Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholistin muistamattomuus ja outous, apua!

Vierailija
03.09.2015 |

Läheiseni sairastaa alkoholismia ja juo kerrallaan useita päiviä, joskus viikonkin. Näitä jaksoja on kuussa 2-3. Aina aiemmin hän on putkesta toivuttuaan ollut muutaman päivän ihan normaalin oloinen. Mieli ja ajatus ovat olleet kirkkaita. 

Nyt hän joutui putken pitkittymisen vuoksi katkolle, jossa sai Diapamia, vitamiineja ja beetasalpaajia. Kaikista näistä hän sai reseptit myös kotiin. Olen käynyt katsomassa häntä joka päivä ja hän on ollut koko "selvänkin" ajan sekava. Hän ei ole enää kahteen päivään ottanut Diapamia eikä siis myös juonut, mutta hän vaikuttaa olevan edelleen ihan sekaisin. Puhe sammaltaa, katse on raukea ja lasittunut, eivätkä sanat tule oikeassa muodossa suusta. Puhuu mitä sattuu, hitaasti ja vain sana tai pari kerrallaan. Mitään ei myöskään muista. Tunti sitten puhutut asiat ovat kokonaan pyyhkiytyneet muistista. Kyseessä on työikäinen, muuten fiksu ihminen, ja nämä muutokset huolestuttavat minua. Tällaista ei ole ollut koskaan ennen.

Voiko hänellä olla esim. joku pysyvämpi neurologinen vamma, vai johtuuko tuo toooodella hitaalla käyminen vieläkin niistä Diapameista? 

Jos joku osaisi auttaa, olisin hyvin kiitollinen. Ehdotin tänään hänelle jo lääkärissä käyntiä ja jonkinlaisia neurologisia testejä, mutta läheiseni suuttui ja väitti tilansa johtuvan äsken polttamastaan tupakasta. Mistä tässä voi olla kyse? Välitän läheisestäni ja haluaisin vain hänen parastaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksa lakkaa toimimasta alkoholi jää elimistöön ja alkaa syövyttämään muita elimiä, rasvaiset aivot siinä menee melkein ekana. Loppu näyttäisi olevan käsillä, mun äidillä tuosta hautaan meni puolisen vuotta.

Vierailija
2/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, että on oikeasti ollut kuivilla? Humalalta tai pamisekavuudelta kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:23"]

Ootko varma, että on oikeasti ollut kuivilla? Humalalta tai pamisekavuudelta kuulostaa.

[/quote]

Olen melko varma. Alkoholin haistamisessa olen vihikoiran tasoa (ikävä kyllä kokemus opettanut) ja Diapamit olen laskenut. En toki voi olla 100 % varma, oliko hänellä entuudestaan muita lääkkeitä.

Ap

Vierailija
4/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on ainakin 10 vuotta käyttänyt alkoa, huumeita ja aruhoittavia ja on nykyään ihan samanlainen. Käy todella hitaalla, ei tajua mitään, ei muista mitään. Luulisin, että niin paljon aivosoluja jo mennyt, että sen takia ei ole eikä ikinä enää tule olemaan samanlailla skarppi, mitä joskus oli. Eli uskoisin, että on joku pysyvämpi neurologinen ongelma, mitä nyt yleensä runsaasta alkoholin ja lääkkeiden käytöstä seuraa.

Vierailija
5/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delirium? Kannattaa ottaa vakavasti ja kiikuttaa kiireesti hoitoon

Vierailija
6/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:39"]

Delirium? Kannattaa ottaa vakavasti ja kiikuttaa kiireesti hoitoon

[/quote]

Tätä mietin, mutta olen aina kuvitellut, että se tarkoittaisi aggressiivista sekavuuden tilaa, perinteisempää juoppohulluutta. Läheiseni on lähinnä henkinen vihannes. Tekee arkisia asioita, tosin hitaasti mutta silmistä näkee, ettei pääkopassa paljon liiku. Vastauksetkin ovat vältteleviä, senat sakaisin -tyyppisiä. Käyn illalla siellä uudestaan ja katson, jos saisin hänet lähtemään lääkäriin.

Ap

Vierailija
7/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla edellisen hoitopaikan yhteystiedot? Soita ja kysy neuvoa ja arviota sieltä hoitoon toimittamisesta. Jos delirium, pitäs saada aika pikaseen hoitoon. Jos ei lähde itse, hakee ambulanssi.

Vierailija
8/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:47"]Onko sinulla edellisen hoitopaikan yhteystiedot? Soita ja kysy neuvoa ja arviota sieltä hoitoon toimittamisesta. Jos delirium, pitäs saada aika pikaseen hoitoon. Jos ei lähde itse, hakee ambulanssi.
[/quote]
Terveyskeskukseen voi myös soittaa. Älä odottele enää.

Vierailija
9/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delirium on sellainen sekavuus tila,että sen tunnistaa.Diaman vaikuttaa elimistössä n 24 h ja aiheuttaa muistin heikentymistä.Onko saanut nukuttua kunnolla? Sekin vaikuttaa vointiin.Terv.entinen alkoholisti ja sairaanhoitaja nykyään.

Vierailija
10/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi tuhoaa aivoja. Näköjään prosessi kovaa vauhtia etenemässä. Pää kannattaa ainakin kuvantaa ja ottaa aivokäyrä.