Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"SHOW respect", häh?

Vierailija
24.03.2022 |

Tuo fraasi "show respect". Ehkä suomalaiset sanoisivat "osoita kunnioitusta". Eihän siinä ole niin yhtään mitään järkeä! Täysin mielenvikainen fraasi, ihan vitsi.
Esimerkiksi, jos tuttava tervehtii minua, niin joku sanoisi että kunnioituksen takia minun pitäisi tervehtiä takaisin, pitäisi tervehdyksellä "osoittaa kunnioitusta". Tervehtimisen lisäksi on paljon muutakin "kunnioittavaa käytöstä". Mutta tuohan on ihan vitsi!
Jos minä tervehdin tuttavaani ainoastaan osoittaakseni jotain, niin silloinhan käyttäytymiseni on keinotekoista, esittämistä, teatteria, feikkiä. Ja jos minä kunnioitan tuttavaani niin minä en todellakaan feikkaa hänen seurassaan! Feikkaaminen ja esittäminen on kunnioituksen vastakohta, halveksuntaa! Jos halveksin toista ihmistä aivan kauheasti niin sittenhän minä saatan esittää hänen seurassaan vaikka mitä, saatan tuhannesti tervehtiä ja kumarrella häntä kuin jotain kuningasta. Eli toisin sanoen pidän häntä pilkkanani.
Kunnioituksen kohteille ei feikata, ei esitetä.
Eli miten ihmeessä kunnioitus mukamas pitäisi "näyttää"? Siis ainakaan käyttäytymisellä se ei ole mahdollista. Ainakaan en ole koskaan nähnyt mitään "kunnioitusta osoittavaa käyttäytymistä" joka olisi aitoa.
Jos käyttäydyt jollain lailla OSOITTAAKSESI jotain niin käyttäytymisesi on keinotekoista eli epäkunnioittavaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin että kunnioitus saattaisi olla jotain samantapaista kuin ihaileminen, arvostaminen, esikuvana pitäminen.

Esimerkiksi saattaisin ihailla astronautti Neil Armstrongia joka ensimmäisenä ihmisenä astui kuun pinnalle. Ja enhän minä sitä kunnioitusta hänelle mitenkään osoittaisi. Vaan pitäisin häntä esikuvanani, eli tahtoisin tavalla tai toisella kulkea hänen jalanjäljissään, tahtoisin tehdä jotain vastaavanlaista kuin hän. Eli pyrkisin astronautiksi tai tähtitieteilijäksi tai tutkimusretkeilijäksi tai...

No, toki saattaisin "osoittaa" kunnioitusta Armstrongia kohtaan vaikkapa sillä että jos joskus julkaisisin vaikkapa tutkimusretkeilykirjan niin saattaisin omistaa kirjani hänelle. Tms.

Kunnioituksen kohde saattaa olla elävä ihminen tai kuollut jo ajat sitten. Hänelle kenties osoittaa kunnioitusta tai ei osoita. Mutta eipä tuolla ole merkitystä. Varmaan tärkeintä kunnioituksessa on se että pyrkii seuraamaan kunnioittamansa ihmisen jalanjäljissä. Jos siis, kunnioitus = esikuva.

Toki saattaa olla että minä olen käsittänyt sanan "kunnioitus" aivan väärin. Kenties esikuvana ihaileminen ja kunnioittaminen ovat aivan eri asioita.

ap

Vierailija
2/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistän itse tämän fraasin tilanteisiin, joissa henkilö ei käyttäydy, tai hänen ei odoteta käyttäytyvän tilanteeseen sopivalla tavalla.

Vakavuus voi vaihdella. Voisin kuvitella sanovani näin vaikka teinille, joka haluaa laittaa likaiset tennarit hääjuhliin. Tai hiljaisessa hetkessä/hautajaisissa, jossa ihmiset hihittelevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuttavani tervehtii minua niin en missään nimessä tervehdi takaisin. Koska minä kunnioitan häntä. Joten en pilkkaa häntä feikkaamalla eli tervehtimällä ihan vain osoittaakseni jotain.

ap

Vierailija
4/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailu ja arvostus ovat omia sanojaan ihan syystä. Kunnioitus kuuluu niihin asioihin, joihin jotkut eivät pysty. Silloin muut elävät toivossa, että fake it until you make it toimii. Ainakin muita haluttaa vähemmän käydä kurmuuttamaan ääliötä. 

Vierailija
5/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihnjgty

Vierailija
6/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jenkkien jengijuttu levinnyt, mikä lie. Onneksi ei kuulu Suomen tapoihin. 

Vierailija
7/7 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitus on sitä että kunnoittaa toista. Kunnioitus on kunnioitusta.