Tulen hulluksi hormonikierukan kanssa
Kierukka ollut pian vuoden ja vuotoa on ollut reilusti enemmän kuin vuodottomuutta. Naama kukkii kuin teini-ikäisellä, mutta se nyt vielä menisi - tuo vuoto ärsyttää niin maan perkeleesti.
Juuri oli 3 viikon menkat, loppui peräti päivän ajaksi ja mihinkäs muuhunkaan heräsin tänään kuin helvetti verenvuotoon. Eihän tämä voi olla enää hygieenistäkään pitää joka jumalan päivä sidettä aamusta iltaan!?
Taidan luovuttaa koko kapistuksen kanssa, ehkäisy toimii mutta muuten onkin ihan helvettiä. Eikös sen olisi pitänyt jo tasaantua jos on tasaantuakseen?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:44"]Minulle on lääkärit lähes väkisin laittamassa kierukkaa, vakava epäily endometrioosin adenomyoosimuodosta. Suurin osa lääkäreistä ei edes tiedä endometrioosin eri muotoja ja niiden seurauksia. Tai eivät välitä kun eivät tiedä/ymmärrä kuinka invalidisoivaa kipu on.
Juuri tuosta syystä en ole suostunut kierukkaan. Koskaan en ole muuta hoitoavaihtoehtoa tarjottu kuin buranaa (syön 1--2vk/kk säännöllisesti, tässä hajoaa sisuskalut) tai tuo kierukan. Julkisella en ole päässyt edes gynelle, ikä yli 40v. Hb noin. 100, kuulemma ei syytä puuttua ennenkuin 70-80. Että sellaista terveydenhoitoa tässä maassa.
Käy nyt ihmeessä ottamassa koostua pois ennenkuin saat sepsiksen.
[/quote]
Hoidetaankohan nuorempia paremmin vai voiko olla sattumaa.
Oma ikä 24 ja aina otettu tosissaan ja tutkittu.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:42"]Miehelle vasektomia?
[/quote]
Ei tule kysymykseen, olemme nuoria eikä ole mitään tarkkaa suunnitelmaa siitä, haluammeko joskus vielä lapsia vai emme. Tällä hetkellä emme, mutta en voi tietää mitä ajattelen vaikkapa viiden vuoden päästä :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:42"]Miehelle vasektomia?
[/quote]
Harva mies tuohon suostuu. Kato kun voi muuten siittää kersoja vielä kasikybäsenä ja tuntea itsensä sonniksi.
[/quote]
Vahinkoalapeukku
Sehän voi olla sulla vinksallaan sielä kohdussa ja siten tulee tollasii ongelmia. Oletko todella hyväksynyt ongelmat etkä ole uskaltanut käydä lääkärissä vaivojen vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:37"]Miehet ei koskaan suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn. Ei ikinä.
[/quote]
Tämä. Mulle tuli pillereistä vulvodynia ja tämän takia en uskalla kokeilla enää mitään hormonaalista ehkäisyä.
Mulle gynekologi kirjoitti 3kk e-pillerikuurin kierukan lisäksi. Lähinnä munasarjakystan vuoksi, mutta sanoi sen katkaisevan myös tiputtelun. Näin myös kävi. Sen jälkeen ei enää ole tiputellut.
(Lue ironisesti)Ei noi oireet voi kierukasta johtua kun mulle kerrottiin, että niistä voi loppua menkat kokonaan ja kaikkea muutakin mukavaa. En sitten laittanut kierukkaa kuitenkaan.
Itse otin pois. Vuotoa ja jatkuvasti äkäinen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:09"]Sehän voi olla sulla vinksallaan sielä kohdussa ja siten tulee tollasii ongelmia. Oletko todella hyväksynyt ongelmat etkä ole uskaltanut käydä lääkärissä vaivojen vuoksi?
[/quote]
Nämä kaikkihan selviää tästä ketjusta. Ongelmia oli alusta saakka, mutta alun tiputtelu (jopa puolikin vuotta) lienee normaalia joten niistä en lekuriin soitellut. Noin 6kk asennuksesta alkoi voimakkaat alavatsakivut ja runsas, siis oikeasti runsas vuoto josta soitin lääkäriin. Sp-tautitestit otettiin, kaikki negaa, mutta kohtu aristi niin ettei jäänyt epäselväksi että vika on siellä. Samalla kohtu ultrattiin ja kierukka ihan normaalisti oikealla paikallaan.
Söin antibiootit kohtutulehdukseen, ei auttaneet, aloitin e-pillerit koska kierukka päätettiin poistaa -> oireilu hävisi viikossa. Kierukkaa ei poistetukaan, käskettiin syödä 3kk pillereitä päälle.
Vuoto tasaantui ekan kuukauden aikana, taukoviikon vuoti kuin seula, sitten tasaantui. Jossain välissä vuoto alkoi taas, ajattelin taukoviikkovuodoksi mutta se jatkui... Ja jatkui... Ja jatkui :D
Joten kyllä, olen soittamassa uudelleen lääkäriin kun nyt e-pillerien aikana/loputtua vuoto vaan jatkuu ja jatkuu.
Ap
Minulla itse asiassa oli hormonikierukka muutaman vuoden endometrioosin vuoksi, ja kyllä se sen rauhoitti todella hyvin. Ei vain sopinut minulle muuten, kuten eivät mitkään muutkaan hormonit, pahentavat niin paljon migreeniä ja aiheuttavat mielialaongelmia. Mutta jos hormoneja sietää muuten, niin voisin suositella niitä endometrioosiin, sillä toisilla ne auttavat siihen hyvin (ja toisilla taas eivät).
t. 12
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:44"]
Minulle on lääkärit lähes väkisin laittamassa kierukkaa, vakava epäily endometrioosin adenomyoosimuodosta. Suurin osa lääkäreistä ei edes tiedä endometrioosin eri muotoja ja niiden seurauksia. Tai eivät välitä kun eivät tiedä/ymmärrä kuinka invalidisoivaa kipu on. Juuri tuosta syystä en ole suostunut kierukkaan. Koskaan en ole muuta hoitoavaihtoehtoa tarjottu kuin buranaa (syön 1--2vk/kk säännöllisesti, tässä hajoaa sisuskalut) tai tuo kierukan. Julkisella en ole päässyt edes gynelle, ikä yli 40v. Hb noin. 100, kuulemma ei syytä puuttua ennenkuin 70-80. Että sellaista terveydenhoitoa tässä maassa. Käy nyt ihmeessä ottamassa koostua pois ennenkuin saat sepsiksen.
[/quote]
Mulla saman tyyppistä oli hormonikierukan kanssa kun ap:lla. Tosin osasin odottaa sitä että kokoajan vuotaa koska sama homma kävi minipillereiden ja ehkäisykapselin kanssa. Mulle ei ilmeisesti sovi ehkäisy joka sisältää vain keltarauhashormonia vaan tarvitsen myös sen estrogeenin. Parhaaksi olen todennut korkeahormoniset yhdistelmäpillerit.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:22"]Olen kärvistellyt kyllä, välissä tuli jopa kohtutulehdus (lääkärin mukaan kierukan myötävaikutuksesta), joten ajattelin että jos se vaikka onkin muhinut pidempään ja vuoto johtuisi siitä. Söin antibiootit ja käskyksi syödä vielä 3kk lisähormoneja (e-pillerit) päälle että tulehdus talttuu.
Nyt en kyllä enää jaksa. Ihan perseestä aina miettiä että taas vuotaa ja kun kerkeää vaihtaa siteen pikkuhousunsuojaan niin eiköhän taas ala kunnon monsuunivuoto :(
Selkeästikään ei siis sovi minulle. E-pillereitäkin mietin, täytyy vaan laittaa sitten aina kellontarkka muistutus koska olen välillä vähän laho päästäni - siksi päädyinkin kierukkaan, kun sen piti olla niin helppo. Piti... :D
Ap
[/quote]
Voi että, kuulostaa ihan kauhealta! Pystyisitkö käyttämään ehkäisyrengasta? Itse käytin vuosia ja tykkäsin, mutta sitten ilmaantui aurallinen migreeni ja jouduin lopettamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:42"]Miehelle vasektomia?
[/quote]
Harva mies tuohon suostuu. Kato kun voi muuten siittää kersoja vielä kasikybäsenä ja tuntea itsensä sonniksi.