Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhön ei ole perehdytetty

Vierailija
24.03.2022 |

Ihan älytön stressi päällä. Olen yrittänyt sopeutua uuteen työpaikkaan. Työnteko tuntuu kuitenkin edelleen todella vaikealta. Suoriutumisesta tulee koko ajan vaikeampaa, kun olen alkanut uupua pahasti.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla vakio nykyään. Vaikka sanahelinänä luvattaisiin, että "saat kattavan perehdytyksen tehtäviisi blaablaablaa". Todellisuudessa istutetaan työpöydän ääreen, tai oletetaan että alat vaan hommiin yhtään tietämättä, missä työvälineet ja mitä sinun odotetaan tekevän ja missä järjestyksessä. Kun teet väärin, tai et tiedä jotain, saat haukut. Perehdyttäjä viihtyy tupakalla, lounaalla, tai missälie kissanristijäisissä ja krapulassa ehkä tulee töihin, jos tulee. Kun kyselet perehdytyksen perään sinut haukutaan a) tyhmäksi b) laiskaksi c) saat potkut.

Tämä!!!

Vierailija
42/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 10 kk ollut samassa jamassa ja aivan samoin fiiliksin. Oman kokemukseni mukaan ainakaan asiantuntijahommiin ei ole "muotia" perehdyttää. Omaa työtään pitää johtaa kuin yksityisyrittäjä. Aikaisemmin pomot johti, mutta nykyään ne käy paliksissa "sparrailemassa" - ja tietenkin epäselvin sanankääntein kritisoimassa, kun asiantuntija on arvannut väärin, mitä pitikään tehdä ja on tehnyt ihan väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo monesti perehdytys on just tota kysy ja joku näyttää/kertoo ja teet kuten hän niin toinen tulee uikuttaa että ei noi tehdä joko suoraan tai selän takana.

Neuvoja pitää kulissit kunnossa ja yhtyy valituskuoroon että en todellakaan oo sanonut. Tällaisissa paikoissa ei vaan voi olla jos ei ole kovapintainen.

Vierailija
44/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä perehdytyksestä, kiireestä ynnä muusta valittajat odottavat että muut tekisivät heidänkin työt (tässä tapauksessa se perehdyttäjä). Asioihin voi ja pitää perehtyä itsekin. Ei sellaisesta työntekijästä, joka ei opettele omia hommiaan, ole mitään hyötyä. Työntekijän pitäisi olla yritykselle arvokas, eikä mikään riippakivi.

Vierailija
45/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perehdytys ei ole nyt parasta mahdollista vaikka parhaamme teemme, syynä työvoimapula ja törkeä kiire, perehdyttäjä saattaa joutua samalla tekemään jonkun poissaolijan töitä. Mutta kompensoidaan niin että kaikilta saa aina kysyä, ihan kaikki vastaa ja auttaa ja opettaa, työyhteisössä on hyvä ilmapiiri.

Toki kaikki ei opi tai sopeudu. Osalla henkilökohtaisia oppimisrajoitteita jotka tulevat olemaan ongelma alalla. Osa on muutenkin vain käymässä. Nämäkin on ok, eivät vaan sitten jää pitemmäksi aikaa mutta jokaisen työpanos ja persoona otetaan ilolla vastaan.

Vierailija
46/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla paneudutaan perehdykseen kiitettävästi. Työ on sinänsä helppoa, raskasta ja kiireistä tosin, mutta välillä ollaan parikin viikkoa uuden tekijän apuna.

Mutta kyllä sitä on tullut nähtyä laidasta laitaan porukkaa. Toiset oppii ja sisäistää asiat nopeasti ja kyselevät ahkerasti, jos ei aina itse jotain huomaa sanoa. Toiset taas ei opi millään ja sitten on niitä, jotka nyökyttelee ja "kuuntelee", että asia selvä ja sitten saa todeta, ettei mikään mene perille. Toistat ja toistat ja toinen on ihan kujalla, kun ei vaan kuuntele, mitä toinen sanoo. Kun kuvittelevat, että työ on helppoa ja osaavat sen jo, niin ei keskitytä kuuntelemaan ohjeita. Sitten saat itse korjata toisen tekemättömiä töitä ja miettiä, onko toinen tehnyt työnsä vai joudutko tarkistamaan työn jäljen.

Vierailija
47/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaiseen ketjuun tulee ihmisiä, joilla on kova tarve antaa ymmärtää, että henkilössä on varmasti jotain vikaa, jos työ tuntuu hankalalta?

Vierailija
48/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakaan ei juuri perehdytetty. Tietoja pantattiin ja kiire hirmuinen. Kytättiin ja otettiin silmätikuksi. Sitten kailotettiin kun en tehnyt niin ja näin. Vakkarit sai tehdä samat tekemättä, joihin minun piti tehdä välittömästi. Tulin työhön ilman minkäänlaista kokemusta. Huvittavaa, mun olisi pitänyt osata työ kuukaudessa, kun koulutus on työhön vuoden verran. Irtisanouduin koeajalla enkä koskaan tehnyt enkä tee tämän alan työtä.

Minun ENSIMMÄINEN oikea työ oli tälläinen, olin pelkkä kesähessu mutta minulle sälytettiin tavattomasti vastuita ilman että niistä kerrottiin etukäteen! Miljoona asiaa jotka olisi pitänyt osata ja tietää, vaikka suurimmasta osasta ei koskaan sanallakaan kerrottu etukäteen. Ei kerrottu miten käytetään esim. tiettyä ohjelmaa tietokoneelta, tai mikä on salasana jonnekin, tai edes mistä salasanan löytää. Ei kerrottu missä on kaikki tarvikkeet. Ei kerrottu miten teen tiettyjä työn osia ollenkaan, sitten höhötettiin että jaa, no minäpä teen sen, tee sinä tuo toinen asia- eli eivät edes halua näyttää sitä minulle vaan jään edelleen epätietouteen.

Seurauksena: työvuoro sujuu tavalliseen tapaan, ajattelen että menee ihan ok. Yhtäkkiä joku tulee takavasemmalta ja kysyy miksen ole tehnyt x asiaa, tai miksi en ole tehnyt sitä näin! Sanon että kukaan ei kertonut että pitäisi tehdä, enkä tietenkään sano sitä, mutta en ole mikään ajatustenlukijakaan. Miten osaisin kysyä asiaa, josta minulla ei ole harmainta hajua?

Seurauksena minua pidettiin ihan pölvästinä ja vaikutti itsetuntooni aika tavalla. Jotenkuten sain sen kesän hoidettua mutta paha maku jäi koko puljusta. 

Mahtava ketju, koska on 'hienoa'(no ei hienoa, mutta lohdullista) nähdä että muutkin kokeneet samaa enkä ole kuvitellut koko asiaa.

Vierailija
49/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaiseen ketjuun tulee ihmisiä, joilla on kova tarve antaa ymmärtää, että henkilössä on varmasti jotain vikaa, jos työ tuntuu hankalalta?

Nämä ihmiset tulevat joka ketjuun, ihan sama mikä on aihe. Pääasia että pääse naljailemaan ja olemaan ilkeä kun itsellä on niin huono olla.

Vierailija
50/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska näin se halutaan niillä työpaikoillakin nähdä.

Vierailija
51/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset tulevat joka ketjuun, ihan sama mikä on aihe. Pääasia että pääse naljailemaan ja olemaan ilkeä kun itsellä on niin huono olla.

Ihanaa kun sanoit tuon. Kieltämättä tuntuu hyvin vaikealta ettei uuteen työhön ole päässyt niin hyvin kiinni vähäisen perehdytyksen takia kuin olisi toivonut. Uutena työntekijänä tuohon asiaan on kuitenkin vaikea vaikuttaa.

Vierailija
52/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näin se halutaan niillä työpaikoillakin nähdä.

Totta. Edeltäjiä morkataan huonoiksi, koska he ovat tilanteeseen kypsyttyään lähteneet menemään. Sitä ei nähdä, että työpaikassa on jotain vikaa, jos kukaan ei sinne pidemmäksi aikaa halua jäädä.

Vierailija
53/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan nyt ole väittänyt että esim aloittajassa olisi vikaa. Yleisellä tasolla vikaa voi olla:

1. Työpaikassa, sen kulttuurissa ja ilmapiirissä. Ei kannusteta, ei sanota mitä teit oikein tai väärin, kysyä ei uskalla.

2. Yksittäisessä perehdyttäjässä, ei kaikki ole hyviä opettamaan vaikka itse osais hommat unissaankin.

3. Uudessa työntekijässä joka ei vaan opi, ei ehkä tiedosta sitä itse eikä se välttämättä ole kenenkään vika, mutta harvalla työpaikalla myöskään on aikaa ja resursseja opettaa "erityistä" oppijaa.

Kaikkea on nähty, olen ollut jokaisessa tilanteessa, sairaassa työilmapiirissä, huonon opettajan opetettavana, silloin olen varmaan myös oppinut huonosti ja vaihtanut työpaikkaa hyvin äkkiä. Olen ollut opettajana kolmenlaisessa pitkäaikaisessa työpaikassa, osa oppii helposti, osa erilailla, pari ei ollenkaan ilmiselvien kirjainyhdistelmien ja keskittymisvaikeuksien takia.

Nämä jotka ei ole oppineet suoriutumaan kunnolla töistään, olisivat varmasti olleet todella hyviä työntekijöitä jos haasteet olisi tiedetty etukäteen, koulutus ja työnkuva muokattu heille niin ettei kaikkia talon töitä olisi tullut heille lyhyellä aikavälillä. Mutta raha ja resurssit...

Vierailija
54/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ensimmäisen vuoden jälkeen tilanteen helpottavan, mutta mikään ei ole helpottunut. Olen vain koko ajan väsyneempi.

Aloittaja on siis vuoden ollut jo töissä ja odottaa edelleen perehdytystä.

Vierailija
55/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ensimmäisen vuoden jälkeen tilanteen helpottavan, mutta mikään ei ole helpottunut. Olen vain koko ajan väsyneempi.

En enää odota tältä työpaikalta yhtään mitään. Perehdytyksen puuttumisen takia työnteko on ollut tässä työpaikassa varsinaista tervanjuontia koko ajan. Olen lähdössä pois heti kun vain saan toisen työpaikan.

Vierailija
56/57 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En enää odota tältä työpaikalta yhtään mitään. Perehdytyksen puuttumisen takia työnteko on ollut tässä työpaikassa varsinaista tervanjuontia koko ajan. Olen lähdössä pois heti kun vain saan toisen työpaikan.

Ei varmaan yllätä ketään?

Vierailija
57/57 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ap luet tätä ketjua, miten sulla menee? Saa muutkin kommentoida.

Olen itsekin ollut vasta pari kuukautta uudessa työpaikassa ja vaikeaa on. Perehdytystä on ollut ja se on suurimmalta osalta hyvää, mutta uusia ohjelmistoja, tehtäviä ja aikatauluja on paljon enkä vain ehdi kaikkea. Ehkä vika on minussa..? Olen kyllä korkeastikoulutettu eikä ole mitään oppimisvaikeusdiagnooseja, mutta minua varmaan pidetään jotenkin tyhmänä, siltä tuntuu... Olen alkanut itsekin epäilemään ADD/aspergeria tai jotain...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi