Tarkistin 3lk tyttöni koulurepun, mitä löysinkään :(
Siis meidän tyttö huolehtii läksynsä jne nykyään jo tosi hyvin itse, tarkistan repun kuitenkin aina siltä varalta, että on varmasti muistanut pakata oikeat kirjat, liikkapäivänä jumppavaatteet etc. Repusta löytyi rutattu lappu, meinasin heittää roskiin saman tien mutta avasin kuitenkin ja luin. Se oli "kirje" joiltakin parilta muulta tytöltä, jossa lastani haukutaan ja uhkaillaan todella törkeästi. Mistään koulukiusaamisesta en ole ollut tietoinen, ainoastaan, että jotain "draamaa" on ollut kolmen tytön välillä, ja open mukaan tytöt selvittäneet itse. Kysyin tytöltä mitä tämä meinaa, alkoi itkeä "miks äiti tongit mun reppua!" vaikka tietää kyllä, että tarkistan sen. Sanoin, että kerro mulle mistä on kyse, haluan auttaa. Ei ole valmis kertomaan ainakaan vielä :(
Kauhean paha mieli lapsen puolesta nyt :( Ottaisinko opeen yhteyttä wilman kautta ko asiasta, vai odotan, milloin lapsi on valmis puhumaan siitä mulle itse?
Kommentit (24)
Omasta laajasta kiusatuksi tulemis- kokemuksesta neuvoisin sinua ihan suoraan menemään opettajalle puhumaan kasvotusten tuo lappu mukanasi.
Kyllähän tuo on aikuisten kesken selvitettävä. Tyttäresi pelkää vasikointia, että uhkaukset toteutuu, siksi ei uskalla puhua.
Ehdottomasti yhteyttä opettajaan ja sitä kautta lapsiin ja heidän vanhempiin , kaikki koolle saman pöydän ääreen selvittämään asiaa. Muuten tuo ei lopu ikinä !
Joo opettajan ja rehtorin puheille. Äläkä luovuta jos sinua ei oteta tosissaan ja jos kiusaaminen jatkuu. Sinulla on kaikki valta lopettaa tämä. Tsemppiä!
Anna tytön nyt vähän aikaa rauhoittua ja kysele sitten uudelleen. Opettajaa yhteys heti huomenna ja kerrot lapusta.
Kannattaa pistää stoppi kiusaamiselle ihan heti. Viesti jo tänään opelle, ja mukaan vakuudeksi vaikka tekstinpätkä kirjeestä.
Itse veisin kirjeen suoraan opettajalle nähtäväksi. Sitten pieni palaveri, jossa olisi mukana sinun ja tyttäresi lisäksi opettaja, kiusaajat ja heidän vanhempansa.
Kiitos paljon vastauksistanne!! Tukevat juuri sitä, mitä itsekin ajattelin, että otan yhteyttä opettajaan (vaikka tyttö kielsikin, mutta pakkohan hänen on saada nähdä ja kokea, että aikuiset OIKEASTI auttaa ja heihin voi luottaa!). En pysty edes toistamaan kaikkea, mitä siinä lapussa luki. Lapsiparkani, miten voikaan lapset olla noinjulmia (9vuotiaista kyse!). Tuli itku. Nyt hillitsen itseni ja menen vaan halimaan tuota tyttöäni, kertomaan miten hän on mulle maailman rakkain ja tärkein, ja tekisin mitä vaan hänen auttamisekseen, ja mulle voi oikeasti kertoa ihan mitä vaan (huono äiti - fiilis kun meidän vauva sairastellu johon mun energiat uponnu viime aikoina :(, en painosta, mut pidän vaan sylissä/vieressä ja luen vaikka kirjaa ja silittelen selkää niin kauan kunnes nukahtaa (tätä "rituaalia" rakastaa, ja ei, ei mulla ole ollut muka aikaa pitkään aikaan siihen ;(( ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:24"]
Kiitos paljon vastauksistanne!! Tukevat juuri sitä, mitä itsekin ajattelin, että otan yhteyttä opettajaan (vaikka tyttö kielsikin, mutta pakkohan hänen on saada nähdä ja kokea, että aikuiset OIKEASTI auttaa ja heihin voi luottaa!). En pysty edes toistamaan kaikkea, mitä siinä lapussa luki. Lapsiparkani, miten voikaan lapset olla noinjulmia (9vuotiaista kyse!). Tuli itku. Nyt hillitsen itseni ja menen vaan halimaan tuota tyttöäni, kertomaan miten hän on mulle maailman rakkain ja tärkein, ja tekisin mitä vaan hänen auttamisekseen, ja mulle voi oikeasti kertoa ihan mitä vaan (huono äiti - fiilis kun meidän vauva sairastellu johon mun energiat uponnu viime aikoina :(, en painosta, mut pidän vaan sylissä/vieressä ja luen vaikka kirjaa ja silittelen selkää niin kauan kunnes nukahtaa (tätä "rituaalia" rakastaa, ja ei, ei mulla ole ollut muka aikaa pitkään aikaan siihen ;(( ap
[/quote]
Tsemppiä ap ja halaus tytöllesi. Ja sinullekin. olet ihana äiti. <3
lapset ovat luonnostaan julmia, jos heitä ei opeteta ja kasvateta jakamaan. Kuulostaa tuo opettajan menetelmä: "tytöt ovat ratkaisseet keskenään" siltä, että ottaisin ensin suoraan rehtoriin yhteyttä. Rehtorin työnkuvaan nuo kiusaamistapauksethan kuuluvat, ja varsinkin jos otetaan toiset vanhemmat mukaan.
Ja älä luovuta kirjettä kellekään, ota siitä kuvia ja kopioita. Jos toimet koululla ei tuota tulosta, ole yhteydessä sossulaitokseen.
Joo, toi kiusaajatyttöjen peli on vihellettävä poikki. Ei yksinomaista vastuuta tytöille itselleen kuvitellen, että tollainen peli vaan asettuisi. Kiusaajatyttöjen asenteeseen on puututtava aikuisten tiedoin ja taidoin.
Ap, ihanaa, että vahvistat tytärtäsi ja mahtavaa, jos hänessä vahvistuvat ne itsetuntoiset puolet : ) Hän selviää, on taitava, eikä mikään ressukka, vaikka ansaitseekin lohdun ja empatian!
Hyvä kun kiusaajat kirjoittivat kaiken paperille. Nyt on hyvä tilaisuus saada kiusaaminen loppumaan.
Mun lapsi joutui kiusatuksi 1. tai 2. luokalla ja samantien laitoin opettajalle viestiä. Asia keskusteltiin tyttöjen kesken ja vielä soitettiin minulle. Ja kyllä auttoi, enää ei ole tarvinnut puuttua.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:34"]
lapset ovat luonnostaan julmia, jos heitä ei opeteta ja kasvateta jakamaan. Kuulostaa tuo opettajan menetelmä: "tytöt ovat ratkaisseet keskenään" siltä, että ottaisin ensin suoraan rehtoriin yhteyttä. Rehtorin työnkuvaan nuo kiusaamistapauksethan kuuluvat, ja varsinkin jos otetaan toiset vanhemmat mukaan.
[/quote]
no minusta aika typerä lähestymistapa. opettaja, kuten tytön äiti itsekin, oli luullut että tytöt olivat saaneet ongelmansa itse selvitettyä. niin voi käydä ja monesti onkin parasta, jos niin käy. että lapset oppivat myös itse ratkomaan pieniä keskinäisiä ongelmiaan. nythän ei pienistä ongelmista ollutkaan kyse, eli aikuisten apua tarvitaan. ei se, ettei ope ollut tätä heti havainnut, tarkoita sitä, ettei parastaan olisi ope tehnyt, kuten äitikin. harmittaa, että jo 20 tykkääjääkin on sitä mieltä, että open on oltava joku yli-ihminen. aloittajan viestistä päätellen hän oli ollut asiasta kotiinkin yhteydessä jo aiemmin.
nyt vaan yhdessä aikuisten, sekä open että äidin, avuin asiaa selvittämään.
Vähän hirvittää omasta kouluajan kokemuksesta nuo suositukset mennä opettajalle. Minulle äiti kerran meni, ja seurauksena oli kiusaamisen moninkertainen pahentuminen, koska olin vielä vastenmielinen "kantelupukkikin". En ollut oikeasti kannellut, en äidilleni enkä opettajalle, mutta kun äiti sai tietää kiusaamisesta, meni vastoin tahtoani opettajalle puhumaan ja kävi juuri niin kuin arvasin, kaikki paheni. Esim. ensimmäistä kertaa minut fyysisesti pahoinpideltiin koulumatkalla sen jälkeen. Koulussa eivät uskaltaneet kun valvottiin, mutta koulumatkalla piinattiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:12"]
Vähän hirvittää omasta kouluajan kokemuksesta nuo suositukset mennä opettajalle. Minulle äiti kerran meni, ja seurauksena oli kiusaamisen moninkertainen pahentuminen, koska olin vielä vastenmielinen "kantelupukkikin". En ollut oikeasti kannellut, en äidilleni enkä opettajalle, mutta kun äiti sai tietää kiusaamisesta, meni vastoin tahtoani opettajalle puhumaan ja kävi juuri niin kuin arvasin, kaikki paheni. Esim. ensimmäistä kertaa minut fyysisesti pahoinpideltiin koulumatkalla sen jälkeen. Koulussa eivät uskaltaneet kun valvottiin, mutta koulumatkalla piinattiin.
[/quote] Tuo on se vaihe kun otetaan yhteyttä sosiaaliviranoimaiseen ja poliisiin. Siihen muuten loppu ne kiusaamiset.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:34"]
[/quote]
Kuka opettaja on oikeasti NOIN naivi??? juu keskenään aina on sovittu kiusaajien kanssa.
Itse ottaisin ensin yhteyttä vanhempiin ja sen jälkeen opettajaan. Ei opettajat voi kasvattaa lasta, vaan se on vanhempien tehtävä. Vanhemmat takovat lapsen päähän, että kiusaamainen pitää loppua ja koulu vaan huolehtii jälkityöstä eli se todellakin loppuu.
No ottaisin yhteyttä opettajaan, vaikka lapsi puhuisikin.