Vauva-ajan tarvikkeet: tarpeelliset ja turhakkeet MP
Maailma on pullollaan kaikenlaista lastenhoitotarviketta, joista esikoista odottavan pää on ihan pyörällä. On maidon lämmittäjää, unipesää, itkuhälytintä, älysukkaa, imetystyynyä...
Mitä oman kokemuksesi perusteella suosittelit hankkimaan arjen helpotukseksi?
Hankittuna vasta pinnasänky ja vaunut. Turvakaukalon etsintä vielä kesken, hoitopöytä harkinnassa (pienet tilat).
Kommentit (220)
Tarpeelliset:
Unipesä, kapalopussi, itkuhälytin, rintapumppu, vartalotyyny, sitteri, lämpöpussi turvakaukaloon…
Turhakkeet:
Kantoliina, rintareppu, hoitopöytä, imetystyyny…nämä nyt tulevat ekoina mieleen.
AP: jo hankkimanne tarpeelliset, muut mainitsemasi turhia itkuhälytintä lukuunottamatta. Jälkimmäinen on ollut korvaamaton ulkona nukuttaessa ja ylipäätään 2kerroksisessa asunnossa (etenkin suihkussa käynnin, kotitöiden ym aikana).
Lisäksi itsellä on turvakaukaloon sopiva ratasrunko ollut ehdoton, kun ensin sektion jäljiltä kantamiskielto ja nyt käsivamman. Myös liukkailla pääsee sillä turvallisesti siirtymään. Tuttuja pähkäilyjä kun esikoinen täytti juuri 3kk :) Milloin teillä la?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän asian vierestä, mutta miksi nykyään kaikki käyttävät vaunuissa sitä "verhoa". Sen funktio ei oo ikinä selvinnyt minulle, omat lapset ovat jo isoja ja sellaista käytetty 2000-luvun alussa.
En tiedä mitä verhoa tarkoitat mutta ainakin minä tiedän että jo 2000- luvun alussa on käytetty harsoliinaa kuomun edessä esim auringon ja tuulen suojana. Kopan saa näin vähän hämärämmäksi ja kyllä mun vauvat nukkuu paremmin kuin jos aurinko paistaa sisään. Itse käytän myös ohutta harsoa. Siitä menee kyllä oikein hyvin ilma läpi, mutta ei paista aurinko suoraan. Nykyään varmaan tunnetaan myös suoran auringonpaisteen vaarat paremmin kuin 20 vuotta sitten? Täällä myös hyvin tuulista ja antaa myös jonkin verran viimalta suojaa.
Ja jotain suojaa myös kaikilta pöpöiltä tällaisena aikana silloin, kun joutuu vauvaa viemään ihmisten ilmoille
Tarpeellisuus ja turhakkeus riippuu ihan omasta elämäntyylistä ja vauvasta, ei voi oikeen etukäteen välttämättä tietää. Mun vauvalla koliikkikeinu oli aika turhake, kaverin vauvalla sama vehje oli pelastus.
Omalla kohdalla tarpeellisimmat ja eniten käytetyt vehkeet on olleet kantoreppu, kantotakki, villafleece haalari, sock ons sukanpitimet
Turhakkeita olleet tutit, tuttipullot, rintapumppu. Vauva ei huolinut tuttia ja tuttipulloa ei edes jaksettu kokeilla ikinä. Leikkikehä oli kans turhake, hankittiin että saa lattialla olevan vauvan ja vauvan lelut turvaan koiralta mutta koira yllättäen varoo oma-aloitteisesti molempia.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone on vähän ikävä hoitopöytä vauvalle linkousvaiheessa...
Mun vauvan mielestä just ässä 😁
Etukäteen luulin turhakkeeksi, mutta pari kk jatkuvan sylittelyn joten jälkeen elämän "pelasti" vaunun heiluttelija sleepyTroll. Sen avulla nukkuu vaunuissa ylipäätään ollenkaan ja pitempiä aikoja nyt vanhempana vauvana. Rintapumpun sain kaverilta ja pelasti sen järkyttävän kivuliaan pakkautumisvaiheen yli, ja auttoi nostamaan maitomäärät hyvälle tasolle. Äidinmaidonkerääjä/alipainelumppu on ollut kans tosi hyötyostos, muuten sitä maitoa olis holvannut pitkin lattioita. Rintareppu on kätevä jos mitään menoja missä pitäisi pitkään kantaa vauvaa tai on tällainen sylimallin vauva ja haluaa joskus vaikka siivota tai tehdä ruokaa. Ensisänky pyörillä oli siinä alkukuukausina kiva (saatiin pinnasänky käytettynä kaverilta myöhemmin niin päädyttiin ensisängyn ostoon, pinnasänkyyn ei nyt vaan suostu nukkumaan), kun sektiosta toipuminen oli kivuliasta ja sillä sai vauvaa kuljetettua mukana. Mitään älyttömän turhaa en hoksaa, kaiken saa kiertoon kyllä, mutta turvakaukalo/vaunut lukuunottamatta ehdit vauvan mukaan ostaa tarvittavat
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen luulin turhakkeeksi, mutta pari kk jatkuvan sylittelyn joten jälkeen elämän "pelasti" vaunun heiluttelija sleepyTroll. Sen avulla nukkuu vaunuissa ylipäätään ollenkaan ja pitempiä aikoja nyt vanhempana vauvana. Rintapumpun sain kaverilta ja pelasti sen järkyttävän kivuliaan pakkautumisvaiheen yli, ja auttoi nostamaan maitomäärät hyvälle tasolle. Äidinmaidonkerääjä/alipainelumppu on ollut kans tosi hyötyostos, muuten sitä maitoa olis holvannut pitkin lattioita. Rintareppu on kätevä jos mitään menoja missä pitäisi pitkään kantaa vauvaa tai on tällainen sylimallin vauva ja haluaa joskus vaikka siivota tai tehdä ruokaa. Ensisänky pyörillä oli siinä alkukuukausina kiva (saatiin pinnasänky käytettynä kaverilta myöhemmin niin päädyttiin ensisängyn ostoon, pinnasänkyyn ei nyt vaan suostu nukkumaan), kun sektiosta toipuminen oli kivuliasta ja sillä sai vauvaa kuljetettua mukana. Mitään älyttömän turhaa en hoksaa, kaiken saa kiertoon kyllä, mutta turvakaukalo/vaunut lukuunottamatta ehdit vauvan mukaan ostaa tarvittavat
Ai niin ja iso C imetystyyny on ollut hyvä, ja minulla sohvalla jatkuvassa käytössä muutenkin kuin vauvan kans. Jo raskauden lopussa sain tuettua kylkiasentoa, kun meinasin aina kääntyä unissaan selälleen, miten ei sais loppuvaiheessa olla.
turhake123 kirjoitti:
Meillä isoin turhake oli Emmaljungan yhdistelmävaunut. Jäätävän isot sotavaunut. Kakkosella käytettynä ostetut, kokoontaittuvat juoksurattaat johon tyyppi iskettiin kantokassissa.
Hoitolaukku on toinen turhake. Kakkosella retkeilykaupasta ostetut pakkauspussit, jotka sai roikkumaan rattaista näppärästi.
Ensimmäistä varten ei tarpeeksi isoa hoitolaukkua löydy, seuraaville riittääkin sitten oma olkalaukku, jossa on miljoona taskua ja jonka sisään meni erään vaippafirman lahjoittama taiteltava hoitoalusta, jonka taskuihin puolestaan meni muutama varavaippa, rätti ja puhdas sisävaatekerta ja näytepakkaus puhdistuspyyhkeitä. Sen lisäksi oli muutama lusikka tietyssä olkalaukun taskussa ja ohut ruokalappu ja vesipullo kesäisin. Isompaa varten sitten oli laastareita ja muutama desinfiointipyyhe ja joskus pillimehu. Ruokapurkin pystyi ostamaan kaupasta tarvittaessa.
3 lasta saaneena en ikinä ole omistanut hoitopöytää. Kaverini aikanaan vinkkasi, että hoitoalusta riittää, sen laittaa sängyn päälle pestävän pissasuojan kera, niin saa itsekin istua samalla kun vauvaa hoitaa. Ja tämä vinkki ollut paras, ei tosiaan koskaan ollut tarvetta pöydälle. Meillä myös pinnasänky oli turha, koska kaikki ovat nukkuneet perhepedissä.
Vierailija kirjoitti:
Pinnasänky on tosiaan sellainen iso hankinta, jonka moni tekee kiireellä ennen vauvan syntymää. Oikeasti sillä ei ole kiire, koska äitiyspakkauksen laatikosta saa ensisängyn. Yllättävän monelta jää pinnasänky kokonaan käyttämättä. Myös meiltä. On vain niin paljon helpompaa imettää vieressä nukkuvaa vauvaa.
Nykyään synnärilläkin suositaan vauvan pitämistä äidin vieressä. Minua pelotti nukkua kapeassa reikälaitaisessa sängyssä vauvan kanssa. (Jotkut "asiantuntijat" nykyään paheksuvat vauvan laittamista synnärillä eri sänkyyn, vaikka ennen vanhaan oli ok, että vauvat pidettiin viikon vauvahuoneessa nukkumassa.) En myöskään uskaltanut nukkua sikeästi yöunia vastasyntynyt vieressä, vaan nostin hänet sinne pahvilaatikkoon. Mutta siitä hän siirtyi viereen, ei pinnasänkyyn. Tietysti sänky on ok, jos sellaisesta tykkää.
Meillä taas se pinnasänky on ollut ehdoton. Esikoinen ei viihtynyt lainkaan pahvilaatikossa nukkumassa, oli tyytyväinen, kun pääsi pinnasänkyyn nukkumaan. Ei sieltä ole ollut pitkä matka nostaa syömään ja takaisin nukkumaan. Syvään pinnasänkyyn on voinut jättää huoletta nukkumaan, ei sieltä tipu, eikä kiipeäkään ja voi itse käydä rauhassa suihkussa. Pahimmillaan sinne on voinut laittaa pienemmän turvallisesti huutamaankin, kun on ollut pakko mennä vaihtamaan isomman vaippoja. Kakkonen oli niin levoton nukkuja, ettei hänen kanssaan voinut nukkua, kun tuli potku leukaan tai tuli päälle poikittain nukkumaan. Kakkonen lähti ennätysaikaisin liikkeelle. Kolmonen käytti vielä samaa sänkyä.
Tuo sänky tuli ostettua kiireellä esikoisen jo synnyttyä. Tarkoitus oli ostaa se ennen syntymää, mutta esikoinen yllätti ja päätti syntyä reilusti etuajassa.
Tässä minun kokemukseni, vaikka tulihan tässä kai selväksi jo, että tarpeita on monia ja vauvat erilaisia, mikä on tosi hyödyllinen hankinta toiselle on toiselle turha.
Todella tarpeelliset:
turvakaukalo
vaunut
Lapsen isän mielestä todella hyödylliset:
hoitopöytä (meillä ei yläkerran vessaan mahdu mitään tasoa), koska hän ei tykkää yhtään hoitaa vauvaa hankalassa asennossa lattialla tai sängyllä. Minä hoitelen vauvaa mielelläni vaikka lattialla syväkyykyssä.
Elämää helpottavat:
itkuhälytin (me nukutettiin vauvaa aidatulla takapihalla)
imetystyyny esikoisen kanssa, koska imetyksen opettelu tuntui todella vaikealta. Toisen lapsen kanssa en enää käyttänyt
hoitolaukku, koska meidän laukussa on sellaiset klipsit, joilla sen saa helposti vaunujen työntöaisaan kiinni. Tavarat on siinä helposti käden ulottuvilla sitten.
Hauskat jutut (vaikka ilmankin oltaisiin pärjätty):
kantoreppu (esim. pääsee metsään/poluille kävelylle vauvan kanssa)
kantotakki
Meille turhat:
turvakaukalon adapteri vaunuihin. En halunnut pitää vauvaa turvakaukalossa yhtään ns. turhaan, joten siirsin hänet aina vaunukoppaan jos mentiin ostoksille tai muualle autolla. Semmoisen suosituksen olen lukenut, että vastasyntyneelle turvakaukalon asento ei ole hyvä.
Mun lapset on jo teinejä, joten silloin ei vielä ollut ihan sitä määrää tavaraa tarjolla. Mutta itse katsoin hyödylliseksi:
*Turvakaukalo isofix-telakalla. Tämä sekä turvallisuuden että näppäryyden takia.
Kaukalopussi. Sama perustelu kuin edellä.
Unipussit (kesä- ja talviversio)
Imetystyyny
Pinnasänky, josta sai laidan laskettua
Matkarattaat
Yhdistelmävaunut pehmeällä kantokopalla
Lisäksi omassa arjessa välttämättömäksi tuli imetys- ja imemisvaikeuksien takia rintapumppuv rintakumitc tuttipullot ja vastikkeet.
Näistä matkarattaat, imetystyynyn ja pinnasängyn ostin käytettynä ja unipussit tein itse. Kaikki paitsi unipussit myin pois, kun ei enää tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.
en uskalla kiivetä ja laittaa vauvaa pesutorninpäälle
ei mikään kirjoitti:
Tässä minun kokemukseni, vaikka tulihan tässä kai selväksi jo, että tarpeita on monia ja vauvat erilaisia, mikä on tosi hyödyllinen hankinta toiselle on toiselle turha.
Todella tarpeelliset:
turvakaukalo
vaunut
Lapsen isän mielestä todella hyödylliset:
hoitopöytä (meillä ei yläkerran vessaan mahdu mitään tasoa), koska hän ei tykkää yhtään hoitaa vauvaa hankalassa asennossa lattialla tai sängyllä. Minä hoitelen vauvaa mielelläni vaikka lattialla syväkyykyssä.
Elämää helpottavat:
itkuhälytin (me nukutettiin vauvaa aidatulla takapihalla)
imetystyyny esikoisen kanssa, koska imetyksen opettelu tuntui todella vaikealta. Toisen lapsen kanssa en enää käyttänyt
hoitolaukku, koska meidän laukussa on sellaiset klipsit, joilla sen saa helposti vaunujen työntöaisaan kiinni. Tavarat on siinä helposti käden ulottuvilla sitten.
Hauskat jutut (vaikka ilmankin oltaisiin pärjätty):
kantoreppu (esim. pääsee metsään/poluille kävelylle vauvan kanssa)
kantotakki
Meille turhat:
turvakaukalon adapteri vaunuihin. En halunnut pitää vauvaa turvakaukalossa yhtään ns. turhaan, joten siirsin hänet aina vaunukoppaan jos mentiin ostoksille tai muualle autolla. Semmoisen suosituksen olen lukenut, että vastasyntyneelle turvakaukalon asento ei ole hyvä.
Turvakaukalossa ei tosiaan suositella olevan yli tuntia ellei sitä saa makuuasentoon. Meillä turvakaukalon saa vaunuihin kiinnitettynä tai maassa ollessaan avattua makuuasentoon, jolloin siinä voi turvallisesti jatkaa unia vaikka kauppareissun ajan. Ihan huippuhyvä ominaisuus, sillä muuten autoon ei enää olisikaan mahtunut mitään ostoksia kauppareissuilla, kun vaunut olisivat vieneet suurimman osan tilasta. Eli oma lisäykseni tarpeellisten listaan on makuuasentoon menevä turvakaukalo.
Meillä oli hoitoalusta kodinhoitohuoneen tasolla. Siinä kätevästi tiskiallas ja seinähylly vaipoille ihan vieressä. Ihmeen harvalla kommenttien perusteella ollut näin, vaikka käsittääkseni kodinhoitohuoneet on nykyään monissa taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämä aina: ÄLKÄÄ ostako hoitopöytää. Vaipat vaihtaa pehmusteen päällä pesukoneen päällä, se on juuri sopivan korkuinen. Hoitopöytä on ongelmajätettä.
Mulla on pesutorni siinä on peruskone ja kuivausrumpu yhdessä pinossa. Senkö päällä pitäisi vaihtaa? Mä vaihdoin ainakin aina hoitopöydän päällä ja löysin sen alunpitäen halvalla torista sekä lahjotin eteenpäin kaverille
Vierailija kirjoitti:
3 lasta saaneena en ikinä ole omistanut hoitopöytää. Kaverini aikanaan vinkkasi, että hoitoalusta riittää, sen laittaa sängyn päälle pestävän pissasuojan kera, niin saa itsekin istua samalla kun vauvaa hoitaa. Ja tämä vinkki ollut paras, ei tosiaan koskaan ollut tarvetta pöydälle. Meillä myös pinnasänky oli turha, koska kaikki ovat nukkuneet perhepedissä.
Meillä hoitopöytä oli loistava.
Vauva oli paikoillaan, oikealla korkeudella ja kaikki ns käden ulottuvilla
Miksi ihmiset luettelee kantoliinan turhaksi. Esikoinen ehkä menisi ilman mutta toka ja kolmas ei olis kyllä mennyt kun ne muut on siinä vieressä. Varsinkin kun mun lapset on aina viihtynyt lähellä ihmisiä. Ja vietti tunteja päivässä kantoliinassa.
Hoitopöytää ei tietty tarvitse jos on joku muu sopiva paikka vaihtaa vaipat, mutta halvempaa on ostaa hoitopöytä kuin laittaa pesukone vaihtoon tai muuten remontoida kylppäriä sitä varten. Sängyn päällä tai lattialla se on epäergonomista ja lisäksi vesipisteen olisi hyvä olla vaipanvaihtopaikan välittömässä läheisyydessä pesuja varten. Kyllä niinkin varmasti pärjää, mutta kyllä itse arvostin kylppärissä olevan hoitopöydän helppoutta.
Itkuhälyttimen tarpeellisuus riippuu missä asuu, jos ei voi nukuttaa lasta ulkona ja asunto on pieni, ei tarvitse. Mutta jos on tosi iso talo tai haluaa että lapsi voi nukkua vaunuissa ulkona niin se on hyvä. Ei ole tietysti pakko ostaa heti valmiiksi, sen ehtii kyllä hommata jos alkaa tuntua tarpeelliselle, vastasyntynyttä ei kuitenkaan tee mieli jättää mihinkään.
Rattaisiin kytkettävä kaukalo on kyllä näppärä, mutta sekin riippuu tarpeista. En ikinä käyttänyt sitä ruokakaupassa vaan laitoin kaukalon ostoskärryyn, mutta vaikka neuvolaan mennessä ja muilla lyhyillä ostosreissuilla se oli hyvä. Vauvaa ei pidä pitää pitkiä aikoja turvakaukalossa (ellei se ole semmoinen makuuasentoon laitettava), eli pidempään shoppailuun otettava vaunukoppa mukaan, mutta just niille lyhyille siirtymille on kätevää kun ei tartte herättää vauvaa ja irrotella ja kiinnitellä vöitä, eikä tarvitse miettiä pukemista kun vauva voi olla siellä kaukalossa lämpöpussissaan. Kaukalo on raskas ja hankala kantaa varsinkin lapsen kasvaessa, ja varsinkin jos on muutakin kannettavaa.
Onko normaalia kastella kasveja omalla siemen nesteellä
Meidän naapurissa ei ole tuota ongelmaa. Vauvalla niin kova ääni, että itku kuuluu ilman hälytintä betoniseinän läpi.