Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ottanut vauvan mukaan hautajaisiin?

Vierailija
21.03.2022 |

Miten on?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä silkkaa p askamaisuutta viedä vauva pilaamaan harras tilaisuus, joka on jollekin saattajalle viimeinen hetki, kun vainaja on samassa "huoneessa", eli vauva pilaa todella ainutkertaisen hetken. 

Itsekästä, niin itsekästä vanhemmilta. 

No minä olin kaksikuukautisen vauvani kanssa mummini hautajaisissa.

En todellakaan ymmärrä, miten pieni vauva voi pilata hautajaiset! Mummini rakasti lapsia ja olisi varmasti itsekin toivottanut tyttäreni tervetulleeksi.

Vierailija
22/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vainaja on jomman kumman vanhemman suvusta, joten se toinen vanhempi voi hyvin jäädä vauvan kanssa kotiinkin. Koronaakin on nyt enemmän kuin koskaan.

Menin kummitätini hautajaisiin yksin, koska vaikka voisihan vauvan ottaa mukaankin, mutta jotenkin siinä itse(kin) voi paremmin keskittyä itse tilaisuuteen ja kummitädin muisteluun, kun ei tarvitse viihdyttää samalla vauvaa ja juosta ehkä välillä muualle vauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauvat voi ja kannattaa ottaa mukaan. Muistutus siitä että elämä jatkuu ja vanhusten hautajaisissa siitä että sukupolvet vaihtuvat.

Vierailija
24/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä silkkaa p askamaisuutta viedä vauva pilaamaan harras tilaisuus, joka on jollekin saattajalle viimeinen hetki, kun vainaja on samassa "huoneessa", eli vauva pilaa todella ainutkertaisen hetken. 

En todellakaan ymmärrä, miten pieni vauva voi pilata hautajaiset! Mummini rakasti lapsia ja olisi varmasti itsekin toivottanut tyttäreni tervetulleeksi.

No se vainaja nyt siellä ei ole enää vauvan häiritsevästä käytöksestä kärsimässä, vaan ne mahdollisesti lukuisat muut hautajaisvieraat, jotka ovat kertyneet edesmennyttä muistamaan ja kunnioittamaan.

Ja sitten joku itsekäs raahaa sinne vauvan pilaamaan hartaan tunnelman. Anteeksiantamatonta! 

Vierailija
25/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vainaja voi olla jomman kumman vanhemman oma isä tai äiti. Pitäisikö silloin perheen jäädä pois?

Nimen omaan jomman kumman. Tuskin molempien, ainakaan toivottavasti.

Vierailija
26/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vauva voi olla vaikka vainajan lapsenlapsi. Eiköhän vainaja olisi oman lapsenlapsensa hautajaisiinsa halunnut.

Se o vainaja. Kuallu. Ei pal paina.

Vierailija
27/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan voi jättää liekaan kirkon ulkopuolelle.

Vierailija
28/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se vainaja nyt siellä ei ole enää vauvan häiritsevästä käytöksestä kärsimässä, vaan ne mahdollisesti lukuisat muut hautajaisvieraat, jotka ovat kertyneet edesmennyttä muistamaan ja kunnioittamaan.

Ja sitten joku itsekäs raahaa sinne vauvan pilaamaan hartaan tunnelman. Anteeksiantamatonta! 

Ompas tiukkapipoista. En todellakaan toivo että minun hautajaisissa ollaan noin jyrkkiä ja itsekästä minusta on ehdottomasti pois rajaaminen.

Vierailija
29/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut jos silloin olisi hautajaiset olleet kun mukula oli vauva.

Vierailija
30/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja itse olisi ollut tyytyväinen läsnäolosta, samoin kaikki lähiomaiset olivat vain tyytyväisiä. Jos jonkun paikalle tulleen kaukaisen sukulaisen viimeinen hetki meni pilalle yli 90-vuotiaan hautajaisissa, niin sitten meni. Eikä vauva häirinnyt siunaustilaisuudessa. Muistotilaisuudessa piti ääntä, naureskeli kovasti taaperoille (eivät olleet meidän lapsia, vaan puolison serkkujen lapsia), jotka viihdyttivät häntä. Se henkilö, jonka olisin voinut kuvitella loukkaantuvan tuosta, totesi kuinka ihanaa on näydä, että elämä jatkuu ja lapset jaksavat riemuita.

Vierailija
31/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan parasta, jos hautajaisissa on vauvoja ja pikkulapsia. Elämän kiertokulku ja sukupolvien ketju tulee siinä niin konkreettisesti esiin.

Jos nyt ihan suoraa kurkkua alkaa huutaa, niin sitten voi poistua toiseen huoneeseen, pieni kitinä ja varsinkaan iloiset äänet eivät haittaa yhtään, vaan suorastaan ilahduttavat. 

Vierailija
32/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin vauvan hoitoon oman äitini hautajaisten ajaksi, halusin sen hetken keskittyä omaan suruuni.

Vierailija
33/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa kunnioitetaan elämän kaarta alusta loppuun saakka. Sitten kun minua kuopataan, vauvat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Jos joku kokee että pieni ihminen pilaa läsnäolollaan jotain, voi itse jättää tulematta paikalle.

Lasten kanssa pitää osata huomioida joitakin asioita, mutta se ei tarkoita, että lapset pitäisi pitää jossain syrjässä pois silmistä.

Vierailija
34/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jätin vauvan hoitoon oman äitini hautajaisten ajaksi, halusin sen hetken keskittyä omaan suruuni.

Tämän on varmasti se tärkein syy. Jos lapsen vanhempi on kokenut yllättävän menetyksen ja hautajaiset ovat kovin vaikea paikka, pienelle lapselle on parempi jäädä pois, kuin hätääntyä surusta.

Vähän isompi lapsi ymmärtää jo paremmin tilanteen ja hautajaisiin osallistuminen auttaa käsittelemään yhteistä surua esim. isovanhemman menehdyttyä. 

Vierailija
35/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä vainaja on jomman kumman vanhemman suvusta, joten se toinen vanhempi voi hyvin jäädä vauvan kanssa kotiinkin. Koronaakin on nyt enemmän kuin koskaan.

Menin kummitätini hautajaisiin yksin, koska vaikka voisihan vauvan ottaa mukaankin, mutta jotenkin siinä itse(kin) voi paremmin keskittyä itse tilaisuuteen ja kummitädin muisteluun, kun ei tarvitse viihdyttää samalla vauvaa ja juosta ehkä välillä muualle vauvan kanssa.

Me olemme olleet vauvan kanssa niin minun kuin puolisonikin sukulaisen hautajaisissa. Se, kummalle vainaja oli läheisempi, sai istua rauhassa siunaustilaisuuden ajan, kun toinen vanhempi huolehti lapsesta. Ihan yhtälailla on onnistunut maalaismummon hautajaisissa kuin kaupunkilaisen aatelisrouvan hautajaisissakin.

Mutta jos vainajan suku on jotain wannabe hienostoa, voi lapsi jo pelkällä olemassaolollaan herättää pahennusta.

Vierailija
36/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen, noin kuukauden ikäisen vauvan, jota en olisi voinut vielä jättää hoitoon. Hyvin meni.

Vierailija
37/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voi tehdä hautajaistestamentin. Sinne voi kirjata, että haluaa suvun vauvatkin mukaan tilaisuuteen. Vaihtoehtoisesti pönöttävät hautajaiset haluava voi kirjata, ettei hänen hautajaisiinsa saa alaikäiset tulla pilaamaan harrasta tunnelmaa.

Tulee ihan mieleen oman mummoni hautajaiset, minne tuli yhden tätini miehen uskossa olevat vanhemmat. Heidän uskonnolliset ja hartaat puheensa mummosta lähinnä huvittivat meidän suurta sukua. He ehkä saattoivat paheksua, paikalla oli taaperoita, joita oli jopa puettu punaiseen ja riemunkirjavaan haalariin, yhdellä vauvalla oli pinkki haalari, pakkasta oli reilusti. Muita heidän puheensa lähinnä huvittivat armonlahjoineen ja taivaspaikkoineen ja siitä kuinka he kaipaavat mummoa, tuli mieleen mummon jutut tyttären "hihhuli"-appivanhemmista, joiden kanssa ei pahemmin ollut tekemisissä kuin ihan jossain tyttären perheen juhlissa.

Vierailija
38/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enkä häihin. Vauvat eikä alle kouluikäiset eivät kuulu kumpaankaan.

Vierailija
39/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Halusin myös muiden voivan tehdä samoin.

Vierailija
40/56 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voi tehdä hautajaistestamentin. Sinne voi kirjata, että haluaa suvun vauvatkin mukaan tilaisuuteen. Vaihtoehtoisesti pönöttävät hautajaiset haluava voi kirjata, ettei hänen hautajaisiinsa saa alaikäiset tulla pilaamaan harrasta tunnelmaa.

Tulee ihan mieleen oman mummoni hautajaiset, minne tuli yhden tätini miehen uskossa olevat vanhemmat. Heidän uskonnolliset ja hartaat puheensa mummosta lähinnä huvittivat meidän suurta sukua. He ehkä saattoivat paheksua, paikalla oli taaperoita, joita oli jopa puettu punaiseen ja riemunkirjavaan haalariin, yhdellä vauvalla oli pinkki haalari, pakkasta oli reilusti. Muita heidän puheensa lähinnä huvittivat armonlahjoineen ja taivaspaikkoineen ja siitä kuinka he kaipaavat mummoa, tuli mieleen mummon jutut tyttären "hihhuli"-appivanhemmista, joiden kanssa ei pahemmin ollut tekemisissä kuin ihan jossain tyttären perheen juhlissa.

No ei kukaan voi määrätä toisten vauvoja tuotavaksi hautajaisiinsa. Kyllä se on aina ihan vaan vanhempien päätettävissä oleva asia.

Haluaisitko, että paikalle kärttämäsi vauva saisi siellä koronan, rotaviruksen tai noron ja joutuisi sairaalaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi