Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkodit valikoi mahdollisen lakon aikana hoitoon otettavat lapset?

Vierailija
23.03.2022 |

Jos/kun ryhmästä on 1-2 kasvattajaa lakossa niin eihän ryhmä voi normaalilapsimäärällänsä toimia. Ei 1-2 hoitajaa voi olla vastuussa vaikkapa 15-21 lapsen päivästä, olisi lain vastaista ja entistäkin turvattomampaa+työvuorollisestikin mahdotonta. Eikä muista ryhmistäkään varmasti ole silloin kasvattajia repiä toisaalle auttamaan.

Perhe Virtasen lapset tervetuloa, perhe Nurmisen ei voi tulla, perhe Mattilan tervetuloa, perhe Rissasen ei voi tulla jne.

🤔🤔

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin koronanajan alussa.  Kriittisten alojen alalla työskentelevien lapset ovat etusijalla.

Vierailija
2/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit eivä itse tuota päätä.

Ohjeet tulevat töissä oleville ylempää, johtajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin kuin koronanajan alussa.  Kriittisten alojen alalla työskentelevien lapset ovat etusijalla.

Höpöhöpö, ei ole ollut mitään "kriittisten ammattien"-kyselyä perheille jaossa koko korona-aikana.

Ap

Vierailija
4/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti myös osa vanhemmista on lakossa, jos koskee ns. koko kunta-alaa.

Vierailija
5/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivä itse tuota päätä.

Ohjeet tulevat töissä oleville ylempää, johtajilta.

Kyllä päiväkotien johtajat asiaan vaikuttavat.

Mutta anyway, se olisikin tilanne, huvittaa ajatella kun mitä meidän kunnan (eräs pk-seudun kunta) varhaiskasvatuksen johtaja siinä tuumaisi.

Saa nähdä unta, jos luulee, että lakon ulkopuolella olevat tekisivät lakkoilevienkin työt ja ottaisi riskit kaikesta kontolleen.

Vierailija
6/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, ei ole ollut mitään "kriittisten ammattien"-kyselyä perheille jaossa koko korona-aikana.

Ap

Ei tarvinnut, koska suomalaiset ovat tunnollisia ja vain muutama dorka tuo ilman todellista tarvetta poikkeusaikana lapsen hoitoon. Ja heillä tiedetään olevan pahoja ongelmia joten se sallitaan.

Vierailija
7/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkohan kestää vain kaksi päivää.

Kun muutama vuosi sitten oli bussikuljettajien lakko, minä jouduin ottamaan töistä kaksi päivää vuosilomaa.

Pakko oli, kun en pääse töihin millään muulla kuin autolla, eikä ollut ketään joka olis samalla aleueella asunut ja samaan työvuoroon ollut menossa.

Joten noin se lakko näkyy ja vaikuttaa muihin ihmisiiin, kuin vain itse lakkoilijohin.

Siis perheiden on järjestettävä itse hoito kahdeksi päivää, tai jompi kumpi vanhemmista ottaa lomaa.

Ja kaikki päiväkodithan eivät mene kiinni,   joka kaupunkiin jää päiväkoteja, jotka ovat auki.

Ottavatko ne sitten pariksi päiväksi suurempia lapsi ryhmiä pariksi päiväksi, en tiedä, mutta arvelen näin.

Vierailija
8/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä/ lapsia ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan. Niin!

Vierailija
9/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "kriittisten alojen" työntekijöitä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja joka ammatilla on oma paikkansa ketjussa.

Vierailija
10/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään "kriittisten alojen" työntekijöitä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja joka ammatilla on oma paikkansa ketjussa.

Paskapuhetta. Sillä, jos minä (puhelinaspa) jään pois töistä, ei ole yhteiskunnan toiminnan kannalta mitään merkitystä. Mutta jos vaikka kirurgi jää pois töistä, siinä on kirjaimellisesti kyse ihmishengistä. 

Vierailija
11/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkoti sitä valikoi. Vanhemmat ihan itse ovat vastuussa lapsistaan ja päättävät vievätkö heitä tuollaisiin olosuhteisiin hoitoon vai eivät. 

Vierailija
12/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saapumisjärjestyksessä kunnes paikalla on sallitty määrä lapsia.

Seuraavien vanhemmille sanotaan että päiväkoti on täynnä ja sopii mennä kotiin.

Vierailija
13/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Sillä, jos minä (puhelinaspa) jään pois töistä, ei ole yhteiskunnan toiminnan kannalta mitään merkitystä. Mutta jos vaikka kirurgi jää pois töistä, siinä on kirjaimellisesti kyse ihmishengistä. 

Just näin. Jos minä (tutkija) olen pois töistä ei maailma kaadu. Jos vesihuollon työntekijät jää kotiin meillä kaikilla on pahempi paskatauti.

Vierailija
14/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuei. On paljon töitä, joiden seisahtumista edes huomaisi. Sitten on aloja, joiden seisahtuminen aiheuttaisi totaalisen kaaoksen ja pahimmillaan kuolemia. 

Vierailija
15/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne keiden vanhemmat röhnöttää kotona, heillä ei ole mitään asiaa päivähoitoon.

Vierailija
16/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne keiden vanhemmat röhnöttää kotona, heillä ei ole mitään asiaa päivähoitoon.

Tämähän pitäisi olla vakiokäytäntö oli lakkoja tai ei. Jos olet itse kotona (poislukien etätyö), ei lapsesi tarvitse päivähoitoa. 

Vierailija
17/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ne, joilla on mahdollista, pitävät lapset ihan vapaaehtoisesti kotona tai hoitavat mummon tms. huolehtimaan lapsesta. Eli tuskinpa tulee tappelua siitä, kuka pääsee hoitoon ja kuka ei. 

Vierailija
18/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erään OAJ:n työnseisauksen 2000 luvun alussa. Olin tuolloin vielä päiväkodissa töissä lastenhoitajana. Me järjestimme asian niin, että päiväkodin aukioloajaksi määriteltiin klo 6.30-15, jotta kaikki lakon piiriin kuulumattomat työntekijät pystyivät olemaan töissä yhtäaikaisesti. Lisäksi pyysimme kotona olevia vanhempia pitämään lapsensa kotona, jos se suinkin oli mahdollista.

En tiedä miten nyt asia järjestetään. Saattaa käytäntö vaihdellakin eri päiväkodeissa ja kunnissa. Itse en ole enää muutamaan vuoteen alalla työskennellyt enkä ole toistaiseksi kiinnostunut takaisin palaamaan.

Vierailija
19/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheille tarjotaan maksuvapautusta lakon ajalta jos pitävät lapsen kotona. Moni pystyy pitämään tai sukulainen hoitaa. Suurin osa tarttuu siihen ja ne jotka tarvii paikan niin saa sen.

Vierailija
20/30 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä. Olisin lapsen kanssa kotona varmaan palkallisesti ja asiakkaat jäisivät ilman palveluja. Voi voi, jos häätö tulee juuri nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi