Janne Katajalla syömishäiriö:"Saatan olla syömättä 2-3 päivää huomaamatta."
Kumma heppu vai voiko tuolla oikeasti olla joku sairaus?!
Kommentit (56)
Olin varma, että kyseessä on ahmimishäiriö ilman oksentelua.
Ei kyllä päältä päin uskoisi syövän liian harvoin. Jo parissa päivässä kroppa alkaa kuivettua ja kuka tahansa alkaa näyttämään vähän rumasti riutuneelta.
Janne ei kyllä siltä näytä. Anteeksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä pystyy olemaan syömättä kun on vararavintoa. Mutta ei tälläinen kukkakeppi, niin kuin minä esim.
Lihavat kuolivat keskitysleirillä kyllä yleensä valmiiksi hoikkia ennemmin.
Järkyttyvät varmaan keskitysleirin ruokavaliosta: ei jälkkäriä, pullaa eikä sipsejä...
Jannelle lohdutukseksi, kroppa säilyttää saavutetut muotonsa, vaikka olisit 3 päivää syömättä. Kun näköjään muina päivinä menee sitten kahden tai kolmen päivän edestä yhdessä vuorokaudessa.
Eikö se ole vähän niin kuin oikeasti sairaiden pilkkaamista, jos tämä possupingviini diagnosoi itselleen sairauden, kun ei vain voi myöntää, ettei omaa itsehillintää syömistensä suhteen?
Kas kun ei Vaput ja muut sen tähtöskaverit opasta häntä syömisissä. No, Katajalla on aina stylistit ettimäs vaatteet, niin ei ite tartte kokea ahdistusta mistä löytyis päälle mahtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko syömishäiriöön, ennemminkin päihteisiin tai maniaan yhdistäisin hänen kohdallaan.
Sama vaiva esiintyy myös lapsilla, joilla se on yleisempää.
Kataja on jo aiemmin kertonut erityispiirteistään, joihin liittyy myös hahmotuksen erikoisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä pystyy olemaan syömättä kun on vararavintoa. Mutta ei tälläinen kukkakeppi, niin kuin minä esim.
Oletko sä nyt keskitysleirillä vai miksi vertaat oloihin, jossa ollaan sairauksien keskellä ja tehdään raskasta pakkotyötä? Siellä kuoltiin enimmäkseen ihan muihin syihin kuin nääntymiseen.
Vuosia sitten Kataja osallistui tv:ssä johonkin "Neljän tähden illallinen" tms tyyppiseen ohjelmaan, missä kokkailivat vuorotellen toisilleen ja arvostelivat toistensa keitokset. Yksi neljästä oli laulaja Heli Kajo, muita kahta osallistujaa en enää muista. Ihmettelin, kun Kataja aina olevinaan pureskeli ruokaa ja sitten sujautti mössön lautasliinaansa, taskuunsa tms. Hän myönsi Heli Kajolle, joka huomasi käytöksen, että hän (Kataja) ei pidä monista ruuista, paitsi jauhelihasta. Kun oli Kajon vuoro kokata kotonaan, Heli laittoi huomaavaisesti lautasen lattialle valmiiksi Katajan istumapaikalle, ettei tämän tarvitsisi tunkea ruokaa taskuunsa.
Itseäni kuvotti silloin suuresti Katajan toiminta ja pelleily ruuan kanssa, joka vielä ikuistettiin kameroilla. Mutta selvähän oli, että Katajalla on joku syömishäiriö. Hänen olisi kuitenkin pitänyt jättää osallistumasta mihinkään ruokaohjelmaan! Tietysti julkisuuden tavoittelu oli tärkeämpää... Ohjelmasta oli tarkoitus jäädä hyvä mieli niin katsojille kuin muille osallistujille. Nyt jäi minulle ja miehelleni ainakin kuvotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi uskonut, ennemminkin näyttää tyypiltä joka syö naapurinkin eväät.
En tullut avanneeksi linkkiä joten voi olla, että tämä selviäsi linkin ytakana olevasta jutusta mutta otaksuisin, että Katajalla ei ole ongelmia siinä, etteikö hän söisi vaan siinä, miten ja milloin hän syö.
Kuten edellä kerroin itsestäni kun on turbulenssi päällä sitä unohtaa kaiken muun (mukaan luettuna syömisen, välillä myös juomisenkin) ja sitten kun "taas" havahtuu, että pitäsi syödä, niin saattaa syödä vähintään sen määrä, joka olisi ollut fiksumpaa syödä jaettuna turbulenssin ajalle tasaisemmin.
Eli sen sijaan, että söisi kerran 48 tunninaikana, niin söisi noin vuorokausien aikana 2x 5 kertaa eli yhden vuorokauden aikana seuraavasti.aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Oma lukunsa hekin, jotka eivät vuorokauden aikana "syö kunnolla" vaan päivän aikana saatava ravinto saattaa koostua erilaisista enemmän ja vähemmän terveellisestä napostelusta ja kahvista / energiajuomista tms.
Tämän vuoksi esimerkisi lapsien arkena saama kouluruoka on erinoamien asia. Koska maksuton kouluruoka saattaa olla osalle lapsia ainoa tilaisuus saada, aiankin arkena verraten monipuolista ruokaa.
Mistä näitä ilmakuoppaisia kausia tulee elämään? Voiko niiltä välttyä jos ei hanki lapsia? Tuleeko sitä enemmän jos syö palkokasveja?
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mun ystävä on sairaan laiha ja myös hyvin pitkä. Elää kahvilla ja röökillä ja voi hyvinkin olla päiviä syömättä.
Geenit,ikä ruuhkavuodet, ei Janne voi sille mitään.
Menee säästöliekille ja sillon lihoo vaikkei söis mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista sotavangeista Länsi- ja Ete-Suomesta kotoisin olleet pitkät, isokokoiset, urheilijat ja ylipäätään kaupunkilaiset kuolivat herkemmin jossain Vorkutan perämetsissä kuin Idän ja pohjoisen maa- ja metsätalouden edustajat mm. tukkijätkät.
Ylipainoiset jauhaa syömättömyydestä. Varmasti on totta että välillä kituuttavat nälässä mutta unohdetaan mainita että sen syömättömyyden jälkeen vedetään kaloreita kaksin käsin.
Pahasti ylipainoinen työkaveri muistaa aina mainita kuinka ihan ravintoterapeutti on sanonut hänen syövän liian vähän. Hän on tieteellinen ihme kun koko ajan lihoo vaikka syö liian vähän.
Minulla on myös tuo arfid, mutta en kyllä koskaan unohda syödä. Nälän tunne tulee ihan niin kuin muillekin, mutta olen todella valikoiva ruuan suhteen. Haluaisin syödä normaalisti, mutta monet ruuat saavat minut oksentamaan, enkä voi asialle mitään.
turbulenssi what kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi uskonut, ennemminkin näyttää tyypiltä joka syö naapurinkin eväät.
En tullut avanneeksi linkkiä joten voi olla, että tämä selviäsi linkin ytakana olevasta jutusta mutta otaksuisin, että Katajalla ei ole ongelmia siinä, etteikö hän söisi vaan siinä, miten ja milloin hän syö.
Kuten edellä kerroin itsestäni kun on turbulenssi päällä sitä unohtaa kaiken muun (mukaan luettuna syömisen, välillä myös juomisenkin) ja sitten kun "taas" havahtuu, että pitäsi syödä, niin saattaa syödä vähintään sen määrä, joka olisi ollut fiksumpaa syödä jaettuna turbulenssin ajalle tasaisemmin.
Eli sen sijaan, että söisi kerran 48 tunninaikana, niin söisi noin vuorokausien aikana 2x 5 kertaa eli yhden vuorokauden aikana seuraavasti.aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Oma lukunsa hekin, jotka eivät vuorokauden aikana "syö kunnolla" vaan päivän aikana saatava ravinto saattaa koostua erilaisista enemmän ja vähemmän terveellisestä napostelusta ja kahvista / energiajuomista tms.
Tämän vuoksi esimerkisi lapsien arkena saama kouluruoka on erinoamien asia. Koska maksuton kouluruoka saattaa olla osalle lapsia ainoa tilaisuus saada, aiankin arkena verraten monipuolista ruokaa.
Mistä näitä ilmakuoppaisia kausia tulee elämään? Voiko niiltä välttyä jos ei hanki lapsia? Tuleeko sitä enemmän jos syö palkokasveja?
Hyvä kysymys. Ehkä itselläni kyse on jonkinlaisesta maniasta ja täydellisyyden tavoittelusta. Itselläni ei, ainakaan toistaiseksi ole omia lapsia, joten ja kun elän sinkkuna, niin voin tai siis olen voinut omistautua täysin suorittamiselle; jolloin syöminen on ollut toisarvoista. - Jossain vaiheessa jopa sellaista, jota kuvittelin harhoissani, että sitä tulisi jopa välttää, koska se saattaisi aiheuttaa minulle aina vain painon nousua ja muuta ei epäterveellistä. - Nyt ajateltuna tällainen ajatushan on täysin sairas. Jokainen meistä tarvitsee riittävän määrän energiaa pysyäkseen terveenä ja jaksaakseen...
En pidä ajatuksesta, että laps(i)en tehtävänä olsi "maadottaa" minut e. vaikka laps(i)en kautta elämään saattaisi muodostua luontevammin terveellisempi rytmi ja huomiota ruuan ja ruokailujen terveellisyyteen (jne), mutta tällönkin se on vanhemman vastuulla ja velvollisuutena toteuttaa.-
Vanhempi voi saada motivaatiota omasta lapsesta siihen, että yrittää pitää itsensä kunnossa mutta se ei muuta vastuu asemaa tosieksi.; lapsen tehtävä ei ole toimia ja ylläpitää vanhemman terveellisiä elintapoja tms.
Vertailun vuoksi kuinka moni alkoholisti onkaan kuvitellut, että hänen ryyppämisensä loppuu kokonaan jos tai kun hän vain saa omia lapsia.
Palkokasveilla en näe ratkaisevaa merkitystä siihen miten toimin tai olen toiminut. (Ehkä niillä saattaisi olla vaikutusta, jos se mitä sitten syön (tai olisin joskusn syönyt) vaikka huomattavan ison annoksen hernekeittoa).
Kataja on 100% bottom ja liittonsa oli aikoinaan puhtaasti kulissia. Se perimäämme kirjoitettu halu lisääntyä oli vaan niin vahva tällä(kin) kertaa, että piti näytellä normaalia muutama vuosi.
No ei ehkä syö päivittäin kunnon ruokaa, mutta napsii "huomaamattaan" kaikenlaisia herkkuja kuitenkin ja hörppii kokista kyytipojaksi.
Mäkin pystyin vetää ennen vuorokauden syömättä. Rytmi puuttui niin ei keho siihen reagoinut. Nyt kun painonhallinnan takia yritän syödä vähän ja usein, ei onnistukaan enää olla syömättä.
Minulla oli 30-40-vuotiaana juuri tuollainen vika. Pari kolme päivää meni monta kertaa kuukaudessa niin, ettei ruoka käynyt edes mielessä eikä ollut nälkä. Toisin kuin Janne minä kuitenkin olin hyvin hoikka, ajoittain liiankin laiha.