Millaisella matematiikkamenestyksellä yläkoulussa pitkä matikka lukiossa?
Tai peräti matematiikkalinjalle?
Ja alkaako nuo heti lukion ekalla?
Kommentit (14)
9 tai 10 ottaisin pitkän. kasilla kannattaa jo otta lyhyt ja menestyä siinä hyvin, kuin lyhyt ja olla siinä aina vähän perässä.
Musta yläkoulun numerolla ei ole niin väliä, jos nuori on kiinnostunut matematiikasta ja haluaa sitä oppia niin kannattaa valita laaja matematiikka. Meillä oli näitä ysin matikan lukijoita jotka lukion ensimmäisen matikan kurssin jälkeen vaihtoi lyhyeen matikkaan, kun aihe ei kiinnostanut pätkääkään eikä läksyjä jaksanut tehdä.
Peruskoulun numerot kertoo yleensäkin enemmän opettajasta kuin oppilaasta.
Itelläni tais olla yläasteella keskiarvo 8 ja pitkän otin aikoinani. Menestys vaihteli, mutta lopulta kirjoitin M:n kirjoituksissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:51"]
Musta yläkoulun numerolla ei ole niin väliä, jos nuori on kiinnostunut matematiikasta ja haluaa sitä oppia niin kannattaa valita laaja matematiikka. Meillä oli näitä ysin matikan lukijoita jotka lukion ensimmäisen matikan kurssin jälkeen vaihtoi lyhyeen matikkaan, kun aihe ei kiinnostanut pätkääkään eikä läksyjä jaksanut tehdä.
Peruskoulun numerot kertoo yleensäkin enemmän opettajasta kuin oppilaasta.
[/quote]
No ohhoh! Jos yläkoulussa matikka on alle 8, ei lukiossa yleensä kannata miettiäkään pitkää matikkaa.
Samanlaisia opettajia siellä lukiossakin on...
Minusta kannattaa ottaa pitkä matematiikka, jos yläkoulussa matematiikka on ollut 9 tai 10 ja se on tullut suhteellisen helposti eli ei ole tuntunut siltä, että joutuu kauheasti ponnistelemaan saadakseen tuon numeron. Oletan että tarkoitat matematiikkalinjalla erikoislukiota. Sinne kannattaa hakeutua silloin, jos yläkoulun matematiikka on tuntunut naurettavan helpolta ja etenevän aivan liian hitaasta. Ja kyllä, molemmat alkavat jo lukion ensimmäisellä. Matematiikkalukioon pitää yleensä hakea erikseen pääsykokeella.
Enemmän kiinni motivaatiosta kuin yläasteen matikasta. Mulla oli 9-10 matikka yläasteella enkä ikinä joutunut panostamaan siihen, en edes erityisemmin tykännyt siitä. Pitkä matikka tuntui luontevalta ja ensimmäisestä kurssista sainkin vanhaan tapaan töitä tekemättä 10. Seuraavista kursseista tuli 8. Sitten numerot tippuivat yhtäkkiä 5-6, kun asiat hankaloituivat ja olin edelleen laiska tekemään kotona mitään. Mulle jäi 7 keskiarvo pitkästä matikasta, mutta en lopulta kirjoittanut matikkaa ollenkaan yo-kirjoituksissa, koska en ollut tottunut olemaan huono missään aineissa ja hermostuin siihen. Varmasti läksyjä tekemällä ja vähän panostamalla olisin oppinutkin asioita, mutta sillä motivaation tasolla lyhyt matikka olisi varmasti ollut parempi mulle. Lukion kävin 2008-2011.
Se on aika paljon kiinni siitä, onko valmis tekemään töitä. Mulla päätä matikkaan, muttei koskaan kiinnostusta.
Mulla siis matikannumero 10 yläasteella töitä tekemättä, 7-8 numeroilla pääsin pitkän matikan kurssit läpi vaihtelevasti läksyt tehden. Lopulta vaihdoin lyhyeen josta kirjoitin ällän kirjoja avaamatta.
Yläasteella 9-10, lukiossa 8-10/M pitkästä. Alkoi opiskeluvaikeudet lukion lopulla. Pääsin kuitenkin yliopistoon fysiikkaa lukemaan. Yliopistolla sen lyhyen puoli vuotta kun fysiikan parissa vietin matematiikka oli helppoa.
Yläasteella 8-10, kävin matematiikkalinjan, nykyisin opiskelen teknillistä alaa.
Mulla oli kymppi ja kirjotin B:n...lukion päättötodistuksessa 8. Nyt taas kun katsoin poikani tehtäviä 2013, olisin osannut lähes kaikki. Mulle iski joku jännitys omissa kokeissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:53"]
No ohhoh! Jos yläkoulussa matikka on alle 8, ei lukiossa yleensä kannata miettiäkään pitkää matikkaa.
[/quote]
Minä sain matikan valtakunnallisesta 6 1/2 ysin lopussa, päättötodistuksessa oli muistaakseni 8 kaikkien yläastevuosien keskiarvona. Pitkästä matikasta kirjoitin M:n ja yhdestä lukion pitkästä kursista sain jopa kympin. Mutta yläasteella en tehnyt kertaakaan matikanläksyjä ja lukiossa käytinkin sitten eniten aikaa juuri matikkaan, koska aloin pitää siitä hyvän opettajan ansiosta.
Mulla oli yläasteella matikka aina ysi ja se tuntui tosi helpolta. Lukion pitkä matikka löi kuitenkin korville ja ahdistuin ekan kurssin kutosesta niin paljon että vaihdoin lyhyeen. Se oli taas iisiä ja kirjoitin l:n. En tiedä miksi se pitkä matikka tuntui niin vaikealta aiempaan verrattuna.
No mulla oli matematiikka vaihtelevasti 9 tai 10 ja otin pitkän matikan.