Ahdistaa työnhakupakko. En halua töihin vaan olla ansiosidonnsisella, mikä on niinkuin eläke eli ansaittu etu
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
työnhakupakko
Minä kiireessä luin tytönhupakko :/
Mua nauratti tää 😂😂 Hauska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkaa käteen 2300€/kk. Paljonko ansiosidonnainen on?
Oman liittosi sivuilla on laskuri, katso sieltä suuntaa antava arvio. Itsellä 4000€/kk tuloilla 2200€/kk ansiosidonnaista.
Huomioikaa, että veroa maksetaan myös ansiosidonnaisesta, tuosta tulosta mennee se 25% vähintään.
Ansiosidonnaiseen kannattaa ehdottomasti hakea etuutta varten tarkoitettu muutosverokortti. Muistaakseni putosi jonnekin 10-12% tietämille muutosverokortilla.
Kyllä, mutta kuten edellä, isommista ansiosidonnaisista menee isompi vero. 10 - 12 % toteutuu ehkä hyvin pienillä etuuksilla.
Työttömyyspäivärahan verotu on huomattavasti korkeampaa kuin palkan.
Pienilläkin ansiosionnaisilla korvauksilla ollaan n. 20% prosentin veroasteessa.
Kysyjä kysyi, paljonko 2300 euron kuukausituloilla saa ansiosidonnaista.
Vastaus: rapiat alle 1400 euroa/kk, ja tuosta menee veroa ainakin 20% eli vähintään 280€.
Käteen siis jää n. 1100 euroa/kk.
400 päivän jälkeen tippuu työmarkkinatuelle, joka on 745€/kk miinus verot. Käteen jää n. 600€/kk.
Vierailija kirjoitti:
400 päivän jälkeen tippuu työmarkkinatuelle, joka on 745€/kk miinus verot. Käteen jää n. 600€/kk.
Totta tuo tippuminen työmarkkinatuelle mutta sen määrä on 34,50 per päivä ja sitä saa vain arkipäiviltä. Summa jää siis alle seitsemän sadan euron.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyspäivärahan verotu on huomattavasti korkeampaa kuin palkan.
Pienilläkin ansiosionnaisilla korvauksilla ollaan n. 20% prosentin veroasteessa.
Kysyjä kysyi, paljonko 2300 euron kuukausituloilla saa ansiosidonnaista.
Vastaus: rapiat alle 1400 euroa/kk, ja tuosta menee veroa ainakin 20% eli vähintään 280€.
Käteen siis jää n. 1100 euroa/kk.
Kysyjä puhui tosin nettotuloista, joten laskelmasi ei pidä paikkaansa.
Oma bruttopalkkani oli kassan mukaan 3299e, jolla ansiosidonnainen oli joku 1821e muistaakseni, eli nettona 1365e. Ansiosidonnaisen perusosa lienee nykyisin suurempi kuin viime vuonna, joten tämäkään laskelma ei olisi enää ajankohtainen.
Noin yleisesti ansiosidonnainen on ymmärtääkseni 60% bruttopalkasta johonkin 3000 euroon saakka, sen jälkeen iskee leikkuri eli 10 000 euron palkkaa nostava ei todellakaan saa 6000 euroa ansiosidonnaista vaan 3141 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman liittosi sivuilla on laskuri, katso sieltä suuntaa antava arvio. Itsellä 4000€/kk tuloilla 2200€/kk ansiosidonnaista.
Huomioikaa, että veroa maksetaan myös ansiosidonnaisesta, tuosta tulosta mennee se 25% vähintään.
Ansiosidonnaiseen kannattaa ehdottomasti hakea etuutta varten tarkoitettu muutosverokortti. Muistaakseni putosi jonnekin 10-12% tietämille muutosverokortilla.
Kerropa miten? Siihen ei saa niitä vähennyksiä, mitä palkkaverossa otetaan huomioon, niin ei sitä juuri alle 20%.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako ne muka ansiosidonnaisella olevia ahdistella yhtä lailla kuin pitkäaikaistyöttömiä??
Totta kai, koska TE-toimiston virkailija antaa sinnekin kassalle, joka ansiosidonnaisen maksaa, sen lausunnon siitä onko oikeutettu päivärahaan. Kassa vain maksaa, TE-väki hoitaa sen työttömyyspuolen.
Minä olin ansiosidonnaisella melkein 4 kk. Sitten taas töihin. Pärjäsin kyllä hyvin. Normaalisti sain palkkaa tilille n. 1 900 €/kk, ansiosidonnaisella n. 1 000 €/kk. Tuollainen 4 kk loma oli kyllä todella tervetullut, sai vaan olla, liikkua ja nauttia. Ei haitannut ollenkaan. Tiesin jo ansiosidonnaiselle jäädessäni, että se tulee kestämään n. 4 kk ajan, joten ei ollut työnhakustressiäkään. En siis hakenut yhtäkään työpaikka. Kelasta soitettiin minulle, kun olin ollut työttömänä n. 3,5 kk ja silloin sain jo sanoa, että sain uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä. Luuseri, systeemin hyväksikäyttäjä, itsekäs.
Don't hate the player hate the game.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin ansiosidonnaisella melkein 4 kk. Sitten taas töihin. Pärjäsin kyllä hyvin. Normaalisti sain palkkaa tilille n. 1 900 €/kk, ansiosidonnaisella n. 1 000 €/kk. Tuollainen 4 kk loma oli kyllä todella tervetullut, sai vaan olla, liikkua ja nauttia. Ei haitannut ollenkaan. Tiesin jo ansiosidonnaiselle jäädessäni, että se tulee kestämään n. 4 kk ajan, joten ei ollut työnhakustressiäkään. En siis hakenut yhtäkään työpaikka. Kelasta soitettiin minulle, kun olin ollut työttömänä n. 3,5 kk ja silloin sain jo sanoa, että sain uuden työpaikan.
Miksi Kelasta soitettiin? Eihän sillä ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelasta soitettiin? Eihän sillä ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa.
Miten niin ei ole? Pitäähän sitä työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautua Kelaan ennen kun saa ansiosidonnaista. Sieltä joku nuori nainen soitti ja kysyi, että mikä työtilanteeni on, olisivat ehdottaneet jotain työpaikka, mihin ilmeisesti olisi sitten pitänyt hakea. Mutta en tiedä sen enempää, kun tosiaan työpaikka oli jo tiedossa.
Homma on todella helppo. Laissa määritetään, että sinun tulee hakea paikkoja joihin voisitoikeastikkin työllistyä. Laissa tosin ei sanota että millainen se lähetettävä hakemus tulee olla. Laita lähes tyhjä hakemus ilman cv:tä ja pieni teksti haen töitä. Voit liittää hakemukseen muutaman keskarin kuvan rai vaikka hakaristin. Tallenna hakemus koneelle ja kerran kuussa lähetät neljään paikkaan. Ei varmasti tule kutsua haastatteluun ja olet täyttänyt hakemusvelvoitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei ole ansaittu etu ja eläke ei myöskään ole ansaittu etu.
Onhan. Mulla menee osa-aikatyöläisenä joka kuukausi 500 e eläkekassaan ja on mennyt kokoaikaisena enemmänkin jo yli 20 vuotta. Senttiäkään en halua näistä muille antaa. Olenhan elättänyt itse itseni ilman yhteiskunnan tukia ja vielä maksanut tuloveroa sekä veroa jokaisesta ostoksestani.
Mikä aivopieru sulle tuli?
Ansiosidonnainen on aivan eri asia kuin eläke! Työeläkemaksullasi kerrytät itsellesi eläkettä, TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSU on sen sijaan 1,5 % prosenttia palkastasi. Eli siitä on aika helppo laskea kuinka pitkään joudut maksamaan tuota maksua, että on edes 3 kk ansiosidonnainen maksu kasassa.....
Työeläkemaksut kuluvat nyt maksettaviin eläkkeisiin. Suuret ikäluokat eivät eläkkeistään maksaneet aikoinaan "säästöön" kuin murto-osan. Nyt työssäolevien tulevat eläkkeet maksetaan tulevista työeläkemaksuista, toivottavasti.
Yksityinen eläke"vakuutus" tai eläkesäästötili on tietysti eri asia, ja se ei ole mikään etu vaan aidosti henkilön omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli saako ansiosidonnaisesta kaikki samat edut kuin töiden tekemisestä???
Ansiosidonnaisessa on paremmat edut. Ei esimiestä, 365 lomapäivää vuodessa
Mites noi eläkekertymät?
Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä. Nyt tiedät.
Ansiosidonnainen ei vastaa palkkaa.
Mutta ansiosidonnaisen aikainen eläkekertymä lasketaan siitä palkasta joka on ansiosidonnaisen perusteena. Ei siis vaikutusta eläkekertymään.
"Ansiosidonnaisen päivärahan ajalta kertyy eläkettä ikäluokan alimpaan yleiseen vanhuuseläkeikään saakka. Eläkkeen määrä lasketaan siitä ansiosta, jonka mukaan ansiosidonnainen päiväraha on laskettu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? Pitäähän sitä työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautua Kelaan ennen kun saa ansiosidonnaista. Sieltä joku nuori nainen soitti ja kysyi, että mikä työtilanteeni on, olisivat ehdottaneet jotain työpaikka, mihin ilmeisesti olisi sitten pitänyt hakea. Mutta en tiedä sen enempää, kun tosiaan työpaikka oli jo tiedossa.
Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudutaan te-toimistoon eli työ- ja elinkeinotoimistoon - ei Kelaan.
Ansiosidonnainen on niin lyhyt aika että sen kuuluisi olla vapautettu työnhakupakosta. Miten lainlaatija ei ole tätäkään tajunnut ja ottanut huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielistä. Luuseri, systeemin hyväksikäyttäjä, itsekäs.
Niin pitkään kun on vara maksaa Kokoomuksen ajamia kehitysapuja ja tukea Brysselin eliittiä on turha paheksua ap:ta.
Töissä käyvät ovat vaan kateellisia, kun toinen haluaa nauttia vapaudesta.Itse ovat ajaneet itsensä tilanteeseen jossa ovat ottaneet velkaa haaveidensa toteuttamiseen.Esim. puoliso,perustetaan perhe,oma asunto/omakotitalo,auto,matkailu.Nyt kun olet työntänyt pääsi kuin pässi aidanrakoon oletkin 40 vuotta vankina ihan omasta halusta.Ja tähänhän ansaan sinua houkutellaan kaikin keinoin tietäen, että suurin osa haaveilee nuoruuden vimmassa ja hyvässä uskossa kaiken todeksi.Tosin tämä kaikki toteutuukin kovalla työllä,kuten itsellä.Mutta kuinka monta aurinkoita kesäpäivää tuhlautuikaan uhriutuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistunut. Yritin tehdä tälläistä verokorttia ja hakemuksen päätteeksi sain veroprosentin 60%. Joku viisaampi voisi kertoa miten onnistuu tää muutosverokortin teko
Ansiosidonnainen on aivan eri asia kuin eläke! Työeläkemaksullasi kerrytät itsellesi eläkettä, TYÖTTÖMYYSVAKUUTUSMAKSU on sen sijaan 1,5 % prosenttia palkastasi. Eli siitä on aika helppo laskea kuinka pitkään joudut maksamaan tuota maksua, että on edes 3 kk ansiosidonnainen maksu kasassa.....