Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako yli viisikymppisenä tehdä loppuun keskenjääneet yliopisto-opinnot?

Vierailija
21.03.2022 |

Työurani olen tehnyt eri alalla kuin opiskeluni yliopistossa. Opinnot kestäisivät ehkä 1-2 vuotta. En tiedä, saisinko yliopistotutkintoa vastaavaa työtä, vaikka tekisinkin opinnot loppuun...Haluaisin vaihtaa vielä työtä ennen eläkeikää...
Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan se olla mukavaa vaihtelua joka tapauksessa. Toki kannattaa ennen kuin suuremmin alkaa tekemään suunnitelmia, tarkistaa, ovatko aiemmat opintosuorituksesi enää voimassa.

Vierailija
2/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et keksi mitään parempaakaan tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että jotkut pystyy.

Vierailija
4/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa! 

Vierailija
5/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritin reilusti yli nelikymppisenä ja voin sanoa, että kannatti. Kesken jääneet opinnot ovat ahdistaneet pitkään.

Vierailija
6/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap vielä, missä vaiheessa opintosi ovat. Jos opinahjo on HY, tiedäthän tutkinnonuudistuksesta?

Vierailija
7/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelu tuo sinulle iloa niin sitten. Muussa tapauksessa ei. Itselle tuli juuri femmamuna täyteen ja olen tajunnut, että viimeistään tässä kohtaa täytyy alkaa elää itselleen. Eli tehdä niin paljon mielihyvää ja iloa tuottavia juttuja kuin mahdollista.

Vierailija
8/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti  kannattaa, jos sinulla on siihen mahdollisuus! Parempi tutkinto merkitsee myöhemmin myös parempia eläke-etuja. Tein itse maisterintutkintoni loppuun reilusti nelikymppisenä. Ei jäänyt ainakaan nakuttamaan, etten ollut saanut opintoja loppuun. Otin töistä sen verran lisäaikaa, että sain tehtyä vaaditut kurssit. Niitäkin pystyi sovittelemaan yliopistolla eri muodoissa - yliopistokin kun haluaa lisää valmiita tutkintoja tietoihinsa (määrärahoja jne.), joten ovat yleensä joustavia suorituksissa.

Vierailija
9/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suoritin reilusti yli nelikymppisenä ja voin sanoa, että kannatti. Kesken jääneet opinnot ovat ahdistaneet pitkään.

Jouduin jättämään lukion kesken, tulin äidilsi.

Kävin opinnot loppuun samaan aikaan esikoisen kanssa.

Tuli valtava helpotus

Vierailija
10/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta niin oman itsensä kannalta. Sinua selkeästi vaivaa se keskeneräisyys, joten tee pois kuleksimasta vaan. 

Vierailija
11/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap vielä, missä vaiheessa opintosi ovat. Jos opinahjo on HY, tiedäthän tutkinnonuudistuksesta?

Hyvä pointti, eli nykyään opinnot vanhenevat 10 vuodessa:

"Voit käyttää tutkintoosi opintoja, joiden suorituspäivästä on kulunut lukukauden tarkkuudella korkeintaan kymmenen vuotta. Esimerkiksi tammikuussa 2018 suoritettu kurssi on käytettävissä tutkintoon kevätlukukauden 2028 loppuun asti."

Vierailija
12/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti, eli nykyään opinnot vanhenevat 10 vuodessa:

"Voit käyttää tutkintoosi opintoja, joiden suorituspäivästä on kulunut lukukauden tarkkuudella korkeintaan kymmenen vuotta. Esimerkiksi tammikuussa 2018 suoritettu kurssi on käytettävissä tutkintoon kevätlukukauden 2028 loppuun asti."

Eivät ne opinnot sinänsä vanhene mihinkään. Siellä ne pysyvät opintosuoritusrekisterissä edelleen. Niitä ei vaan voi käyttää enää tutkintoon HY:ssä. Minä ratkaisin tilanteen hakemalla suorittamaan maisterintutkintoa toiseen yliopistoon. Voin käyttää yli 10 vuotta vanhoja HY:n opintosuorituksia tutkintooni toisessa yliopistossa, jossa ei ole vastaavaa 10 vuoden sääntöä. Myös HY:ssä on sanottu, että voisin saada vanhoja opintojani suoritettua uudestaan jotenkin kevyemmin sopimalla opettajan kanssa suoritustavasta, mutta päätin kokeilla toista yliopistoa. Suosittelen, on ollut tosi kiinnostavaa nähdä pienemmän yliopiston menoa!

Vierailija
13/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi vanhat tutkinnot eivät vanhene ja opinto-oikeus on ikuinen.

Vierailija
14/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa! Itsekin olen reilusti yli 40v ja aion palata opintoihini. Missäköhän voisi tutustua toisiin opiskeleviin "vanhuksiin"? Opiskelijabileet ei oikein nappaa, pitäisi varmaan perustaa joku ryhmä vaikka nettiin tms.

Terv. Maisteriksi 50-vuotiaana

Vierailija
15/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kannattaa! Itsekin olen reilusti yli 40v ja aion palata opintoihini. Missäköhän voisi tutustua toisiin opiskeleviin "vanhuksiin"? Opiskelijabileet ei oikein nappaa, pitäisi varmaan perustaa joku ryhmä vaikka nettiin tms.

Terv. Maisteriksi 50-vuotiaana

Kysele rohkeasti, voisiko esim. ainejärjestön alaisuuteen perustaa kerhon kypsemmässä iässä opiskeleville. Mun yliopistossa oli sellainen ja oli kiva tavata oman ikäluokan opiskelijoita. Meidän alalla on aika paljon aikuisopiskelijoita. Pienemmässä yliopistossa ryhmä voi varmaan olla minkä tahansa alan opiskelijoille. Jos ei sellaista vielä ole, ylioppilaskuntakin varmaan mielellään tiedottaa niin että saatte porukan kokoon. Tuo ainejärjestön tai muun olemassa olevan yhdistyksen alle perustettava kerho tai millä nimellä niitä missäkin kutsutaan, tarkoittaa lähinnä sitä, ettei tarvitse perustaa omaa yhdistystä. Voidaan yhdistysbyrokratian pyörittämisen sijasta keskittyä järjestämään sellaista ohjelmaa kuin halutaan. Meillä oli tapaamisia kahvilassa ja välillä vierailuja kiinnostaviin paikkohin (aikuisopiskelijoiden porukalla oli suhteita vaikka minne!).

Vierailija
16/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta työuraa vielä koulun jälkeen. Mikä ettei?

Vierailija
17/17 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa.