Uusi työnhakumalli haastattelee uutta työtöntä kahden viikon välein
Miettikää mitä kyykytystä ja painostamista tulee olemaan, tuossa on tarkoitus painostaa työttömät työkokeiluihin ilman palkkaa, kursseille, koulutuksiin ja kuntouttavaan työtoimintaan. Näin siivotaan työttömyystilastoja jonka jälkeen hallitus voi kehua kuinka hyvin onnistuivat.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hallituspuolueet kyykyttävät heikommassa asemassa olevia ihmisiä?
Kepu pettää ja kyykyttää aina. Jostain syystä p.ska nousee pinnalle, vaikka olisi ollut eduskuntavaalien suurin häviäjä. MIKSI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää se väki, joka on joutunut TE-virkailijan epäkiitolliseen työhön. Harva kai sitä kutsumuksekseen kokee.
Minulle saa soittaa vaikka kerran viikossa. Juttukavereita on tosi harvassa. Pyrin tekemään omasta kuulustelustani virkailijalle vaivattoman ja mukavan juttuhetken työnteon sekaan. Me kumpikin tiedämme, että minun ikäistäni ei kukaan enää palkkaa, joten on ihan turha teeskennellä.
Jos minua kuitenkin ryhdytään uhkailemaan karensseilla tai ilmaistyöllä, joudun palaamaan teatterin pariin. Neljää kuukausittaista hakemusta en näe ongelmaksi, koska hakemukseen menee kymmenen minuuttia, ja kyllä ne työläämmät lomakehautkin hoituvat rutiinilla.
"Joudun palaamaan teatterin pariin". Voi kyynel taas kerran. Kaverini, astmapotilas oli vuosia puutarhalla töissä kun ei halunnut työkkärin tuilla elellä. Ja sitten on niitä, jotka "joutuu ihan palaamaan teatterin pariin". Voi kurja, miten surkea elämä sullakin on.
No, kaverisi kelpasi töihin. Minä olen tehnyt noin 700 hakemusta ja saanut niillä nolla työpaikkaa, joten työllistyminen tässä melkein kuusikymppisen iässä on aika teoreettista vain.
Mahdoitko ymmärtää kielikuvani "palata teatterin pariin" väärin? Tarkoitin sillä sitä työttömän ja työkkärin yhteistä pelleilemistä, kun kumpikin tietää tilanteen toivottomuuden, mutta kummankin on esitettävä, että toivoa on.
No jaa-a. Eiköhän valtion tehtävä ole varmistaa, että VERONMAKSAJIA olisi jatkossakin, ei pelkkiä tuensaajia. Mutta tälläkin palstalla näkee valitettavasti, kuinka moni optimoi maksimituet itselleen ja välttelee töitä sitten viimeiseen saakka.
Ja tuosta iästä vielä sen verran, että ikänsä töissä ollut tuttavani tekee kolme vuotta eläkkeelle jäätyään edelleen välillä töitä. Valitettavasti menee enemmän yhteiskunnan sponssaamiseen, koska eläkettä on kertynyt ja silti pyydellään töihin enemmän kuin mitä verotuksellisesti kannattaisi ollenkaan. Että ei se ikä todellakaan karkoita, vaan se asenne.
Kuka ääliö vie eläkkeelläkin jonkun työttömän työpaikan? Tämä jos mikä ääretöntä itsekkyyttä ja sitten vielä maristaan työttömistä.
Eli et ymmärtänyt lukemaasi? No ilmankos olet työttömänä.
Huomaa, että keskustelukumppanisi vaihtui tuossa välissä.
Moni työtön on oikeasti vain osatyökykyinen. Eivät kestäisi nykyajan työelämää ja 40-tuntisia viikkoja, mutta periaatteessa eivät ole täysin sairaitakaan. Pystyisivät kyllä jonkinlaiseen työhön. Kukaan ei vaan palkkaa, koska siivoojankin täytyy nykyään olla sosiaalinen verkostoitunut superlahjakas multitalentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hallituspuolueet kyykyttävät heikommassa asemassa olevia ihmisiä?
Kepu pettää ja kyykyttää aina. Jostain syystä p.ska nousee pinnalle, vaikka olisi ollut eduskuntavaalien suurin häviäjä. MIKSI?
Keskusta kelpaa kokoomukselle ja sdp:lle oikein hyvin hallituskumppaniksi, oli sitten porvarihallitus tai vihervasemmistohallitus. Tämä sama asetelma tulee pysymään jatkossakin ellei persut nouse suurimmaksi puolueeksi joka näytää epätodennäköiseltä.
Ihan järkkyä. Ei koske itseä enkä ole työkkärin asiakas ollut yli 20 vuoteen mutta silti.
Tällä hetkellä opiskelen ja kun katsoo sitä opiskelijan kirjoa niin on ihan fakta että osa ei tule työllistymään. Nämä ihmiset tarvitsisivat jotain henk koht elämänohjausta ja vaikka mitä. En syyllistä heitä, en voi tietää taustoja mitenkään. Mutta jos ei uskalla puhua, mikään ei mene päähän, ei ole motivaatiota eikä alkeellisia sosiaalisia taitoja niin harva työpaikka on heitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua säälittää se väki, joka on joutunut TE-virkailijan epäkiitolliseen työhön. Harva kai sitä kutsumuksekseen kokee.
Minulle saa soittaa vaikka kerran viikossa. Juttukavereita on tosi harvassa. Pyrin tekemään omasta kuulustelustani virkailijalle vaivattoman ja mukavan juttuhetken työnteon sekaan. Me kumpikin tiedämme, että minun ikäistäni ei kukaan enää palkkaa, joten on ihan turha teeskennellä.
Jos minua kuitenkin ryhdytään uhkailemaan karensseilla tai ilmaistyöllä, joudun palaamaan teatterin pariin. Neljää kuukausittaista hakemusta en näe ongelmaksi, koska hakemukseen menee kymmenen minuuttia, ja kyllä ne työläämmät lomakehautkin hoituvat rutiinilla.
"Joudun palaamaan teatterin pariin". Voi kyynel taas kerran. Kaverini, astmapotilas oli vuosia puutarhalla töissä kun ei halunnut työkkärin tuilla elellä. Ja sitten on niitä, jotka "joutuu ihan palaamaan teatterin pariin". Voi kurja, miten surkea elämä sullakin on.
No, kaverisi kelpasi töihin. Minä olen tehnyt noin 700 hakemusta ja saanut niillä nolla työpaikkaa, joten työllistyminen tässä melkein kuusikymppisen iässä on aika teoreettista vain.
Mahdoitko ymmärtää kielikuvani "palata teatterin pariin" väärin? Tarkoitin sillä sitä työttömän ja työkkärin yhteistä pelleilemistä, kun kumpikin tietää tilanteen toivottomuuden, mutta kummankin on esitettävä, että toivoa on.
No jaa-a. Eiköhän valtion tehtävä ole varmistaa, että VERONMAKSAJIA olisi jatkossakin, ei pelkkiä tuensaajia. Mutta tälläkin palstalla näkee valitettavasti, kuinka moni optimoi maksimituet itselleen ja välttelee töitä sitten viimeiseen saakka.
Ja tuosta iästä vielä sen verran, että ikänsä töissä ollut tuttavani tekee kolme vuotta eläkkeelle jäätyään edelleen välillä töitä. Valitettavasti menee enemmän yhteiskunnan sponssaamiseen, koska eläkettä on kertynyt ja silti pyydellään töihin enemmän kuin mitä verotuksellisesti kannattaisi ollenkaan. Että ei se ikä todellakaan karkoita, vaan se asenne.
Kuka ääliö vie eläkkeelläkin jonkun työttömän työpaikan? Tämä jos mikä ääretöntä itsekkyyttä ja sitten vielä maristaan työttömistä.
