Toiminnanohjauksen ongelma - kärsiikö kukaan muu tällaisesta?
Jos minun pitää keskittyä johonkin aiheeseen, varsinkin jos kyse on uudesta tai vähän unohtuneesta asiasta, tarvitsen siihen kokonaisen päivän. Häiritsee heti jos onkin jokin muu meno vaikka klo 17. Siis jo aamulla häiritsee. En välttämättä saa oikein mitään aikaiseksi koko päivänä, kun valmistaudun siihen klo 17:een.
Luulisin olevani outo. Onko kellään muulla tällaista? Olenko pakko-oireinen? Autistinen?
Kommentit (24)
No ei mihinkään paykologille tarvitse mennä.
Olet vähän fiksautunut tapoihisi. 80 luvulla maalla ihmiset ajatteli noin. Jos vaikka piti käydä kaupoilla kaupungissa ja siihen meni 3 tuntia, päivälle ei voinut sopia mitään muuta menoa.
Miten paljon tuo haittaa sun elämää?
Olen ahdistunut siitä, että mun ajattelu on jotenkin tällä tavalla jäykkää. Uuden asian aloittaminen on työn ja tuskan takana ja vaatii todella ponnistelua, paljon yhtäjaksoista aikaa ja keskittymistä.
En tiedä olisiko eri asia jos kyseinen juttu ja rytmi toistuisi jatkuvasti.
Kuka ammattilainen voisi auttaa tällaisessa?
ap
2, haittaa paljon elämää. Yhtenäisiä päiviä on harvoin, joten saan kovin vähän aikaiseksi.
ap
Tunnistan itseni tästä mutta olen ajatellut olevani vaan laiska?
Samoin mun on vaikea saada kotona tehtyä mitään jos joku muu perheenjäsen on läsnä. Paremmin saan aikaan siivoukset, kaappien järjestelyt jne. kun olen ihan yksin.
Ap, psykologi tai toimintaterapeutti voi auttaa.
Vähän samaa mulla. Aikataulutus hankalaa. Ja mulla on vielä lisäksi semoosta, että jos teen asian x. ja siihen liittyy muita ihmisiä, niin sen jälkeen oon ihan sairaan väsynyt.
Esim. oon töissä ( etänä tai konttorilla ) joudun olemaan sosiaalinen koko työpäivän, niin väsyttää sen jälkeen ihan kauheesti, enkä jaksais tehä mitään ( pakko tehdä)
Tai jos käyn kylässä, sama homma. Oon ihan kuollut.
Minulla sama juttu. Mitään ei kehtaa aloittaa kun kumminkin jää kesken. Vaikka asiassa menisi tunti ja aikaa tuhlattavana neljä tuntia niin silti tuntuu ettei ehdi tekemään. Onneksi töissä on pelkkää aamuvuoroa niin illalla ehtii tekemään kaikkea, kun taas toisinpäin päivä menisi ihan hukkaan "valmistautuessa".
Vierailija kirjoitti:
2, haittaa paljon elämää. Yhtenäisiä päiviä on harvoin, joten saan kovin vähän aikaiseksi.
ap
Toiminnanohjauksen ongelmat on perus adhd piirre.
Ja paljon häiritsevämpi ja vakavampi oire kuin joku että ei ajattele aina ennen ku puhuu tai ei vaikka aina pysy keskustelussa mukana . Toiminnanohjaus kun vaikuttaa ihan kaikkeen.
Tuo on ap selkeä toiminnan ohjauksen ongelma. Myös esim autismi tai aivovamma voi aiheuttaa toiminnan ohjauksen vaikeuksia, vakava masennus tai jotkut lääkitykset.
Samaistun vahvasti. Harjoittelemalla ja altistamalla itseään tilanteille joissa on pakko tehdä eri asioita samana päivänä tuo taito on jonkin verran parantunut. Edelleenkään ei tule luonnostaan.
Kuulostaa tutulta. Eri asteisista ahdistuksesta ja masennuksesta olen kärsinyt lapsesta pitäen ja nyt psykoterapiaan päästyäni tarkkaavaisuushäiriö toistuu usein terapeutin puheissa. Tuntuu että ongelma on vain pahentunut aikuistuttuani, vaikka ahdistus ja masennus ovatkin lieventyneet huomattavasti lapsuuteen nähden.
Juu. Ei voi aloittaa asiaa kylmiltään vaan pitää pohtia, tuumia ja leijaillen laskeutua toimintaan. Jos jokin asia sujuu tai ei suju, ei osaa tai malta pitää taukoa koska vaivalla hankittu flow katkeaa. Täydellisesti pystyn keskittymään vain täysin yksin. En pysty päättämään onko asia kiinnostava. Se johtuu inspiraatiosta jota ei voi hallita mutta jonka tuloa voi odottaa. Jos minun ei tarvitse tehdä mitään eikä inspiraatiota tehdä jotain nouse, voin tuijottaa seinää vaikka tunteja putkeen.
Jatka ap samaan malliin.
Normaali-ihmiselle riittää että toimittaa yhden asian päivää kohti. Suorittajat on erikseen, mutta niille tuleekin loppuunpalaminen jossain vaiheessa.
ADHD:lta minunkin mielestäni kuulostaa. Minulla ei ole diagnoosia, mutta kärsin ihan samasta ongelmasta, ja tunnistan itseni oirekuvauksista. Todella vaikea pitää deadlineja ja ajoittaa työnteko oikein. Keskittyminen joskus 150-prosenttista ja joskus ajatus vain harhailee.
Ja lapsesta asti ollut tällaista, vaikka pärjäsin koulussa hienosti ja teen vaaivaa työtä, Joudun vain kompensoimaan puutteitani niin vimmatusti että nyt keski-ikäisenä alan olla aivan uuvuksissa. Yritän löytää erilaisia ei-lääkkeellisiä tapoja pärjätä asian kanssa.
Mulla on myös samanlaisia toiminnanohjauksen ongelmia ja todettu ADD.
Jos täytyy mennä kouluun tai töihin myöhemmin päivällä tai illalla, on hankala ennen siitä saada mitään aikaiseksi.
Kuulostaa ahdistuneisuudelta. Kannattaa hakea apua ja lähteä selvittelemään vyyhtiä ammattilaisen kanssa.