Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatustieteen soveltuvuuskokeet

Vierailija
21.03.2022 |

Onko siellä eri pääaineiden opiskelijahakijat samaan aikaan?
Eli esim varhaiskasvatuksen hakijat ja luokanope/ kässäope jne hakijat samaan aikaan samassa paikassa?
Vai vaka omassa ns toisiaan vasten vai miten?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että kasvatustieteitä vain kävellään sisään opiskelemaan? t.Maisteri

Vierailija
22/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteet on tieteenala, jossa on eri opntosuuntia.

Opintosuunta valitaan haettaessa

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Ruotsinkielinen linja vakaan

Erityispedagogiikka

Yleinen ja aikuiskasvatustiede mm

Ja kaikkiin opettajaopintoihin on soveltuvuuskokeet. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

en tiedä, mistä tuon olet kehittänyt mutta vielä kerran: olen lukenut kasvatustieteen perusopinnot 25 opintopistettä. Tähän asti sulle on kaikki selvää, eikö olekin. MITÄÄN soveltuvuuskoetta EI ollut. Olen ollut esim. liikuntatieteelliseen hakemassa ja siellä oli soveltuvuuskoe. Oli piirrostehtäviä, oli ryhmähaastattelu, oli musiikin mukaan liikkumista. Kaiken kaikkiaan: soveltuvuuskoe siis. MITÄÄN tällaista ei ollut kasvatustieteen perusopinnoissa. Mikä TÄSSÄ on vaikea ymmärtää. Ja jos olisin jatkanut aineopintoihin, MITÄÄN soveltuvuuskoetta ei edelleenkään ollut: EI haastattelua, EI ilmoitusta, että sellainen vaaditaan, EI piirustustehtävää, ei mitään. Sotket kasvatustieteen pedagogisiin opintoihin. Tai vaihtoehtoisesti, mikäli et valehtele, jokin oppilaitos käyttää sanaa kasvatustiede aivan eri merkityksessä kuin se, jonka alaisena itse nuo perusopinnot kävin läpi, mikä tuntuisi todella omituiselta.

Niin, mähän en kysynyt oliko sulla pääsykoe / soveltuvuuskoe.

Edellä mainitut tiedot ovat siis Helsingin yliopistolta - eli jos haet vakaopeksi ja / luokanopeksi, sulla on soveltuvuuskoe.

Tässä aloituksen kysymyksessä kysyttiin, onko ne KENELLÄ soveltuvuuskoe on, siellä yhtä aikaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Erityispedagogiikka

Ja kaikkiin opettajaopintoihin on soveltuvuuskokeet. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

en tiedä, mistä tuon olet kehittänyt mutta vielä kerran: olen lukenut kasvatustieteen perusopinnot 25 opintopistettä. Tähän asti sulle on kaikki selvää, eikö olekin. MITÄÄN soveltuvuuskoetta EI ollut. Olen ollut esim. liikuntatieteelliseen hakemassa ja siellä oli soveltuvuuskoe. Oli piirrostehtäviä, oli ryhmähaastattelu, oli musiikin mukaan liikkumista. Kaiken kaikkiaan: soveltuvuuskoe siis. MITÄÄN tällaista ei ollut kasvatustieteen perusopinnoissa. Mikä TÄSSÄ on vaikea ymmärtää. Ja jos olisin jatkanut aineopintoihin, MITÄÄN soveltuvuuskoetta ei edelleenkään ollut: EI haastattelua, EI ilmoitusta, että sellainen vaaditaan, EI piirustustehtävää, ei mitään. Sotket kasvatustieteen pedagogisiin opintoihin. Tai vaihtoehtoisesti, mikäli et valehtele, jokin oppilaitos käyttää sanaa kasvatustiede aivan eri merkityksessä kuin se, jonka alaisena itse nuo perusopinnot kävin läpi, mikä tuntuisi todella omituiselta.

No kuten sanoit- perusopinnot voi tehdä vaikka avoimessa- silloin ei siis pyritä kandi tai maisteritutkintoon.

Mutta jos pyrit kandiksi tai maisteriksi niin toki pyrit kyseiseen laitokseen ja siihen on soveltuvuuskokeet

Vierailija
24/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko opettajan pedagogisia...? En muista aivan tarkalleen, mutta soveltuvuusarviointi taisi olla ainekohtaista.

