Tulen hulluksi hormonikierukan kanssa
Kierukka ollut pian vuoden ja vuotoa on ollut reilusti enemmän kuin vuodottomuutta. Naama kukkii kuin teini-ikäisellä, mutta se nyt vielä menisi - tuo vuoto ärsyttää niin maan perkeleesti.
Juuri oli 3 viikon menkat, loppui peräti päivän ajaksi ja mihinkäs muuhunkaan heräsin tänään kuin helvetti verenvuotoon. Eihän tämä voi olla enää hygieenistäkään pitää joka jumalan päivä sidettä aamusta iltaan!?
Taidan luovuttaa koko kapistuksen kanssa, ehkäisy toimii mutta muuten onkin ihan helvettiä. Eikös sen olisi pitänyt jo tasaantua jos on tasaantuakseen?
Kommentit (33)
Kyllä mulla ainakin tasaantui alle kuukaudessa eikä ollut lähellekään noin pahaa. Ehkä se ei vaan sovi sulle. Aika kauan oot jaksanut noilla oireilla.
Kuulostaa kyllä oudolta. Sinulle ei nähtävästi sovi. Minulla vuotoa oli pari kuukuuta, mutta aika vähäistä. Sen jälkeen ei mitään, ei kuukautisia, ei kipuja, iho sileä, ei muita ongelmia. Nyt jo toinen kierukka käytössä.
Eikö sulle tule jo anemiaa, jos viikkotolkulla vuotaa?
Mulla vuosi kaksi vuotta päivittäin sekä normi menkat vielä. Päädyin poistattamaan.
Olen kärvistellyt kyllä, välissä tuli jopa kohtutulehdus (lääkärin mukaan kierukan myötävaikutuksesta), joten ajattelin että jos se vaikka onkin muhinut pidempään ja vuoto johtuisi siitä. Söin antibiootit ja käskyksi syödä vielä 3kk lisähormoneja (e-pillerit) päälle että tulehdus talttuu.
Nyt en kyllä enää jaksa. Ihan perseestä aina miettiä että taas vuotaa ja kun kerkeää vaihtaa siteen pikkuhousunsuojaan niin eiköhän taas ala kunnon monsuunivuoto :(
Selkeästikään ei siis sovi minulle. E-pillereitäkin mietin, täytyy vaan laittaa sitten aina kellontarkka muistutus koska olen välillä vähän laho päästäni - siksi päädyinkin kierukkaan, kun sen piti olla niin helppo. Piti... :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:17"]Eikö sulle tule jo anemiaa, jos viikkotolkulla vuotaa?
[/quote]
Varmaan tuleekin, en itseasiassa itse edes ajatellut koko asiaa! Viime päivinä onkin ollut ihmeen pyörryttävä olo, siis tuolillakin istuessa välillä tuntuu kuin meinaisi tippua alas. Hb yleensäkin ollut vain 11-120 välissä, synnytyksen jälkeen (ennen kuin hirmuvuoto kierukan kanssa alkoi) oli jopa 150.
Ap
Niin ja eikös kierukan pitäisi taltuttaa myös menkkakipuja? Itselläni ei ole koskaan moisia ollut, mutta kierukan myötä kerran kuussa tulee vihlaisuja alavatsaan, lantioon ja reisiin, ihan kuin jälkisupistuksia (joskin vähän lievempiä). En sitten tiedä, vaikuttiko synnytys siihen että kivut paheni, mutta ainakaan kierukka ei hirveästi ole niitä muuttanut... Ennen kierukkaa kuukautiset eivät siis olleet ehtineet vielä alkaa itsekseen.
Ap
Mulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy,ei myöskään horm.kierukka.Ootko kokeillut kuparista?Olin hämmästynyt,kun se ei aiheuttanutkaan ongelmia.
Se ei taida tosiaankaan sopia sinulle, eihän tuo ainakaan helpota elämääsi. Mitä jos se on jotenkin väärässä paikassa tai väärin asennettu? Sinuna hankkiutuisin eroon niin pian kuin mahdollista.
Olen aikoinaan vuosia sitten syönyt e-pillereitä ja ne kyllä sopivat hyvin, ekan kuukauden oli vähän etovaa oloa mutta muuten ei mitään ongelmia. Kierto oli tasainen jne.
Hormonikierukkaan tosiaan päädyin pillereiden sijaan helppouden takia, ja uskoin vahvasti sen sopivan kun kuulemma sopii niin monelle ja tosiaan e-pilleritkin ovat minulle käyneet...
Ap
Juttelepa lääkärin kanssa! Jotainhan tuolle täytyy tehdä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:33"]Se ei taida tosiaankaan sopia sinulle, eihän tuo ainakaan helpota elämääsi. Mitä jos se on jotenkin väärässä paikassa tai väärin asennettu? Sinuna hankkiutuisin eroon niin pian kuin mahdollista.
[/quote]
Kohtutulehduksen aikaan kierukka ultrattiin (tällöin laitosta noin 6kk) ja kuulemma ihan oikeassa paikassa oli ihan asiallisesti. Ongelma on siis ollut jo ennen sitä, että vaikka nyt olisi viturallaan niin ongelmia se on aiheuttanut aiemminkin :(
Täytyy tosiaan soittaa lääkäriaika ja päästä eroon tuosta. Hyvä ehkäisy ainakin kun verta suihkuaa, normaalit menkat menisi vielä mutta hitto joka päivä melko runsas vuoto...!
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:33"]Se ei taida tosiaankaan sopia sinulle, eihän tuo ainakaan helpota elämääsi. Mitä jos se on jotenkin väärässä paikassa tai väärin asennettu? Sinuna hankkiutuisin eroon niin pian kuin mahdollista.
[/quote]
Kohtutulehduksen aikaan kierukka ultrattiin (tällöin laitosta noin 6kk) ja kuulemma ihan oikeassa paikassa oli ihan asiallisesti. Ongelma on siis ollut jo ennen sitä, että vaikka nyt olisi viturallaan niin ongelmia se on aiheuttanut aiemminkin :(
Täytyy tosiaan soittaa lääkäriaika ja päästä eroon tuosta. Hyvä ehkäisy ainakin kun verta suihkuaa, normaalit menkat menisi vielä mutta hitto joka päivä melko runsas vuoto...!
Ap
[/quote]
Pyydä se perusverenkuva kanssa. Rautalisä on varmaan tarpeen.
Otata se pois asap. Ties mitä vahinkoa se tekee.
Miehet ei koskaan suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn. Ei ikinä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:37"]Miehet ei koskaan suostuisi hormonaaliseen ehkäisyyn. Ei ikinä.
[/quote]
Miehet olisi menkkojenkin aikaan palkallisella sairauslomalla.
Minulle on lääkärit lähes väkisin laittamassa kierukkaa, vakava epäily endometrioosin adenomyoosimuodosta. Suurin osa lääkäreistä ei edes tiedä endometrioosin eri muotoja ja niiden seurauksia. Tai eivät välitä kun eivät tiedä/ymmärrä kuinka invalidisoivaa kipu on.
Juuri tuosta syystä en ole suostunut kierukkaan. Koskaan en ole muuta hoitoavaihtoehtoa tarjottu kuin buranaa (syön 1--2vk/kk säännöllisesti, tässä hajoaa sisuskalut) tai tuo kierukan. Julkisella en ole päässyt edes gynelle, ikä yli 40v. Hb noin. 100, kuulemma ei syytä puuttua ennenkuin 70-80. Että sellaista terveydenhoitoa tässä maassa.
Käy nyt ihmeessä ottamassa koostua pois ennenkuin saat sepsiksen.
Oho, olet kyllä pitkään kärvistellyt tommosen ongelman kanssa! Miten ois pillerit? Itellä tuli menkoista lähes kellontarkan säännölliset, vuoto kesti 4 päivää ja oli ihan kohtuulliset, ei kipuja eikä mitään lieveilmiöitä, merkki tais olla femoden, toki vaikuttaa hyvin henkilökohtaisesti eri ihmisillä, mutta eihän tuo kierukkakaan nyt pelitä ihan oikein!