Törkeimmät ja oudoimmat työnantajat
Kertokaa mikä on jäänyt mieleenne hakuprosessista tai työsuhteessa ollessa.
Itselläni kävi niin, että haastattelussa ollessani yritin kysyä palkasta, mutta minulle ei suostuttu kertomaan sitä! Lisäksi kyseinen yrittäjä pyysi kirjoittamaan kaikki tietoni uudestaan käsin paperille, vaikka kaikki nuo olin jo kertonut hakemuksessani ja ansioluettelossani. Hän vaikutti "myydyltä", mutta hän ei ikinä enää ottanut yhteyttä minuun, vaikka hän lupasi palata asiaan. Kyseessä arvostettu puutarhamyymälä Turussa.
Kommentit (24)
Taitaa olla Suomessa melko vähän resursseja tarkastaa näitä paskatyöpaikkoja kun vuodesta toiseen kuulee näistä.
Tän päivän somessa pyörineet tarinat ivana helsingistä tiivistää aika hyvin sen mikä suomalaisissa firmoissa on vikana.
Firman täytyy hyötyä ja saada voittoa mutta mitään kuluja ei saisi tulla ja toisen ammattitaidon arvostus on täys nolla.
Olin tuplamaisterina menossa ylemmäksi toimihenkilöksi erääseen pelifirmaan.
Tietenkin tuli puheeksi lopulta myös palkka. Toimari sanoi, että tuntipalkka on 10 e/h. Luonnollisesti meinasin revetä nauramaan, ja kysyin että siis mitä ihmettä? Kyllä. 10 e/h - ja kyseessä on seniorin palkka. Junioreille maksetaan 7,5 e/h!
"Ei tämä ole mitään perheellisen hommaa", toimari vastasi, kun edelleen sanoin palkan olevan tosi matala.
Eikä tässä vielä kaikki. Tilanteeni oli sellainen, että päätin jäädä hetkeksi pajaan näinkin huonolla palkalla, koska minulla ei ollut juuri työkokemusta vielä. Tarkoituksenani oli etsiä samalla jotain parempaa. Noh, työsopparissa tuntipalkka olikin merkattu 9,70 e/h. Nostin tästä tietysti äläkän, jolloin toimari selitti, että se 9,70 e tulee jonkin TESsissä olevan laskennallisen keskituntimäärän mukaan, jolloin kymppi tunnissa onkin todellisuudessa vähän alle kymppi tunnissa.
Kuinka ollakaan, työnantaja ei kuitenkaan tuntenut TESiä lainkaan niissä tilanteissa, joissa siitä olisi ollut työnantajalle haittaa. Palkan tasokorotusta ei esimerkiksi maksettu yhdellekään firman työntekijälle. Kyselin tästä tiimikavereiltani, jotka vain totesivat, etteivät ole ennenkään jaksaneet niistä välittaa tai valittaa.
Onneksi olin älynnyt olla varuillani ja pyytää määräaikaisen 6 kk:n sopparin (jotta edes työssäoloehtoni tulisi täyteen). Pari viikkoa ennen määräaikaisuuden loppumista pomolta tulikin meili, jonka mukaan olin lomautettavien joukossa. Ilmoitin ettei määräaikaista voi lomauttaa, jolloin pomo vain kommentoi "ok, en muistanut että sulla määris". Ei muuta.