Joka tapauksessa tämä ns. auskultointi vie yhden opintovuoden jokseenkin kokonaan. Opetusharjoittelua on kaikilla eri luokka-asteilla (ylä-aste ja lukio) ja tiivistä ryhmäopetusta ainekohtaisesti opettajankoulutuslaitoksella. Samalla suoritetaan ainakin osassa myös puheviestinnän tutkinto. Ja sitten tietenkin kasvatustieteestä vaaditaan tietty määrä opintoviikkoja.

Vierailija
25/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä vastaus kysymykseesi, kenen kesken soveltuvuuskokeessa "kilpailet", on oman aineesi opiskelijoiden kesken. Joka vuosi soveltuvuuskokeessa karsiutuu osa totta kai pois, koska tarkoitus on juuri arvioida soveltuvuutta opeksi ja koska yl. opettajan pedagogisiin kaikki hakeutuvat vasta opintojen loppupuolella, tunkuakin on monelta vuosikurssilta. Omana vuonnani meitä oli n. 15.

Vierailija
26/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TARKOITAN:

Kun pyrin Yliopistoon sisään, opiskelemaan luokanopettajaksi tai vakaopeksi. Niin silloin on soveltuvuuskokeet.

En aineopintoja ollenkaan nyt.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Erityispedagogiikka

Vierailija
27/29 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö. Tota- tottakai kasvatustieteessä on soveltuvuskokeet kun haet esim luokaopeksi, kässänopeksi, varhaiskasvatuksen opettajaksi jne.

Ei sinne pelkällä papereilla pääse.

No ei taatusti ole soveltuvuuskokeita, kai minä nyt tiedän, kun ole kasvatustieteen perusopinnot suorittanut :D.

Kuulin vasta jälkikäteen, kun olin aloittanut opinnot, ettei tuo valmista edes mihinkään. Ne on PEDAGOGISET opinnot, jotka vaaditaan opetusalalle. Kasvatustiede on ihan humpuukiaine. Termi kuulostaa oikeinkin pätevältä, mutta kasvatustieteen "papereilla" et pääse opettamaan. Kannattaa kysellä tarkemmin oppilaitoksista, on tosi iso suru huomata tuo jälkikäteen ja tajuta, että hukkasi aikansa väärään aineeseen. MInulle kävi niin.

Tässä olikin kyse OPETTAJIEN soveltuvuuskokeesta, ei kasvatustieteen. Minun aikanani pääsykoe oli käytännössä joku haastattelu, jossa sain ilmeisesti historian vähäisimmät pisteet siksi, että minulla oli jo hakuvaiheessa opetushallinnon tutkinto. En siis päässyt luokanopettajan monialaisiin opintoihin, vaikka rehtoreista oli siihen aikaan kuulemma pulaa.

Pedagogisiin opintoihin kuuluu myös kasvatustiedettä. Kasvatustieteen maisterin tutkinto on kieltämättä yksi turhimmista tutkinnoista työmarkkinoilla, varsinkin jos pitkä sivuaine on jotain yhtä turhaa. Sivuainevalinnoilla voi pelastaa paljon ja saada kelpoisuuden esimerkiksi sivistysjohtajaksi kuntaan.

Vierailija
28/29 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Erityispedagogiikka

No kuten sanoit- perusopinnot voi tehdä vaikka avoimessa- silloin ei siis pyritä kandi tai maisteritutkintoon.

Mutta jos pyrit kandiksi tai maisteriksi niin toki pyrit kyseiseen laitokseen ja siihen on soveltuvuuskokeet

Vielä tarkennus: Opettajakouluksiin on soveltuvuuskoe, kasvatustieteeseen ilman opettajaopintoja ei ole. Pelkän kasvatustieteen tutkintoa suorittavat voivat hakeutua erikseen opettajan pedagogisiin, mutta ilman erityisiä lisäopintoja he eivät saa kelpoisuutta minkään muun aineen kuin kasvatustieteen opettamiseen. Sekin on nähty, että yliopistossa opetti opettajiksi kouluttautuvia hän, joka ei ollut itse päässyt samaan opettajakoulutukseen vaan oli suorittanut kasvatustieteen opinnot.

Vierailija
29/29 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas puurot ja vellit sekaisin.

Opeopinnot on kuitenkin siellä kasvatustieteellisessä ja siellä opiskellaan kasvatustieteitä.

Mutta eihän tämä yksi sitä ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme