Voimakasta ahdistusta ja pakokauhua työstä, mikä ei johdu työyhteisöstä eikä työmäärästä
Minulla pyörii työ päässäni 24/7 ahdistavina mieleen pakonomaisesti tunkevina välähdyksinä ja "muljahduksina".
Sydän hakkaa ja narskutan hampaitani enkä saa nukutuksi. Tuntuu kuin näkisin pahaa unta, josta en herää. Jokin suht normaali tapahtuma tai lausahdus voi laukaista lähes pakokauhun, kun asia tulvahtelee toistuvasti mieleeni monen päivän ajan. Tätä on jatkunyt työsuhteeni alusta lähtien, kohta vuoden päivät.
Ahdistusta lisää se, ettei kyse ole suuresta työtaakasta tai epämiellyttävästä työyhteisöstä. Toki työstään innostuneet tiimikaverit eivät tilannettani varsinaisesti helpota, koska joudun esittämään heille jos en nyt iloista niin ainakin neutraalia. Syy on siis pääni sisällä, koska muut kyllä pärjäävät itseohjautuvassa startup-ympäristössä, jota ei käytännössä johdeta millään tavalla.
En välttämättä ole väärällä alalla, mutta tiimissäni ei ole minun tekijäprofiiliini sopivia tehtäviä, minkä vuoksi olen ajautunut tekemään asioita, joita en osaa ja joihin ei ole myöskään motivaatiota (teknisiä ja insinöörihenkisiä hommia). Irtisanoutuisin, jos olisi jokin vaihtoehto tiedossa. Nyt pitäisi vain jotenkin sopeutua.
Kommentit (44)
Itseohjautuvuus... se todennäköisesti on syy sille miksi töissä ahdistaa. Nykyajan työelämästä puuttuu täysin järjestelmällinen johtaminen. Kukin puuhailee sitten mitä sattuu ja esimies kitisee, kun ei tule tarpeeksi tulosta, kun kukaan ei tarkalleen tiedä mitä töissä oikein pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itseohjautuvuus... se todennäköisesti on syy sille miksi töissä ahdistaa. Nykyajan työelämästä puuttuu täysin järjestelmällinen johtaminen. Kukin puuhailee sitten mitä sattuu ja esimies kitisee, kun ei tule tarpeeksi tulosta, kun kukaan ei tarkalleen tiedä mitä töissä oikein pitäisi tehdä.
Samaa paskaa on ollut lähes joka työtehtävässä tarjolla viimeisen 15 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa paskaa on ollut lähes joka työtehtävässä tarjolla viimeisen 15 vuoden aikana.
En usko jaksavani eläkeikään asti.
Ap, onko sinun mahdollista päästä työterveyshuollon kautta jonkun ammattilaisen kanssa työstämään tilannettasi? Saattaisit saada siitä sen verran apua, että jaksat hakea muualle töihin.
Työsuhteen alussa kyllä hehkutettiin, kuinka tiimiin tarvitaan "erilaisia näkemyksiä" ja meikäläisen kaltaista generalistia (insinööritermein käsienheiluttelijaa). Tekeminen on kuitenkin käytännössä 95-prosenttisesti teknistä "konepellin alla" operoimista.
En siitä sinänsä nurise, koska siitähän asiakkaat haluavat maksaa ja työnantajalla on toki direktio-oikeus työntekijään nähden. Olen myös aina vapaa irtisanoutumaan. Ahdistusta kuitenkin pahentaa, että ainoat joita voin osoittaa sormella on itseohjautuvuus ja minä itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinun mahdollista päästä työterveyshuollon kautta jonkun ammattilaisen kanssa työstämään tilannettasi? Saattaisit saada siitä sen verran apua, että jaksat hakea muualle töihin.
Varmasti olisi paikallaan. En kuitenkaan halua mitään interventioita, mihin esimies raahataan mukaan. Ei ole esimieheni syy, että olen väärässä paikassa töissä. Mieluummin sitten suorilta irtisanoutuisin.
Ap
Et taida olla itseohjautuvaa tyyppiä, joten liika vapaus ahdistaa sinua. Sinun pitää vaatia selvät määritelmät kaikelle.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhteen alussa kyllä hehkutettiin, kuinka tiimiin tarvitaan "erilaisia näkemyksiä" ja meikäläisen kaltaista generalistia (insinööritermein käsienheiluttelijaa). Tekeminen on kuitenkin käytännössä 95-prosenttisesti teknistä "konepellin alla" operoimista.
En siitä sinänsä nurise, koska siitähän asiakkaat haluavat maksaa ja työnantajalla on toki direktio-oikeus työntekijään nähden. Olen myös aina vapaa irtisanoutumaan. Ahdistusta kuitenkin pahentaa, että ainoat joita voin osoittaa sormella on itseohjautuvuus ja minä itse.
Ap
On todella yleistä päätyä paskaan työpaikkaan, jossa kukaan ei perehdytä tehtäviin. Se ei ole sinun syytäsi, vaikka tilanne hirveältä varmasti tuntuukin. Uutta matoa äkkiä koukkuun! Toivottavasti pian löytyisi parempi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti olisi paikallaan. En kuitenkaan halua mitään interventioita, mihin esimies raahataan mukaan. Ei ole esimieheni syy, että olen väärässä paikassa töissä. Mieluummin sitten suorilta irtisanoutuisin.
Ap
Aika monessa paikassa pääsee tuollaisessa tilanteessa puhumaan työpsykologille. Siitä ei mene esimiehelle tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla itseohjautuvaa tyyppiä, joten liika vapaus ahdistaa sinua. Sinun pitää vaatia selvät määritelmät kaikelle.
Olen toiminut aikoinani yksityisyrittäjänä, joten ei työn itsenäisyys sinänsä ole mikään ongelma enkä tarvitse kädestäpitelijää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ahdistushullu vauhdissa.
Copypaste-hullu taas kommentoimassa.
Ahdistuneisuushäiriö. Se ei lähde koskaan kokonaan pois, mutta helpottaa iän mukana. Valitettavasti se on sellainen seuralainen, että vaikka vaihtaisi ammattia tai työpaikkaa, se seuraa mukana. Terapiasta oli itselleni jonkin verran apua, sitten tarvittavista lääkkeistä. On vain opittava säätelemään sitä, niin selviää.
On siinä meillä asiantuntijatyötä tekevä asiantuntija 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aika monessa paikassa pääsee tuollaisessa tilanteessa puhumaan työpsykologille. Siitä ei mene esimiehelle tietoa.
Ei mene tietoa mutta lasku tulee…
Kannattaa tosiaan nyt keskittää kaikki voimat työnhakuun, koska aikaa myöten tilanne vain pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei mene tietoa mutta lasku tulee…
Joo, mutta ei yksilöitynä. Mutta ihan miten vain. Ei työterveyshuollon palvelujen käyttäminen ole pakollista.
Vähemmästäkin ahdistaa jos ei ole koulutusta työhön jota pitäisi tehdä itseohjautuvasti vielä.
Kannattaa etsiä oman alan töitä koko ajan, minkä varmaan teetkin.
Vierailija kirjoitti:
On siinä meillä asiantuntijatyötä tekevä asiantuntija 🤣
Ja sinua jonkun toisen tukala tilanne suorastaan naurattaa? Vaikutat hienolta ihmiseltä.
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Mikäli tosiaan työkuorma tai työpaikan henkilösuhteet eivät ole juurisyy. Kuulostaa siltä, että epämääräinen itseohjautuvuus aiheuttaa lisäksi voimakasta stressiä.