Kuinka kauan 5-vuotiaasi jaksaa keskittyä tiettyyn tehtävään?
Minkälainen on keskittymishäiriöinen 5-vuotias? Kuinka kauan normaali 5-vuotias jaksaa keskittyä hänelle annettuun tehtävään? Palapeli, piirtäminen, värittäminen jne.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsista yksikään ei olisi jaksanut keskittyä johonkin palapeliin minuuttia pidempään. Mutta jääkiekko, futis, koris ja telinevoimistelutreeneissä meni 45min oikein hyvin keskittyen siihen mitä tehdään. Ja legoilla jaksoi rakennella vaikka tunnin jo tuon ikäisenä, tai kuunnella satua. Eli voi olla myös tekemisestä kiinni.
Kiitos vastauksestasi. Sitä lähinnä hainkin takaa, että kuinka kauan 5-vuotiaan tulisi pystyä keskittymään hänelle annettuun tehtävään. Jota hän ei ole itse valinnut.
Huolettaa oma lapsi, joka voi esimerkiksi tulla mukaan kun pyydetään pelaamaan lautapeliä, mutta ei sitten jaksakaan keskittyä kuin muutaman minuutin ja lähtee pois/alkaa pelleillä jne. Itse halutessaan esimerkiksi legoja rakentelee hyvinkin niin kauan, että pikkusisko tulee rikkomaan tehdyt rakennelmat.
Ihan pieni vielä, meillä 5v usein haluaa että äiti syöttää tai kantaa. Lapselle yks vuos kasvussa on tosi pitkä aika. 6v alkaa eskari ja siinä vaiheessa alkaa jo taitoja kertyä.
Riippuu hyvin monesta asiasta. Esim. tehtävän luonteesta, vireystilasta, kellonajasta jne. jne.
Epämieluisaan tekemiseen ei välttämättä hetkeäkään. Sitä voi tietenkin yrittä harjoitella, esim. pelaamalla pelin loppuun kun se kerran on aloitettu jne. Mutta en olisi huolissani, jos mieluisaan tekemiseen kuitenkin kykenee keskittymään.
Riippuu miten kiinnostunut on asiasta.
Luulen ja olen kösittönyt että keskittymisvaikeudet diagnosoidaan tämän ikäisillä jos eivät keskity vaadittaessa tehtävään vaikka ei kiinnostaisi. Ts. Ohjattavuus
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten kiinnostunut on asiasta.
Luulen ja olen kösittönyt että keskittymisvaikeudet diagnosoidaan tämän ikäisillä jos eivät keskity vaadittaessa tehtävään vaikka ei kiinnostaisi. Ts. Ohjattavuus
Suositus on että diagnoosi tulee kouluiässä, jotkut yksityiset antaa näitä tosi aikaisin, mutta pieni lapsi saa olla vilkas ja keskityymiskyvytön, taidot opitaan iän myötä. Näissä diagnooseissa pitäisi olla yhtenäinen linja julkisella ja yksityisellä, nykyään ei ole.
Mun lapsista yksikään ei olisi jaksanut keskittyä johonkin palapeliin minuuttia pidempään. Mutta jääkiekko, futis, koris ja telinevoimistelutreeneissä meni 45min oikein hyvin keskittyen siihen mitä tehdään. Ja legoilla jaksoi rakennella vaikka tunnin jo tuon ikäisenä, tai kuunnella satua. Eli voi olla myös tekemisestä kiinni.