Millainen ihminen sopii erityisopettajaksi?
Otsikossa kysymys. Itseäni kiinnostaa erityisopettajan ammatti.
Kommentit (19)
Kärsivällinen, pitkäjänteinen, monipuolinen, avarakatseinen, suvaitsevainen, huumorintajuinen. Pitää pystyä moniammatilliseen yhteistyöhön ja kantaa vastuuta koko koulusta.
T. Yläkoulun ope
Sellainen joka ei sille alalle yleensä päädy.
Erityinen ja vähän erikoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kärsivällinen, pitkäjänteinen, monipuolinen, avarakatseinen, suvaitsevainen, huumorintajuinen. Pitää pystyä moniammatilliseen yhteistyöhön ja kantaa vastuuta koko koulusta.
T. Yläkoulun ope
Nämä plus annos auktoriteettia.
Sellainen kuka ei muulla alalla pärjää tai työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Kärsivällinen, pitkäjänteinen, monipuolinen, avarakatseinen, suvaitsevainen, huumorintajuinen. Pitää pystyä moniammatilliseen yhteistyöhön ja kantaa vastuuta koko koulusta.
T. Yläkoulun ope
Yleensä erkkaopet tuppaavat vain olemaan liian kaunosieluisia, jotka vain juuri ja juuri pysyvät pinnalla edes omassa elämässään. Kiltti kympin tyttö potenssiin kaksi joka sitten yrittää suorittaa elämäänsä ja uraansa kunnes läkähtyy omien valintojensa alle.
Eikä alakoulussa erityisluokanopettajan tarvitse kantaa vastuuta kuin omista oppilaistaan. Mikä on hyvä, kun eivät jaksa tosiaan edes omaa siviilielämäänsä kantaa, vaan kuormittuvat normiarjestakin.
Lehmänhermoinen, lempeä ja jämäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuka ei muulla alalla pärjää tai työllisty.
Olet ilmeisesti pyrkinyt erityisopeksi opiskelemaan, mutta et ole päässyt. Aika katkerana olet edelleen. Monestiko olet hakenut?
Terveisin ekalla sisään :-)
Idealistinen, sellainen joka omaa vahvan arvopohjan (tasa-arvo, ihmisoikeudet, inklusiivisuus). Toisaalta pitää olla myös järkevä, tietoperustainen, eksakti, jämpti, hyvin organisoitu. ...Ei helppoa löytää samassa paketissa.
Kärsivällinen, tehokas, vastuullinen, monitaitoinen, ei liian tunteellinen tai herkkänahkainen, yhteistyötaitoinen. Erityisopettajan olisi hyvä olla luokanopettajataustainen, sillä ilman ymmärrystä koko luokan ja ikäryhmän tilanteesta, ei voi toimia erkkana. Erkka on usein vähän kuin superope.
Erityisopettajat voivat työskennellä eri tavoin. Laaja-alaisella erityisopettajalla ei ole omaa ryhmää, vaan hän vastaa tavallisten luokkien erityisopetuksesta. Laajiksilla on useita luokkia siipiensä alla ja todella paljon oppilaita, tavallinen määrä on 300-500, sillä ihan jokainen oppilas on oikeutettu erityisopettajan tukeen ja pitkin vuotta jokainen on jossain kontaktissa erkan kanssa. Toki vain murto-osa oppilaista käy säännöllisesti erkan luona. Nuo oppilaat kärsivät usein oppimisen ja käytöksen pulmista, eivätkä suoriudu isossa luokassa muiden kanssa samaan tahtiin. Tässä tarvitaan rautaista ammattitaitoa ja pitkää pinnaa.
Erityisopettaja voi olla myös erityisluokanopettaja. Tällöin hänellä on oma pienryhmä opetettavana ja oppilaat voivat olla käytännössä mitä vain kehitysvammaisista adhd-pudokkaisiin. Tämä vaatii sitten taas erilaisia taitoja.
Napakka ihminen, joka ei pienistä hätkähdä. Uskaltaa viedä ns asiat loppuun, mutta osaa valita taistelunsa. Ei liian kiltti tai herkkä. Maalaisjärjellä varustettu.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuka ei muulla alalla pärjää tai työllisty.
Erityisopettajan perustutkinto on opettajan tutkinto, eli kasvastustieteen maisteri.
Siitä hän sitten erikoistuu, suorittamalla erityisopettajan opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuka ei muulla alalla pärjää tai työllisty.
Olet ilmeisesti pyrkinyt erityisopeksi opiskelemaan, mutta et ole päässyt. Aika katkerana olet edelleen. Monestiko olet hakenut?
Terveisin ekalla sisään :-)
Opettajan tutkinto suoritettuna, päivääkään en sitä työtä tekisi.
Terveisin ekalla sisään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kuka ei muulla alalla pärjää tai työllisty.
Erityisopettajan perustutkinto on opettajan tutkinto, eli kasvastustieteen maisteri.
Siitä hän sitten erikoistuu, suorittamalla erityisopettajan opinnot.
Ei tarvitse välttämättä erikoistua. Erityisopettajaksi eli kasvatustieteen maisteriksi voi opiskella suoraankin, pitkällä koulutuksella, vastaava kuin luokanopettajilla omansa.
Vierailija kirjoitti:
Kärsivällinen, tehokas, vastuullinen, monitaitoinen, ei liian tunteellinen tai herkkänahkainen, yhteistyötaitoinen. Erityisopettajan olisi hyvä olla luokanopettajataustainen, sillä ilman ymmärrystä koko luokan ja ikäryhmän tilanteesta, ei voi toimia erkkana. Erkka on usein vähän kuin superope.
Erityisopettajat voivat työskennellä eri tavoin. Laaja-alaisella erityisopettajalla ei ole omaa ryhmää, vaan hän vastaa tavallisten luokkien erityisopetuksesta. Laajiksilla on useita luokkia siipiensä alla ja todella paljon oppilaita, tavallinen määrä on 300-500, sillä ihan jokainen oppilas on oikeutettu erityisopettajan tukeen ja pitkin vuotta jokainen on jossain kontaktissa erkan kanssa. Toki vain murto-osa oppilaista käy säännöllisesti erkan luona. Nuo oppilaat kärsivät usein oppimisen ja käytöksen pulmista, eivätkä suoriudu isossa luokassa muiden kanssa samaan tahtiin. Tässä tarvitaan rautaista ammattitaitoa ja pitkää pinnaa.
Erityisopettaja voi olla myös erityisluokanopettaja. Tällöin hänellä on oma pienryhmä opetettavana ja oppilaat voivat olla käytännössä mitä vain kehitysvammaisista adhd-pudokkaisiin. Tämä vaatii sitten taas erilaisia taitoja.
Meidän koulussa ei alakoulun eikä yläkoulun puolella ole luokanopettajataustaisia erkkoja. Osalla on aineenopettajan koulutus, osa on opiskellut suoraan erityisopettajaksi. Kyllä heillä ainakin on ymmärrystä ihan kaikkien ryhmien tilanteesta. Toki karttunut vankka kokemuskin varmasti auttaa.
Kärsivällinen.
Sellainen, joka tajuaa vähästä mitä toinen tarkoittaa, vaikka sanoisikin sen väärin. Osaa vääntää rautalangasta. On oikeasti tosi turhauttavaa selittää kerrasta toiseen, että 1+2 ei ole 12 ja 14/2 ei ole 5.
Minä olen tehnyt erityisopettajan työtä jo kaksikymmentä vuotta. Sanoisin, että tärkeitä ominaisuuksia on esimerkiksi yhteistyökyky. Tässä työssä ollaan tekemisissä satojen lasten tai nuorten, sekä ihan päivittäin usean kymmenen aikuisen kanssa. Olen kiinteässä yhteistyössä täällä yläkoulussa luokanohjaajien, aineenopettajien, oppilashuollon väen, huoltajien, lastensuojelun ym. kanssa. Pitää siis olla tehokas, tarkka, rohkea ja nopea liikkeissään, ja osata pitää kaikki langat käsissään, ja samaan aikaan tiukka ja lempeä oppilaiden kanssa. Huumorintaju on tärkeää, ja monitaitoisuus, yläkoulussa pitää hallita oppiaineiden sisältöjä. Positiivinen asenne ja ymmärrys nuoren elämästä, ja se, että on turvallinen aikuinen, joka ei vähästä hätkähdä, on tärkeää.
Leikkivä ja laulava