Eli et ymmärtänyt lukemaasi? No ilmankos olet työttömänä.
Ymmärrän varsin hyvin lukemani korkeakoulutettuna eläkeläisenä ja ymmärrän myös olla viemättä enää työpaikkaa sitä tarvitsevalta. Kannattaisi rustailla sellaisia tekstejä, joita itse kirjoittaja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on robotisoitu hakemusten esiseulonta.
Tämähän on käytössä lähes kaikkialla. Hakemus on monisivuinen webbilomake jossa viimeistään heti nimen jälkeen on laatikko johon pitää täyttää nykyisen työnantajan nimi tai ruksia alasvetovalikosta "ei työssä"
Hmmmm... mietitäänpä oikein porukalla miksi tuollainen pakollinen loota on nykyään kaikissa kun heti perään tulee ihan oma sivunsa jossa kysellään päivän tarkkuudella viimeisten viiden työsuhteen alku- ja loppumispäivä sekä yksityiskohtinen kuvaus työtehtävistä.
Sama tieto kysytään vielä komannenkin kerran kohdassa johon pitää ladata CV.
Siinä nimen vieressä on semmoinenkin seulontaloota, johon täytyy kirjoittaa vuosiluku.
t. Loota 1965
Sormihan voi lipsahtaa siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka se, jonka eläke on surkea. Jos vain saa töitä eläkeiässäkin, niin kaikki oikeus on töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pitkäaikaistyötön. Otan mielummin sitten vaikka karenssin ja ehdin tähän varautuakin kun ensin saa vain huomautuksen ja sitten menettää vasta viikon tuet ennen sitä karenssia. Koska olen työttömänä työnhakijana vain rahan eli työmarkkinatuen saamisen takia niin joskus kesällä sitten varmaan lopetan koko työnhaun eli siis työttömänä kirjoilla olemisen. En tiedä, mitä sitten tapahtuu, mutta yhtään työpaikkaa en aio pakon edessä hakea. Lisäksi tässä on niin paljon ongelmia ja vaivoja, että oikeampi paikka se eläke olisi, mutta sinnepä ei niin vain päästä kun varsinaisia diagnoosejakaan ei saa. Vahvoina siis autismikirjon häiriötä, sen aiheuttamia monia ongelmia, kovaa ahdistusta ja suolistovaivoja, todennäköisesti laktoosi-intoleranssi ja IB-status, ehkä myös keliakia.
Nuo jälkimmäiset korjaantuu ruokavaliolla, eivät estä työntekoa. Ihan kokemuksesta puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on robotisoitu hakemusten esiseulonta.
Tämähän on käytössä lähes kaikkialla. Hakemus on monisivuinen webbilomake jossa viimeistään heti nimen jälkeen on laatikko johon pitää täyttää nykyisen työnantajan nimi tai ruksia alasvetovalikosta "ei työssä"
Hmmmm... mietitäänpä oikein porukalla miksi tuollainen pakollinen loota on nykyään kaikissa kun heti perään tulee ihan oma sivunsa jossa kysellään päivän tarkkuudella viimeisten viiden työsuhteen alku- ja loppumispäivä sekä yksityiskohtinen kuvaus työtehtävistä.
Sama tieto kysytään vielä komannenkin kerran kohdassa johon pitää ladata CV.
Siinä nimen vieressä on semmoinenkin seulontaloota, johon täytyy kirjoittaa vuosiluku.
t. Loota 1965
Sormihan voi lipsahtaa siinä kohtaa.
Voihan se. Viimeistään haastattelussa totuus näkyy naamasta, jolleivät siis jo tutkinto- ja työvuodet ole paljastaneet asiaa ennen haastatteluun valitsemista.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä mukavasti sivaltaa, pätkätyöläisiä, kausityöläisiä, ihmisiä jotka ovat kyllä työnsyrjässä kiinni, mutta puuttuu vain se vakituinen pysyvä työpaikka. Pitkäaikaistyöttömät jätetään oman onnensa nojaan. Kun työni loppuu, minulla saattaa olla jo toinen alkamassa. Väliin voi jäädä kuitenkin työttömyysviikkoja, jolloin täytyy rampata sitten työkkärin haastatteluissa.
Kuulun itse tähän porukkaan (pätkätyöläinen/ kausityöläinen), olen jo vuosikausia ollut max 4 kk kerrallaan työtön, suurimman osan vuodesta siis töissä. Nyt olen sitten ollut tämä talven kuntakokeilun piirissä, ja voi jösses!
Mulla on ollut koko talven tiedossa suurinpiirtein päivämäärä, milloin työt jatkuu, mutta silti tässä on nyt jo kahteen otteeseen keskusteltu työkkärin kanssa mun työllistymisestä. Kolmas kerta olis sitten kasvokkain keskustelu, tuli juuri päivämäärä ja ukaasit, jos en saavu paikalle - tosin silloin olen jo töissä, kuten jo joulukuussa ensimmäisessä keskustelussa ilmoitin. Et ihan saa keskustella keskenään siellä.
Vähänkin kun olisi parempi palkka, en työkkärin palveluja käyttäis. Tämä reilusti alle 2000 € netto vaan ajaa käsiojossa luukulle. Toki olisi parasta olla ympäri vuoden työllistynyt, mutta tilanne on nyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä mukavasti sivaltaa, pätkätyöläisiä, kausityöläisiä, ihmisiä jotka ovat kyllä työnsyrjässä kiinni, mutta puuttuu vain se vakituinen pysyvä työpaikka. Pitkäaikaistyöttömät jätetään oman onnensa nojaan. Kun työni loppuu, minulla saattaa olla jo toinen alkamassa. Väliin voi jäädä kuitenkin työttömyysviikkoja, jolloin täytyy rampata sitten työkkärin haastatteluissa.
Kuulun itse tähän porukkaan (pätkätyöläinen/ kausityöläinen), olen jo vuosikausia ollut max 4 kk kerrallaan työtön, suurimman osan vuodesta siis töissä. Nyt olen sitten ollut tämä talven kuntakokeilun piirissä, ja voi jösses!
Mulla on ollut koko talven tiedossa suurinpiirtein päivämäärä, milloin työt jatkuu, mutta silti tässä on nyt jo kahteen otteeseen keskusteltu työkkärin kanssa mun työllistymisestä. Kolmas kerta olis sitten kasvokkain keskustelu, tuli juuri päivämäärä ja ukaasit, jos en saavu paikalle - tosin silloin olen jo töissä, kuten jo joulukuussa ensimmäisessä keskustelussa ilmoitin. Et ihan saa keskustella keskenään siellä.
Vähänkin kun olisi parempi palkka, en työkkärin palveluja käyttäis. Tämä reilusti alle 2000 € netto vaan ajaa käsiojossa luukulle. Toki olisi parasta olla ympäri vuoden työllistynyt, mutta tilanne on nyt tämä.
Mua on kyykytetty samoin. Oli tiedossa vakkari työ alkaen elokuusta. Vielä heinäkuussa piti käydä paikan päällä juttelemassa työkkärin ihmisen kanssa työllistymisestäni. Kyllä annoin palautetta ettei mitään järkeä ja ihan silkkaa resurssien tuhlausta. Mutta kaipa olin sellainen kiva helppo asiakas jonka tietoihin saattoi virkailija kirjata, että työkkärin avulla saatu töitä. No ei tod. ihan itse hommasin, yhtään apua ei tullut.
Työkkäritäti: miks oot työtön, ootko hakenut töitä?
Työtön: ei oo töitä siks oon työtön. oon hakenu
Työkkäritäti: kyllä niitä on, etsi kovemmin!
Työtön: jaa, missäkö niitä sit ois kun tommosta väität?
Työkkäritäti: sun ne pitää löytää. ala mennä nyt ettimään. kahden viikon päästä uusi aika
Työtön: aha
Kaksi viikkoa kuluu
Työkkäritäti: miks oot työtön, ootko hakenut töitä?
Työtön: ei oo töitä siks oon työtön. oon hakenu
Työkkäritäti: kyllä niitä on, etsi kovemmin!
Työtön: jaa, missäkö niitä sit ois kun tommosta väität?
Työkkäritäti: sun ne pitää löytää. ala mennä nyt ettimään. kahden viikon päästä uusi aika
Kaksi viikkoa kuluu
jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa kuluu
jne jne jne
Onhan tällä merkittävä työllistävä vaikutus.
1200 uudelle työkkärintädille.
Työttömiähän ei missään vaiheessa ollut tarkoituskaan työllistää vaan palkata oikein täysipäiväisiä julkisen sektorin syöttiläitä niitä syyllistämään. Velkarahalla toki. Sitähän saa nyt niin halvalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa kuluu
jne jne jne
Työttömiähän ei missään vaiheessa ollut tarkoituskaan työllistää vaan palkata oikein täysipäiväisiä julkisen sektorin syöttiläitä niitä syyllistämään. Velkarahalla toki. Sitähän saa nyt niin halvalla
Niin ja tuo työnhaku koskee vain oman kaupungin työpaikkoja. Työmatka saa kestää 3 tuntia edestakaisin omasta kodista.
Asfalttimiehillä on ensi talvena kivaa. Heidät valitaan varmaan siivoojiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkeen: teet 200 hakemusta etkä pääse edes ensimmäiselle kierrokselle mutta punavihreä STASI kuuluustelee sinua kahden viikon välein ja syyllistää siitä että kukaan ei ole palkannut sinua.
Sinä, työtön olet yksinään syyllinen työttömyyteesi.
Tässä uudessa mallissa on kyse maanlaajuisista arpajaisista. Onnekkaimmat saavat voittoarvan, eli kohdalle osuu virkailija, joka on oikeasti kiinnostunut asiakkaidensa tilanteesta eikä ole itse ylikuormittunut tehtäviinsä. Suurimmalle osalle työttömistä koittaa kurjuus kun yliväsynyt ja stressaantunut virkailija alkaa käyttämään "valtaansa" väärin ja pompottaa asiakasta ihan mielin määrin ja epäoikeudenmukaisesti.
Tuo pompottelu on todellinen ongelma. Työtön on tosi heikoilla ja melkein ilman lainsuojaa työkkärin kanssa. Kun menee sana sanaa vastaan tilanteiksi niin virkailijan sana painaa paljon enemmän. Karensseja ja orjatöitä tiedossa. Sitähän se työttömyyden hoito on vaikka hallitus vaihtuu välillä. Keinot pysyy samoina.
Lapsiperheet hakevat harkinnanvaraista tilalle
Aiotteko äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa hallituspuolueita jotka tekee tämmöistä kiusaa ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa kuluu
jne jne jne
Suomessa on järjettömän suuri julkinen sektori. Kun säästöjä etsitään niin sieltä niitä löytyisi. Ei vaan onnistu kun poliitikot ei halua vähentää byrokratiaa. Onhan se tärkeää kun poliitikot tarvitsevat suojatyöpaikkoja. Kaikki puolueet vuorollaan jakavat niitä paikkoja.
Henkilöön kohdistuva hyökkäys ei ole kovin fiksu tapa keskustella.
Itse tunnen noin kuusikymppisen henkilön joka on asiantuntija-ammatissa mutta hän on aika jumiutunut vanhoihin teknologioihin eikä oikein omaksu uusia. Ihmisenä toki mukava eikä henkilönä häntä mitään vastaan ole. On varmaan eläkeikään asti samassa paikassa. Eläkeiän nostaminen entisestään ei ole hyvä asia eikä se että eläkeiässä paiskii töitä koska yksinkertaisesti vanhenemiselle ei voi mitään.