Miten kaikki suomalaiset työtä haluavat työttömät!?? Jo yli 30 yritystä tarjoaa työtä sotaa paenneille ukrainalaisille –
Siis en käsitä! Itse etsin töitä enkä saa niitä vaikka kuinka haen ja haen ja haen ja nyt tämä ! Ihan käy itkettämään kun haluaisi tehdä töitä elääkseen mutta niitä et saa ja nyt työllistetään sitten nämä ukrainalaiset ohi suomalaisten! Miksi! Minusta on hyvä että tulevat tänne turvaan mutta olisin hyvä jos töitä saisin minäkin ja töitä riittäisi sitten kaikille!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008701581.html
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Staffpoint pyrkivät työllistämään Suomeen tulleita ukrainalaisia nopeasti. Lisää yrityksiä ilmoittautuu hankkeeseen joka päivä ja auttamisen halu on ”valtava”.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Niille ei tarvitse maksaa niin paljon.
Eivätkä he saa tukia.
Kyllä sinä käsittäisit, jos tietäisit, millä palkalla ja millaisilla ehdoilla ulkomailta tulleille tarjotaan töitä.
Vai kuvitteletko tosiaan sinisilmäisesti, että ihan Suomen työsopimus- ja työaikalakien mukaan mennään, ja kaikkia työehtosopimuksia noudatetaan? Kyllä suomalaisiltakin kysytään aika usein, pitääkö noudattaa työehtosopimusta, ajoaikamääräyksiä ym., joista muualta tulleet eivät edes tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt otan yhteyttä staffpointtiin miksi minä, 3 kieltä puhuva ulkomailla vuosikymmenen työtä tehnyt suomalainen 40 v äiti, suomalainen, en kelpaa heile töihin??? Syyksi sanottiin koulutus??
Jos sinulla ei koulutusta ja toisella on ja osaa työn niin miksi sinut pitäisi palkata? Mitä etua on siitä, että olet vuosikymmenen tehnyt töitä ulkomailla? Ei tietenkään nykymaailmassa mitään, ihan tavallista. Kyse on nyt tästä klassisesta, että kuvittelet itsestäsi aivan liikoja.
Ai meinaat että kaikilla ukrainalsidilla on koulutus tehtävään mihin palkataan? Tutkinnon sisältö tutkitaan yleensä tarkkaan onko vastaavuus sama kuin lähtömaassa. Sitä ei päivässä tehdä. Ja onko suosittelijat kunnossa? Näitä kysytään suomalaisilta. Eli jos harn samaa tehtävää suomalaisena työkokemuksen perusteella olman koulutusta ja szmaz hakee ukrainalainen, hänet palkataan vaikka ei olisi koulutusta? Sekö on sinusta Ok? Eikö tuo ukrainalainen luule itsestään liikoja? Tämä taas menee älyttömyyksiin Suomessa.
Ohis tähän: olen tässä viiden vuoden aikana töitä hakiessa todennut, että nykyään kannattaa ainakin kaupungin/kunnan tehtäviin hakiessa olla ns. vähemmistöön kuuluva, niin irtoaa työ (samalla koulutuksella ja osaamisella) todella paljon helpommin - koska moraaliposeeraus ja vähemmistöt.
Ajattelinkin vaihtaa nimeni eksoottisemmaksi, josko irtoaisi asiantuntijan tehtävä paremmin. Samoin voisin vihjata asuvani puolisoni kanssa ja harrastavani vapaaehtoistoimintaa sateenkaarinuorten keskuudessa :D
VTM, KT
Enpä ihmettele että L&T on mukana, etsii reippaita siivoojia TESsin minimipalkalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa töissä palkka on sellainen että työtön suomalainen ei näe järkeä lähteä.
Niin. Valittaa mieluummin vauvapalstalla, kun sotaa karkuun lähteneet ukrainalaisnaiset tulevat varastamaan kaikki työt. Etkä sä edes halua niitä töitä 😂
Itse ainakin koen, että tuo on niin läpinäkyvää kettuilua ja hyväksikäyttöä naamioituneena hyväntahtoisuiteen. Siis EK ja nää muut lafkat on oikeen kädet syyhyten innoissaan ottamassa alipalkattuun orjaduuniin halpoja ukrainalaisia. Jälleen kerran pääsevät lehtien palstoilla avautumaan siitä, kuinka suomalaisia ei kiinnosta työt vaan tuet, onneksi saatiin ukrainalaisia ahkeria työtä pelkäämättömiä paikkaamaan suomalaisten lorvimista. Ja näin saatiin taas huomio pois siitä oikeasta ongelmasta; huonosta palkasta ja huonoista työoloista.
Mäkin lähden tänään iltapäivällä töihin. Tai kuten palstalainen sanoo tähän: alipalkattuun orjaduuniin. Halveksitte ja syljette tavallisten työntekijöiden ja tavallisten töiden päälle nettikeskusteluissa ja odotatte itse jotain asiantuntijapaikkoja Kelalta. Katsokaa peiliin: sieltä löytyy pahin vihollinen.
Itseasiassa olen kyllä itse työurani aloittanut noissa alipalkatuissa orjaduuneissa. Minä en todellakaan halveksi niiden töiden tekijöitä vaan niiden työnantajia, jotka työntekijöitä käyttää hyväksi ja kohtelee kuin roskaa. Silloin nuorena ja kouluttamattomana nuo orjapalkat olikin ihan hyviä tienestejä, koska eihän niitä menojakaan ollut silloin paljoa. Aikuinen, mahdollisesti lapsellinen, mahdollisesti asuntovelallinen ihminen ei kyseisellä palkalla tule toimeen. Kritiikkini kohdistuu lähinnä siihen, että monessa tällaisessa työpaikassa se kokemus ja työvuodet ei oikeesti merkkaa mitään. Musta on todella ala-arvoista, että ihminen, joka sitä samaa hommaa on tehnyt vaikka 15 vuotta ei saa siitä mitään ylimääräistä. Ei arvosteta pätkän vertaa ja aina pitäisi olla kiitollinen siitä, että arvon työnantaja on edes suostunut ottamaan töihin. Jos alkaa vaatia palkankorotusta, tulee potku persiille, koska on niin helppo saada sitä nuorta opiskelijaa tai tässä tapauksessa ukrainalaista tilalle.
Painotan vielä, jotta tulee varmasti selväksi. Minä en halveksi duunareita vaan hyväksikäyttäjätyönantajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä käsittäisit, jos tietäisit, millä palkalla ja millaisilla ehdoilla ulkomailta tulleille tarjotaan töitä.
Vai kuvitteletko tosiaan sinisilmäisesti, että ihan Suomen työsopimus- ja työaikalakien mukaan mennään, ja kaikkia työehtosopimuksia noudatetaan? Kyllä suomalaisiltakin kysytään aika usein, pitääkö noudattaa työehtosopimusta, ajoaikamääräyksiä ym., joista muualta tulleet eivät edes tiedä mitään.
Tämä voi päteä moniin ulkomailta tuotaviin työntekijöihin, mutta mahtaakohan käydä ihan noin vain näiden sotaa pakenevien kanssa? Olettaisin, että yhteiskunta pitää heistä systemaattisemmin huolta kuin kenestä tahansa marjanpoimijasta.
Vierailija kirjoitti:
No jos ukrainalaisille maksetaan vaikka 500e palkkaa niin sittenhän maksetaan jotain 1500-2000e sosiaalitukia päälle, tässähän tekevät voittoa ainoastaan ne yritykset jotka noita palkkaavat, kaikki muut ovatkin sitten häviäjiä kuten suomen valtio, veronmaksajat ja työpaikkojen vaaratilanteiden uhreiksi näiden takia joutuvat.
Eli sellaisen "nimellisen" työn antaminen on täysin väärin, kunnolla töihin tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla on katto pään päällä ja tuet juoksee.
Tuilla ei elä ja haluan tehdä töitä, ansaita omat rahani. On niin kova tahto ja tarve tehdä töitä mutta turhauttavaa kun ei saa niitä ja nyt tämä uutinen! Jatkossa entistä vaikeampi saada töitä.
Sinulla on koti jota ei pommiteta, saat palvelua omalla kielelläsi, olet oikeutettu tukiin, omaisesi tuskin ovat kuolemanvaarassa.
Kuten täälläkin todettu niin tottakai ukrainalaiset tekevät näitä 8-9euron hommia innolla kun kotimaassa se on iso raha. Asuvat joissain tönöissä maatiloilla. Mummut hoitaa lapset kotimaassa. Tekevät töitä ahkerasti sen muutaman kuukauden ja lähtevät kotiin.
Jos kotiutuvat tänne niin kyllä huomaavat ettei sillä palkalla paljoa eletä, maksella omaa vuokra-asuntoa, hommata autoa työmatkoihin, pitäisi lapset saada hoitoon ja maksaa siitä. Kausityöt loppuu talvella, mitäs sitten.
Ihan turha verrata ukrainalaisia ja suomalaisia kun heidän tilanteet ihan erilaiset.
Eihän suomalaisille bussikuskeille tai siivoajillekaan ole töitä ollut enää 20 vuoteen, kun työt annettu esim äfrikkäläisille.
En ymmärrä tätä logiikkaa, mitä hyötyä laittaa suomalaiset istumaan kotona tukien varaan ja iso osa näistä muualta tulleista on vielä jotain tukityöllistettyjä tai jotain vastaavaan joten tuet juoksetvat sekä kotona istuvilla eli töissä käyvillä muualta tuoduilla, eli kaikki häviävät loose-loose tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt otan yhteyttä staffpointtiin miksi minä, 3 kieltä puhuva ulkomailla vuosikymmenen työtä tehnyt suomalainen 40 v äiti, suomalainen, en kelpaa heile töihin??? Syyksi sanottiin koulutus??
Jos sinulla ei koulutusta ja toisella on ja osaa työn niin miksi sinut pitäisi palkata? Mitä etua on siitä, että olet vuosikymmenen tehnyt töitä ulkomailla? Ei tietenkään nykymaailmassa mitään, ihan tavallista. Kyse on nyt tästä klassisesta, että kuvittelet itsestäsi aivan liikoja.
Ai meinaat että kaikilla ukrainalsidilla on koulutus tehtävään mihin palkataan? Tutkinnon sisältö tutkitaan yleensä tarkkaan onko vastaavuus sama kuin lähtömaassa. Sitä ei päivässä tehdä. Ja onko suosittelijat kunnossa? Näitä kysytään suomalaisilta. Eli jos harn samaa tehtävää suomalaisena työkokemuksen perusteella olman koulutusta ja szmaz hakee ukrainalainen, hänet palkataan vaikka ei olisi koulutusta? Sekö on sinusta Ok? Eikö tuo ukrainalainen luule itsestään liikoja? Tämä taas menee älyttömyyksiin Suomessa.
Ohis tähän: olen tässä viiden vuoden aikana töitä hakiessa todennut, että nykyään kannattaa ainakin kaupungin/kunnan tehtäviin hakiessa olla ns. vähemmistöön kuuluva, niin irtoaa työ (samalla koulutuksella ja osaamisella) todella paljon helpommin - koska moraaliposeeraus ja vähemmistöt.
Ajattelinkin vaihtaa nimeni eksoottisemmaksi, josko irtoaisi asiantuntijan tehtävä paremmin. Samoin voisin vihjata asuvani puolisoni kanssa ja harrastavani vapaaehtoistoimintaa sateenkaarinuorten keskuudessa :D
VTM, KT
Ehkä ne haluaa sinne miellyttävän, kenties ulkomailla kokemusta hankkineen ihmisen?
En minäkään palkkaisi epäsosiaalista tai muuten tympeää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ukranalaisten keskipalkka kotimaassaan on suunnilleen 300e/kk. Mikä tahansa työ Suomessa olisi heille lottovoitto.
On täällä asuessa menotkin eri luokkaa kuin Ukrainassa. Ihan samoin heidän pitää maksaa täällä verot, asuminen, ruoka, vaatteet, kulkeminen, päivähoito...
Ei niitä kolmella satasella maksettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täälläkin todettu niin tottakai ukrainalaiset tekevät näitä 8-9euron hommia innolla kun kotimaassa se on iso raha. Asuvat joissain tönöissä maatiloilla. Mummut hoitaa lapset kotimaassa. Tekevät töitä ahkerasti sen muutaman kuukauden ja lähtevät kotiin.
Jos kotiutuvat tänne niin kyllä huomaavat ettei sillä palkalla paljoa eletä, maksella omaa vuokra-asuntoa, hommata autoa työmatkoihin, pitäisi lapset saada hoitoon ja maksaa siitä. Kausityöt loppuu talvella, mitäs sitten.
Ihan turha verrata ukrainalaisia ja suomalaisia kun heidän tilanteet ihan erilaiset.
Sen ajan kun he asuvat täällä, heidän tilanne on ihan sama kuin suomalaisilla, suomessa on suomen kulut, jos palkka ei riitä elämiseen, elät tuilla olit mistä maasta tahansa ja voiton kerää joku siivousyritys kun osan palkasta maksaa joku kela tai valtio tai mikä onkaan.
On siis väärin tukea näiden kyseenalaisten yritysten toimintaa tällä tavoin, palkatkoon vain ja ainoastaan niin, että tukia ei tarvitse nostaa, sellainen laki pitäisi saada, muutoin kilpailukin vääristyy kun valtio toimii osana palkanmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa töissä palkka on sellainen että työtön suomalainen ei näe järkeä lähteä.
Niin. Valittaa mieluummin vauvapalstalla, kun sotaa karkuun lähteneet ukrainalaisnaiset tulevat varastamaan kaikki työt. Etkä sä edes halua niitä töitä 😂
Itse ainakin koen, että tuo on niin läpinäkyvää kettuilua ja hyväksikäyttöä naamioituneena hyväntahtoisuiteen. Siis EK ja nää muut lafkat on oikeen kädet syyhyten innoissaan ottamassa alipalkattuun orjaduuniin halpoja ukrainalaisia. Jälleen kerran pääsevät lehtien palstoilla avautumaan siitä, kuinka suomalaisia ei kiinnosta työt vaan tuet, onneksi saatiin ukrainalaisia ahkeria työtä pelkäämättömiä paikkaamaan suomalaisten lorvimista. Ja näin saatiin taas huomio pois siitä oikeasta ongelmasta; huonosta palkasta ja huonoista työoloista.
Mäkin lähden tänään iltapäivällä töihin. Tai kuten palstalainen sanoo tähän: alipalkattuun orjaduuniin. Halveksitte ja syljette tavallisten työntekijöiden ja tavallisten töiden päälle nettikeskusteluissa ja odotatte itse jotain asiantuntijapaikkoja Kelalta. Katsokaa peiliin: sieltä löytyy pahin vihollinen.
Itseasiassa olen kyllä itse työurani aloittanut noissa alipalkatuissa orjaduuneissa. Minä en todellakaan halveksi niiden töiden tekijöitä vaan niiden työnantajia, jotka työntekijöitä käyttää hyväksi ja kohtelee kuin roskaa. Silloin nuorena ja kouluttamattomana nuo orjapalkat olikin ihan hyviä tienestejä, koska eihän niitä menojakaan ollut silloin paljoa. Aikuinen, mahdollisesti lapsellinen, mahdollisesti asuntovelallinen ihminen ei kyseisellä palkalla tule toimeen. Kritiikkini kohdistuu lähinnä siihen, että monessa tällaisessa työpaikassa se kokemus ja työvuodet ei oikeesti merkkaa mitään. Musta on todella ala-arvoista, että ihminen, joka sitä samaa hommaa on tehnyt vaikka 15 vuotta ei saa siitä mitään ylimääräistä. Ei arvosteta pätkän vertaa ja aina pitäisi olla kiitollinen siitä, että arvon työnantaja on edes suostunut ottamaan töihin. Jos alkaa vaatia palkankorotusta, tulee potku persiille, koska on niin helppo saada sitä nuorta opiskelijaa tai tässä tapauksessa ukrainalaista tilalle.
Painotan vielä, jotta tulee varmasti selväksi. Minä en halveksi duunareita vaan hyväksikäyttäjätyönantajia.
Haluaisin tässä vaiheessa kysyä, että oletko sattunut kuulemaan termistä nimeltä progressiivinen tuloverotus?
Kyseisen termin ansiosta oma verotukseni noissa mainitsemissasi ”orjaduuneissa” on alhaisempi kuin puolisoni, joka tienaa paljon enemmän kuin minä. Progressiivinen tulovero johtaa lopputuloksessa siihen, että nettopalkkamme on melko lailla sama. Eli palkankorotukset valuvat loppujen lopuksi helposti vain veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomalaisille bussikuskeille tai siivoajillekaan ole töitä ollut enää 20 vuoteen, kun työt annettu esim äfrikkäläisille.
En ymmärrä tätä logiikkaa, mitä hyötyä laittaa suomalaiset istumaan kotona tukien varaan ja iso osa näistä muualta tulleista on vielä jotain tukityöllistettyjä tai jotain vastaavaan joten tuet juoksetvat sekä kotona istuvilla eli töissä käyvillä muualta tuoduilla, eli kaikki häviävät loose-loose tilanne.
Kyllä mä suomalaisena siivoan, bussikuskin työ on koiran virka.
Työ on parasta rauhankasvatusta ja sopeutumisvalmennusta. On tyhmän politiikan syy, että ihmisiä suositaan tai syrjitään, ei työn suorittajien.
Suomi ei ole suomalaisia vaan eliitin maailmanparannusta varten.
Täällä pohjois-karjalassa pystyy ihan valitsemaan mitä työtä tekee. Eihän ne mitään hienoja hommia ole, mutta työtä kuitenkin. Hoitoala, maatalousala ja siivousala tarvitsevat kipeästi työvoimaa. Ihan ne riittävän palkan maksavat täällä elämiseen. T. lähihoitaja.
Silti täällä on valtavasti työttömiä ja varsinkin nuoria miehiä joita ei työt kiinnosta. Aikamoinen paradoksi, jota minä en ymmärrä.
Nyt trollit iski tähän saumaan, kun muu ei enää mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Niille ei tarvitse maksaa niin paljon.
En myöskään ymmärrä, miten ukrainalainen suorittaa ne työturvakortti, EA-kortti yms. korttikurssit, jotka vaaditaan töissä käymiseen nykyään. Kurssit vaativat suomenkielen taitoa..
Puhuit vain itsestäsi.