" Lasten suusta"
Kerätään tähän pinoon hulvattoman hauskoja ja kekseliäitä tokaisuja lasten suusta. Niitä lienee jokaisella kerrottavana!
Kommentit (53)
sanoi kun huokasin, että kaipaan hänen isompi veli kotiin (joka oli kaverilla) - " minä kaivaan vaan nenäni" ...
Sama pikkumies juoksi viikonloppu asunnossa ympäri ja huusi " täällä tulee ukkonen" (siis sanasta ukko).
Hän halua " makustaa" ruoan ja " kielii" jäätelön...
(huom, oma äidinkieleni ei ole suome, anteeksi kirjoitusvirheitä)
1 v 10 kk poikamme pyysi mummilta tuttia... mummi kysyi, että " mihis aioit laittaa sen?" ja poika osoitti sormella suutaan... sitten mummi sanoi " että mikäs se on?" , johon poika vastasi REIKÄ...
* oltiin bussissa ja meidän eteen tuli nuori mies jolla oli tähti tatuoituna käteen. Otti sillä kädellä kiinni meidän edessä olevasta kaiteesta niin poikahan tökkäsi käteen sormella ja kysyi mieheltä, että " miksi sinä olet piirtänyt käteesi? Mene pesemään kätesi" (ja vaivun maanrakoon ;)
* kerran teki jotain palapeliä tms. ja kävi kysymässä isältään neuvoa. Isällä oli kiire ja en tiedä mitä vastasi, ilmeisesti, ettei osaa tms. niin poika kirmasi minun luokseni ja huuteli isälleen, että " isi, terävällä älyllä" (tuo jäi jostain lastenohjelmasta hänelle mieleen).
* itse olen painonhallintakurssilla ja meillä oli ollut rasvaprosentin mittaus, juttelin autossa siitä miehelle ja menimme sitten kauppaan (Prisma, pitkät käytävät, paljon ihmisiä) ja siellä menin hakemaan käytävän toisesta päästä tavaroita. Poika ja mies jäivät toiseen päähän etsimään muuta ja hetken päästä kuuluu kirkas ja kuuluva pojan ääni: " äiti muista rasvaprosentti!" (tämä lienee isän edesauttama juttu mutta lähistöllä oleville ihmisille tuli hauskaa! Onneksi olin etsimässä pojalle puurohiutaleita enkä mitään herkkuja itselleni ;)
Vierailija:
Mut hauska näitä lukea. Ja pakko sanoa et mun keskimmäinen rupes puhuu 1v 3kk pitkiä lauseita. 5-6 sanan. Eli toki nyt 2,5 vuotias osaa jo kunnolla puhua!! Kuopus nyt 1v3kk, eikä puhu juuri mitääm muutamia sanoja. Eli siis tosi yksilöllistä!
Meillä ainakin käyttää vähä reilu 2,5-vuotias abstrakteja käsitteitä ihan hyvin! Lapset kehittyy erilailla. Suurin osa ei varmastikaan käytä, mutta jotkut käyttää. Tutullani oli tyttö, joka jo alle 2-vuotiaana puhui todella pitkiä lauseita ja tosi pikkuvanhasti ja käytti sellaisia sanoja, mitä en olisi uskonut lapsen osaavan - samalla kun omamme sanoi suurinpiirtein, että " äiti, anna" ja siinä se.
ja kun eilen kaupan ovella kuiskutin korvaan, että älä sitten viitsi huudella oman perheen asioista tuolla kaupassa, hän nyökkäili vaan ymmärtäväisenä.
Kun päästiin kauppaan sisään, tyttö pisti kädet puuskaan ja tokaisi kovaan ääneen: " jos en kerta saa puhua perheasioista, en sitten puhu mitään!"
punastuin...
missä oli aikuisille ja lapsille omat pöydät. 3v sanoi " mä meen tohon lasten pöytään, mee sää ihmisten" .
Lauantaina saunan jälkeen laitettiin tytölle saparot, ja niitä sitten peilistä aikansa ihasteltuaan tuli meille vanhemmille oikein keimaillen sanomaan: " Olen pikku Peppi Hopsu" (=Peppi Pitkätossu)
Tyttö siis puhuu kuin papupata ja tosi selkeästi, tosin tuo " olen" kuullosti niin hauskalta kun ei meillä tuollaista kirjakieltä normaalisti käytetä :)
Tänä aamuna ilmoitti hoitajalle heti aluksi, että " me mennään elokuviin" ja hoitaja toki kysy, että mitä mennään katsomaan, niin poika totes siihen, että " popcornia, sipsejä, karkkia ja siellä on seinän kokoinen telkkari" ... joopa joo, hyvin on isä opettanut mitä leffassa tapahtuu =) Siis on pojalle eka kerta leffassa ja on ihan tohkeissaan asiasta.
Mietimme koko perhe, olisko meillä jotain evästä lisätä joka säilyis lämpimässä koko päivän. 2v pikkuveli sen keksi: " Anna Ellalle KAKSI leipää!"
Eipä tullut isoille ihmisille tuollainen mieleen ;)
Tuli halaamaan ja sanoi sitten: " Sua on äiti niin kiva halata, kun oot niin pehmee. Ja silittääkin, kun sulla on noin pitkät tissit." Hmmm...
ja kyselin autossa, että mitenkäs siellä ravintolassa käyttäydytään. Mitä siellä ei saa tehdä? Siihen poikani 4v kirkkaalla äänellä " ei saa piereskellä" . Kyllä meitä nauratti:)
" Tämä on lasinvärinen" .
Olin kerran tosi kipeä migreenin takia, lepäilin sängyssä, kun mies huusi syömään. Poika tuli hakemaan minua myös. Kun vihdoin nousin sängystä, hän totesi oikein kannustavaan sävyyn: " Hyvä äiti! Reipas poika!"
Samantyylisessä tilanteessa yritin kerran nukkua, kun lapset tulivat riekkumaan makkariin. Vihdoin huusin miestä hakemaan heidät pois.
Esikoinen huusi: " Hän puhuu!" erittäin hämmästyneenä.