Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatustieteen soveltuvuuskokeet

Vierailija
21.03.2022 |

Onko siellä eri pääaineiden opiskelijahakijat samaan aikaan?
Eli esim varhaiskasvatuksen hakijat ja luokanope/ kässäope jne hakijat samaan aikaan samassa paikassa?
Vai vaka omassa ns toisiaan vasten vai miten?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu hakee koulutukseen, josta valmistuu työntekijäksi varhaiskasvatukseen tai kouluun? Soveltuvuuskokeeksi riittänee, ettei ymmärrä valita mitä tahansa muuta alaa. Opettajien ja kasvattajien työ kentällä olla täydessä kaaoksessa, ollut jo vuosikymmenen ja jatkuvasti pahentuen. Mikään media ei väitä vastakkaista, ei edes liitot.

Vierailija
4/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen ja tykkään työstäni jo nyt.

Mulla on töissä kiva ilmapiiri sekä kollegat.

Palkka ei ole tietenkään yhtä hyvä kuin pitäisi, mutta parempaa kun alalla yleensä.

Lisäksi mulla on pitkät lomat

Vierailija
5/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen soveltuvuuskoe? Eihän sellaista ole. Olen lukenut kasvatustieteen perusopinnot sivuaineena eikä taatusti ollut soveltuvuuskoetta.

Kasvatustiede on näennäisaine, joka ei valmista mihinkään. Se on aikoinaan sorvattu opetusalan ihmisille tuomaan "tieteellisyyttä" pedagogisen alan imagoon. Ennen vanhaan opettajat eivät olleet korkeakoulutettuja tms. ja tähän vaivaan yksi osa-alue oli kasvatustiede. Sinuna hakisin kyllä lukemaan ihan mitä tahansa muuta alan koulutusta kuin kasvatustiedettä. Se on filosofiaan ja vastaaviin opintoihin verrattava turhake. Paljon kertoo sekin, että opintoihin kuului tiiviinä osana luentoja Kreikan filosofeista, koska kasvatutstiede on tarkoitettu yleissivistäväksi, samoin kuin uuvuttava Antiikin Kreikan kertaaminen... miksi sitäkin pitää ihan joka paikkaan tunkea, eikö nuo asiat käyty läpi riittävästi jo ihan viimeistään lukiossa.

Vierailija
6/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö. Tota- tottakai kasvatustieteessä on soveltuvuskokeet kun haet esim luokaopeksi, kässänopeksi, varhaiskasvatuksen opettajaksi jne.

Ei sinne pelkällä papereilla pääse.

Vierailija
7/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian maisterina mulla ei olis mitään työtä.

Se on ehkä yksi helpoimmista maisteriohjelmista mitä olemassa on. Lisäksi työllisyys todella kehnoa.

Ja sekin pienipalkkaista

Vierailija
8/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen soveltuvuuskoe? Eihän sellaista ole. Olen lukenut kasvatustieteen perusopinnot sivuaineena eikä taatusti ollut soveltuvuuskoetta.

Kasvatustiede on näennäisaine, joka ei valmista mihinkään. Se on aikoinaan sorvattu opetusalan ihmisille tuomaan "tieteellisyyttä" pedagogisen alan imagoon. Ennen vanhaan opettajat eivät olleet korkeakoulutettuja tms. ja tähän vaivaan yksi osa-alue oli kasvatustiede. Sinuna hakisin kyllä lukemaan ihan mitä tahansa muuta alan koulutusta kuin kasvatustiedettä. Se on filosofiaan ja vastaaviin opintoihin verrattava turhake. Paljon kertoo sekin, että opintoihin kuului tiiviinä osana luentoja Kreikan filosofeista, koska kasvatutstiede on tarkoitettu yleissivistäväksi, samoin kuin uuvuttava Antiikin Kreikan kertaaminen... miksi sitäkin pitää ihan joka paikkaan tunkea, eikö nuo asiat käyty läpi riittävästi jo ihan viimeistään lukiossa.

Btw, samat logiikan kurssit opetetaan tietojenk.tieteen / taloustieteen / matematiikan opiskelijoille…ja nimenomaan teoreettisen filosofian peruskursseja ovat nämä.

Itselleni matematiikassa ja ohjelmoinninssa on näistä ollut paljonkin iloa.

Turhakkeesta siis hieman eri mieltä: tutkinnon mittakaavassa ehkäpä.

Vierailija
9/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööö. Tota- tottakai kasvatustieteessä on soveltuvuskokeet kun haet esim luokaopeksi, kässänopeksi, varhaiskasvatuksen opettajaksi jne.

No ei taatusti ole soveltuvuuskokeita, kai minä nyt tiedän, kun ole kasvatustieteen perusopinnot suorittanut :D.

Kuulin vasta jälkikäteen, kun olin aloittanut opinnot, ettei tuo valmista edes mihinkään. Ne on PEDAGOGISET opinnot, jotka vaaditaan opetusalalle. Kasvatustiede on ihan humpuukiaine. Termi kuulostaa oikeinkin pätevältä, mutta kasvatustieteen "papereilla" et pääse opettamaan. Kannattaa kysellä tarkemmin oppilaitoksista, on tosi iso suru huomata tuo jälkikäteen ja tajuta, että hukkasi aikansa väärään aineeseen. MInulle kävi niin.

Vierailija
10/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteeseen ei ole soveltuvuuskokeita, mutta opettajaopintoihin on. Siitä nyt on jo aikaa, mutta meillä aineenopettajaksi hakevilla täytyi olla vähintään perusopinnot suoritettuina ennen soveltuvuuskokeeseen hakemista. Olimme saman aineen n. 8 henkilön pienrymissä. Ryhmästämme kaksi ei tietääkseni päässyt läpi, sillä toinen ei sanonut sanaakaan ja toinen oli keksinyt etukäteen oman aiheen, eikä siis noudattanut yhteistä tehtävänantoamme. Alle tunnin kesti, kaksi arvioitsijaa.

Vierailija
11/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eroteltu.

Vierailija
12/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei taatusti ole soveltuvuuskokeita, kai minä nyt tiedän, kun ole kasvatustieteen perusopinnot suorittanut :D.

Kuulin vasta jälkikäteen, kun olin aloittanut opinnot, ettei tuo valmista edes mihinkään. Ne on PEDAGOGISET opinnot, jotka vaaditaan opetusalalle. Kasvatustiede on ihan humpuukiaine. Termi kuulostaa oikeinkin pätevältä, mutta kasvatustieteen "papereilla" et pääse opettamaan. Kannattaa kysellä tarkemmin oppilaitoksista, on tosi iso suru huomata tuo jälkikäteen ja tajuta, että hukkasi aikansa väärään aineeseen. MInulle kävi niin.

Olet siis suorittanut kasvatustieteessä 25 opintopistettä jos olet suorittanut perusopinnot. Silloin et todella ole maisteri etkä edes kandi.

Kuinka tyhmä voi ihminen olla😂

Vierailija
13/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis suorittanut kasvatustieteessä 25 opintopistettä jos olet suorittanut perusopinnot. Silloin et todella ole maisteri etkä edes kandi.

Oletko itse tyhmä, siis huomattavan suurissa määrin tyhmä? Viestissäni sanoin, että olen lukenut SIVUAINEENA kasvatustieteen PERUSOPINNOT. Ihan oikeasti, kuin tyhmä olet?

Ja taatusti ei mitään soveltuvuuskokeita ollut, kun lähdin sitä lukemaan! Ja halutessani olisin voinut jatkaa kasvatustieteen lukemista enemmän, eikä siinäkään vaiheessa mitään soveltuvuutta olisi vaadittu (muuta kuin edeltävät perusopinnot ihan normaaliin tapaan).

Ei kasvatustiede ole oppiaine, josta vaaditaan soveltuvuutta. Jopa liikuntatieteelliseen hakemisessa oli soveltuvuuskoe haastatteluineen mutta kasvatustiede ei sellaisia vaadi, koska se ei ole mitään, miltä tuo pätevöittävältä kuulostava nimike kalskahtaa.

Mutta saat olla uskossasi autuas. Usko, usko. Aika paljon uskonasioita perusopinnoissa muuten luennoitiin, joten aine sulle sopii kuin nyrkki silmään, jos sanonta sallitaan.

Vierailija
14/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteet on tieteenala, jossa on eri opntosuuntia.

Opintosuunta valitaan haettaessa

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Ruotsinkielinen linja vakaan

Erityispedagogiikka

Yleinen ja aikuiskasvatustiede mm

Ja kaikkiin opettajaopintoihin on soveltuvuuskokeet. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Vierailija
15/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin vasta jälkikäteen, kun olin aloittanut opinnot, ettei tuo valmista edes mihinkään. Ne on PEDAGOGISET opinnot, jotka vaaditaan opetusalalle. Kasvatustiede on ihan humpuukiaine. Termi kuulostaa oikeinkin pätevältä, mutta kasvatustieteen "papereilla" et pääse opettamaan.

Kannattaa kysellä tarkemmin oppilaitoksista, on tosi iso suru huomata tuo jälkikäteen ja tajuta, että hukkasi aikansa väärään aineeseen. MInulle kävi niin.

Oletko itse tyhmä, siis huomattavan suurissa määrin tyhmä? Viestissäni sanoin, että olen lukenut SIVUAINEENA kasvatustieteen PERUSOPINNOT. Ihan oikeasti, kuin tyhmä olet?

Ja taatusti ei mitään soveltuvuuskokeita ollut, kun lähdin sitä lukemaan! Ja halutessani olisin voinut jatkaa kasvatustieteen lukemista enemmän, eikä siinäkään vaiheessa mitään soveltuvuutta olisi vaadittu (muuta kuin edeltävät perusopinnot ihan normaaliin tapaan).

Ei kasvatustiede ole oppiaine, josta vaaditaan soveltuvuutta. Jopa liikuntatieteelliseen hakemisessa oli soveltuvuuskoe haastatteluineen mutta kasvatustiede ei sellaisia vaadi, koska se ei ole mitään, miltä tuo pätevöittävältä kuulostava nimike kalskahtaa.

Mutta saat olla uskossasi autuas. Usko, usko. Aika paljon uskonasioita perusopinnoissa muuten luennoitiin, joten aine sulle sopii kuin nyrkki silmään, jos sanonta sallitaan.

Eli et siis ymmärtänyt kysymystä 😂

Kasvatustieteissä on opettakasuuntauksilla soveltuvuuskokeet kun haet yliopistoon.

Eli kun haet tänä keväänä esim luokanopettajaksi, teet vakava ellet ole todistushaussa ja sitten soveltuvuuskokeet, eli useimmiten haastattelu.

Vierailija
16/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuaineena ja valinnaisena opintoina VOIKIN sitten opiskella lähes mitä vaan. Mutta se onkin täysin eri asia kaikilta osin😊

Vierailija
17/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eroteltu.

Osaatko kertoa minkälaista se oli?

Kuinka monta esim yhdessä ja annetaanko siellä vaan joku aihe mistä sitten keskustellaan.

Vierailija
18/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eroteltu.

Osaatko kertoa minkälaista se oli?

Kuinka monta esim yhdessä ja annetaanko siellä vaan joku aihe mistä sitten keskustellaan.

Soveltuvuuskokeita on jo pari vuotta tehty MAP-mallilla. Ne ei ole ryhmähaastatteluita tai keskusteluita, vaan henkilökohtaisia tilaisuuksia.

Vierailija
19/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteet on tieteenala, jossa on eri opntosuuntia.

Opintosuunta valitaan haettaessa

Eli

Luokanopettaja

Vakaope

Käsityönopettaja

Kotitalousopettaja

Ruotsinkielinen linja vakaan

Erityispedagogiikka

Yleinen ja aikuiskasvatustiede mm

Ja kaikkiin opettajaopintoihin on soveltuvuuskokeet. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

en tiedä, mistä tuon olet kehittänyt mutta vielä kerran: olen lukenut kasvatustieteen perusopinnot 25 opintopistettä. Tähän asti sulle on kaikki selvää, eikö olekin. MITÄÄN soveltuvuuskoetta EI ollut. Olen ollut esim. liikuntatieteelliseen hakemassa ja siellä oli soveltuvuuskoe. Oli piirrostehtäviä, oli ryhmähaastattelu, oli musiikin mukaan liikkumista. Kaiken kaikkiaan: soveltuvuuskoe siis. MITÄÄN tällaista ei ollut kasvatustieteen perusopinnoissa. Mikä TÄSSÄ on vaikea ymmärtää. Ja jos olisin jatkanut aineopintoihin, MITÄÄN soveltuvuuskoetta ei edelleenkään ollut: EI haastattelua, EI ilmoitusta, että sellainen vaaditaan, EI piirustustehtävää, ei mitään. Sotket kasvatustieteen pedagogisiin opintoihin. Tai vaihtoehtoisesti, mikäli et valehtele, jokin oppilaitos käyttää sanaa kasvatustiede aivan eri merkityksessä kuin se, jonka alaisena itse nuo perusopinnot kävin läpi, mikä tuntuisi todella omituiselta.

Vierailija
20/29 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teille jankkaajille vielä kertaalleen tuon toisen asiasta oikeasti tietävän kommentti (tämä siis eri ihminen kuin minä (boldasin ydinkohdan, tavuviivatkin olisi varmaan tarvittu):

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteeseen ei ole soveltuvuuskokeita, mutta opettajaopintoihin on. Siitä nyt on jo aikaa, mutta meillä aineenopettajaksi hakevilla täytyi olla vähintään perusopinnot suoritettuina ennen soveltuvuuskokeeseen hakemista. Olimme saman aineen n. 8 henkilön pienrymissä. Ryhmästämme kaksi ei tietääkseni päässyt läpi, sillä toinen ei sanonut sanaakaan ja toinen oli keksinyt etukäteen oman aiheen, eikä siis noudattanut yhteistä tehtävänantoamme. Alle tunnin kesti, kaksi arvioitsijaa.

Uskokaa nyt jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi