eskarissa poika oppi heti että tytöt ei voi leikkiä poikien leluilla.
Meillä ihana avoin ja iloinen poika joku ollut kotona sisaruksiensa kanssa aina..pienen ajan tarhassa ihan pienenä.Nyt meni eskariin ja oppi parissa viikossa että tytöt ei voi leikkiä roboteilla ja autoilla ja laittaa kotona siskonsa pois "poikien" leikeistä.Tähän mennessä kaikki leikkineet yhdessä.
Ollaan aina pyritty opettamaan tytöille ja pojille eetä kaikki touhuaa yhdessä ja kaikki voi leikkiä yhdessä..että tytöt ja pojat on saman arvoisia ja eroa ei ole.
Meillä kotona kyllä tietyt roolit mutta ollaan saatu pidettyä poika hienotunteisena ja fiksuna jätkänä joka kunnioittaa tyttöjä ja käyttäytyy kuin herrasmies.Ollaan siisi esim. opetettu että tytöille ollaan vähän kiltimpiä ja hellempiä..;)
Miten te saatte opetettua lapsillenne,jo noin pienille,että pojat ja tytöt ei voi leikkiä keskenään ja että tytöt on jotenkin huonompia..se on nyt tarttunut minun poikaani.Hyi hävetkää vanhemmat!
Kommentit (29)
Kyllähän se täytyy vanhempien opettamalla opettaa tämä asia lapsileen..
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:07"]
Kyllähän se täytyy vanhempien opettamalla opettaa tämä asia lapsileen..
[/quote]
Ei ole kun biologiaa. Ei tyttöjen kuulu leikkiä mekaanisilla leluilla vaan niillä, jotka kehittävät tunneälyä esim. barbeilla ja vauvoilla! Pojille sitten autot, leegot, pyssyt jne.
Yhteys heti eskariin ja kyselyä sinne.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:59"]
.Ollaan siisi esim. opetettu että tytöille ollaan vähän kiltimpiä ja hellempiä..;)
[/quote]
no miulle tulee tästä se hyi-fiilis.
Mä rakastin pienenä legoja ja pikkuautoja. T. naisellinen nainen, joka ei ole koskaan ollut millään tavoin poikamainen.
No kyllä meillä on tähän asti leikitty ihan yhdessä niin autoilla kuin roboteilla kun legoillakin..tyttö vetäytyy itsekseen leikkimään välillä nukeilla ja muilla ja se on luonnollista ja näin sukupuolet toimii..en kiellä sitä!Tottakai on eroja tyttöjen ja poikien leikeissä ja touhuissa.
Mutta ei ole ennen ketään ajettu leikeistä pois siksi että on tyttö tai poika..se vähän tässä kyrpäsee!!!
Kun kysyin pojalta että mites sää tollasia oot ruvennu puhuun niin sanoo vaan että eihän tytöt voi leikkiä poikien leluilla.Kysyin että miltäs sää luulet että siskosta tuntuu kun sää ajat sitä leikeistä pois niin meni onneksi vähä hiljaiseksi.
Miten himputissa lapsille,ja noin pienille saadaan opetettua tollasta?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:23"]Kun kysyin pojalta että mites sää tollasia oot ruvennu puhuun niin sanoo vaan että eihän tytöt voi leikkiä poikien leluilla.Kysyin että miltäs sää luulet että siskosta tuntuu kun sää ajat sitä leikeistä pois niin meni onneksi vähä hiljaiseksi.
[/quote]
Et sitten kysynyt, mikä erottaa tyttöjen ja poikien lelut.?
Niin, siltä kyllä tuntuu että ns. perinteisesti kasvatetut naiset vievät vanhoillisuutta eteenpäin. Omat vanhempani taisivat olla hämmästyttävä ennakkoluulottomia pitäessään jo 60-70-luvuilla huolta, että meillä tytöillä oli legoja ja muita rakennussarjoja. Pelasimme myös paljon. Eikä meistä kasvanutkaan terveyskeskustöpöttelijöitä.
Kysyin joo että mitkäs ne on niitä tyttöjen ja poikien leluja niin tokas vaan että tytöt ei voi leikkiä roboteilla.
Kuitenkin 6 vuotias ei ole kovin looginen joten tässä on vaan kyse siitä että on oppinut nyt siellä eskarissa että tytöt ei saa tulla poikien leikkeihin..todella karmivaa!
Ota yhteys eskariin ja pyri opettamaan suvaitsevaisuutta kotona kyseenalaistamalla eskarissa opetetut väärät arvot. Ei siinä muu auta. Seura tekee kaltaisekseen - siellä on vanhoillisten sovinistiperheiden lapsia, joilta kuulee näitä. TAI ohjaajat ovat sellaisia.
