Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat vauvattaa lasta, annanko olla?

Vierailija
24.03.2022 |

Elän uusperheessä, jossa puolisollani on yksi alle kouluikäinen lapsi. Olen pyrkinyt jättämään lapsen asiat hänen vanhemmilleen, mutta.. kun tuntuu, että siitä osoitteesta puuttuu maalaisjärki eikä asioista edes viitsitä ottaa selvää (esim. Mitä missäkin iässä tapahtuu). Ja koskee molempia vanhempia.

Minun aloitteesta lapsi pääsi eroon päivävaipasta 3-vuotiaana (kun opastin käyttämään pissalla ennen päiväunia, loppui vaipan käyttötarve). Minun aloitteesta lapsi on oppinut syömään monipuolisesti ja itse (4v syötettiin ja pelkkää makaronilaatikkoa lasten videoita katsellen "koska se on ainoa mihin suostuu"). Minun aloitteesta lapsi opetettiin pukemaan itse. Minun aloitteesta lapsi on alkanut siivoamaan lelut leikin jälkeen. Minun aloitteesta lapselle iho- ja vatsaongelmiin haettiin apua (löytyi allergia).
Lista on loputon, mutta lyhyesti sanottuna lasta kohdellaan kuin vauvaa ellen minä tee aloitetta, että hän oppisi jonkun "taidon". Eikä ns. terveyden poikkeamiin reagoida (esim. ihottuma) ennen kuin minä otan sen puheeksi. Itseä ärsyttää tämä vanhempien saamattomuus/kiinnostuksen puute, mutta pitäisikö asian vain antaa olla? Lapsi kuitenkin on innokas oppimaan uusia ja asioita ja esim. ylpeä itsestään kun alkoi syömään itse, maistelee uusia ruokia, pukee itse.
Vanhemmat on korkeasti koulutettuja ja sinänsä tervepäisiä yksilöitä. En ymmärrä mikä tässä on näin vaikeaa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotias siis kokenut jo vanhempiensa avioeron ja nyt on jo uusi äitipuolikin? Mikä kiire?

Vierailija
2/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmevuotias siis kokenut jo vanhempiensa avioeron ja nyt on jo uusi äitipuolikin? Mikä kiire?

Vanhemmat erosivat (ei avio) heti ristiäisten jälkeen (olisiko lapsi ollut hieman alle 4kk ikäinen). Minä olen ollut lapsen elämässä reilu 2-vuotiaasta asti. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt siis 5+ vuotias. Ap

Vierailija
4/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä? Ap

Vierailija
5/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi on kiva, kasvaa ja kehittyy hyvin. Jotkut vanhemmat eivät ole niin tarkkoja. Aivan varmasti lapsi olisi oppinut pois vaipoista ja ihottumakin lopulta hoidettu, vaikket sinä olisikaan kuvioissa.

Vierailija
6/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että olet selvästikin kiinnostunut lapsen hyvinvoinnista. Valitettavaa, että vanhemmat eivät ole.

Vierailija
7/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis lapsi on kiva, kasvaa ja kehittyy hyvin. Jotkut vanhemmat eivät ole niin tarkkoja. Aivan varmasti lapsi olisi oppinut pois vaipoista ja ihottumakin lopulta hoidettu, vaikket sinä olisikaan kuvioissa.

Ihottuma, vatsakivut ja ripulointi jatkui kauan ja lapsi kärsi näistä huomattavasti. Kumpikaan vanhemmista ei reagoinut asiaan edes rasvaamalla ihoa. Lopulta en enää kestänyt katsoa lapsen kärsimystä ja ohjeistin miestä puhumaan äidin kanssa asiasta ja viemään lapsensa lääkäriin. Lapselta löytyi allergia.

Oman kokemukseni mukaan mitään ei tapahdu ennen kuin minä nostan asian esiin (tai päiväkodissa on opetettu joku uusi taito). Ap

Vierailija
8/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat yrittävät väkisin pitää lapsen vauvana, koska vauva on se juttu. Minullekin mussutettiin täysi-ikäisenä ettei seksi kuulu vielä minun ikäisilleni lapsille ja menisin vaikka pulkkamäkeen.

Vierailija
9/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koulutetut vanhemmat hoitavat lasta kotona vai miksi 3v on päivähoidossa vaipoissa? Tai ei syö itse? Jotenkin outoa, että vanhemmat ei mene töihin, elääkö isä kokonaan siivelläsi?

Vierailija
10/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat erosivat (ei avio) heti ristiäisten jälkeen (olisiko lapsi ollut hieman alle 4kk ikäinen). Minä olen ollut lapsen elämässä reilu 2-vuotiaasta asti. Ap

Miksi?

Ihan liian nopeaa.

Vierailija
11/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koulutetut vanhemmat hoitavat lasta kotona vai miksi 3v on päivähoidossa vaipoissa? Tai ei syö itse? Jotenkin outoa, että vanhemmat ei mene töihin, elääkö isä kokonaan siivelläsi?

Kaikki me kuvion aikuiset ollaan työelämässä ja lapsi on ollut päivähoidossa reilu 1-vuotisesta alkaen.

Lapsi käytti 3-vuotiaana kotona päivisin vaippaa, koska päiväunien aikana pissasi housuun (ja tästä syystä vanhemmat ei pitänyt lasta päiväkuivana), kun vanhemmat ei ymmärtänyt ohjata lasta vessaan ennen unille menoa. Kunnes otin asian puheeksi. Päiväkodissa ei samaan aikaan enää käyttänyt vaippaa.

Lapsi syötettiin, koska vanhemmille ei tullut mieleenkään, että lapsen olisi hyvä oppia tämä taito ja pystyy siihen itse. Kunnes otin asian puheeksi. Ap

Vierailija
12/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg mitä itsensä nostatusta ap:llä.

Vierailija
13/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sinä puhu sen miehesi kanssa? Mistä edes tiedät mitä äidin kotona tapahtuu?

Jotenkin ihan hirveän ärsyttävä besserwisser-viba tulee näistä…

Vierailija
14/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni isä on vähän samanlainen. Ei ihan noin räikeästi kuitenkaan. Huolehtii lasten terveydestä kuitenkin. Mutta lähes kaikki uudet asiat on jäänyt minun harteilleni opettaa. Erottiin pari vuotta sitten ja lapset alakoulussa. Ilmeisesti edelleen hyysää lapsia siellä, se vaan vaikuttaa heihin myös täällä ollessa. Eivät itse oikein ota esimerkiksi välipalaa. Ja isi kuorii edelleen ne banaanit ja mandariinit jne.

Vierailija
15/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron vain asiat niinkuin ne on meillä menneet. Usko pois, olisin enemmän kuin iloinen, jos vanhemmat olisivat kiinnostuneempia lapsensa kehityksestä ja sen tukemisesta sekä hänen hyvinvoinnistaan. Ap

Vierailija
16/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron vain asiat niinkuin ne on meillä menneet. Usko pois, olisin enemmän kuin iloinen, jos vanhemmat olisivat kiinnostuneempia lapsensa kehityksestä ja sen tukemisesta sekä hänen hyvinvoinnistaan. Ap

Asuuko se lapsen äitikin teillä?

Vierailija
17/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sinä puhu sen miehesi kanssa? Mistä edes tiedät mitä äidin kotona tapahtuu?

Jotenkin ihan hirveän ärsyttävä besserwisser-viba tulee näistä…

Haluaisin, että vanhemmat hoitaisi lapsensa asiat ja minä olisin ns. lisäapu tarvittaessa. Mutta joihinkin asioihin (esim allergia) on pakko puuttua, kun vanhemmat ei vaan yksinkertaisesti reagoi. Puhun mieheni kanssa näistä ja olen linkkaillut esim. MLL:n julkaisuja joissa on hyvin kuvattu ikätasoista kehitystä. Ja puhun myös äidin kanssa, me kaikki aikuiset ollaan keskenään asiallisissa väleissä. Kuten aloituksessa kerroin, niin tuntuu että näissä asioissa puuttuu "maalaisjärki". Tai kun asioista ei oteta selvää, niin ei ymmärretä että lapsen tarpeet muuttuu iän myötä. Ap

Vierailija
18/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä? Ap

Hei, en tiedä auttaako mutta jopa korkeasti koulutetut ihmiset saattavat olla uusavuttomia lapsenhoidossa. Eri lapset myös oppivat uudet taidot eri tahtiin, meidän tyttö oppi potalle vasta 3-vuotiaana ja jätti yövaipan vasta 3,5 vuotiaana. Pottaa tarjottiin 1,5 vuoden iässä (koimme myös painostusta) ja oli ollut neuvolan ohjeen mukaan leikeissä. Tyttö söi myös purkkiruokaa ja vauvanpuuroja 3-vuotiaaksi, sai toki maistella meidän ruokia ja erilaisia hedelmiä ja jugurttia välipaloina. Panostin enemmän ulkoiluun kuin ruuanlaittoon enkä jaksanut karsia suolaa ja mausteita. Karkkia meillä ei kukaan juuri syönyt ja päikyssä oli eskariin asti omat rusinat tms. jos joku karkkia toi. Pelkäsin että karkit jää kurkkuun ja rikkoo hampaat. Jätskiä kyllä annoin. Ei tullut nirsoa, nyt on jo yläkoulussa ja tykkää esim. kotsan tunneista. On oma-aloitteinen ja ajattelee asioita, koulu sujuu. On se rasittavaa jos vanhemmat ovat koko ajan ihan kuutamolla, ehkä puolison kanssa voisi jutella niin että lapsi ei ole kuulemassa?

Vierailija
19/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun pitäisi häipyä koko suhteesta. Lapsen vanhemmat tuntuvat sopivan enemmän toisilleen.

Vierailija
20/57 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä? Ap

Hei, en tiedä auttaako mutta jopa korkeasti koulutetut ihmiset saattavat olla uusavuttomia lapsenhoidossa. Eri lapset myös oppivat uudet taidot eri tahtiin, meidän tyttö oppi potalle vasta 3-vuotiaana ja jätti yövaipan vasta 3,5 vuotiaana. Pottaa tarjottiin 1,5 vuoden iässä (koimme myös painostusta) ja oli ollut neuvolan ohjeen mukaan leikeissä. Tyttö söi myös purkkiruokaa ja vauvanpuuroja 3-vuotiaaksi, sai toki maistella meidän ruokia ja erilaisia hedelmiä ja jugurttia välipaloina. Panostin enemmän ulkoiluun kuin ruuanlaittoon enkä jaksanut karsia suolaa ja mausteita. Karkkia meillä ei kukaan juuri syönyt ja päikyssä oli eskariin asti omat rusinat tms. jos joku karkkia toi. Pelkäsin että karkit jää kurkkuun ja rikkoo hampaat. Jätskiä kyllä annoin. Ei tullut nirsoa, nyt on jo yläkoulussa ja tykkää esim. kotsan tunneista. On oma-aloitteinen ja ajattelee asioita, koulu sujuu. On se rasittavaa jos vanhemmat ovat koko ajan ihan kuutamolla, ehkä puolison kanssa voisi jutella niin että lapsi ei ole kuulemassa?

Näistä asioista kyllä keskustellaan kaikkien aikuisten kesken, meillä on asialliset välit. Yleisin kommentti molemmilta on "onpa hyvä kun otit asian puheeksi, en ole tullut ajatelleeksikaan". Ymmärrän, että lapset kehittyy eri tahtiin, vanhemmat ei tunnu ymmärtävän että lapsi kehittyy. Esim. Tämä, että lapselle syötettiin vielä 4-vuotiaana aivan kaikki ruuat vaikka päiväkodistakin viestitettiin, että itsenäiseen ruokailuun pitäisi tukea. Vaippaa pidettiin jatkuvasti päivällä, vaikka pissasi sinne vain päiväunien aikana (koska lasta ei ohjattu pissalle ennen unille menoa). Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän