G: saatko käydä teinin huoneessa?
Mulla ja teinillä menee sukset ristiin siinä, että saanko käydä hänen huoneessaan. Mun mielestä yksityisyyden kunnioittaminen merkitsee, että koputan ja odotan lupaa tulla huoneeseen. Teinin mielestä se merkitsee, että huoneeseen ei tulla.
Miten teillä muilla on? Saako teinin huoneessa käydä ja millä ehdoin?
Kommentit (14)
Saan mennä jos ovi on auki mutta jos se on kiinni, niin koputan.
Ei saa käydä. Käyn salaa siivoamassa, kun hän ei ole kotona.
Totta hemmetissä vanhemmalla on oikeus mennä lapsensa huoneeseen vaikka ilmoittamatta. Sitten jos kersa maksaa huoneesta vuokraa ja tekee alivuokrasopimuksen niin sitten pitää ilmoittaa etukäteen käynnistä.
Jos ovi on kiinni, koputan. Jos teini ei ole kotona ja tarvitsen jotain hänen huoneestaan niin menen omin luvin.
Tästä ei ole kummemmin kyllä koskaan keskusteltu. Joskus koputan, yleensä en, koska hällä on kuulokkeet korvilla, ei kuule kuitenkaan. Ja käyn keräämässä pyykkiin joskus likaisia vaatteita kyselemättä lupia. Olen siis huono äiti.
Vierailija kirjoitti:
Totta hemmetissä vanhemmalla on oikeus mennä lapsensa huoneeseen vaikka ilmoittamatta. Sitten jos kersa maksaa huoneesta vuokraa ja tekee alivuokrasopimuksen niin sitten pitää ilmoittaa etukäteen käynnistä.
Samaa olen sanonut teinille. Et ei meidän asunnossa ole sellaisia huoneita joihin en tarvittaessa menisi. En sinne toki tunge jos hänellä on ystäviä käymässä tms.
tirskistelen ovenraosta, kun teini runkkaa
Totta kai saa, sinähän sen asumisen maksat. Kohteliasta on kuitenkin koputtaa ensin ja mennä vasta sitten.
En kyllä jaksa ymmärtää sitäkään, että oikeasti teini-ikäisen äiti keräilee jo tuon ikäisen, osaavan (?) ihmisen pyykit hänen puolestaan huoneesta. Miksi ihmeessä teini ei itse vie pyykkejään pesuun? Siinä se huono äiti -kohta on. Opeta teini itsenäiseksi, niin hän pärjää loistavasti muutaman vuoden päästä yksinään.
Lapsen komeroita ja laatikoita ei kuulu mennä tonkimaan, mutta jos annat teinin päättää puolestasi, aikuisen puolesta, minne saat omassa asunnossasi/talossasi mennä tai et, niin olet jo hakoteillä.
Joo, saan mennä. Toki koputan, jos ovi on kiinni, mutta todellakin saan mennä. Ja tietenkin jos on huonolla tuulella ja pyytää saada olla yksin, sitä luonnollisesti kunnioitan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, saan mennä. Toki koputan, jos ovi on kiinni, mutta todellakin saan mennä. Ja tietenkin jos on huonolla tuulella ja pyytää saada olla yksin, sitä luonnollisesti kunnioitan.
Tämä meilläkin, talossa on kolme teiniä. Koputtamisen kautta sisälle ja jos teini vaikka opiskelee, niin en ala jaarittelemaan turhia, vaan poistun asiani sanottua. Jos ovi on auki, niin sinne saa mennä koputtamatta.
Kaikki teinimme huolehtivat huoneiden siisteydestä kiitettävän hyvin, siihen minulla ei ole mitään sanomista. He myös tietävät, että jos likainen vaate ei ole pyykkikaapissa alakerrassa, niin se ei peseydy.
Teininä tein huoneessani kiljua, kun vanhemmat eivät käyneet siellä.
M33
Pakkokin välillä käydä, kun teinien huoneisiin kertyy lautasia, mukeja, lusikoita...
Omatoimiset esiteinit mystisesti muuttuivat sotkuisiksi teineiksi, joiden huoneiden uumeniin katoavat niin astiat kuin pyyhkeetkin.
Välillä kailotan niin että talo raikuu tuomaan astiat pesuun ja pyykit pyykkiin.
Mutta jos tämä on teini-iän suurin haaste, helpolla pääsen.
Teinini, 2 kpl, ovat fiksuja, ihania ja kivoja, harrastavat urheilua, hoitavat koulunsa hyvin, juttelevat avoimesti minulle ja isälleen, lähtevät mukaan ulos syömään ja kaverinsa ovat myös oikein kivoja nuoria.
Ovet huoneisiin ovat muuten auki aina, yötä päivää, olipa paikalla kavereita tai ei. Enkä koskaan ole asiasta mitenkään maininnut, niin vain meillä näyttää olevan.
Mutta eipä kyllä tulisi mieleenkään kaivella kaappeja tai laatikoita omin lupineni. Ne astiat ja pyyhkeet kyllä löytyvät ihan keskeltä lattiaa;)
Te jotka menette koputtamatta: Haluatteko oikeasti nähdä runkkaamista vai mitä odotatte näkevänne joka ei voi kymmentä sekuntia odottaa?
Tai saako tästä edes puhua :D