Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhön ei ole perehdytetty

Vierailija
24.03.2022 |

Ihan älytön stressi päällä. Olen yrittänyt sopeutua uuteen työpaikkaan. Työnteko tuntuu kuitenkin edelleen todella vaikealta. Suoriutumisesta tulee koko ajan vaikeampaa, kun olen alkanut uupua pahasti.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä perehdytys ensimmäiseen työpaikkaani insinöörinä oli valehtelematta "tässä suunnitteluohjelma (jota en ollut ikinä käyttänyt), tässä asiakkaan tilaus ja tässä toimituspäivämäärä, vedä hihasta jos kysyttävää"

Projekti valmistui ajoissa ja asiakas oli tyytyväinen.

Vierailija
22/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä perehdytys ensimmäiseen työpaikkaani insinöörinä oli valehtelematta "tässä suunnitteluohjelma (jota en ollut ikinä käyttänyt), tässä asiakkaan tilaus ja tässä toimituspäivämäärä, vedä hihasta jos kysyttävää"

Minulta on kysytty työhaastattelussa "miten huomioisit tämän asian X tehdessäsi tarjousta asiakkaalle?"

Toivottavasti siellä ei kukaan tee tarjouspyyntöjä täysin ilman perehdytystä, mutta ilmeisesti sitten tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi asia on, että jotkut ihmiset eivät opi koskaan töitään, vaikka olisi mitrn pitkä perehdytys ja sen lisäksi hyvät kirjalliset ohjeet ja vielä tukihenkilö, jolta voi aina saada apua. Nämä ihmiset ovat niitä, joilta puuttuu keskittymiskyky, ongelmaratkaisukyky ja töiden priorisointikyky. Minkäänlainen koulutus ei tehoa, jos ei ole kykyä tehdä päätöksiä ja ottaa niistä myös vastuu.

Nyt en tarkoita, että aloittaja olisi näitä ihmisiä. Haluan vain tuoda esille, että joillekin sopii enemmän rutiinityö, jossa ei tarvitse em. taitoja ja vastuuta.

Tosiasia myös on, että suuressa osassa työpaikkoja ei pidetä riittävää perehdytystä. Ajatellaan, että koska he ovat itse keksineet, miten asia tehdään (esim. joku jonkun aikaa käynnissä ollut projekti) uusikin työntekijä sen keksii.

Tai että tuli vaikka uusi asiakasohjelmisto, minkä sata vuotta talossa olleet osasivat ottaa heti käyttöön, koska he tiesivät miten niitä asiakkuuksia hoidetaan. Uusi työntekijä ei tiedä sitä.

Minä rakastan perehdyttämistä ja olen siinä todella hyvä. Otan uuden työntekijän vierihoitoon pariksi tunniksi tai päiväksi, näytän kaiken ja kerron miksi asiat pitää tehdä juuri niin kuin ne tehdään, vaikka se olisi kätevämpi tavalla X, mutta kun syy Z (ohjelmiston rajoitteet, laki, tieto menee tästä jonnekin muualle tms.) sen estää, ja sille ei voi mitään, on nyt tehtävä tällä tyhmällä tavalla. Parissa viikossa meillä on itsenäinen ja tuottava työntekijä ja minä voin keskittyä omien hommieni tekoon. Jos joku juttu tehdään vaikka vain kerran kuussa, huomaan sen itse etukäteen ja sanon, että tätäpä et tiedäkään, kun tää tehdään vain kerran kuussa, katsotaanpa tämä nyt, en voinut näyttää tätä silloin kun tulit.

Toiset vaan ottavat möllöttämään suoraan palavereihin ja ajattelevat, että kyllä se siitä jyvälle pääsee. Joo pääsee varmasti jossain vaiheessa, mutta ei vaivauduta edes kertomaan firman omia lyhenteitä yms. knoppitietoa ja kun kysyy, naureskellaan "ai sä et tiedä, no se tarkoittaa tätä".

Erityisesti rutiinityössä on supertärkeää, että näytetään miten ne asiat menevät, kun ei siinä voi itse päätellä sitä tapaa tai vaikka olisi näppärämpää tehdä joku asia ennen toista, on siihen todennäköisesti painava syy miksi ne tehdään hankalamman kautta. Sitä ei voi tietää, ellei sitä ole erikseen kerrottu.

Kuulostat kyllä hyvältä työkaverilta. Mulla oli vähän samanlainen työkaveri perehdyttämässä, lisäksi satuin aloittamaan vuoden hiljaisimpana hetkenä, jolloin minulla oli myös runsaasti aikaa lueskella firman intraa ja katsella kaikkia perehdytysvideoita. Aina välillä työkaveri huikkasi, että on nyt tekemässä jotain, tule viereen istumaan ja hän selittää. Tai välitti pikkuhomman ja tuli viereen olan takaa kurkkimaan. Kun sitten myöhemmin tuli kiire, minulla oli aika hyvät perustiedot siitä, mistä tietoa löytyy ja kasa oppaita.

Vierailija
24/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen itsetunto on vuodessa romahtanut. Töihin menemisestä on tullut vastenmielistä.

Vierailija
25/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet vain tyhmä. Oletko tehnyt Mensan nettitestin?

En edes kysy oletko ehkä ilkeä, koska se on ilmiselvää. Sen sijaan haluaisin tietää mitä oikein saat irti ilkeilystä?

Vierailija
26/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut hakea muualta töitä, mutta niitä vaikuttaa olevan vaikea löytää?

Vierailija
27/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty työhaastattelussa "miten huomioisit tämän asian X tehdessäsi tarjousta asiakkaalle?"

Toivottavasti siellä ei kukaan tee tarjouspyyntöjä täysin ilman perehdytystä, mutta ilmeisesti sitten tekee.

En tiedä miksi tuollaisia testejä haastattelussa tehdään. Mua on joskus pyydetty pitämään haastattelussa kuvitteellinen puhe radiossa. Ei kai niitä yleensä kukaan asiantuntija pidä ennen kunnollista haastatteluun valmistautumista?

Vierailija
28/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alussa kehuja reippaasta asenteesta, mutta yksinäinen puurtaminen sekalaisten työtehtävien parissa ilman ohjausta on alkanut ensimmäisen vuoden jälkeen tuntua todella raskaalta. Varsinkin kun yhä tulee kommentteja: "Mieti nyt vain itse miten asiat hoidat. Hei, ei niitä tuolla tavalla pidä hoitaa!"

Vierailija
29/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain alussa kehuja reippaasta asenteesta, mutta yksinäinen puurtaminen sekalaisten työtehtävien parissa ilman ohjausta on alkanut ensimmäisen vuoden jälkeen tuntua todella raskaalta. Varsinkin kun yhä tulee kommentteja: "Mieti nyt vain itse miten asiat hoidat. Hei, ei niitä tuolla tavalla pidä hoitaa!"

Tuo on kai aika tavallista töissä? Kukaan ei ohjeista kunnolla ja sitten ihmetellään miksi työn lopputulos on jotain muuta kuin mitä toivottiin.

Vierailija
30/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kai aika tavallista töissä? Kukaan ei ohjeista kunnolla ja sitten ihmetellään miksi työn lopputulos on jotain muuta kuin mitä toivottiin.

Kunnollinen perehdyttäminen tehtävään toisi paremman lopputuloksen ja olisi työntekijälle mielekkäämpi tapa oppia hoitamaan asioita kuin perse edellä puuhun -tyyli. Mutta näin se kai monessa paikassa vain menee.

Vierailija
31/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vielä täällä. Nykyisessä hommassa on ollut aika kova vaihtuvuus, kun kukaan ei ole pitkään täällä viihtynyt.

Vierailija
32/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei työnantaja tajua puutteellisen perehdytyksen olevan suoraan syy sille miksei näissä töissä viihdytä pitkään.

Vierailija
33/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla vakio nykyään. Vaikka sanahelinänä luvattaisiin, että "saat kattavan perehdytyksen tehtäviisi blaablaablaa". Todellisuudessa istutetaan työpöydän ääreen, tai oletetaan että alat vaan hommiin yhtään tietämättä, missä työvälineet ja mitä sinun odotetaan tekevän ja missä järjestyksessä. Kun teet väärin, tai et tiedä jotain, saat haukut. Perehdyttäjä viihtyy tupakalla, lounaalla, tai missälie kissanristijäisissä ja krapulassa ehkä tulee töihin, jos tulee. Kun kyselet perehdytyksen perään sinut haukutaan a) tyhmäksi b) laiskaksi c) saat potkut.

Vierailija
34/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla vakio nykyään. Vaikka sanahelinänä luvattaisiin, että "saat kattavan perehdytyksen tehtäviisi blaablaablaa". Todellisuudessa istutetaan työpöydän ääreen, tai oletetaan että alat vaan hommiin yhtään tietämättä, missä työvälineet ja mitä sinun odotetaan tekevän ja missä järjestyksessä. Kun teet väärin, tai et tiedä jotain, saat haukut. Perehdyttäjä viihtyy tupakalla, lounaalla, tai missälie kissanristijäisissä ja krapulassa ehkä tulee töihin, jos tulee. Kun kyselet perehdytyksen perään sinut haukutaan a) tyhmäksi b) laiskaksi c) saat potkut.

Jeps. Ja kaupan päälle haukutaan myös edeltäjä siitä, että hänkin kehtasi vaatia perehdytystä (ennen kuin lähti menemään todettuaan ettei sitä ole saatavilla).

Vierailija
35/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämääräinen työnkuva vaikuttaa todella paljon omaan vointiin. Olen koko tässä työpaikassa työskentelyn ajan nukkunut stressin takia todella huonosti.

Vierailija
36/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, näin se menee. 

Tietoa ei ole välttämättä saatavilla missään, knoppi/mututietoa paljon ja kun kysyt, ihmetellään, miksei osaa kun on jo kerran sanottu. Kaikkea ei voi muistaa ensimmäisen kerran jälkeen. Jos teet muistiinpanoja, naureskellaan, kun "taas se vaan noita lappuja selaa". Jos aiot merkitä esim tuotteita, ihmetellään sitä kun "en minä noita tarvitse" (no et varmaan, kun olet ollut täällä töissä jo kymmenen vuotta). 

Otan osaa. Jotkut ei vaan osaa ajatella, millaista on tulla uuteen firmaan töihin ja kuinka paljon aikaa ja vaivaa säästäisi oikealla perehdyttämisellä. 

Vierailija
37/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, näin se menee. 

Tietoa ei ole välttämättä saatavilla missään, knoppi/mututietoa paljon ja kun kysyt, ihmetellään, miksei osaa kun on jo kerran sanottu. Kaikkea ei voi muistaa ensimmäisen kerran jälkeen. Jos teet muistiinpanoja, naureskellaan, kun "taas se vaan noita lappuja selaa". Jos aiot merkitä esim tuotteita, ihmetellään sitä kun "en minä noita tarvitse" (no et varmaan, kun olet ollut täällä töissä jo kymmenen vuotta). 

Otan osaa. Jotkut ei vaan osaa ajatella, millaista on tulla uuteen firmaan töihin ja kuinka paljon aikaa ja vaivaa säästäisi oikealla perehdyttämisellä. 

Nappiin sanottu. Kiitos sinulle viisaista sanoista.

Vierailija
38/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan pääsyä uuteen työpaikkaan, koska tätä menoa muuten päädyn pitkälle sairaslomalle.

Vierailija
39/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
40/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei juuri perehdytetty. Tietoja pantattiin ja kiire hirmuinen. Kytättiin ja otettiin silmätikuksi. Sitten kailotettiin kun en tehnyt niin ja näin. Vakkarit sai tehdä samat tekemättä, joihin minun piti tehdä välittömästi. Tulin työhön ilman minkäänlaista kokemusta. Huvittavaa, mun olisi pitänyt osata työ kuukaudessa, kun koulutus on työhön vuoden verran. Irtisanouduin koeajalla enkä koskaan tehnyt enkä tee tämän alan työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan