusaajan kanssa mutta huolestuttavaa oli mielestäni se että hän sanoi sivulauseessa kiusaajan oevan hieman fyysisempi ja ettei välttämättä tee tahallaan. Kysyin miksi hän sitten piilottelee tekemisiään aikuisilta ja tekee salassa. Annan opettajalle mahdollisuuden ja mikäli tilanne toistuu niin pidän kyllä huolta lapseni oikeuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän