Tuhat kotimaista leipäjonossa, kuka auttaa, sukkia, vaatteita jne?
Tuhat kotimaista leipäjonossa
http://www.talouselama.fi/uutiset/helsingin+apulaiskaupunginjohtaja+kommentoi+leipajonoja+hsssa+ei+pystyta+vastaamaan/a2321772
Mun vaikea ymmärtää sitä miten innokkaasti pakolaisille neulotaan sukkia ja lahjoitetaan vaatteita mutta omien asioita ei saada hoidettua kuntoon. Sanoisin että hävetä pitää miten huonosti esim. pienituloisista vanhuksista pidetään huolta.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:35"]
Valtio aikoo pakottaa kuntia vastaanottamaav pakolaisia, mutta ei huolehtimaan kantasuomalaisista osattomista, asunnottomista, jotka ovat usein mielisairaita tai kykynemättömiä huolehtimaan itsestään.
Heidät jätetään heitteille, varsinkin miehet.
Itseni jätettiin asunnottomaksi vankilasta suoraan kadulle. Oli tammikuu ja kovat pakkaset, siitä muovikassin kanssa portista ulos. Taskussa oli kokonaiset 12euroa.
Ulosottomies oli tyhjännyt tilit linnaan jouduttua, joten rahaa ei ollut missään.
Majottauduin hotelliin, jota en tietenkään pystynyt maksamaan, on lasku vileäkin ulosotossa.
Myin piriä ja tein keikkoja itseni eläättäkseni ja asuin varastoissa ja muissa, kun hotelliin ei enää otettu (musta lista jos et maksa, ainakin ketjuissa).
1,5 vuoden päästä sain sattumalta asunnon, käteisellä kun maksoin moninkertaisen vuokratakuun yms.
Oli se hienoa, miten yhteiskunta piti huolen, että linnasta suoraan kadulle ja huumehommiin.
Toisaalta osalle, ulkolaisille (yhdellekin raikarille, juma, että vitutti) ja joillekin puliukoille tuotiin selliin avain, kun sossu oli asunnon järjestänyt.
Rikoskierre jatkuu, velkaannuin asunnottomana väärille tahoille, joten vaihtoehtoja ei ole.
Kiitos vaan yhteiskunta.
Vankilaan jouduin kun puolustin puolustuskyvytöntä henkilöä, jota ahdisteltiin toistuvasti eikä poliisi tehnyt mitään asialle. Sanoivat että kun mitään vakavaa ei ole sattunut niin eivät voi mitään, eikä olle näyttöä.
Asiassa huomasin, että asunnottomaksi jätetään nimenomaan miehet ja varsinkin ne heikoimmassa asemassa olevat, eli mielenterveysongelmaiset ja lisäksi vangit, joista ei pidetä.
Sosiaalitantoille kun puhelimessa kerroit että eikö kaikilla ole oikeus sosiaaliturvaan ja asuntoon niin se oli kuin punainen vaate, "sinulla ei ole oikeutta mihinkään", seurasi nöyryyttämistä yms.
[/quote]
Paljonko vankilassa maksetaan käyttörahaa kuukaudessa? Etkö olisi voinut itse mitenkään yrittää järjestää asuntoa kun kuulit että olet vapautumassa?
[/quote]
Olin töissä vankilan pajalla, tuntipalkka 70 senttiä.
Siitä tuo 12 euroakin oli muodostunut. Vankilassa oli myös pakko ostaa itse kaikenlaista, hammastahnasta alkaen, saat talolta aloituspaketin jossa saippua ja hammasharja yms, mutta sen jälkeen olet omillasi.
Ruoka on paperilla ok, mutta itsellä piti osataa vitamiineja ja muuta rasvoja jne, koska kynnet lohkeili ja naamasta irtosi ihoa, joku puutos oli (siellähän et saa sitä tietää, että mikä vaivaa), terkkarin kautta sai näitä vitamiineja ja muita tilata, joten aika yleinen ongelma ilmeisesti terveys. Oli lisäksi ihmeellisiä tulehduksia yms.
Tottahan siellä puliukon tain narkkarin on hyvä, kun siviilissä eivät varmaan syä lainkaan ruokaa. Tavalliselle ihmiselle tulee ongelmia.
Ja yritin sossun kautta asuntoa, tein hakemuksia yms, mutta ei autettu.
Ja uo oli tyhjännyt tilit, eli rahaa ei ollut. Rahattomana asunnon vuokraaminen on mahdotonta.
Vankilassa päätin, etten enää koskaan tee rikoksia, enkä ollut esim huumeita koskaan ennen myynyt, olin kylläkin kokeillut joskus.
Mutta näin siis.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:15"]
Ja mihin näiden leipäjonolaisten rahat menee?Viinaan, tupakkaan, peleihin...jooei, en auta. Asuvat keskuslämmityshuoneissa, puhdas vesi virtaa hanasta- oikeaa hätää eivät ole nähneetkään!
[/quote]
ajoin tuosta ohi eilen niin kyllä siellä on jo nykyään paljon nuoria, leskiä. eläkeläisiä, yksinhuoltajia, työttömiä joilla ei ole varaa maksaa edes vuokraa, saatikka ruokaa ja vaatteita. Taidat olla narsisti.
[/quote]Kelalta saa asumistukea jos ei sitten asu liian isossa asunnossa.
[/quote]
Tuossa on se paradoksi sitten, että esim. pääkaupunkiseudulla vanha 60 neliön kaksio on monesti vuokrassa halvempi kuin 15 neliötä pienempi 90-luvulla rakennettu kaksio. Mutta yksinasuvan pitäisi muuttaa halvemmasta asunnostaan pienempään ja KALLIIMPAAN jotta saisi asumistukea. Ei ole paljon järkeä siinäkään. Mä en suostunut tälläisessä tilanteessa muuttamaan, kun yhtäkkiä jäin työttömäksi ja tuli miehestä ero samaan syssyyn. Minua arvosteltiin kovasti kun en yksinäisenä pienempää asuntoa kelpuuttanut. No olisin kelpuuttanut, jos siinä ei olisi ollut lähes satasen isompi vuokra kuin tässä isommassa!! En myöskään aikonut jäädä pysyvästi työttömäksi, joten piti ajatella sitäkin, millaista vuokraa haluan töissä ollessani ilman tukia mieluiten maksaa.
Juuri näin. Kyllä nyt maahanmuuttajille annetaan ilmaiseksi vaikka yksityiskoteja, vaikka ihan meillä opiskelijoillakin on tosi vaikee asuntotilanne tällä hetkellä monella paikkakunnalla. Tiukilla ollaan opiskelijatkin; meillekin kelpais avustukset
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:17"]Mä voisin neuloa sukkia, jos vaan joku kertoisi minne. Tai vielä parempi, jos joku organisoisi kunnon tapahtuman.
[/quote]
Voi, ottaisin ilomielin villasukat itselleni ja lapselleni. Itse en osaa kutoa :( t. Köyhä äiti
[/quote]
minkä kokoisille sukille olisi tarvetta?
Suomeen tulevista alle 10% tulee sotaa käyvistä maista. 2,7% on syyrialaisia. Muut ovat siirtolaisia, hyvin harva on pakolainen. Mutta toki saatte kutoa heille sukkia, ei siinä mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:41"]
Paljonko vankilassa maksetaan käyttörahaa kuukaudessa? Etkö olisi voinut itse mitenkään yrittää järjestää asuntoa kun kuulit että olet vapautumassa?
[/quote]
Ei tietenkään, sittenhän olisi joutunut tekemään jotain ihan ITSE.
Kamalan vaikeaa.
[/quote]
Todistit väitteet todeksi, eli kantasuomalaisia ei auteta, koska "oma syy, ei vuokrannut asunto suljetusta vankilasta käsin rahattomana, laiskuuttaan".
Millä tasolla sinunkin ajatus.
Ulkolaisille raiskareille ne asunnot tuli kuitenkin ja avainkin toimitettiin selliin ennen vaputumista.
[/quote]
No kyllä se vahvasti viittaa siihen että ongelmiin on syynä oma käytös, jos väkivaltarikoksesta istuu Suomessa vankilassa. Sinne kun tuntuu olevan melko vaikea nykyään päästä, jotain vähän isompaa täytyy olla tehnyt.
Ja tuokin nyt vähän kuulostaa uskomattomalta, että ei olisi mitään järjestelmällisyyttä tuossa että mitä kautta vanki voi hommata asunnon vapautumistaan varten. On siihen jokin keino olemassa. Kyllä vankien olot on Suomessa siloteltu niin viimesen päälle, että on sen tuonkin joku miettinyt.
[/quote]
Kamalan vaikeaa.
[/quote]
Kerrotko vielä, miten vuokraat asunnon, varattomana (ulosoton tyhjennettyä tilisi), ei sosiaalitoimen takuuta, soittoaikasi arkisin 15.30...15.45 (jolloin on 15 muunkin soittoaika), sinulle ei voi soittaa tai jättää viestiä (kirjeen voi lähettää), et pääse katsomaan asuntoa koska olet vankilassa, jne.
???
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:53"]
Juuri näin. Kyllä nyt maahanmuuttajille annetaan ilmaiseksi vaikka yksityiskoteja, vaikka ihan meillä opiskelijoillakin on tosi vaikee asuntotilanne tällä hetkellä monella paikkakunnalla. Tiukilla ollaan opiskelijatkin; meillekin kelpais avustukset
[/quote]
Eihän opiskelijoille kelpaa nykyään edes soluasuminen, saati sitten että asuisi jossain toisten nurkissa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:01"]
[/quote]
Kamalan vaikeaa.
[/quote]
Todistit väitteet todeksi, eli kantasuomalaisia ei auteta, koska "oma syy, ei vuokrannut asunto suljetusta vankilasta käsin rahattomana, laiskuuttaan".
Ulkolaisille raiskareille ne asunnot tuli kuitenkin ja avainkin toimitettiin selliin ennen vaputumista.
[/quote]
No kyllä se vahvasti viittaa siihen että ongelmiin on syynä oma käytös, jos väkivaltarikoksesta istuu Suomessa vankilassa. Sinne kun tuntuu olevan melko vaikea nykyään päästä, jotain vähän isompaa täytyy olla tehnyt.
Ja tuokin nyt vähän kuulostaa uskomattomalta, että ei olisi mitään järjestelmällisyyttä tuossa että mitä kautta vanki voi hommata asunnon vapautumistaan varten. On siihen jokin keino olemassa. Kyllä vankien olot on Suomessa siloteltu niin viimesen päälle, että on sen tuonkin joku miettinyt.
[/quote]
Tässäpä meillä oikein älykkö.
Toinen kertoo kokemuspohjaista faktatietoa, mutta tämä älykö tässä ilman mitään kosketuspohjaa asiaan kiistää kaiken ja keksii päästään vastaväitteitä.
Jos on tyhmä, niin on.
Vankilaan voit itsekin joutua, esim tyttäresi raiskataan ja raiskaaja ahdistelee päivittäin uhriaan ja poliisi ei tee mitään, koska "sana sanaa vastaan" tilanne.
ps Jos on omaa syytä kaikki, miksi sitten nille ulkomaalaisille raiskaajille löytyy asunnot?
-Eikö ole raiskaajan syy jos raiskaa?
-Olet sosiaalitoimen kukkahattu, sama asenne:
Suomalinen-> oma syy
Ulkolainen tekijä ,raiskaaja onkin uhri, apua tarvitseva reppana. Ja tämän ulkolaisen uhri unohdetaan täysin.
[/quote]
Lyhyen googlaamisen perusteella löysin useampiakin tahoja, jotka tukevat vapautuvia vankeja asunnon hankkimisessa. Mutta edellyttävät jonkinlaista omaakin aktiivisuutta, edes nyt sen googlaamisen verran, mihin tietääkseni on kuitenkin vankilassakin mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:01"]
[/quote]
Kamalan vaikeaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässäpä meillä oikein älykkö.
Toinen kertoo kokemuspohjaista faktatietoa, mutta tämä älykö tässä ilman mitään kosketuspohjaa asiaan kiistää kaiken ja keksii päästään vastaväitteitä.
Jos on tyhmä, niin on.
Vankilaan voit itsekin joutua, esim tyttäresi raiskataan ja raiskaaja ahdistelee päivittäin uhriaan ja poliisi ei tee mitään, koska "sana sanaa vastaan" tilanne.
ps Jos on omaa syytä kaikki, miksi sitten nille ulkomaalaisille raiskaajille löytyy asunnot?
-Eikö ole raiskaajan syy jos raiskaa?
-Olet sosiaalitoimen kukkahattu, sama asenne:
Suomalinen-> oma syy
Ulkolainen tekijä ,raiskaaja onkin uhri, apua tarvitseva reppana. Ja tämän ulkolaisen uhri unohdetaan täysin.
[/quote]
Lyhyen googlaamisen perusteella löysin useampiakin tahoja, jotka tukevat vapautuvia vankeja asunnon hankkimisessa. Mutta edellyttävät jonkinlaista omaakin aktiivisuutta, edes nyt sen googlaamisen verran, mihin tietääkseni on kuitenkin vankilassakin mahdollisuus.
[/quote]
Ja en edelleenkään usko että vankilaan joutuu vahingossa. Sen verran pitäisi selkärankaa löytyä, että edes myöntää että ihan aiheesta sinne on menty.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]
Miten se on joka ainoa kerta niin vaikeaa käsittää, että suomalaisilla ON JO vaatteita yllään ja suurimmalla osalla katto päänsä päällä. Ne joilla sitä ei ole, ovat hyvin usein sen juoneet eivätkä välttämättä pysty saati edes halua ottaa vastuuta elämästään ja vaikkapa vaan vuokranmaksusta.
[/quote]
Enoni ei juo, ollut nyt asunnoton vuoden, jonossa koko ajan. Mitkäs vaatteet näiltä uusilta tulijoilta puuttuu? Bossia ei ole mutta muuten?
[/quote]
No näyttäis puuttuvan monelta ainakin talvivaatteet ja talvikengät. Muita typeriä kysymyksiä?
[/quote]
Multakin puuttuu talvikengät, nykyiset on 10 vuotta vanhat ja reikiä täynnä. Nyt sanotaan kaikkea että käy kirppiksillä ja jtn. muuta liiba laabaa, mutta valitettavasti mun jalat ovat niin kummalliset, ettei niihin ihan mitkä tahansa töppöset sovikaan. Siksi käytän aina ihan loppuun asti kengät, kun ei löydy sopivia mun hintaluokassa, siis mitä pystyisin maksamaan. Sekä tarttisin erikoispohjallisia joissa on toisessa koroke. Eipä millään pysty työmarkkinatuesta säästämään yli 300 (400) euron kenkiin ja pohjallisiin, kun on lapsikin tuossa vielä osittain elätettävänä.
Ja ei sossu auta, kysytty on.
Nooh, kait vielä muutaman talven noilla lompsii, toivottavasti ei tule paljon lunta. Ehkä parin vuoden päästä ilmasto on jo sellainen, että pystyy talvellakin kulkemaan lenkkareissa ja kävelykengissä.
[/quote]
Mikset pysty? Mihin sinun rahat menee?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:20"]miksei ne neulo ite? siellä keskuksissahan niillä on aikaa
[/quote]
Aikaisemmassa ketjussa kerrottiin, että se johtuu ihmisoikeuksista :/ Jos majoittaa kotiinsa tp-hakijan, ei saa edellyttää häntä tekemään edes kotitöitä.
Vastauksena ap:lle: minä kudon, suomalaisille(kin). Olen vienyt kymmeniä pareja villasukkia elintarvikejakeluun ja asunnottomien yöhön . Lisäksi olen vuosien varrella kutonut Äiti Teresa-peittoja, vauvanuttuja Etiopiaan, sukkia Syyriaan ja juuri nyt villasukkia pakolaiskeräykseen. Ja meitä on onneksi kymmeniä, satoja tässä maassa, osa jakamassa elintarvikkeita, osa organisoimassa keräyksiä, osa kutomassa sukkia.
Mitä sinä olet ap tehnyt?