Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työterveyslääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä..

Vierailija
05.09.2015 |

Sille ainoalle yskänlääkkeelle joka antaa edes jonkinlaisen unirauhan pahassa yskässä eli Codesan Comp eikä myöskään antamaan reseptiä Panacodille kuukautiskipuihin. Tiedän että kodeiini aiheuttaa helposti riippuvuutta, mutta ei nyt sentään muutamana-viikon ajan yöksi otettuna tai 2 ekana vuotopäivänä menkkakivuissa!! kirjoitti sitten jotain minulle täysin tuntematonta Miranaxia kys kipuihin ja mietti olisko syytä mennä gynekologille, jos kuukautiset sattuu:0 totesin että käsittääkseni kuukautiskivut tietyssä määrin on ihan normaali juttu, kohtu supistelee jne..

Tyyliin 1-2x/vuodessa olen Panacodia pyytänyt ja saanut ja sen pienen 20tbl paketin, muuten käytän Panadolia ja joskus Ibumaxia. Ja näki kyllä koneelta kys asiat eli en ole lääkeriippuvainen tms.

No, miehellä sama havainto, lääkärit on tod kiristäneet tyyliään kodeiinipohjaisten lääkkeiden kanssa. Tuonyskänlääke varsinkin vatuttaa, se on oikeasti ainoa yskänlääke mikä hillitsee sen verran aivoissa sitä yskänärsytys"keskusta" että saa jotenkin nukuttua. 

No, ensiyönä sitten taas valvon, yskin, syljen klimppejä, torkahdan ja herään taas yskimään.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta jos ei oo rahaa mennä gynekologille. Annatko lääkäri muka lähetteen? En oo ikinä saanu gynekologille lähetettä...... kivut semmoset että oksennan 10 krt.

Vierailija
22/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:57"]

Panacod ei todellakaan ole kuukautiskipulääke. Ensin säännöllinen Ibumax tai vastaava kuukautiskipuihin, sitten tarvittaessa panadol lisäksi. Jos ei riitä, niin todellakin gynekologille, eikä opiaatteja syömään.

Codesan comp voi satunnaisesti käytettynä olla ihana asiallinen lääke, mutta en minäkään kirjoittaisi sitä, jos sama potilas pyytäisi kodeiinia myös kuukautiskipuihin

T:lääkäri

[/quote]

No mitäs kun kaikilla ei vatsa kestä tulehduskipulääkkeitä ja panadol 1000mg on yhtä tyhjän kanssa?

[/quote]

"Jos ei riitä, niin todellakin gynekologille, eikä opiaatteja syömään."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus maininnut tietyn korvatippamerkin joka tepsii hyvin kroonistuneeseen korvakäytävätulehdukseen. Mut et ehdottelisin lääkärille kipulääkereseptiä... eiköhän ammattilainen osaa paremmin kui mä.

Vierailija
24/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmasti mielestänne hieman vammainen, mutta mikään oraalisesti nautittava lääke ei poista minulta kipua. Ainoastaan kerran olen saanut kunnon lääkkeen, epiduraalin. Se vei kivut, tosin toispuoleisesti mutta kaikki napit ovat olleet täysin turhia. Uskon, että teillä muilla on suurimmaksi osaksi placeboa kaikki särkylääkkeet, oli sitten reseptillä tai ilman. Ps. Mulle määrättiin nuorena kuukautiskipuihin Clotamia, mutta eipä auttanut sekään joten en syönyt.

Vierailija
25/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on määrättty panacodia jopa yskään

Vierailija
26/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduskipulääkkeet ovat kuukautiskipujen ensisijaisia lääkkeitä. Ne eivät auta ainoastaan kipuun, vaan päivän-pari ennen vuotoa aloitettuna vähentävät myös itse vuodon määrää.

Vierailija
27/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä eräskin äiti pyyteli astmaatikkolapselleen Codesan comppia, jota ei edes astmaatikolle suositella, koska pahentaa astmaoireita. No lääkäri kuitenkin suostui pienen pullon 200 ml kirjoittamaan väittelyn jälkeen. Apteekista sitten soitettiin kun äiti oli lyijykynällä korjannut itse reseptiin, että olisikin 500 ml pullo. Kävi ilmi, että sekä äiti että isä olivat kodeiiniriippuvaisia, ja lastensuojeluun meni tästäkin ilmoitus. 

Vierailija
28/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:55"]Niin, ehkäpä tämä flunssani ja yskäni tosiaan johtuu tupakoinnista...olin 13v kun tipakkasauhun otin, meinasin tikahtua ja sen jälk ei ole rööki suussani edes käväissyt. Rakastan kyllä tämän palstan yleistäjätuomaantorvia:D Mitä tulee "jonkun tietyn lääkkeen pyytämiseen lääkäriltä" niin en ole taliaivo, osaan ottaa itsekin asioista selvää, minulla on tietiyistä asioista itselläni kokemusta ja en pidä lääkäriä ylijumalana jolle ei saa suutaan avata tai jonka suun antia pidetään ainoana oikeana totuutena ja sillä siisti. Kyseenalaistan jos koen että niin ole aiheellista tehdä. Ja nuo mainitsemani lääkkeet olen todennut ainoiksi tehokkaiksi kys vaivoissani, yskässä varsinkin ja esim käsikauppamikstuurat yskään, ne ovat yhtä tyhjän kanssa, sen myöntävät lääkäritkin. ap [/quote] Lääkäri määräsi sinulle uutta lääkettä, jota et ennalta tunne, mutta tiedät että Panacod on aikoa kipulääke, joka toimii... Ristiriitaista. Tietysti voit pyytää lääkäriltä, mitä haluat, mutta se että hän ottaa työssään toiveesi huomioon, ei tarkoita sitä, että sinä määräät, miten lääkäri työnsä tekee. Lääkäri tekee itse valinnat, joiden kokee auttavan sinua parhaiten.

[/quote]

Sinä et ymmärrä lukemaasi, tai ymmärrät tahallasi väärin. Panacod on ainoa minun kokeilemistani lääkkeistä joka on auttanut tehokkaasti. Panadol ei ole kovin tehokas mutta on vatsaystävällinen minulle. Buranat ymv eivät ole hyviä vatsajuttujen vuoksi vaikka muuten tehoaisivat kohtalaisen hyvin kuukautiskipuuni. 

Ja lääkäreiden todellakin tulisi kuunnella asiakastaan ja potilastaan hieman paremmin, ja laajemmalla korvalla, ei esim tunkea tostuvasti vastaanotolle milloin mistäkin syystä tulevalle vaikkapa uusia kipulääkkeitä miettimättä lainkaan voisiko jokin psyykkinen syy olla fyysisten kipujen aiheuttaja, ihminen kun on psykofyysinen kokonaisuus. Räikein esimerkki äitini kanssa, toistuvia särky ym lääkekuureja ilman sen kummempaa tutkimista ja kas, se olikin syövän aiheuttamia kipuja eri paikoissa olevista pesäkkeistä.

ap

Vierailija
29/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:05"]

Panacod ei todellakaan ole kuukautiskipulääke. Ensin säännöllinen Ibumax tai vastaava kuukautiskipuihin, sitten tarvittaessa panadol lisäksi. Jos ei riitä, niin todellakin gynekologille, eikä opiaatteja syömään.

Codesan comp voi satunnaisesti käytettynä olla ihana asiallinen lääke, mutta en minäkään kirjoittaisi sitä, jos sama potilas pyytäisi kodeiinia myös kuukautiskipuihin

[/quote]

No mitäs kun kaikilla ei vatsa kestä tulehduskipulääkkeitä ja panadol 1000mg on yhtä tyhjän kanssa?

[/quote]

"Jos ei riitä, niin todellakin gynekologille, eikä opiaatteja syömään."

[/quote]

tutkittu on mutta ei mitään poikkeavaa löytynyt. kuukautiskivut ei todellakaan oo mikään ihmeellinen juttu ja aika yleistä on ettei kuukautiskipuihin riitä 1000mg panadolia sehän ei auta mihinkään ei edes perus flunssaan.  palstalla taitaa olla valelekuri.

Vierailija
30/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tympeetä, se yskänlääke tosiaan autto mulla niin, että pystyin nukkumaan. Kuukautiskipuihin Miranax on mulle paaaaaljon parempi kuitenkin, Panacod ei mulla auta suunnilleen mitään.

[/quote]

Jännä, mulla on ihan toisin, Panacod just auttaa, miranax ei. Syön siis vuorokaudessa 3200 mg buranaa ja siihen lisäksi 1-2 panacodia.

Vierailija
31/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:10"]

Tulehduskipulääkkeet ovat kuukautiskipujen ensisijaisia lääkkeitä. Ne eivät auta ainoastaan kipuun, vaan päivän-pari ennen vuotoa aloitettuna vähentävät myös itse vuodon määrää.

[/quote]

Itsellä ei pelkät tulehduskipulääkkeet auta. Olen kokeillut kymmeniä eri lääkeyhdistemiä.

Vierailija
32/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos se panacod on ainut joka auttaa? Muuten ei pääse edes sängystä ylös.

Vierailija
33/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:59"]

kuka on niin pöljä että luottaa täysin lääkäriin? Pitäis osata ymmärtää ettei kaikki lääkärit oo yhtä päteviä. Aina kannattaa itsekin vähän ottaa selvää ja opiskella asioista. Että osaa sitten aukaista suunsa kun tuntuu ettei asiat mee niinku kuuluu. Tk:ssa ja päivystyksissä tapahtuu todella paljon virheitä ja huonoa hoitoa.

[/quote]

Jos olisin luottanut lääkäriin niin söisin tällä hetkellä Arcoxia ja Sirdaludia. Ei muuten mitään mutta olen melkein viimeisilläni raskaana. Ei siis voinut olla mikään sekaannus, ettei lääkäri olisi tiennyt raskaudesta varsinkin kun olin vastaanotolla raskauden aiheuttamien liitoskipujen vuoksi.

Vierailija
34/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista löytyy kaksi reseptivapaata yskänlääkettä joissa on kodeiinia. Recipect ja Mustaparan yskänlääke. Eivät ole hyllyssä esillä vaan niitä pitää erikseen pyytää. Nuo molemmat auttavat ihan oikeasti yskään, saat nukuttua yösi paremmin.

Vierailija
35/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pyytää ensi kerralla Oxycontinia tai Fentanylia kuukautiskipuihin. Ja Propofolia yölliseen yskänärsytykseen. Ja isot annokset. Sanot että on paha yskä joka kuukausi.

Vierailija
36/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:57"]Panacod ei todellakaan ole kuukautiskipulääke. Ensin säännöllinen Ibumax tai vastaava kuukautiskipuihin, sitten tarvittaessa panadol lisäksi. Jos ei riitä, niin todellakin gynekologille, eikä opiaatteja syömään.

[/quote]

Juuri näin. Jos ennestään tuntematon potilas pyytää codesania yskään ja panacodia kuukautiskipuihin "kun muut ei auta", niin eittämättä hälytyskellot soi. Ja minä olen varsin liberaali määräämään riippuvuuttakin aiheuttavia lääkkeitä.

Ei me nähdä kenenkään pään sisälle ja varsinkaan jos ei ole pitkää hoitosuhdetta, ei me tiedetä mistä kaikkialta muualta potilaat reseptejä saa. Meidän velvollisuus on myös välttää kirjoittamasta lääkkeitä jotka aiheuttaa riippuvuutta jos muita vaihtoehtoja on, varsinkin jos joku indikoi mahdollista kwhittymässä olevaa riippuvuutta tai viihdekäyttöä. Ja pyyntö kahdesta eri kodeiinivalmisteesta kahteen eri vaivaan nyt on epäilyttävää. Toki selitys voi olla täysin viaton, mutta mistä me se tiedetään.

Terv toinen lääkäri

Vierailija
37/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:28"]

Muista pyytää ensi kerralla Oxycontinia tai Fentanylia kuukautiskipuihin. Ja Propofolia yölliseen yskänärsytykseen. Ja isot annokset. Sanot että on paha yskä joka kuukausi.

[/quote]

(Kovat) kivut ei ole mikään niin hauska vitsin aihe.

Vierailija
38/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Litalginia kuukautiskipuihin? Minulla oli endometrioosin vuoksi alkuun niin kovat kivut että vain Panacod auttoi, diagnoosin jälkeen gyne määräsi Litalginia ja se auttoikin. On siis spesifisti sisäelinten kiputilojen kipulääke.

Miranax muuten hieman hillitsee sitä yskänkeskusta kanssa :) Jollei se autakaan kuukautiskipuihin, kokeile yskään...

Vierailija
39/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:28"]

[/quote]

(Kovat) kivut ei ole mikään niin hauska vitsin aihe.

[/quote]

Oxycontin ja Fentanyl on nyt kuitenkin hiukan ylimitoitettua kivunhoitoa kuukautiskipuihin vai mitä?

Vierailija
40/146 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Minulle tk-lääkäri uusii panacod-reseptin ihan soittamalla. Työterveyslääkäriltäkin saan reseptin pyytämällä. Saattaa tietty johtua siitä että jo. lääke miedoin niistä mistä saan hermokipuihini apua. Mieluiten sitä käytän sillä siitä menee pää vähemmän sekaisin kuin jostakin tramalista tai neurotinista.