Kuinka yleistä on väärentää työtodistuksia?
Nykyään kun ihmiset matkustelee ja kiertelee tuolla jossain pitkin aasiaa, niin minkä verran esitellään semmoisia työtodistuksia tai jotain kurssitodistuksia, joista tulee mieleen, että "tuskin totta"?
Muistan kyllä itse elävästi ravintola-alalta yhden pässin, jolla oli jollekin Hiltonin kirjepaperille kirjoitettu työtodistus että se olisi työskennellyt Sydneyn Hiltonin aulabaarin baarimestarina ja vastaavana. Tunnissa tuli kyllä selväksi että not. Voihan sitä kierrellä jossain hotelleissa ja ottaa sieltä firman paperia ja kirjoitella sitten reissun lopuksi vaikka minkälaisia todistuksia.
Yhdestä kuuulin, että työdositukset oli järjestään ihan hitta-på-pohjalta. Palkattiin joksikin tiedotusvastaavaksi ja niin huonoa kieltä ja tekstitaitoja ei ole edes jollain peruskoululaisella. Hänelle kerrottiin että kannattaa sanoa itse itsensä irti ja lähteä kattelemaan muita maisemia.
Itsekin kyllä hieman parantelin omaa todistustani aikoinaan ulkomailla ollessani. Nimittäin nostin palkkaani todistuksessa 1000 dollarilla ja sitten sen mukaan lasketun ansiosidonnaisen suomeen palatessani. Kukapa niitä jälkikäteen tarkastelisi jostain maapallon toiselta puolelta...
Kommentit (5)
Omalla alallani on niin piet ympyrät, kansainvälisstikin, että kiinni jäisi heti.
ulkomailla tehty työ voi kerryttää työttäoloaikaaa korvauksia varten, jos siitä maksaa myös jäsenmaksua kassaaan. Kun jäsenmaksu on tietty prosentti palkasta, palkkaa ei voi jälkikäteen muuttaa toiseksi.
-----------------. Kun jäsenmaksu on tietty prosentti palkasta, palkkaa ei voi jälkikäteen muuttaa toiseksi.---------
Jäsenmaksu on tiettty prosentti palkasta. Sitten kun nostaa itse itselleen muutaman tonnin isommaksi sen palkan, niin sitten maksaa siitä isommmasta summasta sen prosentin. Ja kas, kassan korvaus maksetaan sen isomman palkan muukaan. Kun esitetty työsoppari ja -todistuskin on korjattu silläviisiin, että palkka on isompi kuin todellisuudessa taisi olla. Näin se menee.
Työtodistuksista en tiedä, mutta itse väärensin opiskelutodistuksen. Työnantaja ei myönnä virkavapaata millään syyllä, mutta opintovapaata on myönnettävä. Joten hommasin itselleni todistuksen että opiskelen yliopistolla, vapaata tuli ja mä ostin pelkän menolipun Bangkokiin. Back sitten jotain kautta 4 kuukauden kuluttua. Kiitos ja anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:19"]
-----------------. Kun jäsenmaksu on tietty prosentti palkasta, palkkaa ei voi jälkikäteen muuttaa toiseksi.---------
Jäsenmaksu on tiettty prosentti palkasta. Sitten kun nostaa itse itselleen muutaman tonnin isommaksi sen palkan, niin sitten maksaa siitä isommmasta summasta sen prosentin. Ja kas, kassan korvaus maksetaan sen isomman palkan muukaan. Kun esitetty työsoppari ja -todistuskin on korjattu silläviisiin, että palkka on isompi kuin todellisuudessa taisi olla. Näin se menee.
[/quote]
tää nostaminen pitäisi tietty tehsä ajoissa, ei jälkeenpäin. Samalla pitää nostaa myös muita palkkasidonnaisia maksuja, kuten eläkevakuutusmaksua ja tavallista työttömyysvakuutusmaksua ja sairausvakuutusmaksua.
Kyllä sen thdä ehkä voi, koska kukaan ei pysty tarkistamaan, onko noi sitten linjassa ulkomaisen työnantajan maksamien osuuksien kanssa mutta vaatiii aika paljon tarkkaavaisuutta ja suunnittelua eikä ole ihan halpaakaan.
"""Itsekin kyllä hieman parantelin omaa todistustani aikoinaan ulkomailla ollessani. Nimittäin nostin palkkaani todistuksessa 1000 dollarilla ja sitten sen mukaan lasketun ansiosidonnaisen suomeen palatessani. Kukapa niitä jälkikäteen tarkastelisi jostain maapallon toiselta puolelta..."""""
No johan pomppas! Ensinnäkin tuo avustuspetos ja väärennys. Toisekseen onhan ne verotiedoista helposti tarkistettavissa että mitä on tienannut. Kyllä kait työttömyyskassat sentään jotain faktoja tarkistaa. Muutenhan ihmiset nostais korvauksia ihan mistä tuloista sattuu. Ei se systeemi tuolla sun tavallasi toimi alkuunkaan.
Miten voi olla töissä jossain ulkomailla ja saada sitten suomessa kassasta rahaa? Ei mene nyt ihan jutut järkeen.