Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat hoitoalalle menneet? Palkat ja työn raskaus on varmasti ollut kaikille ihan selvää. Ja minkälainen hoitaja kostaa asiakkailleen motivaationsa puutteen? Heitä tuntuu olevan paljon ja ovat selvästikin väärällä alalla.
Tää mua ihmetyttää. Jos vuorotyöt, palkka ja toimenkuva ei miellytä, niin miksi hakeutua alalle? Hakee sitten sinne toimistotöihin jos siellä on kaikki paremmin.
Tällä logiikalla kukaan millään alalla ei saisi mitään vaatia, eikä lakkoilla. Ovathan kaikki tienneet mihin ovat hakeutuneet. Miten muuten ajattelin että sairaat hoidettaisiin jos kaikki todella hakis niihin toimistotöihin?
Ei taitaisi olla sinun ongelma.
Oletko ajatellut mistä saisimme tuloja jos kaikki loisis julkisella sektorilla, vaatien lisää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat hoitoalalle menneet? Palkat ja työn raskaus on varmasti ollut kaikille ihan selvää. Ja minkälainen hoitaja kostaa asiakkailleen motivaationsa puutteen? Heitä tuntuu olevan paljon ja ovat selvästikin väärällä alalla.
Tää mua ihmetyttää. Jos vuorotyöt, palkka ja toimenkuva ei miellytä, niin miksi hakeutua alalle? Hakee sitten sinne toimistotöihin jos siellä on kaikki paremmin.
Tällä logiikalla kukaan millään alalla ei saisi mitään vaatia, eikä lakkoilla. Ovathan kaikki tienneet mihin ovat hakeutuneet. Miten muuten ajattelin että sairaat hoidettaisiin jos kaikki todella hakis niihin toimistotöihin?
Saa vaatia. Kohtuudella.
Mutta hoitajien puheista päätellen koko työssä ei ole mitään hyvää. Miksi siis hakeutua alalle, jossa ei ole mitään positiivista? Vai onko kaikki hoitajat ajatelleet että jonkun on totakin työtä tehtävä, niin uhraudun yhteisen hyvän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän hoitajille ole pakko maksaa enempää kuin muillekaan, ei mikään laki siihen velvoita. Jos hoitajat ei saa mielestään riittävää palkkaa, he lähtevät muualle töihin, eikä hoitajia sitten enää ole. Jos suomalaiset haluavat romahduttaa julkisen terveydenhuollon niin siitä vaan, mutta siten ei kannata vonkua jos sitä terveydenhuoltoa ei enää ole. Jos mennään jenkkien tyyliin, jossa pitää olla jos jonkinlaista vakuutusta että pääsee hoitoon, niin se on paljon paljon kalliimpaa kuin se, että maksettaisiin verovaroista kunnon palkka hoitajille. Tässä on kysymys myös siitä, että hoitajat ovat pääsääntöisesti naisia, ja heillä "kuuluukin" olla pienempi palkka, on näet kysymys kutsumustyöstä. Jos suurin osa hoitajista olisi miehiä, ei 70.000 e vuosipalkka olisi mikään kummastus.
Uskotko jos sanon että keskimääräistä suomalaista työikäistä ei hetkauta suuntaan tai toiseen julkisen hoidon tila. Ihmiset käy yksityisellä joko omakustanteena tai työterveyden kautta, koska sinne julkiselle ei pääse.
No mä en ainakaan usko. Suomi on täynnä köyhiä joilla ei ole mahdollisuutta muuhun kuin julkiseen puoleen. Sitäpaitsi jos sattuu sairastumaan vakavammin vaikka syöpään, tuleekin hoidot yksityisellä jo sellaisiin hintoihin ettei kyllä keskituloisetkaan omasta pussistaan ilman kattavia vakuutuksia niitä maksele. Mitäköhän sairaalassa synnyttäminenkin maksaa yksityisesti? Tai pitkät jaksot psykiatrian osastoilla? Dialyysit laitteineen? Leikkaukset jälkihoitoineen? Joo. En todellakaan usko että valtaosalla olisi varaa itse kustantaa tarvitsemaansa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vaatia. Kohtuudella.
Mutta hoitajien puheista päätellen koko työssä ei ole mitään hyvää. Miksi siis hakeutua alalle, jossa ei ole mitään positiivista? Vai onko kaikki hoitajat ajatelleet että jonkun on totakin työtä tehtävä, niin uhraudun yhteisen hyvän puolesta.
Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi en tiennyt minkälaista työ oikeasti on. Taisi minullakin olla samansuuntaiset kuvitelmat kuin tämän palstan ummikoilla että helppoa hommaa jota tekee ihan vasemmalla kädellä. Totuus oli toinen. Silti täytyy sanoa että vielä 18 vuotta sitten kun valmistuin työelämään oli oikeasti selkeämpi työnkuva, parempi työilmapiiri ja vähemmän kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut mistä saisimme tuloja jos kaikki loisis julkisella sektorilla, vaatien lisää rahaa?
Älä sitten kritisoi ettei sairaanhoitajat saisi vaatia parempaa palkkaa jos kerran olet valmis sen muille oikeuttamaan. Minä en ole sanonut missään yhteydessä että muut alat eivät saisi ajaa omia etujaan. Totan nyt vaan että kannattaa varoa mitä toivoo, koska se voi toteutua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairaanhoitajana luonnollisesti ja ihan perustellusti olen sitä mieltä että onhan tämän alan palkkaus vitsi suhteessa koulutukseen ja työn vastuuseen. Ollaan naurettavalta tasolla jäljessä palkkauksessa jos vaikka vertaa muihin Pohjoismaihin ja suureen osaan Eurooppaa. Mutta mielestäni nyt ollaan ottamassa liian isoa harppausta ja olen jo kauan ollut sitä mieltä että palkankorotukset ovat paikallaan ensisijaisesti niihin yksiköihin missä vaativuustason on korkea, vastuu on korkea ja mitkä ovat ensisijaisesti hoitamassa niitä kaikista kriittisimpiä toimintoja.
Ei meillä tarvitse olla sama palkka kaikilla, en edes halua. Vaikka moni kollega repiikin pelihousunsa niin työnkuvan ja vastuualueiden mukainen palkkaus olisi reilua. Palkankorotukset ensisijaisesti akuuttiin, teho-osastolla, tehovalvontoihin sekä päivysyäviin leikkausosastoihin niin aikuisten että lasten puolella. Erityisosaamisesta lisää. Sama koskee sellaisia vuodeosastoja joilla on jokin oma kriittinen osaaminen mitä ei voi korvata millään. Olen ollut itse päivystyksessä, terveyskeskuksessa, teho-osastolla,leikkausosastolla, vuodeosastolla, hetken vanhuspuolella sekä poliklinikalla ja ihan oikeasti työnkuva ja vastuu esimerkiksi teho-osaston ja terveyskeskuksen välillä on valtava eikä sitä osaamisen tasoa voi edes verrata keskenään. Poliklinikkatyöskentely verrattuna päivystävään leikkausyksikköön tai päivystykseen on ihan naurettavaa. Tehyn kannattaisi selvittää minkälaiset yksiköt ovat niitä joihin palkkaus kannattaisi ensisijaisesti kohdentaa. Ei tämän alan palkkauksen tarvitse mitään kommunismia olla ja ei ole edes reilua se,että minulla aikanaan peruspalkka terveysasemalla oli parempi kuin teho-osastolla. Sairaanhoitajilla ei tarvitse olla sama palkka.
Kaikki kyllä ansaitsevat korotuksia peruspalkkaansa mutta ei tätä tarvitse kaikille samanaikaisesti tehdä vaan paloiteltuna osiin. Tämä olisi yksinkertaisempaa ja toteutuminen mahdollistakin. Mutta kun kaikille pitäisi ajaa samaan aikaan samat edut niin käteen jää musta Pekka.
Itse olen juuri siirtymässä ensi syksynä alalta pois ja ei jää ikävä. Ja minulla on jopa ikää, nuoremmat voivat lähteä vielä helpommin mutta lohtuna meille vanhemmille että ei se ikä kaikkea katso ;)
Nyt olet vaarallisella polulla, kun vertailet muihin maihin. Hoiva-ala pärjää siinä vertailussa varsin hyvin verrattuna muihin aloihin. Esimerkiksi tekniikan ala kulkee paljon pahemmin verokkimaita perässä.
Ei pidä paikkansa tämä väite. Ei ole kauaakaan kun luin jutun netissä jossa vertailtiin ostovoimaa erimaissa eri aloilla. Kaikissa vähänkin sivistyneissä maissa tuonkin mittapuun mukaan meillä on hoitoalalla todella heikolla tasolla palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset olosuhteet, joissa työtä tehdään, eivät kyllä ole olleet kenenkään tiedossa. Miksi hoitoalaa ei pidetä työnä, kuten mitä tahansa työtä, ilman tuota vaatimusta ” pyhästä kutsumuksesta” , jonka perusteella vaaditaan mahdottomia ja jatkuvaa uhrautumista.
Muilla aloilla ei syyllistetä työntekijöitä työvoimapulasta. Esimerkiksi ei myyjää kaupassa määrätä tekemään toista työvuoroa heti työvuoron päälle, tai bussinkuljettajalle sanota kun vuoro päättyy, että kai ajat vielä toisen vuoron perään, tässä tilanteessa.
Missä *** kuplassa itse elät? Todellakin syyllistetään. Vaikka missä. Jatkuvasti. Ihan niinkuin hoitajat olisivat ainoita, joilla on ongelmia työoloissa ympäri Suomen ja kauhea kiire ja stressi ja paskat pomot ja huono työkulttuuri jne jne. Ihan arkipäivää tuo *** on vaikka missä muuallakin! Mutta hoitajat on ainoita jotka itkee jatkuvasti!
Tämä on niin totta! Julkisella puolella hoitajat saa aina palkkansa silloin kun kuuluukin, mutta on aloja joilla voi se palkanmaksukin olla niin tai näin, lomista ja lomarahoista puhumattakaan ja he eivät ole jatkuvasti valittamassa. Kyllä on hoitajat nostaneet itsensä jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten kritisoi ettei sairaanhoitajat saisi vaatia parempaa palkkaa jos kerran olet valmis sen muille oikeuttamaan. Minä en ole sanonut missään yhteydessä että muut alat eivät saisi ajaa omia etujaan. Totan nyt vaan että kannattaa varoa mitä toivoo, koska se voi toteutua!
Edelleenmiksi hakeutua alalle missä ei ole mitään hyvää? Esim mulla on kiire ja palkka aivan surkea. Paljon huonompi kuin sh. Työoloissakaan ei ole kehumista. Tykkään kuitenkin itse työstä, niin en mitenkään koe tarpeelliseksi dissata työtäni koko ajan, vaikka se ei ihanteellista usein olekaan.
Kirjoitin jo aikaisemminkin tästä mutta uusitaan nyt, eiköhän se ole niin päin että etenkin hoitajien kyky toimia on ihailtavaa - alalla jossa potilaat ovat yhä enemmän:
-Narkkareita
-Psykopaatteja
-Narsisteja
-Sosiopaatteja
-Väkivaltaisia ja perheväkivaltaisia
-Juoppoja
On käsittämättömän ihailtavaa että hoitajat työskentelevät edellä mainittujen potilaiden kanssa ja hoitajat ansaitsevat kaiken mahdollisen kunnioituksen mutta näinhän se ei ole Suomessa jossa kyseisiä ryhmiä suojellaan yli kaiken... mielestäni nuo ryhmät ansaitsevat vain tee-se-itse-hoitosi-pakkauksen... sen sijaan Suomessa hoitajia on mm. saalistettu ja metsästetty vaarallisilla koronarokotteilla säälimättä ja täälläkin palstalla moni on saalistanut häikäilemättä niitä hoitajia jotka eivät suostu ottamaan vaarallista koronarokotetta... häpeällinen maa kaikin tavoin ei olisi kyllä uskonut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vaatia. Kohtuudella.
Mutta hoitajien puheista päätellen koko työssä ei ole mitään hyvää. Miksi siis hakeutua alalle, jossa ei ole mitään positiivista? Vai onko kaikki hoitajat ajatelleet että jonkun on totakin työtä tehtävä, niin uhraudun yhteisen hyvän puolesta.Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi en tiennyt minkälaista työ oikeasti on. Taisi minullakin olla samansuuntaiset kuvitelmat kuin tämän palstan ummikoilla että helppoa hommaa jota tekee ihan vasemmalla kädellä. Totuus oli toinen. Silti täytyy sanoa että vielä 18 vuotta sitten kun valmistuin työelämään oli oikeasti selkeämpi työnkuva, parempi työilmapiiri ja vähemmän kiirettä.
Työelämä on kyllä mennyt huonoksi viimeisen 10v aikana. Mutta niin on käynyt joka paikassa. Johtuu puhtaasti siitä, että vain rahalla on väliä. Mutta miksi jäädä alalle? Uudelleen kouluttautuminen tuskin on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenmiksi hakeutua alalle missä ei ole mitään hyvää? Esim mulla on kiire ja palkka aivan surkea. Paljon huonompi kuin sh. Työoloissakaan ei ole kehumista. Tykkään kuitenkin itse työstä, niin en mitenkään koe tarpeelliseksi dissata työtäni koko ajan, vaikka se ei ihanteellista usein olekaan.
Eihän hoitoalalle enää hakeudutakaan! Siksi pula hoitajista kasvaa koko ajan kun nykyiset lähtee eikä uusia tule.
Tuskin nyt kukaan ajattelee ettei alalla ole ongelmia ja kiirettä, ja etteikö siellä pitäisi olla osaavaa porukkaa, etteikö hoitajien työ olisi tärkeää jne. muttakun pointti on se että mistä ne rahat? Ja että hoitajat EI ole ainoita? Kyse verovaroin maksetuista palveluista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa vaatia. Kohtuudella.
Mutta hoitajien puheista päätellen koko työssä ei ole mitään hyvää. Miksi siis hakeutua alalle, jossa ei ole mitään positiivista? Vai onko kaikki hoitajat ajatelleet että jonkun on totakin työtä tehtävä, niin uhraudun yhteisen hyvän puolesta.Kun minä opiskelin sairaanhoitajaksi en tiennyt minkälaista työ oikeasti on. Taisi minullakin olla samansuuntaiset kuvitelmat kuin tämän palstan ummikoilla että helppoa hommaa jota tekee ihan vasemmalla kädellä. Totuus oli toinen. Silti täytyy sanoa että vielä 18 vuotta sitten kun valmistuin työelämään oli oikeasti selkeämpi työnkuva, parempi työilmapiiri ja vähemmän kiirettä.
Työelämä on kyllä mennyt huonoksi viimeisen 10v aikana. Mutta niin on käynyt joka paikassa. Johtuu puhtaasti siitä, että vain rahalla on väliä. Mutta miksi jäädä alalle? Uudelleen kouluttautuminen tuskin on mahdotonta.
Juu, on itseasiassa jo työn alla uusi ammatti johon työn ohessa opiskelen 🙂. Liittyy tavallaan nykyiseen työhön, mutta suoria potilaskontakteja ei enää ole.
Ai miten sairaat hoidettaisiin? No en v***u tiiä. Eipä ole minun päänsärkyni. Tätäkin keskustelua seurattuani olen voinut vain ihmetellä, miksi olen joskus niin kovasti halunnut auttaa toisia ihmisiä ja tehdä työtä heidän hyväkseen. Alanvaihto ei kaduta yhtään.
Terveydenhuollon romahdus on jo hyvällä alulla. Tulevaisuudessa saatte varautua yhä enemmän ottaamaan vastuuta ikääntyvistä vanhemmista mutta eipähän tarvitse niille idiooteille paskahoitajille palkkoja maksella. Nääntykää iloisesti hymyilevinä taakkanne alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatikaa pois, ei minua haittaa vaikka polimaksut kymmenkertaistuis.
Parastahan olisi että maksaisitte lääkäristä täyden hinnan. Jenkkien tyyliin syöpähoidot 10 000€ kuukausi ja synnytyksestä kilahtais se 11 000€ lasku.
Hitto, tuplataan hoitajien liksa, mutta tehdään se palvelua käyttävien rahoilla.
Sama juttu varhaiskasvatukseen. Tuet helvettiin ja 1400€ kuussa laskua per lapsi. Voidaan kans tuplata tarhatätien liksa oikealle tasolle ja katsotaan paljonko pitää nostaa maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Antaa vaatia.
Pitää muistaa että myös lakkoilevan hoitajan lapset, siskon lapset, äiti, ystävän vanhemmat ja moni muu kärsii ja kuolee kun hoitaja haluaa rahaa.
Se tulee muuten olemaan kaunista kun oma äiti tai lapsi kuolee hoidon puutteeseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatikaa pois, ei minua haittaa vaikka polimaksut kymmenkertaistuis.
Parastahan olisi että maksaisitte lääkäristä täyden hinnan. Jenkkien tyyliin syöpähoidot 10 000€ kuukausi ja synnytyksestä kilahtais se 11 000€ lasku.
Hitto, tuplataan hoitajien liksa, mutta tehdään se palvelua käyttävien rahoilla.
Sama juttu varhaiskasvatukseen. Tuet helvettiin ja 1400€ kuussa laskua per lapsi. Voidaan kans tuplata tarhatätien liksa oikealle tasolle ja katsotaan paljonko pitää nostaa maksuja.
Samoilla linjoilla. Sen kuin nostetaan palkkoja, mutta käyttäjät maksakoot sen nousun. Kysynnän ja tarjonnan laki sitten kertoo koska palkka on oikealla tasolla. Ja hoitoonkin saattaisi päästä kun jonot purkautuu, kun jokaista amputoidun isovarpaan jomotusta ei käydä valittamassa.
Minusta tärkeintä olisi laittaa resursseja hoitajien määrään. Että työ olisi mielekästä ja sen voisi tehdä hyvin ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tärkeintä olisi laittaa resursseja hoitajien määrään. Että työ olisi mielekästä ja sen voisi tehdä hyvin ja rauhassa.
Näinpä!
kaupoissakin pitää kaikilla kassoilla olla myyjä jatkuvasti, hyllyjen pitää olla täyttä mutta ilman hävikkiä, ja kaiken pitää olla tuoretta.
Niin, eikä se saa maksaa juuri mitään. Otetaan verorahoista ettei kuluttajat joudu maksamaan.
Tätä kyllä voi oikeasti ihmetellä. Jos jossain muualla maailmassa on jonkinlainen kriisi päällä, tai muuten vaan ajatellaan että kyseinen maa tarvitsisi syystä tai toisesta tukea, niin AINA löytyy rahaa. Miljoonia ihan tuosta vaan. Vaikka juuri olisi sanottu että nyt ei ole rahaa oman maan menoihin, niin heti kun jossain muualla maailmassa vähänkin vingahdetaan, niin kyllä täällä ollaan kaivamassa kuvetta. Oman maan tarpeisiin ei sitten löydy millään. Ei koskaan.