Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsillanne saa olla välipala mukana kouluun, mitä se yleensä on?

Vierailija
06.09.2015 |

Aika monella kuulemma niitä välipalapatukoita, limsaa juomapullossa (?), mehua.. Itse laitan yleensä jonkin hedelmän+ehkä jogurttia (vähäsokerista) tai leivän eväsrasiaan. Joskus kuorittua, pilkottua porkkanaa, Elovena-välipalakeksin jos en muuta löydä. Riippuu vähän kaupan valikoimista. Ne välipalapatukat ovat kyllä tosi sokerisia, en tiedä onko hyvä juttu.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa tuoda pillimehua, ei limsaa, välipalapatukan ja suolakeksejä tai hedelmää. Maitotuotteet pilaantuu päivän aikana niitä ei kannata laittaa, eikä leivän päällysteetkään hyvänä säily....pienet eväät saa olla...

Vierailija
2/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:09"]

Meillä saa tuoda pillimehua, ei limsaa, välipalapatukan ja suolakeksejä tai hedelmää. Maitotuotteet pilaantuu päivän aikana niitä ei kannata laittaa, eikä leivän päällysteetkään hyvänä säily....pienet eväät saa olla...

[/quote]

Maitotuotteet kyllä harvoin pilaantuvat :) Ja vaelluksilla on aina metvurstia mukana, ei se miksikään mene, vaikka ehkä herkästi niin ajatellaan. Oon ajatellut että välipalan pitäisi olla muutakin kuin hiilareita, vaikken mikään hiilariton olekaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaleipiä ja tonnikalaa olen laittanut mukaan.

Vierailija
4/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:11"]

[/quote]

Maitotuotteet kyllä harvoin pilaantuvat :) Ja vaelluksilla on aina metvurstia mukana, ei se miksikään mene, vaikka ehkä herkästi niin ajatellaan. Oon ajatellut että välipalan pitäisi olla muutakin kuin hiilareita, vaikken mikään hiilariton olekaan. ap

[/quote]

Kun jugurtti on 5 tuntia lämpimässä, ei sitä enää suositella syötäväksi. Kylmäketjulla on ihan oma tarkoituksensa eli pitää ruoka bakteereille mahdollisimman epäotollisena kasvualustana

Vierailija
5/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vaivihkaa "kouluttanut" lapset tykkäämään terveellisistä välipaloista. Bulgarianjugurttia marjoilla ja hunajalla, ruisleipää esim. salaatilla ja kinkulla jne. Eivät kyllä muutenkaan ole kovin nirsoja, mutta kumminkin. Sellaisia siis eväänä. Herkkuja meillä kyllä syödään, en jaksa nipottaa, mutta mitä siitäkin nyt tulisi jos nuo kulkisivat karkkipussit kourassa pitkin koulua...

Vierailija
6/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmä tai pilttisoseita. Vettä tulee hanasta.

Vierailija
7/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan soseita jotka ovat semmosessa juomapakkauksessa. Niitä on myös jugurttina. Lapsella helppo aukasta ja säilyy lämpumässä

Vierailija
8/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:15"]

[/quote]

[/quote]

Kun jugurtti on 5 tuntia lämpimässä, ei sitä enää suositella syötäväksi. Kylmäketjulla on ihan oma tarkoituksensa eli pitää ruoka bakteereille mahdollisimman epäotollisena kasvualustana

[/quote]

Itse opiskelin näitä asioita elintarvikealalla 2012 viimeksi, liekö sitten tieto vanhentunutta? Hapanmaitotuote kestää jonkin aikaa lämpimässä pilaantumatta, tietysti riippuu monesta tekijästä, mutta varsinkin kotimaisissa, puhtaissa tuotteissa harvemmin pääsee pilaantumista tapahtumaan. Ainakaan vielä ei ole kertaakaan päässyt vatsapöpöä tulemaan - ja olen muuten hyvin tarkka ruoan valmistamisesta + säilytyksestä. Nykyään käytetään niin paljon erilaisia säilöntäaineita, etteivät tuotteet tunnu pilaantuvan ollenkaan, mutta niitä tuotteita pyritään välttämään.

Ja kyllä edelleenkin mieluummin laitan reppuun sen jogurtin kuin suolakeksejä, mehua tai välipalapatukan.

Vierailija
9/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalapatukoita ja suklaata. Kaverit on kateellisia, mutta ei voi mitään. Jos koulussa ei välipaloja myydä eikä ole jääkaappeja lasten välipaloille, niin ihan turha tulla urputtamaan, että tämä välipalakeksi käy, tämä ei.

Vierailija
10/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkenillä kö ne opiskelee?

Vierailija
11/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina:

Pillimehu + ruisleipä päällä voita, salaattia, juustoa/leikkelettä, kurkkua, paprikaa + joku hedelmä: omena/banaani/persikka/rypäleitä/päärynä/mandariini

Joskus voi olla yllärinä makea keksi.

Meidän lasten koulussa eväät saa olla 6 tunnin koulupäivänä mukana.

Vierailija
12/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmä, omppu tai banaani yleensä. Lapsemme ovat kaikkiruokaisia, joten syövät reippaasti kouluruoan (mahtava etu), joten välipala ei niin isosti tarpeellinen. Yhdysvalloissa asuessa laitoin eväät, mutta suomalaista kouluruokaa ei voi kun kiittää!

Vierailija
13/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta voi ostaa välipalalipuilla välipalaa niin sieltä voi käydä hakemassa silloin kun haluaa. Siellä on yleensä erilaisia täytettyjä leipiä, karjalanpiirakoita, jogurttia ja hedelmiä ja joinakin päivinä myös pullaa tai esim mustikkapiirakkaa muttei kuitenkaan liian usein :-)

Vierailija
14/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululaisella on välipalapassi, jolla saa koulun ruokalasta leivän ja mehun. 15  välipalaa maksaa muistaakseni 20 €.

Joskus laitan itse esim. omenanlohkoja rasiassa, banaanin tai paremman puutteessaa Elovena voimakaura -keksin

Isommilla tytöillä on pilttiä, smoothieta, hedelmä tai ostavat ruokalasta välipalan (valikoimissa on leipää, hedelmää, välipalakeksejä, mehua ja kai joskus salaattiakin).

Maitotuettita en evääksi laita, vaikka on pikkuinen, reppuun sopiva kylmäkassi ja siihen sopiva kylmäkalle. Silti lämpenee ja kuulemma maistuu ällölle.

Vierailija
15/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Meetvursti on ehkä epäterveellisin elintarvike ikinä. Pelkkää rasvaa ja suolaa. Sille oli järkevä peruste silloin kun se keksittiin, kun ei ollut jääkaappeja, mutta ei enää nykyään. 

Vierailija
16/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan milloin mitäkin, mutta vain terveellisiä vaihtoehtoja. Säilyvyyden varmistan pakkaamalla suljettuun muovipussiin pienikokoisen kylmäkallen kanssa. Ei ongelmia, lihaa, munaa, maitotuotteita. Pastasalaatti yms. menee myös. Lapsi treenaa niin paljon ja treenit pitkiä, että välipalojen terveellisyydestä ei voida tinkiä tai mutustaa jotain höttöä.

Vierailija
17/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tekevät reissarileivät, johon kinkkua, salaattia, kurkkua, juustoa ja paprikaa. Juomaksi riittää vesi, mehuja ei tarvita. Lisäksi saattaa olla vaikka omena, rypäleitä tai mandariini. Ei mitään ongelmia säilyvyyden suhteen. Vauvojen hedelmäsoseetkin jees.

Vierailija
18/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mehua pulloon,ruisleipää ja esim. taateleita tai joku hedelmä.

Vierailija
19/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläkoululaiset jatkavat muutaman kerran viikossa koulusta suoraan treeneihin. Ottavat maustamatonta rahkaa ja pakastettuja marjoja pieneen kylmäkassiin. Lisäksi ruispala, jonka välissä salaattia, kalkkunaa ja tuore kurkkua tms. Juotavaksi pillimehu, täysmehua. Nää säilyy hyvänä päivän ajan noiden umpijäisten marjojen ansiosta. Marjat ehtii sulamaan syötäviksi ja tuon kun syö, niin jaksaa kolmen tunnin treenin. Kotona sit lämmin ruoka heti.

Vierailija
20/21 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:35"]

Minä laitan milloin mitäkin, mutta vain terveellisiä vaihtoehtoja. Säilyvyyden varmistan pakkaamalla suljettuun muovipussiin pienikokoisen kylmäkallen kanssa. Ei ongelmia, lihaa, munaa, maitotuotteita. Pastasalaatti yms. menee myös. Lapsi treenaa niin paljon ja treenit pitkiä, että välipalojen terveellisyydestä ei voida tinkiä tai mutustaa jotain höttöä.

[/quote]

Meillä oli just näin ihan alaluokilla, lajina taitoluistelu ja jäät alkoivat ihan epäinhimillisiin  aikoihin, tyyppiä 14.30 eli aina suoraan koulusta. Kokeiltiin hedelmää yms. mutta sitten tyttö sanoi itse, että tarvitsee kunnon ruoan tai ei jaksa treenejä. Eka- tokaluokkalaisilla siis ruokailu usein jo 10.30.

Sitten rupesin tekemään pasta- tai riisipohjaisia salaatteja, kunnolla täytettyjä ruisleipiä jne.

Varmaan kaverit aluksi ihmettelivät, kun yksi vetää salaattia ja muilla on just välipalapatukka tai hedelmä :)

Nyt isompana pärjää smoothiella tai Piltillä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän