Kirjoittaako miehesi huonommin kuin sinä?
Mielenkiinnosta kyselen. Olen itse sinkku, ja ainakin yksi mies lempattu yhdys sana virheiden vuoksi. Miten teillä? Osaatteko kirjoittaa yhtä hyvin?
Kommentit (40)
Siippa kirjoittaa paljon minua paremmin, on tehnyt sitä työkseenkin. On jopa joitakin uudissanoja saanut sanakirjoihin asti ainakin omalla alallaan.
Lukihäiriö sillä on kuitenkin ja ainakaan puhelimen oikolukuvun ja näppihäröjen jälkeen viestejään ei välttämättä voi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:50"] Eli siis mitä? En tiedä mitä tarkoittaa
[/quote]
Toisen infinitiivin instruktiivi on verbimuoto.
Esim. perusmuoto "laulaa" --> 2. infinit. instr. "laulaen"
Näitä jotkut käyttävät hienostelevasti teksteissään koko ajan esim. sanoissa "johtuen", "edellyttäen", "riippuen" jne. Kapulakieli on vastaavia muotoja pullollaan.
Mieheni tekninen kielen osaaminen on heikkoa
Kyllä. Siitäkin huolimatta, että mies on korkeasti koulutettu (ekonimi) ja itse olen "vain" sairaanhoitaja. Usein oikoluen mieheni tärkeitä työjuttuja.
Yhtä hyvin kirjoitetaan. Ja kyllä - kiinnostus mukavaan ihmiseen voi mennä siksi, että hän kirjoittaa kuin apukoululainen.
Miehenä vastaan, että ei, naiseni ei kirjoita hyvin koska on ulkomaalainen. Vai saiko tähän vastata vain naiset tai homoseksuaalit?
Kirjoitamme todennäköisesti yhtä hyvin. Olemme pilkunviilaajia, eli kirjoitusvirheet huvittavat ja ärsyttävät meitä molempia. Koska miehen työkieli on englanti, on hänen kirjoitukseensa tullut sitä kautta joitain virheitä. Minä taas sanelen työssäni, joten kieli on joskus "tönkköä" sähkösanomakieltä.
Mies kirjoitti ennen todella tarkasti. Opetin häntä relaamaan vähän, eli käyttämään puhekieltä tekstareissa ja näin keskustelupalstoilla. Hänen viestinsä olivat nimittäin ennen turhan aspegertyylisiä, siis liian huoliteltua kieltä. Olen myös itse rauhtoittunut pilkunviilauksen suhteen. Esim. olin ennen tarkka, että lasten synttärikutsut olivat varmasti kirjoitettu kieliopillisesti oikein.
Kieltämättä selkeät yhdyssanavirheet tai muut perustavanlaatuiset virheet kirjoituksessa olisivat melkoinen turnoff miehessä.
Kieliopillisesti ollaan tasavahvat, miehellä parempaa tekstiä sisällöllisesti.
Mieheni puhuu ja kirjoittaa itsestään aina kolmannessa persoonassa tai omalla etunimellä.
Miehelläni on lievää keskittymis-ja oppimishäiriötä, ja se näkyy esim.näissä asioissa. Toinen on vaikeus järjestää tavaraa kaappiin ilman, että kaikki romahtaa niskaan.
Suhteen alussa oli parempaakin tekemistä kuin kirjoitella yhdyssanoja, ei tullut onneksi lempattua...
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 23:00"]
Yhtä hyvin kirjoitetaan. Ja kyllä - kiinnostus mukavaan ihmiseen voi mennä siksi, että hän kirjoittaa kuin apukoululainen.
[/quote]Rakkaani kävi apukoulun,mutta on fiksumpi kun moni muu (esim.äitinsä, jolla on saman kirjon ongelmia, mutta on hänkin ex-pomo).
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:27"]
yhdys sana virheiden
[/quote]Vitsi vai vahinko? Siinäpä pulma.
Teen enemmän kirjoitusvirheitä kuin vaimoni, mutta mielestäni osaan kirjoittaa paljon selkeämpää tekstiä, ilman turhia täytesanoja.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:27"]
yhdys sana virheiden
[/quote]Vitsi vai vahinko? Siinäpä pulma.
[/quote]No mitä luulet? Onko tämä eka yhdyssanaketju jota luet?
Kyllä, mutta hänellä on kai jokin lukihäiriö ja suomi on vasta toinen kieli hänelle, itse taas olen erittäin hyvä äidinkielessä. Ihan ymmärrettävää siis.
Mieheni ei vielä osaa kirjoittaa, mutta on tosi hyvin yrittänyt opiskella suomenkieltä maahanmuuttajille tarkoitetulla kurssilla, nyt jo useamman vuoden. Pystyy auttavasti hoitamaan arkirutiineja, tukia hakiessa onneksi on vielä tulkki että saa kaikki mitä kuuluukin.
Kirjoitan paremmin, mutta olenkin aika hyvä kirjoittaja, vaikka itse sanonki . Mieskään ei ole mitenkään paska. Tavatessamme hän teki yhdyssanavirheitä, mutta ei juurikaan enää. Korjailin joskus pahimpia, ja olemme myös kirjoittaneet toisillemme tuhansia ja taas tuhansia sanoja, koska tapasimme netissä ja olimme aluksi kaukosuhteessa. Älykäs ihminen oppii kieltä mallista.
Kirjoitan työkseni ja olen tottunut siihen, että suurin osa ihmisistä tekee kirjoittaessaan virheitä, joihin en itse ikinä sortuisi. En tee mitään johtopäätöksiä ihmisistä oikeinkirjotustaidon perusteella.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:42"]
Kirjoitan työkseni ja olen tottunut siihen, että suurin osa ihmisistä tekee kirjoittaessaan virheitä, joihin en itse ikinä sortuisi. En tee mitään johtopäätöksiä ihmisistä oikeinkirjotustaidon perusteella.
[/quote]
Ja vielä vastaus siihen mitä kysyttiin :) Mieheni tekee yhdyssanavirheitä, mutta on muuten minua fiksumpi ja koulutetumpi.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:49"]
Olen perheen mies ja kirjoitan paljon parempaa suomea kuin avokkini. Hän kyselee jatkuvasti kielioppi- ja yhdyssanasääntöjä.
[/quote]
Myönteistä, että kyselee. Se on merkki siitä, että hän kuitenkin välittää asiasta eikä ole mikään "mitä välii" -tyyppi.