Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo sanoi pian 5v:lle ottavansa tämän isompana yökylään.

02.10.2006 |

Mummo oli käymässä ja totesi pian 5v:lle lapselle että " tulet sitten mummolle yökylään isompana" . En kehdannut sanoa mummolle että ei ehkä kannata odottaa liikaa vuosia. Nyt lapsi menisi mummolle mielellään yökylään, vuosien kuluttua ei enää välttämättä.

Tämän pian 5v lisäksi meiltä löytyy ekaluokkalainen, joka ei ole myöskään ollut mummolla koskaan yökylässä- tosin hänelle mummo ei kyllä sanonut ottavansa yökylään. Ei oikeastaan enää olekaan niin kiinnostunut mummon seurasta kuin pienempi sisaruksensa, vaan kaverit vievät jo voiton useinmiten.

Argh. Tiedän kyllä ettei mummo ole kovin sensitiivinen ja ruudinkeksijä sosiaalisessa elämässä. Nyt en vain enää ymmärrä mitä odottaa. Tämän ikäiset lapset kun osaavat jo kaiken itse (siis syödä, käydä vessassa, pukea, puhuvat mitä kaipaavat jne.) ja osaavat jopa olla erossa äidistäkin. Sitten muutaman vuoden kuluttua esikoinen tuskin enää on kiinnostunut senkään vertaa mummosta, toinen vielä varmaan jonkin verran, mutta sitten koulu, kaverit ja harrastukset vievät osan kiinnostuksesta ja ajasta. Mummokin vain valittaa kun ensimmäinen lapsenlapsi (reilu 10v) on muutaman vuoden vältellyt mummon seuraa, ei käy eikä halua olla yhteyksissä.

En viitsisi sanoa mummolle tästä, pitäisiköhän? Hänellä kun on tapana nähdä asiat omalta kantiltaan aika mustavalkoisena ja toisten sanomiset ei paljoa auta, vaan suututtavat (esim ensimmäisen lapsenlapsen äidin- siis tyttärensä- kanssa ovat välirikossa). Tosin en kyllä ajatellut että lapset koskaan menevätkään hänelle yökylään. Nyt mummo ekan kerran otti itse asian esiin, joten voisi jopa halutakin ottaa lapsi(a)- tosin varmaan sitten tosiaan isompana vasta.

Kommentteja? Niin ja kyseessä on kyllä minun äitini, mutta emme ole kovin läheisiä (lapsuudessani emme ole hirveästi viettäneet aikaa yhdessä ja juopa syntyi jo silloin) vaikka säännöllisesti näemmekin- lähinnä lasten vuoksi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten teet killerit ja varaat kahdenkeskisen loman miehesi kanssa ja ilmoitat mummolle, että nyt ne lapset tulee. Kaikki.

Meidänkin mummo on sanonut kun lapset ovat isompia saavat tulla yökylään. Nyt kohta 3-vuotiasta haluaisi kylään yksinään, kesällä jo sanoi niin. Osaa siis jo puhua ja pissiä potalle itse yleensä, ja pukeakin pienellä avustuksella, jos on hyvällä tuulella ja saa pukea mitä itse haluaa... ;)

Mutta me itse mietitään vielä onko se fiksua, kun välimatkaa on 130km, ja toinen pienempi kuitenkin olis kotona sitten, että ei päästä itse mihinkään. Ehkä sitten kun pienempi on kanssa jotain 2.5v (nyt 1v).

En ymmärrä kyllä, että milloin se " myöhemmin" tosiaan teidän mummon kohdalla olisi? Minusta joku 3-5v on juuri hyvä aika aloittaa yökyläilyt. Vaikka olisi käynytkin kylässä tottuneesti mummollaan, niin viimeistään joskus 12v korvilla se kuitenkin harvenee. Jos ei koskaan ole käynyt, niin 7-8v alkaa olla myöhäistä.

Vierailija
2/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän mummolle myöhemmin oli nyt 1v3kk yö kylässä ekaa kertaa! kriteerinä oli et syö tavan ruokaa ja nukkuu koko yön (ei kyllä mummon luona nukkunut). että työntäkää vaan ne muksut sinne mummon luo.. kyllä ne pärjää onhan ne teidätkin kasvattanut!

sanokaa että nyt kannattais luoda ne suhteet lapsen lapsiin kohta se on jo myöhäistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on serkku 13-vuotta, joka viettää kanssamme kesiä ja yöpyy usein mummulassa. Viemme tyttöä elokuviin ja ravintolaan ja minne milloinkin. Vieläkin tyttö tulee mummulaan kylään Turusta!

En ihan ymmärrä miksi ihmeessä pieni lapsi ei voisi mennä mummulaan yöksi? Lapsella olisi jännä seikkailu, ja mummulla hyvä mieli. Ehkä ylianalysoit? Se on vain yksi yö 365 yöstä vuodessa, ei siihen maailma kaadu suuntaan tai toiseen.

Vierailija
4/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mummo on itse epävarma pärjäämisestään lapsen kanssa ja lapsen pitää olla tarpeeksi " iso" , että mummo uskaltaisi/viitsisi hänet yöksi luokseen ottaa?

Jos näin on, sano ihmeessä mummolle, että kyllä se jo nyt pärjää ihan hyvin ja kysy vaikka hänelle sopivaa päivämäärää, koska voisi tulla yöksi joko itsekseen tai isomman kanssa kahdestaan.

Meillä myös nappula 1v2kk on jo ollut mummolassa yökylässä, ja hyvin menee. Kriteeri meidän päässä on ollut, että lapsi tunnistaa mummin, mummi on paljon häntä hoitanut, ollut pari kertaa meillä nukuttamassa lasta ja saa hänet nukkumaan ja tosiaan se, että ruokailu on hoidettavissa ilman äidinmaitoa.

Vierailija
5/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan on noita " kivoja" setiä, tätejä, kummeja, serkkuja tai mitä nyt ikinä ovatkin, jotka lupaavat sitä ja tätä sitten, KUN... Ja se KUN ei tule koskaan tai ainakin liian myöhään. Joillakin ei kerta kaikkiaan ole taitoa toisen tunteiden tajuamiseen ja jotkut vaan ovat väliinpitämättömiä - heidän ei tarvitse välittää seurauksista, koska eivät ole paikalla lunastamassa lupauksia. Taitaa olla kaikilla kokemusta omasta lapsuudesta.

Tässä tapauksessa on tietenkin poikkeuksellista se, että lapsi näkee mummoaan kuitenkin aika usein(?). Vaikeaan välikäteen jää vanhempi, jolta lapsi kyselee, että milloin sinne mummolaan pääsisi (siis jos vanhemmalla on se käsitys, ettei lupauksella ole katetta). Raivostuttavaa.

Itse varmaan kysyisin ihan suoraan, että milloinka lapsi voisi tulla, jotta ei tarvitse pitää sitä kulissia turhaan yllä. Lapselle ei tulisi herätettyä vääriä toiveita. Minusta lapsen tunteet menevät aikuisen tunteiden ja tarpeiden edelle.

Vierailija
6/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 ja 1 vuotiaat tytöt, jotka ovat olleet muutamana yönä mieheni vanhempien luona yökylässä ja loistavasti on mennyt. Kakkonen oli 1,1 v kun oli ekan kerran 2 yötä putkeen. Olisi haettu pois ekan yön jälkeen, mutta kaikki viihtyivät niin mainiosti mummolassa, että tytöt olivatkin sitten 2 yötä.

Oma äitini puolestaan ei ole mitenkään innokas toimimaan edes lastenvahtina. Hän ja isäni ovat olleet yhden ainoan kerran isommalle vahtina yhden yön ja siitä jaksettiinkin sitten mainita jatkuvasti, miten stressaavaa se oli, joten eipä tartte yöpyä enää. Molemmille tytöille ovat olleet vahtina 2 kertaa, muutaman tunnin vain. Äitini myös sanoo, että kyllä me sitten tyttöjen kanssa kunhan kasvavat, sitten mummo kuulemma elää vain tytöille. No, tuskinpa tarvitsee...tytöt ovat niin kiintyneitä miehen vanhempiin, että siinä on varmasti mummoa ja ukkia tarpeeksi ja ihan itse pyytävät lapsia yökylään silloin tällöin, vaikka matkaakin on 120 km. Isompi sanoikin, että minä tykkään vaan x-mummosta, y-mummoa mulla ei ole koskaan edes ikävä. Se varmaan kertoo isovanhempien ja lasten suhteesta aika paljon.

Eli, samassa veneessä olijoita kyllä löytyy, häviäjiä ovat itse isovanhemmat, kunhan vain raukat tajuaisivat sen...

Vierailija
7/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli, että esikoinen tulee sitten yökylään KUN ei enää ole rinnassa kiinni. Sitten, että KUN ymmärtää puhetta. Sen jälkeen keksittiin että KUN syö itse ja KUN käy vessassa jne jne. En edes elättele toivoa, että joskus menisi mummolaan. Ei edes hoitoon, koska sekin on niin vastentahtoista. Muuten vanhempani kyllä touhuavat lasten kanssa, kun siellä käydään, mutta varsinkin äitini tekee koko ajan selväksi, kuinka rasittavaa se on ja kuinka he ovat väsyneitä kun me lähdetään. Miltei joka vierailu päättyykin niin, että meidät käsketään kotiin. Niin, lapset nyt 2,5v ja 9kk. Eivät ole koskaan olleet hoidossa tuntia pidempään mummolassa ja asumme muutaman kilometrin päässä heiltä. Tämä stressaa minua, kun tuntuu että kaikkien ystävieni vanhemmat mielellään hoitavat heidän lapsiaan edes joskus.

Vierailija
8/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt 1v 4kk vanha tyttö oli ensimmäistä kertaa yökylässä mumman (oman äitini) luona jo vuosi sitten 4 kk:na ja ollut senkin jälkeen muutamia kertoja. Tähän tietysti vaikuttaa se, että tyttö on ihan vauvasta asti ollut lähes päivittäin mumman kanssa tekemisissä ja on mumman luona kuin kotonaan. Toinenkin mummi mielellään ottaisi yökylään ja vähän jo kyseleekin milloinkas se tyttö heille tulisi yökylään. Toisen mummin kanssa on vain ollut vähemmän tekemisissä joten vielä emme ole raaskineet sinne hoitoon jättää.

Kyllä luulisi, että viisivuotiasta olisi jo helppo yökin hoitaa kun tosiaan osaa jo kertoa mitä haluaa ja nukkuu yönsä varmastikin jo hyvin.

Vierailija
9/10 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti nyt 1v9kk, ollut monia öitä molemmissa mummuloissa, hyvä, kun ei mummut riitele, kumman luona enemmän ;)

Oli alusta asti selvää, että mummut ja papat haluavat olla läheisiä lapsenlapsen kanssa. Ensimmäisen kerran oli yökylässä 5 kuukauden iässä ja siitä lähtien kuukausittain molemmissa mummoloissa joko yhden yön tai kaksi.

Neiti nauttii, samoin isovanhemmat ja meille ei todellakaan ole vapaa viikonloppu pahitteeksi.

Kannattaa kysyä vaan suoraan...meillä ainakin toimii!!!!!!!

Vierailija
10/10 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääkö vain pärjäämistä, vai onko näitä sitten KUN ihmisiä, ettei varsinaisesti tarkoita mitään. En jotensakaan jaksanut kysyä mummolta tarkemmin tätä hänen sanomaansa, kun jotenkin itse yllätyin tuosta sanomisesta ja ajattelin asiaa vasta myöhemmin. Onneksi tyttö ei tarttunut tuohon sanomiseen, sitten voisi olla selittämistä. Ihme tosiaan kun lapsi itse ei huomioinut tuota, sillä muuten tuo tyttö kuulee kaiken ja muistaakin vielä.

Kyseinen tyttö on ollut toisella mummolla 2kertaa yökylässä (onneksi hän sentään ottaa näitä vanhempia lapsia- myöskin yli 4v:na vasta). Ja nyt viime aikoina tyttö on muistanut sanoa monesti että kuinka kivaa mummolla oli yökylässä. Viime kesänä tyttö oli siellä viimeksi, eli vaikka siitä on jo aikaa, niin muistelee asiaa vielä. Nyt tyttö on kysellyt koska pääsee seuraavaksi yökylään mummolle ja me olemme vastanneet että kysy mummolta. Eiköhän tuo tyttö kysele siis kunhan vain näkee mummon. Mummolla vaan on yleensä kiireitä työelämässä, eikä oikein ehdi ottaa lapsia kuin kerran vuoteen kesälomalla, mutta toisaalta sanookin tämän sitten suoraan. Eli tytöstä näkee kuinka iso asia tuo mummolla yökyläily on ollut ja on tykännyt olla. Isoveljelle asia ei sitten ole samanlaista, vaan menee kyllä mielellään, mutta ei pahemmin kaipaile.

Nyt siis vaan mietityttää tuo toinen mummo, joka ei ole enää työelämässäkään. En vain ole ollut halukas itse ottamaan asiaa esille, jossei osaakaan kieltäytyä niin halutessaan (on aika hyvin ollut toisten ohjailtavissa aikanaan, eikä kovin itsenäinen). Eli jossei ole valmis, niin turha asiasta on kysellä, syitäkään tuskin osaa itse analysoida. Tytön kuullen toivottavasti ei asiasta puhuta, sillä tyttö itse suotta sitten reagoi asiaan, jos on kyseessä vain puheet ilman tekoja ei ole lapselle kiva.

Kyseessä siis enemmänkin asia jonka luulen olevan tytölle kiva/tärkeä. Meillä ei kuitenkaan olisi hoitoapua saatavilla pienimmälle vielä 1,5v:lle lapselle, joten omista menoista ei ole kyse. Lisäksi näyttää ettei jo koulussa olevalle esikoiselle asia ole koskaan ollut yhtä tärkeä kuin tälle keskimmäiselle (joka myös on eniten " äidin tyttö" ja muut aikuissuhteet tekisivät hänellekin hyvää, myös tuo yöerossaolo tuntuu tärkeältä). Mummon kanssa en vain tiedä miten toimia. Teidän vastauksistanne sain paljon ajateltavaa, käsityksiä ja ehdotuksia saa kirjoitella.