Mä oon syntynyt myös 60-luvulla, nuken olen purkanut osiin, sen verran olen leikkinyt nukeilla. Mun leluja ovat olleet legot, pikkuautot ja esim. autorata. Lukenut olen myös aina paljon.
Ulkoisesti olen hyvin naisellinen, kuitenkin työskentelen miehisellä alalla nörttinä. Ja vaikka tulen kaikkien kanssa hyvin toimeen, mulla on kyllä enemmän yhteistä miesten kanssa. Lapsena leikin myös mielummin poikien kanssa kuin tyttöjen kanssa.
Mä en olisi ikimaailmassa halunnut esim. hoiva-ammatteihin, vaikka omia lapsiani hellittelen ja hoivaan, kaipaan omassa työssäni paljon isompia haasteita.
Mulla on 3 poikaa, ja meillä kotona on ollut aina myös ns. tyttöjen leluja, on ollut nukkeja, nuken rattaat, leikkikeittiö, astioita jne. Eli tarjolla leluja monipuolisesti myös pojille. Ovat saaneet sitten leikkiä millä itse tykkäävät leikkiä, joskus ne on olleet legot, rattailla on ollut mukava juoksuttaa nukkea ympäri pihaa, tosin rattaisiin se on paiskattu pää edellä, ja erilaisia kokkailuja on tuotu äidillekin maistettavaksi, samoin kauppaleikit ovat olleet mieluisia.
Nyt nuo ovat jo sen ikäisiä, että eivät enää juurikaan leiki. Mutta ovat oppineet, että ei ole olemassa naisten tai miesten töitä eikä leikkejä, eikä värejä.
Enpä ole tullut tähän asiaan kiinnittäneeksi huomiota. Tuolla nuo meidän pihan kaikki lapset tonkivat yhdessä hiekkalaatikkoa. Kai tuohon joku roti pitäisi saada. Vaikka kaikki lapiot pojille ja ämpärit tytöille.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:23"]
Kun kysyin pojalta että mites sää tollasia oot ruvennu puhuun niin sanoo vaan että eihän tytöt voi leikkiä poikien leluilla.Kysyin että miltäs sää luulet että siskosta tuntuu kun sää ajat sitä leikeistä pois niin meni onneksi vähä hiljaiseksi.
[/quote]
Poikani eskarissa hoitajat päättää vapaan leikin: tytöt leikkii kauppaa tai ruuanlaittoa kotona, pojat saa rakennella, tehdä autoratoja jne. Hoitajien mielestä näin pitää ollakin, koska lapset haluavat näin. Lapset eivät saa itse valita, koska siitä seuraa kaaos, jos kaikki haluaa rakennella. Ja ne on varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
Mä leikin pienenä nukeilla ja legoilla. Nukeille lähinnä väsäsin itse vaatteita ja asusteita. Pelasin tietokoneella, myöhemmin konsoleilla. Ja isona päädyin sit miesten kansoittamiin kouluihin ja työpaikkoihin. Vieläkin pelaan ja teen käsitöitä.
-N40-
Sanot, että teillä on kotona roolit ja nyt sitten ihmettelet, mistä poika on oppinut tuollaisen roolittamisen?
Itsehän olet lapsellesi opettanut, että tytöt ovat heikompia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:23"]
[/quote]
Poikani eskarissa hoitajat päättää vapaan leikin: tytöt leikkii kauppaa tai ruuanlaittoa kotona, pojat saa rakennella, tehdä autoratoja jne. Hoitajien mielestä näin pitää ollakin, koska lapset haluavat näin. Lapset eivät saa itse valita, koska siitä seuraa kaaos, jos kaikki haluaa rakennella. Ja ne on varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
[/quote]Kuulostaa vastenmieliseltä. Toki joissakin perheissäkään ei ole sallittua poikien leikkiä nukeilla tai tyttöjen autoilla. Ihmettelen kyllä moisia rajoituksia ja meillä saa leikkiä, millä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:01"]
No onhan se vähän luonnotonta jos tyttö leikkii roboteilla, legoilla tms.
[/quote]
Yhtä luonnotonta kuin että tyttö leikkii nukeilla. Aika sairasta, että pieni lapsi ottaa leikissään äidin roolin
Olin eskarissa vasta 13 vuotta sitten. Muistan, kuinka helposti lapset kiusas, jos tytöllä oli vaikka sininen paita. Pokemonin katsominen oli niin suuri häpeä tytölle, että koko eskarivuoden pelkäsin, että joku saa selville että katon sitä. Prätkähiiristä nyt puhumattakaan
No onhan se vähän luonnotonta jos tyttö leikkii roboteilla, legoilla tms.